4 monitoren aansluiten op 1 videokaart in mini-itx pc

Pagina: 1
Acties:

• Snelbinder
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02 21:18
Een vriend van mij heeft momenteel een setup met 4 monitoren, aangesloten op 2 videokaarten. Echter wilt hij overstappen op een kleine PC, dus leek het mij een mooie oplossing om een mini-itx PC voor hem te bouwen.
Bij de mini-itx moederborden die ik tegenkom zit maar 1 16x PCI-Express slot, zoals bij deze:
http://tweakers.net/pricewatch/287830/asrock-z68m-itx-ht.html#tab:info
Nou heb ik gelezen dat elke videokaart uit de 6000 serie 4 monitoren ondersteunt, maar zou bijvoorbeeld een HD6850 passen in een mini-itx behuizing? En zijn er nog dingen waar rekening mee moet worden gehouden als ik 4 monitoren op één videokaart aansluit?

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Beste Timo,

Ik denk dat je eerst een moet gaan uitzoeken wat voor behuizing er gekocht gaat worden. Bijvoorbeeld de Lian-li PC-Q07 ondersteund een videokaart van 190mm lang en de PC-Q08 één van 250mm.Ook zit je nog met de hoogte in meeste mITX behuizingen.

Ik denk zeker als je 4 monitoren op 1 kaart ga aansluiten dat je er rekening mee moet houden dat je niet op alle 4 kunt gamen (met een 6850 dan ;-) )

En wat betreft het moederbord, zou ik voor de Z77E-ITX gaan ;-)

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:36
Er zijn mITX kasten die full-size dual GPU kaarten aankunnen. Ik heb zelf een Silverstone Sugo SG08. De Fractal Design Node 304 kan ook zoiets, en zo zijn er nog een paar.

Deze kasten zijn meestal wel duur, in vergelijking met een goedkope mATX waar alles zonder morren in past.

Je moet er goed op letten dat de PSU ook krachtig genoeg is, en dat er genoeg airflow is om de zaak niet aan alle kanten onder druk te zetten.

Kort gezegd: Denk er goed over na voordat je een gaming PC van een mITX maakt, het kan, maar het is niet makkelijk of goedkoop.

EDIT:
Toelichting wat ik nu draai. Was een hele toer van passen en meten:
Case: Silverstone Sugo SG08
PSU: Enermax Modu82+ 625W
Mobo: Zotac Z77-ITX WiFi (verrot ding, kies alstjeblieft voor ASUS of ASRock)
CPU: Intel Core i5 3570K
CPU cooling: Cool Laboratory + Indigo Xtreme + CoolIT ECO II ALC + Noctua NF-P14 FLX
RAM: 2x4GB Samsung M378B5273DH0-CH9
RAM cooling: Xilence Heat Pipe Duo
GPU: Sapphire HD7870 GHz Edition
SSD: Kingston HyperX 3K 120GB
HDD 2,5" or SSD: (nog geen)
HDD 3.5": 2TB Samsung Spinpoint F1

[ Voor 32% gewijzigd door Allubz op 05-07-2012 21:19 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Houdt er rekening mee dat als je meer dan 2 monitoren aan wilt sluiten, je of displayport aansluitingen o pje monitor moet hebben, of dat je actieve adapters moet gaan gebruiken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En met dat in het achterhoofd: wat doet hij op die schermen? USB VGA/DVI adapters zijn goedkoper dan actieve Displayport-DVI adapters en voldoen prima voor browsen of de meeste werkdoeleinden (veel spreadsheets, monitoringapps etc), bij ons op het werk gebruiken we ze overal. Maar games erop kun je tenzij je Solitaire wilt doen natuurlijk vergeten.

Oslik blyat! Oslik!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 21:07
Een Sapphire Flex kaart kan meer kaarten zonder DP aansturen, dan zit je echter wel minimaal op een 6870.
http://tweakers.net/price...KQMUhGFCfnF0HsMoVxQJIGtQA

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47
Moet iedere monitor een iets anders weergeven ? Anders zou je ook naar een dvi-splitter kunnen kijken.
B.t.w. die USB2 naar DVI/HDMI hebben mij ook doen verrassen, mits het voornamelijk 'statisch' beeld is.

[ Voor 61% gewijzigd door DukeBox op 05-07-2012 22:11 ]

• Snelbinder
Heel erg bedankt voor alle vlotte reacties, ik heb het even nagevraagd aan m'n vriend en de 4 monitoren hebben alleen VGA aansluitingen. Hij wilt er verder niet op gamen, puur werkgerelateerd allemaal.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pak dan twee of drie van die USB-VGA gevallen, eVGA heeft ze. Veel makkelijker dan kloten met een grote kaart in een kleine kast en veel goedkoper dan een HD6870 voor 2D-werk.

Dat gezegd: werk impliceert er lang naar kijken, en TFT-schermen via VGA aansturen is vragen om vermoeide ogen. Uit ARBO-oogpunt zou ik dat ten zeerste afraden.

Oslik blyat! Oslik!

• Snelbinder
dion_b schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 01:30:
Pak dan twee of drie van die USB-VGA gevallen, eVGA heeft ze. Veel makkelijker dan kloten met een grote kaart in een kleine kast en veel goedkoper dan een HD6870 voor 2D-werk.

Dat gezegd: werk impliceert er lang naar kijken, en TFT-schermen via VGA aansturen is vragen om vermoeide ogen. Uit ARBO-oogpunt zou ik dat ten zeerste afraden.
http://www.evga.com/produ...-UV19-TR&family=USB&sw=10
Deze? Die zie ik alleen maar staan voor €75 per stuk, dan ben je toch ongeveer evenveel kwijt als een volwaardige videokaart? Zeker als je er 3 moet hebben..
Pagina: 1