Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Geachte lezer,

Enige tijd geleden heb ik geprobeerd om mijn videokaart te overclocken. Ik heb tot op heden geen problemen ondervonden maar ik zou toch graag willen weten hoe het precies werkt.

Ik gebruik het programma sapphire Trixx waarin je allerlei instellingen aan kan passen en GPU z om het te checken. Het werkt ongeveer hetzelfde als Msi afterburner zover ik heb kunnen zien. Wat ik zou willen weten is:

-Hoe heet mag een video kaart worden
Mijn kaart word nu idle +- 50 graden en onder load tussen de 80 en 90 graden.

-Hoever kan ik core clock en memory clock instellen.
-Hoe moet ik voltages instellen of moet ik daar afblijven?
-Moet ik ook nog iets in de bios veranderen of hoeft dat niet?
- Hoe kan ik controleren of er betere prestaties zijn? Ik zie veel mensen met 3D mark maar als ik dat download en gebruik dan kan ik enkel kiezen uit benchmark en dan krijg ik een filmpje van een minuut, daarna geen stats of scores zoals hier...

Ik kan nergens een guide vinden die echt overclocken vanaf de kern uitlegt, enkel algemene tips en wat het inhoud. Mijn verhaal en vragen zijn misschien een beetje vaag maar hopelijk kunt u mij advies geven.

[ Voor 3% gewijzigd door SN4K3 op 05-07-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je 3DMark draait, maakt hij die wel helemaal af of niet? Als je OC niet stabiel is loop je de kans dat 3DMark voortijdig stopt (maar dan krijg je daar wel een melding van als het goed is).

Voltages kun je instellen om de kaart wat verder te pushen, maar de kans loop je dat als het voltage te hoog is, je je kaart sloopt. Dat is het risico van overclocken. Hoe ver je de core en mem kunt krijgen hangt helemaal van je kaart af, dat is een kwestie van proberen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:09

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hoever? Moet je echt zelf experimenteel weten te vinden.
Aangezien je temperaturen nu al niet schitterend zijn (90 load is best veel), zou ik gelijk een fan profile maken. Hiervoor is MSI afterburner heel goed, je kan je fan speeds instellen met een handig grafiekje:
Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/7/18523520945-orig.jpg

Controleren of er betere prestaties zijn doe ik gewoon met battlefield 3 en Fraps.

Hoe ik tewerk ga:
1. Fan profile maken zodat de GPU zeker niet te warm wordt
2. Speeds met kleine stapjes omhoog en kijken vanaf waar je performance terug naar beneden gaan en/of er artifacts optreden.
3. Voltages blijf ik liever af.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Bedankt voor de zeer snelle reacties,

Met Trixx kan ik ook fan profiles maken maar ik heb ondervonden dat die op automatic toch een betere koel/geluid verhouding heeft dan dat ik zelf een grafiek in elkaar knutsel. Op idle draait die dan op 20% en bij load rond de 50%. Heter dan 90 word die niet.

De temperaturen met deze 7970 zijn bij veel mensen heel hoog. Idle rond de 50 en bij load zo rond de 80 a 90 graden. Nou moet ik zeggen dat het stervens warm is hier dus ik begrijp dat de kaart momenteel niet echt optimaal gekoeld word. Ik heb zojuist 3D mark vantage gedownload en ik zal even kijken hoe die tests gaan.

Even ter verduidelijking, een GPU is toch de term voor videokaart en CPU voor dat vierkante apparaat wat je heel voorzichtig in je moederbord plaatst? CPU heb ik namelijk nog niet overgeclocked dus ik weet niet in hoeverre dat invloed heeft. Overigens een i5 2500k, is het goed dat ik eerst mijn videokaart probeer te overclocken of moet ik met de CPU beginnen?

Wat zijn de effecten van overclocken eigenlijk?

-Hogere FPS in games?
-levensduur kaart gaat achteruit bij teveel overclock?

[ Voor 14% gewijzigd door SN4K3 op 05-07-2012 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een OC moet je inderdaad een hogere FPS kunnen halen als het goed is. Of dit merkbaar is hangt natuurlijk af van de applicatie en hoe groot je OC is.

De levensduur kan wel korter worden, maar of je dat gaat merken hangt ook weer heel erg af van hoe extreem je gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Zojuist geprobeerd om met 3D mark benchmarks te doen maar dat lukt niet erg. Met de basic editie kan ik echt helemaal niets aanpassen en dus ook niet mijn schermresolutie. Als ik dan een test doe dan word het beeld heel raar groen en op het einde van de test kan ik online de score zien, daar zegt die dan dat mijn kaart niet optimaal functioneert. Is er misschien een ander benchmark programma waar ik makkelijk kan zien of mijn overclock nog goed gaat en hoeveel beter het word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 336701

Denk dat je tever geclockt hebt of dat je kaart niet echt goed is want je moet gewoon de basic 3dmark06 kunnen draaien, ook zonder een OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Benchmark progs zijn er meer dan zat, maar 3DMark is wel een van de meest gebruikte. Probeer eens op stock een bench te draaien en kijken of dat wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Dit was op stock, maar ik heb een resolutie van 1920 x 1080. De benchmark had iets veel lagers. Als ik dan de benchmark doe dan wisselt die van resolutie en word het beeld raar. Hetzelfde heb ik overigens ook bij BF3 als ik de verkeerde resolutie kies. Of in ieder geval een resolutie met 75hz.

Kan het misschien ook aan de verversingssnelheid liggen van mijn beeldscherm? Dit is bij mij 60hz

[ Voor 5% gewijzigd door SN4K3 op 05-07-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

SN4K3 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:24:
Dit was op stock, maar ik heb een resolutie van 1920 x 1080. De benchmark had iets veel lagers. Als ik dan de benchmark doe dan wisselt die van resolutie en word het beeld raar. Hetzelfde heb ik overigens ook bij BF3 als ik de verkeerde resolutie kies.

Kan het misschien ook aan de verversingssnelheid liggen van mijn beeldscherm? Dit is bij mij 60hz
Mja, het kan ook gewoon zijn dat je monitor niet goed overweg kan met een resolutie die afwijkt van het normale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, de benchmark draait staandaard op 1280*720 ofzo, lekker op laten staan, want daar bencht iedereen op, zodat je de resultaten kan vergelijken.

Als het fout gaat bij het switchen van de resolutie zou ike erst beginnen met een driverupdate, en eens kijken of de monitor dit probleem ook geeft met andere videokaarten, of vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Uhm ja... Ik speel namelijk op een 50 ich televisie en niet op een monitor aangezien ik altijd op de xbox360 speelde maar daar zo benauwd werd van alle advertenties en overal geld voor vragen door microsoft. Daardoor ben ik naar de pc gegaan waar je betere graphics hebt, makkelijker in gebruik is en meer spelers in een lobby hebt bij bijvoorbeeld battlefield.

Dus ik heb gewoon de pc met een hdmi kabel op de tv aangesloten en de resolutie en dergelijke daarop aangepast zodat ik vanaf de bank lekker kan gamen en ook op internet nog gewoon alles kan lezen van ver.

Maar als ik een ander benchmark programma gebruik dan moet ik toch letten op artifacts op het beeld om te zien of mijn overclock goed is of dat ik het bij moet stellen?

[ Voor 16% gewijzigd door SN4K3 op 05-07-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

3DMark vliegt er snel uit bij een te hoge overclock. Andere benchmarks doen dat ook wel, of ze gaan inderdaad artefacts vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Ik ben nu met unigine heaven benchmark bezig. Wat zijn de instellingen waarop je het beste een benchmark kan doen? Ik heb namelijk alles op max, dit is toch het beste om te zien wat je kaart aan kan en hoeveel je overclock prestaties levert?

Als vergelijking begin ik met dezelfde temperatuur de benchmark met verschillende overclocks. Ik krijg geen totaal schema met scores of frames per seconde maar onder het filmpje kan ik wel opmaken of de prestaties beter worden en of ik artifacts op het beeld zie.

[ Voor 35% gewijzigd door SN4K3 op 05-07-2012 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je op F12 drukt dan start je de benchmark (zo uit m'n hoofd, kan ook F11 zijn). Dan krijg je na afloop een keurig overzichtje hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Oh bedankt, dat ik dat gemist heb zeg. Zojuist 2 benchmarks gedaan.

core clock: 925 (standaard)
memory clock: 1375

FPS: 56.0
Scores: 1411
Min FPS: 11.1
Max FPS: 105.9

core clock 1050 (overclock)
memory clock 1475

FPS: 63.6
Scores: 1602
Min FPS: 29.6
Max FPS: 121.8

Dit is toch al een aardige vooruitgang of niet?

Ik gebruik deze settings:

Render: direct3d11
Mode: 1920x1080 2xAA fullscreen
Shaders: high
Textures: high
Filter: trilinear
Anisotropy: 16x
Occlusion: enabled
Refraction: enabled
Volumetric: enabled
Tessellation: moderate

[ Voor 32% gewijzigd door SN4K3 op 05-07-2012 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Blijven gaan tot de performance dropt of de temps belachelijk worden! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Zojuist een benchmark gedaan met :

core clock: 1100
memory clock: 1500

Temperatuur blijft onder stress solide op een 80 a 90 graden. Fan begint natuurlijk wel een beetje harder te draaien maar de koeling zorgt voor een constante temperatuur.

maar dan begin ik toch halverwege de benchmark allemaal witte en blauwe stipjes en flikkeringen te zien. Wat is ongeveer het gemiddelde aantal % wat je hoger kan clocken? En waar zorgen core clock en memory clock eigenlijk voor? Want ik zit wel dingen aan te passen maar ik heb eigenlijk geen idee waar het voor dient. Op internet las ik snelheid waarmee textures worden geladen en dergelijke?

Oh ik pas overigens de core en memory clock tegelijk aan maar het lijkt me beter om dit apart te doen. Wel leuk dit eigenlijk zolang er niets kapot gaat. :P

Edit: Nou, als ik hoger ga dan 1085 en 1485 dan begint ik toch lichtjes allerlei stipjes te zien. Daarnet even op 1200 en 1500 gedraait maar toen was het een sneeuwstorm en een disco ;( Deze clocks stonden op hardwareinfo bij het radeon 7970 overclocking item van de site. Nou dat werkte dus niet :p

Als ik die stipjes en artifacts zie, wat kan ik dan doen om toch hoger te clocken? Voltages veranderen of koeling beter maken? Of zit ik nu gewoon aan mijn max?

[ Voor 48% gewijzigd door SN4K3 op 05-07-2012 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 21:53
SN4K3 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 20:38:
Als ik die stipjes en artifacts zie, wat kan ik dan doen om toch hoger te clocken? Voltages veranderen of koeling beter maken? Of zit ik nu gewoon aan mijn max?
Hoe hard draait je fan ?
Zet hem op wat voor jouw het maximale toegestaande geluids niveau is.
Zie dan de temps,en als die dan goed zijn kun jij je core omhoog beginnen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Zojuist met deze settings een benchmark gedraait. Als ik hoger ga dan zie ik af en toe witte stipjes.

1075 core overclock
1475 memory overclock

FPS: 73.9
Scores: 1860
Min FPS: 30.8
Max FPS: 158.1

Alles op max

FPS: 34.9
Scores: 880
Min FPS: 9.4
Max FPS: 97.7

Vind het nu al aardige scores en resultaten. Maar ik moet de CPU ook nog overclocken dus dan worden de prestaties nog beter als ik het goed begrijp. Word tijd om die koeler en extra fans te bestellen :P

Maar stock draait de fan ongeveer 50% bij 90 graden. Als ik nu met de overclock kijk dan draait de fan ongeveer hetzelfde 50-55% (eigen profiel) en ook 90 af en toe 91 graden. Maar de temperatuur blijft ongeveer gelijk echter blijf ik toch die kleine witte stipjes af en toe zien bij de benchmark... :?

[ Voor 43% gewijzigd door SN4K3 op 05-07-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 21:53
SN4K3 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:17:
echter blijf ik toch die kleine witte stipjes af en toe zien bij de benchmark... :?
Moet je meer voltage toevoegen,ik moet zeggen dat jouw 7970 wel heet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Cobra8811 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:56:
[...]

Moet je meer voltage toevoegen,ik moet zeggen dat jouw 7970 wel heet draait.
Nou vorige week zat die idle rond de 40 - 50 graden en onder load tussen de 70 en 80. Deze computer staat op een zolderkamer waar het momenteel een sauna is dus het kan er natuurlijk aan liggen dat het hier nu 20 graden warmer is dan vorige week :p

Edit: Momenteel zit ik met de overclock van de memory op de 1800 vanaf 1375 stock. En de core krijg ik max ongeveer 1065 vanaf 925 stock voordat ik echt flikkeringen en dergelijke begin te zien. De temperatuur blijft rond de 90 met max 95 schommelen met een eigen fan profiel. Deze temperatuur is met alles op max bij de benchmark of bij BF3 op ultra. Als ik op low instellingen speel dan word de max temperatuur zo'n 80-85 graden. En aan voltages veranderen begin ik niet aan als ik zo de horror verhalen op internet mag geloven ;)

[ Voor 37% gewijzigd door SN4K3 op 06-07-2012 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ik had de asus variant van deze kaart en het maakt bij mijniet uit of je voltage verhoogt of niet heb het al tot 2,5 volt gehad en boven de 1050/1075 core krijg ik arti facts in bf3 (vooral bij die golven van noshair canals)
mem ben ik nog niet mee aan de slag gegaan dat zal ik zo eens doen :)
ps please verander dat fan profile... bij 90 graden krijg ik namelijk artifacts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 336701

@maks11223344, lijkt mij stug dat jij een 7970 op 2,5volt kan krijgen, dit heb ik nog nooit iemand zien doen en is naar mijn mening onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
maks11223344 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 21:33:
ik had de asus variant van deze kaart en het maakt bij mijniet uit of je voltage verhoogt of niet heb het al tot 2,5 volt gehad en boven de 1050/1075 core krijg ik arti facts in bf3 (vooral bij die golven van noshair canals)
mem ben ik nog niet mee aan de slag gegaan dat zal ik zo eens doen :)
ps please verander dat fan profile... bij 90 graden krijg ik namelijk artifacts...
voltages ga ik niet veranderen. Bij mij ligt het er niet aan of de temperatuur te hoog is voordat ik artifacts krijg maar of ik de clock te hoog heb staan. De fan draait op idle op automatisch en in mijn fan profile 20% en dan word die ongeveer 50-55 graden. Bij 80 graden 50% en bij 90 graden 60%. Dan maakt die al een aardig geluid maar dit kan ik altijd nog wel wat hoger zetten. Zoiezo is de kaart stock al zo'n 70 graden met alles op low in BF3 en op ultra textures met 4x AA zo'n 85 graden met de kaart op stock settings.

Nou heb ik in Trixx de overclocks op 1075 cpu en 1800 memory staan, dit kan ik ook terug zien in gpu-z. Als ik dan de computer afsluit en opnieuw opstart dan zijn deze clocks verandert in de standaard waarden van 925 en 1375. Moet ik misschien ergens anders de clocks invoeren zodat het standaard geactiveerd blijft of is moet ik elke keer als ik de computer opstart dat profiel laden met de overclocks voordat ik een spel ga doen? :?

De clocks lager zetten verhelpt het 'probleem' ook niet aangezien ik eerst dacht dat het een soort automatische bescherming was can de computer. Ik heb Battlefield 3 net zo'n 2 uur gespeeld met deze overclocks en totaal geen problemen tegengekomen op alles max alleen voor mijn gevoel een stabielere framerate. Ik heb vsync aan staan. In een helicopter of in gebieden waar veel textures worden geladen dropt de framerate naar 35-45. :O

[ Voor 4% gewijzigd door SN4K3 op 07-07-2012 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
@ alienhunter hmm trixx zegt anders maar zal t eens goed bekijken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
In AMD catalyst control centre staat de max voor memory clock op 1575mhz als ik hoger dan dit ga verdwijnt de schijfbalk uit het menu en als ik mijn computer opnieuw opstart dan reset die naar de standaard waardes.

Trixx kan bij mij met gpu voltage tot 1300, maks en alienhunter.

De core clock heb ik op 1065mhz, hoger dan dit lukt niet zonder misvormde beelden. Fan speed op 30% houd de kaart idle op 50 graden. Fan speed onder load verhoogt naar 60% en dat geeft me een temperatuur van rond de 70 graden MAX bij BF3 op ultra met 4x AA. Het geluid van de fan word dan wel heel luid, met een headset op of het geluid flink hard zou het moeten dempen. :)

Bedankt voor de hulp, adviezen en geestelijke ondersteuning. Eventuele verdere adviezen zijn natuurlijk altijd welkom. En ik ben natuurlijk ook beschikbaar als er hulp nodig is :P

[ Voor 5% gewijzigd door SN4K3 op 07-07-2012 04:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toine1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:05
Verkeerde power instelling???
Trixx is goed te gebruiken als overklok tool, ik zou deze gewoon gebruiken. Verder kan ik met mijn Sapphire reference kaart, alles in catalyst op max [=1125/1575] zetten zonder aanpassing van voltage.
Lees dit eens door:
http://nl.hardware.info/r...deon-hd-7970-overclocking
http://rog.asus.com/96782...hics-card-with-gpu-tweak/
http://www.guru3d.com/art...-hd-7970-overclock-guide/
en als forum eens zoeken in: http://www.overclock.net/f/

[ Voor 26% gewijzigd door Toine1 op 24-07-2012 06:02 ]

Pagina: 1