[Systeembeheer] Macs beheerbaar maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 14:50
Omdat de topics die over dit onderwerp gaan al wat gedateerd zijn leek het me leuk om een nieuw topic aan te maken om te discussieren over het 'beheersbaar' maken van een Mac omgeving.

Een klant van ons heeft een omgeving met 80 windows clients en ongeveer 10 Macs.
Omdat het een klant is die in de design sector zit hebben wij destijds deze omschakeling moeten maken.

De macs staan op dit moment stand alone in het netwerk, omdat ze niet door ons remote beheerd kunnen worden staan de Macs binnen no time vol met troep (iedereen heeft volledige rechten).

Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden die er zijn om de Macs met behulp van policy's dicht te spijkeren en dacht aan een dual directory om een betere grip op de Macs te krijgen. Open directory met Lion server voor de policy's en Active Directory (2008r2) voor de authenticatie.

Omdat je tegenwoordig de Macs toch steeds meer in opkomst ziet komen lijkt het mij sterk dat wij de enige zijn die met dit probleem kampen. Hoe pakken andere dit aan in dergelijke mixed omgevingen? En zit ik met mijn idee om Lion server te gebruiken op het goede pad of kan ik beter ergens anders voor kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-10 20:18
SCCM 2012 SP1 beloofd daarvoor veel goeds:
There will be support for new platforms like:
•Windows 8
•Windows 8 tablet – Intel SoC tablets support
•Mac OS X
•Linux and Unix

bron

je kunt dus je bestaande omgeving laten staan, alleen upgraden naar sccm 2012 sp1

[ Voor 12% gewijzigd door muppet99 op 05-07-2012 14:35 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:17

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Beetje overkill voor zo' n klein aantal computers maar een beter alternatief voor SCCM is LANDesk ;-) welke al enige tijd MacOSX support levert.
Er zit geen echte policy module voor de Mac in maar troep kan je tegen gaan door blokkeren van de Apps via de security Manager. Andere restricties zijn denk ik snel via een script te versturen.
Je kan ze op een dergelijke manier volledig remote beheren waarmee direct de noodzakelijkheid voor full permissies vervalt.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 22:09
Misschien offtopic, maar is 'beheerbaar' niet een betere term? Ik dacht in eerste instantie dat het ging over het beheersen van je Mac...

Pssst! Dat had ook met een TR gemogen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Whieee op 05-07-2012 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-10 20:41

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

muppet99 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:35:
SCCM 2012 SP1 beloofd daarvoor veel goeds:
There will be support for new platforms like:
•Windows 8
•Windows 8 tablet – Intel SoC tablets support
•Mac OS X
•Linux and Unix

bron

je kunt dus je bestaande omgeving laten staan, alleen upgraden naar sccm 2012 sp1
Zelfde situatie hier, bedankt voor de tip

Neem aan dat deze zn werk doet als SCCM?

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 14:50
SCCM is wel opeens weer een flinke investering.
Daarnaast draaien wij al een management pack voor remote support en monitoring.
Deze heeft pas sinds kort ondersteuning voor OSX en beheerdersrechten voor gebruikers zijn dan ook niet meer nodig omdat wij op afstand de software kunnen installeren.

Nu kijken naar de mogelijkheden om het middels policy's dicht te timmeren.
Niemand die gebruik maakt van de OSX server mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topictitel duidelijker gemaakt :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-10 11:14
De 'policies' voor Mac OS 10.7 heten 'profiles' en zijn te vinden in het server product. Link Dit is een add-on voor Mac OS 10.7 Lion die je kunt downloaden uit de App Store voor 40 euro.

Het beheer van de profiles en devices zelf doe je via een website en kan dus prima vanaf een Windows werkplek gebeuren. Anders dan Mac OS 10.6 is een lidmaatschap van Open Directory niet meer nodig en werken de profiles net zo goed op de iDevices (iPad, iPhone en iPod Touch).

De situatie die je beschrijft met een lidmaatschap van Open Directory voor instellingen en Active Directory voor authenticatie wordt een 'golden triangle' genoemd. Dat moet de google zoektocht wat makkelijker maken.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Wij gebruiken de Casper Suite van http://www.jamfsoftware.com. een beetje overkill voor een MKB denk ik maar het werkt prima, een alles-in-1 pakket. We beheren er 2500 Macs mee binnen een Microsoft AD omgeving van +- 50.000 Windows clients.

Af en toe wel stoeien met compatibiliteit maar dat staat verder los van de suite.

Ik raad je in ieder geval sterk aan www.afp548.com te checken, gericht op Macs in een zakelijke omgeving.
Pagina: 1