Eerste HTPC

Pagina: 1
Acties:

• pimmedoris
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik wil een HTPC in mekaar gaan zetten. Ik heb nog nooit eerder een pc in elkaar gezet, maar ik verwacht dat het hardwaregedeelte in ieder geval geen problemen op zal leveren.

Ik wil de HTPC gaan gebruiken om te downloaden, rarren en parren, films af te spelen (1080p) en als opslagplaats voor mijn muziek. (Muziek wil ik gaan afspelen via een squeezebox met DAC). Als software zit ik te denken aan windows met XBMC, ik heb geen ervaring met linux dus dit lijkt me niet zo'n goed plan.

De HTPC komt in mijn tv-meubel te staan, dus daarom heb ik gekozen voor een kast die daar wel aardig bij past. Overige apparaten: Marantz SR5005, PS3 en 5.0 set van Monitor Audio.

De volgende set had ik samengesteld op basis van BBG en veel lezen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 66,90€ 66,90
1Seagate Barracuda Green 5900.3 ST2000DL003, 2TB€ 97,95€ 97,95
1Streacom FC5 WS€ 224,-€ 224,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 63,15€ 63,15
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 24,45€ 24,45
1AMD A4-3400 Boxed€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 555,85

Ik zat eerst te denken aan de Strecom FC05OD, maar de slot-in DVD of bluray met knop links zijn heel erg duur en eigenlijk heb ik geen optische drive nodig. Blurays kijk ik wel via de PS3, evt. branden doe ik via mijn laptop. De kast is wel erg prijzig, maar wel heel erg mooi vind ik. Tips voor andere kasten zijn ook welkom, maar hij mag niet hoger zijn dan ongeveer 10 a 11 cm.
Vanwege de slechte verhalen die ik heb gelezen over de streacom PSU heb ik gekozen voor deze. Is deze voldoende voor deze setup?
Mis ik nog dingen of klopt/past er iets niet? Verdere tips?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:47
Prima setup, ik zie zo snel geen redenen waarom dit niet zou kunnen passen. Let hier wel bij op dat de HTPC ruimte moet hebben om z'n warmte kwijt te kunnen. Zet hem bijvoorbeeld niet op je receiver (hoewel het is geen onkyo ;) ), maar zorg dat de warmte weg kan zo blijven de componenten koeler.

Bedoel je met de slechte verhalen over de streacom PSU de review op tweakers? Of zijn er veel meer negatieve reviews? Het is namelijk gewoon een pico psu met adapter. Het voordeel van die streacom set is dat het geheel 150W kan leveren. Die picopsu uit je lijst kan maar 80W leveren (adapter is hier de beperkende factor), nu kom je met bovenstaande setup en 80W gelukkig al een heel eind, dus op zich is dit voldoende.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 14:09
Heb je een disk erin nodig?
Ik heb m er zelf uit gegooid en draai alleen nog maar op de SSD. Media staat op de NAS.
Scheelt, ondanks dat het een vrij stille schijf was, behoorlijk in geluidsproductie.

Daarnaast zie ik weinig rare dingen in je config.
Behuizing oogt goed, maar ik zou zelf een wat ruimer model kiezen als je de ruimte ervoor hebt. Ik heb het zooitje in pricewatch: Silverstone SST-LC16S-M gegooid, en ben er erg tevreden over. Ook de remote die erbij zit, de iMon Pad, bevalt op zich prima (alhoewel tzt deze nog wel een upgrade gaat krijgen ;) )

iRacing Profiel

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:57
Ik vind persoonlijk de antec fusion remote een erg mooie kast.

__/`\__/`\__

• kroegtijger
Mistacal schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 10:49:
Ik vind persoonlijk de antec fusion remote een erg mooie kast.
Zeker, maar helaas kan die ook geen full size kaarten kwijt, en zul je steeds met een riser-card moeten werken. Wil je dus een beetje knappe videokaart en een DVB-C-tuner inbouwen, dan wordt het al heel erg zeuren om het er in kwijt te kunnen... Maar helaas geldt dat voor de meeste goed ogende en betaalbare kasten -O-

iRacing Profiel

• pimmedoris
@ jaapsander: hij komt in mijn kast te staan, niet direct boven op de Marantz, dus hij zal ruimte genoeg hebben. Ik had op een andere site ook slechte verhalen gelezen over het uitvallen van de PSU van Streacom. Misschien was het wel dezelfde poster dat weet ik niet, maar de PSU klonk in ieder geval niet bepaalt betrouwbaar. Misschien toch nog even verder kijken naar een grotere adapter?

@kroegtijger en Mistacal: Ik heb nu nog geen NAS, waarschijnlijk komt deze er wel als ik ga verhuizen (vermoedelijk binnen een jaar), maar voor nu heb ik de disk echt nodig.
Ruimte voor de kast... Tja, het vak in mijn tv meubel is 14 cm hoog. Dus als ik koelruimte wil hebben mag de kast max, 11cm hoog zijn. Een Antec Fusion past dus niet. Extra kaarten hoef ik er niet in kwijt te kunnen. Videokaart is niet nodig; voor de taken die ik wil is de A4 voldoende lijkt me. Ik ga er ook geen tv mee kijken, dus een tuner hoeft ook niet ingebouwd te worden.

Alleen nog eens nadenken over een remote...

• kroegtijger
pimmedoris schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:22:
@ jaapsander: hij komt in mijn kast te staan, niet direct boven op de Marantz, dus hij zal ruimte genoeg hebben. Ik had op een andere site ook slechte verhalen gelezen over het uitvallen van de PSU van Streacom. Misschien was het wel dezelfde poster dat weet ik niet, maar de PSU klonk in ieder geval niet bepaalt betrouwbaar. Misschien toch nog even verder kijken naar een grotere adapter?

@kroegtijger en Mistacal: Ik heb nu nog geen NAS, waarschijnlijk komt deze er wel als ik ga verhuizen (vermoedelijk binnen een jaar), maar voor nu heb ik de disk echt nodig.
Ruimte voor de kast... Tja, het vak in mijn tv meubel is 14 cm hoog. Dus als ik koelruimte wil hebben mag de kast max, 11cm hoog zijn. Een Antec Fusion past dus niet. Extra kaarten hoef ik er niet in kwijt te kunnen. Videokaart is niet nodig; voor de taken die ik wil is de A4 voldoende lijkt me. Ik ga er ook geen tv mee kijken, dus een tuner hoeft ook niet ingebouwd te worden.

Remote kan je gewoon op USB kopen

iRacing Profiel

• jaapsander
kroegtijger schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:40:
[...]

Zeker, maar helaas kan die ook geen full size kaarten kwijt, en zul je steeds met een riser-card moeten werken. Wil je dus een beetje knappe videokaart en een DVB-C-tuner inbouwen, dan wordt het al heel erg zeuren om het er in kwijt te kunnen... Maar helaas geldt dat voor de meeste goed ogende en betaalbare kasten -O-
Die Antec fusion kan prima full size kaarten kwijt. Ook zijn DVB-C tuner kaarten prima als low profile te krijgen. En waarom is dat ook alweer een issue? De TS heeft het helemaal niet over full profile videokaarten.
pimmedoris schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:22:

Wanneer je ipv passief, actief gaat koelen is het hebben van ruimte aan de bovenkant veel minder van belang. Bijvoorbeeld bij eerder aangehaalde fusion remote kast wordt de lucht van de zijkant aangezogen (hier moet je dus wel een beetje ruimte hebben) en kun je de airflow zo regelen dat de warme aan de achterkant weg kan. Ruimte aan de bovenkant is dus niet noodzakelijk.

Als ik jou was zou ik gewoon een kast kiezen die IK vind passen bij de ruimte waar hij in staat. Dat anderen hun mening geven over welke kast zij mooi vinden is niet zo relevant. Indien het technisch niet mogelijk is hoor je het wel.

[ Voor 62% gewijzigd door jaapsander op 05-07-2012 12:59 ]

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:55:
[...]

Die Antec fusion kan prima full size kaarten kwijt.
Met een riser-card ja... Je kan dus niet alle sloten op je bord benutten, en dat is een nadeel.
Ook zijn DVB-C tuner kaarten prima als low profile te krijgen.En waarom is dat ook alweer een issue? De TS heeft het helemaal niet over full profile videokaarten.
Daar gaat het ook helemaal niet om; TS geeft aan dat hij deze kast wil en dat dit voor hem volstaat. Prima toch? Alleen geef ik aan dat het niet mijn keuze zou zijn, en wel om de aangegeven redenen. Maar als TS er blij mee is, wie ben ik dan om te zeggen dat hij een andere kast moet nemen?

Daarnaast geeft TS aan dat een hogere kast niet gaat passen, en daarmee geen optie voor hem is. Prima motivatie wat dat betreft dan toch? Een mening geven (mits gemotiveerd) wil niet zeggen dat TS ook die mening moet gaan overnemen lijkt me...

iRacing Profiel

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:57
Dan zou ik kijken naar

pricewatch: MS-Tech MC-1200

A4 is inderdaad voldoende. Passief kan opzich prima maar ik ben er niet kapot van. Wanneer je toch hitte problemen krijgt is de oplossing ervan vaak kostbaar en lastig.

__/`\__/`\__

• kroegtijger
Mistacal schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:19:
Dan zou ik kijken naar

A4 is inderdaad voldoende. Passief kan opzich prima maar ik ben er niet kapot van. Wanneer je toch hitte problemen krijgt is de oplossing ervan vaak kostbaar en lastig.
Helemaal passief ben ik ook nog geen voorstander van, alhoewel je toch goede geluiden erover hoort. Heb zelf alleen een CPU-koeler draaien op heel lage RPM, en 2 grote casefans (ook op lage RPM) en is fluister-stil :)

iRacing Profiel

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je de Origen AE-kasten al es bekeken? Als je een strakke kast wil is dat een heel goede oplossing, zitten ook in dezelfde prijsklasse als je huidge keuze :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• kroegtijger
Borromini schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:27:
Heb je de Origen AE-kasten al es bekeken? Als je een strakke kast wil is dat een heel goede oplossing, zitten ook in dezelfde prijsklasse als je huidge keuze :P.
Oogt zeker goed, maar zijn ze niet te hoog voor TS?? Op het eerste gezicht lijkt zelfs het laagste model nog (aanzienlijk) hoger dan wat TS nu heeft gekozen

iRacing Profiel

• jaapsander
kroegtijger schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:49:
[...]

Met een riser-card ja... Je kan dus niet alle sloten op je bord benutten, en dat is een nadeel.

[...]

Daar gaat het ook helemaal niet om; TS geeft aan dat hij deze kast wil en dat dit voor hem volstaat. Prima toch? Alleen geef ik aan dat het niet mijn keuze zou zijn, en wel om de aangegeven redenen. Maar als TS er blij mee is, wie ben ik dan om te zeggen dat hij een andere kast moet nemen?

Daarnaast geeft TS aan dat een hogere kast niet gaat passen, en daarmee geen optie voor hem is. Prima motivatie wat dat betreft dan toch? Een mening geven (mits gemotiveerd) wil niet zeggen dat TS ook die mening moet gaan overnemen lijkt me...
Ik heb zelf een Antec fusion remote en zoals ik al eerder aangaf hier kunnen prima full size kaarten in, zelfs zonder riser cards. Je goedbedoelde advies klopt dus gewoon niet en daar reageerde ik op. Mijn kritiek was verder omdat dat de TS onbruikbaar advies krijgt wanneer hij aangeeft dat hij een platte kast wil plaatsen en er ineens een heel ander soort kasten aangeraden worden. Niet echt nuttig volgens mij.
Mistacal schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:19:
Dan zou ik kijken naar

Mstech heeft wel een voeding met interne componenten van slechte kwaliteit. Overigens kan passief prima, maar dan moet je het wel goed uitvoeren. Het idee van streacom om de behuizing te gebruiken is erg slim, alleen moet je natuurlijk wel zorgen dat de kast zijn warmte kwijt kan. Heb je hier je twijfels over dan zou ik inderdaad voor een actieve koeling gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door jaapsander op 05-07-2012 15:54 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

kroegtijger schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:44:
[...]

Oogt zeker goed, maar zijn ze niet te hoog voor TS?? Op het eerste gezicht lijkt zelfs het laagste model nog (aanzienlijk) hoger dan wat TS nu heeft gekozen
De S10V is 115 mm hoog, volgens de specs van de fabrikant.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:52:
[...]

Ik heb zelf een Antec fusion remote en zoals ik al eerder aangaf hier kunnen prima full size kaarten in, zelfs zonder riser cards.
Maar dat is dan wel SFF volgens mij toch? Dat lijkt me geen onbelangrijk punt dan.
[quote]Je goedbedoelde advies klopt dus gewoon niet en daar reageerde ik op.
Afhankelijk van of het alleen SFF-kaarten zijn die je full size erin kan zetten zonder riser-card. Anders blijf je dus tegen beperkingen aanlopen door de behuizing, en dát is wat ik persoonlijk niet zou willen.
Mijn kritiek was verder omdat dat de TS onbruikbaar advies krijgt wanneer hij aangeeft dat hij een platte kast wil plaatsen en er ineens een heel ander soort kasten aangeraden worden. Niet echt nuttig volgens mij.
Ik raad TS dan ook geen andere kast aan maar, zoals ik al eerder aangaf, zou ik daar zelf niet voor kiezen ivm bovengenoemde redenen. Daar zit dan wel de voorwaarde aan dat je een wat grotere kast wel op een fatsoenlijke plek kwijt moet kunnen. Zo ben ik zelf ook nog steeds op zoek naar een heel klein kastje, voor in de slaapkamer omdat er met geen mogelijkheid een grote kast kan worden geplaatst.
Oftewel, het feit dat ik aangeef dat ik persoonlijk liever een grotere kast zou hebben wil niet zeggen dat je daarom altijd in elke situatie ook die grotere kast aan moet raden. Dat zijn 2 heel verschillende dingen. TS gaf vervolgens ook duidelijk aan waarom het een platte kast moet zijn, en dat lijkt me een heel gegronde reden.
Borromini schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:03:
[...]

De S10V is 115 mm hoog, volgens de specs van de fabrikant.
Dat valt goed mee inderdaad. Heb de kast nog even verder "onderzocht", maar begin erg gecharmeerd ervan te raken. Maakt gebruik van OEM-producten van iMON (wat me tot nu toe prima bevalt), oogt strak en lijkt kwalitatief ook goed in elkaar te zitten. Geen cheap-ass rommel dat er wordt gebruikt, maar degelijke onderdelen... Iemand ervaring met de kasten van ze??
--edit--
Ze zijn trouwens niet heel goedkoop... De M10 moet een kleine 300,- kosten... :X

iRacing Profiel

• pimmedoris
Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb de ruimte nog even opgemeten. Het vak waar hij in moet komen te staan is 15cm hoog bij 55cm breed. De Antec gaat dus niet passen met 14.7cm.
Die MS-Tech had ik inderdaad ook al eens bekeken. Dat is ook een optie, maar dan moeten er wel wat fans in. (Plus dat ik dan ook een DVD/BR drive zou installeren anders zit er voor niks zo'n klepje ;-) )
Die Origen AE zijn inderdaad heel erg mooi. De S10V is als enige geschikt qua hoogte, en erg mooi. Maar ik vond de streacom al behoorlijk duur. Die Origen doet daar nog zo'n 100 euro bovenop. Dat gaat me wel wat ver...

Ik zal nog eens eenlijstje maken op basis van de MS-Tech en dan beslissen of ik puur voor looks ga of toch een beetje het budget naar beneden breng...

• jaapsander
kroegtijger schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:25:

Ik raad TS dan ook geen andere kast aan maar, zoals ik al eerder aangaf, zou ik daar zelf niet voor kiezen ivm bovengenoemde redenen. Daar zit dan wel de voorwaarde aan dat je een wat grotere kast wel op een fatsoenlijke plek kwijt moet kunnen. Zo ben ik zelf ook nog steeds op zoek naar een heel klein kastje, voor in de slaapkamer omdat er met geen mogelijkheid een grote kast kan worden geplaatst.
Oftewel, het feit dat ik aangeef dat ik persoonlijk liever een grotere kast zou hebben wil niet zeggen dat je daarom altijd in elke situatie ook die grotere kast aan moet raden. Dat zijn 2 heel verschillende dingen. TS gaf vervolgens ook duidelijk aan waarom het een platte kast moet zijn, en dat lijkt me een heel gegronde reden.
Laatste keer off topic. In de Antec fusion remote passen gewoon full size kaarten. Bijvoorbeeld een pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE past prima.

Je geeft aan dat je persoonlijk liever een grote kast hebt, maar wanneer je in een advies topic waarbij de TS aangeeft dat hij en geen videokaart nodig heeft en geen ruimte heeft voor een grote kast dit aangeeft en vervolgens meerderen met suggesties van grote kasten aankomen dan is dat toch gewoon nutteloos?

Waar ik wel naar geinteresseerd ben is de reden waarom je eigenlijk een grotere kast wilt. Alle soorten uitbreidingskaarten zijn prima te krijgen in low profile en je hebt zelfs al een videokaart pricewatch: Sapphire HD6670 1GB GDDR5 Low Profile die meer dan sterk genoeg is voor HTPC gebruik en low profile is. Wat past volgens jou niet in een low profile kast?

• pimmedoris
Ik heb een ander lijstje gemaakt, nu op basis van de Tech solo 2200.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M€ 54,95€ 54,95
1Seagate Barracuda Green 5900.3 ST2000DL003, 2TB€ 97,45€ 97,45
1Techsolo TC-2200€ 74,30€ 74,30
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,10€ 32,10
2Nexus 92mm PWM Series Real Silent case fan, 92mm€ 4,46€ 8,92
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 42,90€ 42,90
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 24,45€ 24,45
1AMD A4-3400 Boxed€ 47,30€ 47,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,87

Zit er verschil tussen de techsolo en de MS-Tech? De eerste is zo'n 20 euro goedkoper, maar ik zie geen verschil. Ik heb ook een ander moederbord gekozen, want de AS rock heeft meer aansluitingen voor casefans als ik het goed heb. Klopt het dat je dan via PWM de fan speed kan regelen? Ik heb in een review gelezen dat iemand twee 92mm fans in de ms-tech had gestopt, dus ik neem aan dat dit past.
Is dit lijstje zo ook compleet en is dit een beetje een stille setup?

De twee setups schelen dus zo'n 140 euro. Best een flink bedrag eigenlijk... Ik zal er nog eens goed over gaan nadenken.

EDIT: Ik lees nu in de review van iDont dat 92mm niet past en dat ik een 80mm en een 70mm fan moet hebben. Zijn deze fans echt nodig eigenlijk of wel echt sterk aan te raden?

• pimmedoris
Nog een andere vraag 'while I'm at it'. Het monteren van alle hardware zal wel lukken, maar dan? Is er ergens een handleiding oid van wat je allemaal moet doen in de BIOS? Of is het gewoon een kwestie van aanzetten en de rest wijst zichzelf?

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04 01:41
bios heb je alleen nodig als je meerdere hdd's hebt, en de goede start schijf niet gekozen is, of als gaat over/onderclocken (wat ook met programma kan)

het is dus eigenlijk knopje indrukken en booten

[ Voor 12% gewijzigd door [Remmes] op 08-07-2012 15:05 ]

ja, daag.

• jaapsander
Er is maar weinig verschil tussen de MS-Tech en Techsolo kast. Alleen het merklabeltje is anders. Ook de slechte kwaliteit voeding uit de MS-Tech zit ook in de Techsolo kast.

De fans kun je inderdaad aansluiten op het moederbord om ze te regelen via pwm. Let op dat dit moederbord 2x 4 pins fan aansluiting heeft waar 1 voor de CPU koeler is. Je kan dus maar 1 fan naast de CPU fan aansluiten dmv pwm. Al deze fans zijn niet noodzakelijk aangezien je relatief zuinige hardware hebt, maar dit is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk zoals kamertemperatuur, luchtstroom om de behuizing, plaats van de behuizing, gebruik enz enz. Je kun zonder veel risico eerst zonder proberen en gewoon de temperatuur te meten onder belasting. Overigens heb je wel vaak een stiller systeem met een enkele casefan doordat je cpu koeler niet zo hard hoeft te werken. 2 fans op halve snelheid maken over het algemeen minder geluid dan 1 op volle snelheid.

Het configureren van je bios is in allereerste instantie inderdaad niet nodig, maar ik ben het zeker niet eens met Remmes_NT dat dit alleen nodig is met overclocken. Bijvoorbeeld het geheugen dat je hebt zal standaard op 1333 MHz gaan werken. Dit moet je even handmatig op 1600MHz zetten. Ook de snelheid van de fans kun je het beste in de bios instellen waardoor je systeem een stuk stiller gaat zijn. Verder kun je overbodige controllers uitzetten waardoor het systeem sneller boot (optioneel en werk alleen wanneer het moederbord veel overbodige controllers heeft ;) ). Ook even opletten dat je sata controller op AHCI mode staat VOORDAT je Windows installeert.

Zelf configureer ik bij iedere computer die ik bouw altijd rustig de bios (gedeeltelijk voor de installatie van Windows). Dit kun je prima doen met de handleiding van je moederbord ernaast waar de meeste opties wel uitgelegd worden. Zorg dat je niet teveel opties tegelijk gaat veranderen zodat je makkelijk iets terug kan zetten wanneer je merkt dat het niet goed werkt.

• [Remmes]
ram hoeft niet altijd standaard op een lager freq te staan, daarbij zeg ik niet alleen OC, tegenwoordig hoef je eigenlijk geen reet meer te doen, ik stuur persoonlijk liever geen personen de BIOS in als ze geen flauw idee hebben van hoe en wat (no offence)

[ Voor 27% gewijzigd door [Remmes] op 09-07-2012 10:03 ]

ja, daag.

• jaapsander
Remmes_NT schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:59:
ram hoeft niet altijd standaard op een lager freq te staan, daarbij zeg ik niet alleen OC, tegenwoordig hoef je eigenlijk geen reet meer te doen, ik stuur persoonlijk liever geen personen de BIOS in als ze geen flauw idee hebben van hoe en wat (no offence)
We zitten hier toch op tweakers? En dingen als fanspeed en AHCI zijn toch wel relevante dingen!

• [Remmes]
jaapsander schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:33:
[...]

We zitten hier toch op tweakers? En dingen als fanspeed en AHCI zijn toch wel relevante dingen!
dat wij hier op Tweakers zitten, betekent niet dat iedereen de volle verstand van alles heeft, de persoon in kwestie vroeg om een handleiding o.i.d voor de BIOS, natuurlijk gaat niet iedereen lopen kloten in de BIOS maar als het niet nodig is, zou ik er ook gewoon niet in gaan

ja, daag.

• jaapsander
Remmes_NT schreef op maandag 09 juli 2012 @ 12:08:
[...]

dat wij hier op Tweakers zitten, betekent niet dat iedereen de volle verstand van alles heeft, de persoon in kwestie vroeg om een handleiding o.i.d voor de BIOS, natuurlijk gaat niet iedereen lopen kloten in de BIOS maar als het niet nodig is, zou ik er ook gewoon niet in gaan
Maar om je HTPC optimaal te krijgen is het dus wel nodig om in je bios te gaan. Dat je een tweaker bent betekent overigens niet dat je overal verstand van hebt, maar dat je technisch aangelegd bent en daardoor met een manual, wat achtergrondinfo en tips prima iets als een bios kan configureren. Als je a-technisch bent moet je hier sowieso niet aan beginnen (maar wat doe je dan op een forum als tweakers...).

• pimmedoris
Als de functies en opties in de moederbord manual uitgelegd staan, dan moet ik er wel uitkomen. Ik heb er alleen nog geen ervaring mee, dus ik ben er wat voorzichtig mee. Ik wil uiteraard wel een goed geconfigureerd systeem hebben, dus zal toch wel de BIOS in moeten.

@jaapsander: ik kan dus één extra fan via PWM regelen? Welke positie zou dan het verstandigste zijn? Aanzuig of uitblaas fan? Is het dan verstandiger om de andere fan weg te laten of deze ook gewoon aan te sluiten?

Afgezien van de fans, was de tweede setup dus ook ok?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Onderdruk en zo een aanzuigeffect creëren.

Een moederbord komt in de regel met een handleiding, daar staan ook de BIOS-instellingen in uitgelegd. Lezen is de boodschap.

[ Voor 60% gewijzigd door Borromini op 09-07-2012 15:00 ]

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:32
Vraagje ter eigen interesse. wat wordt er precies met een slechte voeding? MAkt deze veel lawaai en heeft een lager dan aangegeven piekvermogen/stabiel max vermogen?

• pimmedoris
Van wat ik begrepen heb, is de fan luidruchtig en is re betrouwbaarheid van de onderdelen niet best...

• jaapsander
Over de fan, in de MS-tech kun je juist beter de fan lucht aan laten zuigen (mogelijkheid om stoffilter te plaatsen) door de overdruk in de kast gaat de warmte aan de achterkant uit de behuizing. Maar een fan omdraaien is natuurlijk een eitje, dus kun je beide opties testen (meten is weten). Het moederbord heeft 1 extra pwm aansluiten en ook nog een 3 pins (hier kun je vaak ook gewoon het toerental op regelen).

De voeding is inderdaad redelijk luidruchtig en de interne componenten zijn van lage kwaliteit (hoger kans op problemen).

Je 2e setup was overigens prima

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 09-07-2012 17:08 ]

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-04 12:36
Kan je ongestraft geheugen dat 1,65 V vraagt in een moederbord met een A75 chipset stoppen? TS heeft dit wel in z'n lijstje staan namelijk

• jaapsander
HammerT schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:39:
Kan je ongestraft geheugen dat 1,65 V vraagt in een moederbord met een A75 chipset stoppen? TS heeft dit wel in z'n lijstje staan namelijk
Dat zal prima gaan, standaard loopt het toch op 1.5V en 1333 MHz. Je zal toch eerst het bios in moeten om het goed te zetten. Zelfs op 1.65V is het vaak geen probleem, hoger dan dat zou ik persoonlijk niet gaan. Overigens vind ik het wel een goede opmerking want geheugen dat 1600MHz doet op 1.5V is natuurlijk wel beter. Hoewel ik gewoon zou gaan kijken bij de shop waar je wilt gaan bestellen welk geheugen op voorraad is.

alternatief: pricewatch: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9B Low Profile Blue

[ Voor 19% gewijzigd door jaapsander op 10-07-2012 09:27 ]

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:08:
[...]

Laatste keer off topic. In de Antec fusion remote passen gewoon full size kaarten. Bijvoorbeeld een pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE past prima.
Ik heb ook niet gezegd dat het niet past, ik geef alleen aan dat als je meer dan 1 kaart erin wilt hebben die niet in low profile te verkrijgen is, je een probleem hebt. Dat gaat namelijk niet pasen.
Je geeft aan dat je persoonlijk liever een grote kast hebt, maar wanneer je in een advies topic waarbij de TS aangeeft dat hij en geen videokaart nodig heeft en geen ruimte heeft voor een grote kast dit aangeeft en vervolgens meerderen met suggesties van grote kasten aankomen dan is dat toch gewoon nutteloos?
Het is slechts het geven van een mening, waarbij jij dat nutteloos kan vinden, maar een ander het misschien weer wel nuttig vind. Je hoeft er niet per sé iets mee te doen natuurlijk.
Waar ik wel naar geinteresseerd ben is de reden waarom je eigenlijk een grotere kast wilt. Alle soorten uitbreidingskaarten zijn prima te krijgen in low profile en je hebt zelfs al een videokaart pricewatch: Sapphire HD6670 1GB GDDR5 Low Profile die meer dan sterk genoeg is voor HTPC gebruik en low profile is. Wat past volgens jou niet in een low profile kast?
Waar ik bijvoorbeeld zelf tegenaan liep (en waarom ik dus ook geen low profile kast wil), is dat mijn videokaart (XFX HD6570 die passief gekoeld is en niet op low profile te krijgen is) en mn DVB-C-tuner (TechniSat CableStar HD2) er niet in passen. De XFX had ik nog wel op via een riser kunnen oplossen, maar dan kan ik mn tuner niet meer kwijt, en zeker niet het bijbehorende CI-bracket waar mn AlphaCrypt in zit. Daarnaast zit er nog een SATAIII / USB3.0 controller in, die ook niet low profile is; dat kan je dus met geen mogelijkheid in een kleinere kast gepropt krijgen. Het is dus niet dat ik het niet in een kleinere kast zou willen hebben, maar helaas is de mogelijkheid er simpelweg niet voor als je alle hardware erin gepropt wilt krijgen dan. Maar ook dat is uiteraard weer volledig van je configuratie afhankelijk. Voor TS is het geen punt, gezien wat erin moet komen. Die kan dus prima met een lagere kast af. Ik geef slechts aan dat het wel een puntje is om rekening mee te houden.

iRacing Profiel

• pimmedoris
Qua geheugen, maakt het eigenlijk uit of ik 1x4GB of 2x2GB kies?

• HammerT
Met 2x2gb heb je het voordeel van dual channel, maar dan kan je weer minder makkelijk uitbreiden

• pimmedoris
Mwah, heb je in een HTPC omgeving (weinig dingen doen onder full load) veel voordeel van dual channel? Hoeveel verschil zal ik hier merken?

• jaapsander
pimmedoris schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:48:
Mwah, heb je in een HTPC omgeving (weinig dingen doen onder full load) veel voordeel van dual channel? Hoeveel verschil zal ik hier merken?
Aangezien de GPU gebruik maakt van hetzelfde geheugen en deze baat heeft bij een hogere bandbreedte heb je behoorlijk veel voordeel bij dual channel. Overigens kun je nu 2x2 plaatsen (4GB is meer dan genoeg) en later alsnog 2x2 of 2x4 bijplaatsen (hoewel ik niet zou weten waarom je 8GB of 12GB in je htpc zou willen).
kroegtijger schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 11:32:
[...]

Ik heb ook niet gezegd dat het niet past, ik geef alleen aan dat als je meer dan 1 kaart erin wilt hebben die niet in low profile te verkrijgen is, je een probleem hebt. Dat gaat namelijk niet pasen.

[...]

Het is slechts het geven van een mening, waarbij jij dat nutteloos kan vinden, maar een ander het misschien weer wel nuttig vind. Je hoeft er niet per sé iets mee te doen natuurlijk.

[...]

Waar ik bijvoorbeeld zelf tegenaan liep (en waarom ik dus ook geen low profile kast wil), is dat mijn videokaart (XFX HD6570 die passief gekoeld is en niet op low profile te krijgen is) en mn DVB-C-tuner (TechniSat CableStar HD2) er niet in passen. De XFX had ik nog wel op via een riser kunnen oplossen, maar dan kan ik mn tuner niet meer kwijt, en zeker niet het bijbehorende CI-bracket waar mn AlphaCrypt in zit. Daarnaast zit er nog een SATAIII / USB3.0 controller in, die ook niet low profile is; dat kan je dus met geen mogelijkheid in een kleinere kast gepropt krijgen. Het is dus niet dat ik het niet in een kleinere kast zou willen hebben, maar helaas is de mogelijkheid er simpelweg niet voor als je alle hardware erin gepropt wilt krijgen dan. Maar ook dat is uiteraard weer volledig van je configuratie afhankelijk. Voor TS is het geen punt, gezien wat erin moet komen. Die kan dus prima met een lagere kast af. Ik geef slechts aan dat het wel een puntje is om rekening mee te houden.
Rond de tijd dat je je systeem hebt aangeschaft waren het natuurlijk prima redenen om voor een grotere kast te gaan, maar tegenwoordig is voor alles gewoon een low profile variant. bijv videokaart: Pak een A6/A8 APU zit al een sterke GPU in die bijvoorbeeld een HD6570 overbodig maakt, geen extra stroomverbruik en warmte. Ook zijn er voor de tv tuner mogelijkheden (die technisat kan prima low profile wanneer je de cam op een andere manier bevestigt) of je kunt gaan werken met een softcam. USB en Sata controllers zijn tegenwoordig gewoon intern, dus daar heb je ook geen losse kaart meer voor nodig.

Ik snap dat je advies goedbedoeld is, maar is vooral gebaseerd op je eigen situatie en niet op die van de TS. Bij een discussie topic zou je mening en advies zeer verhelderend kunnen zijn, maar wanneer een persoon specifiek advies/hulp in zijn topic wil hebben kan het gewoon verwarrend zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door jaapsander op 11-07-2012 10:46 ]

• pimmedoris
Een vraagje over het geheugen. Hier is zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik wil 4GB en ik begrijp dat 2x2 wat voordeel geeft en 1600MHz goed is voor de AMD proc. Maar wat maakt Latency ed. uit? Zit er verschil tussen de merken?
En misschien nog de stomste vraag: is er verschil tussen bijvoorbeeld de Corsair Vengeance LP Blue en de gewone Corsair Vengeance LP? Is dit echt alleen de kleur of zit er functioneel ook verschil in?

Ik moet ook nog windows hebben. Nu kan ik via mijn vriendin via surfspot een "Windows 7 upgrade" kopen. Ik lees echter verschillende verhalen. Op surfspot staat dat er een eerdere versie van windows geïnstalleerd moet zijn, maar op andere sites lees ik dat dat niet hoeft en dat de installatie gewoon werkt. Wie heeft gelijk? Is het ergens anders mogelijk om goedkoop een legale versie van windows te bemachtigen?

[ Voor 31% gewijzigd door pimmedoris op 14-07-2012 20:32 ]

• HammerT
De snelheid van het geheugen bepaalt de doorvoer snelheid en de latency bepaald hoe snel het geheugen reageert. Bij een latency van 9 zal het dus 9 clock cycles duren voordat de data beschikbaar is. Een lagere latency is dus beter, maar performance verschil erg erg nihil.

Wat betreft een windows 7 upgrade license, die kan je gewoon gebruiken door tijdens het installatieproces geen key in te voeren. En na de eerste keer starten kan je dan de upgrade licentie invoeren. Dus het is niet nodig eerst vista te installeren oid.

• pimmedoris
Ik zie dat er wat leverproblemen zijn bij de meeste winkels van de voeding (zowel de minibox als de streacom). Nu is dit probleem misschien minder als ik niet zoek naar een voeding en adapter in één bundel, maar de voeding en adapter los koop. Nu is het voor mij nogal onduidelijk waar de AC-DC adapter precies aan moet voldoen. Is het verstandig als het wattage van de adapter overeenkomt met de voeding? (Dus als de voeding de Minibox PicoPSU 150-XT is, moet er dan ook een 150W adapter bij?) Ik zie namelijk bundels van deze voeding met een 80W adapter. Het lijkt me dat 80W aan de lage kant zit voor mijn systeem?

Kan in principe ieder adapter aangesloten worden zolang deze 12V levert? Ik kan hier niet zo snel iets over vinden.

• jaapsander
Het is handig wanneer de voeding en de adapter ongeveer hetzelfde vermogen kunnen leveren. Heb je bijvoorbeeld een 150W voeding en een 80W adapter dan kan de combi maximaal 80W leveren. Heb je echter een systeem wat maar 50W verbruikt dan maakt dat niet zoveel uit. Heb je echter een systeem dat 100W verbruikt, dan heb je aan 80 niet genoeg.

De uitgangsspanning van de adapter moet overeenkomen met de ingangsspanning van de voeding.

• pimmedoris
Ik heb ondertussen besloten om toch voor de streacom te gaan en dus alles fanless. De onderdelen zijn besteld. Nu kreeg ik van 4allshop.nl de melding (na een e-mail van mij wat de status van de bestelling was),dat de ASUS F1A75-M niet meer leverbaar is. Ik moet dus een ander moederbord uitzoeken en kwam bijvoorbeeld terecht op de ASRock A75 Pro4-M. Deze staat echter niet op de compatibility lijst van streacom. Toen ik dit navroeg bij streacom vertelden ze dat deze lijst voornamelijk voor de lay-out is vanwege de heatpipes. Het lijkt me dat er bij de ASRock net zo min iets in de weg staat als bij de ASUS. Wat denken jullie?

En werkt wake on LAN eigenlijk bij alle moederborden? Dit lijkt me misschien ook wel een handige functie...

• kroegtijger
pimmedoris schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:36:
Ik heb ondertussen besloten om toch voor de streacom te gaan en dus alles fanless. De onderdelen zijn besteld. Nu kreeg ik van 4allshop.nl de melding (na een e-mail van mij wat de status van de bestelling was),dat de ASUS F1A75-M niet meer leverbaar is. Ik moet dus een ander moederbord uitzoeken en kwam bijvoorbeeld terecht op de ASRock A75 Pro4-M. Deze staat echter niet op de compatibility lijst van streacom. Toen ik dit navroeg bij streacom vertelden ze dat deze lijst voornamelijk voor de lay-out is vanwege de heatpipes. Het lijkt me dat er bij de ASRock net zo min iets in de weg staat als bij de ASUS. Wat denken jullie?
Het zal waarschijnlijk wel gaan passen ja, maar je komt er alleen maar zeker achter door het te proberen natuurlijk...
En werkt wake on LAN eigenlijk bij alle moederborden? Dit lijkt me misschien ook wel een handige functie...
In principe wel ja, zolang de fabrikant ook maar aangeeft dat het ondersteund wordt (en ik zou niet zo snel een bord kunnen noemen dat het niet ondersteund...) Het is gewoon een standaard protocol. Heb dr in ieder geval nooit problemen mee gehad. Ik zie alleen niet echt wat er handig aan zou zijn. Waarom wil je remote je HTPC aan zetten? Om ernaar te kijken terwijl je er toch niet bent?? Als je nou PVR-functionaliteit wilt, dan snap ik het nog... Dan kan je vanaf je telefoon je programma's opnemen.... Maar wat zou je remote willen doen op de machine dat je WOL nodig hebt?

iRacing Profiel

• pimmedoris
Tja, proberen is toch lastig, want als het niet past moet je de boel weer ruilen. Maar goed ik neem de gok, want ik zag na vergelijking van de twee borden niet echt problemen.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-FYH6G7CW-D.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-QXPUQ7IM-D.jpg

Of zou de stekker bij de ASRock in de rechter bovenhoek een probleem kunnen vormen?

WOL leek me handig voor het geval ik op mijn laptop iets wil kijken vanaf de HTPC. Dan zou ik toch mijn HTPC aan kunnen zetten vanaf mijn laptop? of heb ik daar iets anders voor nodig?

• jaapsander
Of het gaat passen heeft vooral te maken met de plaats van de socket in het moederbord. Stekkers zoals die P4 12v zullen geen probleem opleveren. Wel even opletten met de hoogte van de heatsink op de vrm's, maar ik neem aan dat de heatpipes vanaf de rechterkant (op het plaatje) binnenkomen.

Als je slim bent dan laat je de webshop even uitzoeken of het past, zij zijn namelijk niet in staat om dat asus bord te leveren.

Over wake up on Lan, dit staat wel in de handleiding van het moederbord onder bios functies. De meeste moederborden ondersteunen dit gewoon. Let wel op dat het wake-up is en dus alleen werkt wanneer je HTPC in slaapstand staat.
kroegtijger schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 13:15:

Ik zie alleen niet echt wat er handig aan zou zijn. Waarom wil je remote je HTPC aan zetten? Om ernaar te kijken terwijl je er toch niet bent?? Als je nou PVR-functionaliteit wilt, dan snap ik het nog... Dan kan je vanaf je telefoon je programma's opnemen.... Maar wat zou je remote willen doen op de machine dat je WOL nodig hebt?
Een ander voorbeeld waarbij WOL handig kan zijn, uit de ts:
Ik wil de HTPC gaan gebruiken om te downloaden, rarren en parren, films af te spelen (1080p) en als opslagplaats voor mijn muziek. (Muziek wil ik gaan afspelen via een squeezebox met DAC). Als software zit ik te denken aan windows met XBMC, ik heb geen ervaring met linux dus dit lijkt me niet zo'n goed plan.

[ Voor 40% gewijzigd door jaapsander op 27-07-2012 10:18 ]

• pimmedoris
Misschien een stomme vraag, maar als ik geen dvd drive installeer, hoe kan ik dan windows installeren? Ik kan natuurlijk wel een externe drive lenen, maar is het ook mogelijk om dit zonder te doen op één of andere manier?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:33
Gewoon vanaf USB-drive, gaat nog sneller ook. Even googlen en je vindt tientallen guides. Een handige tool van MS zelf is deze: http://www.microsoftstore....Help_Win7_usbdvd_dwnTool

• pimmedoris
Hmm, ik heb alles geïnstalleerd en er gebeurt niet veel... Als ik op de Powerknop druk van de streacom gaat het led erboven aan en ik zie ook kort een blauw ledje op de Pico PSU flitsen. That's it. Waar begin ik en wat kan ik al weer wegstrepen?

Aangezien het lampje gaat branden als ik de powerknop indruk neem ik aan dat ik de kabels van de PSU goed heb aangesloten? Hier zat verder geen manual bij, dus dit was voornamelijk proberen of het paste...
24 pins in het slot op MB, 4 pins ook en verder een (rode) aansluiting aan het losse stuk van de 24 pins zelf. ZIe onder voor een fotootje.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-3LGEA7UR-D.jpg

Ik hoor de harde schijf niet draaien. Deze heb ik vastgezet met dubbelzijdige tape omdat op deze plaats geen gaatjes zitten voor de HDD (terwijl ik nog nagevraagd had of deze er wel zaten). Is dat misschien het probleem?

[ Voor 56% gewijzigd door pimmedoris op 06-08-2012 23:22 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

die 4 pins, heb je die op pin 1-5 aangesloten, in de vier pins die het "verst van de drie pins fan connector" af staat ? (het dichts bij dat schroefgat).

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• pimmedoris
Ik heb de 4 pins aangesloten onder het stickertje waar 4 pin 12V ATX op stond ;-) Op de andere 4 zat een stickertje met 8 pins.

Maar het probleem is gevonden. Ik heb nu één geheugen bankje in de A1 slot (blauw, dichtst bij proc) gedaan en daarna startte hij wel op. In de handleiding bij het moederbord staat dat als je in dual mode op 1600 MHz wil draaien je dan de A2 en B2 (witte slots) moet gebruiken. Maar dan start de pc dus niet op. Is dit normaal? En hoe krijg ik het dan voor mekaar dat de pc wél in dual mode op 1600MHz draait?

[ Voor 1% gewijzigd door pimmedoris op 07-08-2012 08:11 . Reden: typo ]

• jaapsander
Probeer eens met de andere module (in jargon heet het geen bankje maar dimm) in slot A1 (om uit te sluiten dat de module niet stuk is), als dit werkt kun je proberen om de modules in A1 en B1 te doen. Herkent je bios dan netjes 4GB, zet het dan op 1600 MHz en stel de latenties goed in.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 07-08-2012 09:37 ]

• pimmedoris
Ok, dit ook geprobeerd en het werkt. nu vraag ik me alleen wel af waarom ASRock dan adviseert om de A2 en B2 te gebruiken...

• jaapsander
Ja vreemd, geheugen configuratie is wel vaker een beetje vaag. Maar als het werkt, dan werkt het. Draait het geheugen netjes in dual channel en op de juiste snelheid?

• pimmedoris
Hoe check ik of het daadwerkelijk doet wat ik heb ingegeven? Ik heb in ieder geval 1600 MHz geselecteerd in de BIOS en toen hij de twee DIMMs zag, stond er wel dual channel, dus ik neem aan dat dat goed is.

Ik zit alleen te kijken met hoe ik de rest van de instellingen in de BIOS/UEFI zou moeten zetten. Ik heb nog niet echt een goede handleiding gevonden. Zijn er nog dingen die ik absoluut goed moet zetten voordat ik Windows installeer? AHCI oa?

• jaapsander
Als er dual channel staat is het inderdaad goed. Het geheugen loopt op 1600 MHz wat ook goed is, nu alleen nog even checken of de latency goed is ingesteld in het geval van jouw module is dat 9-9-9-24 op 1.65V. Kijkt dus of dit terugkomt in je bios. Dit geheugen moet ook 1.65V spanning hebben, er is een kans dat dit nog op 1.5V staat. Dit is niet erg, maar zodra je systeem instabiel is (bsod) dan moet je dit even op 1.65V zetten.

Andere dingen die je moet instellen is AHCI inderdaad. Zelf configureer ik ook altijd even de fanspeed zodat het systeem zo stil mogelijk is. In de meeste bios/uefi kun je een temperatuurgrens instellen (veilige optie hiervoor is 50 graden) en een fanspeed/level voor wanneer de CPU onder de drempelwaarde is. Speel een beetje met deze snelheid totdat je een snelheid hebt gevonden waarbij je de fan net niet meer hoort/storend is.

• pimmedoris
Dank je. Latency stond al op 9-9-9-24. Ik heb uiteindelijk iets ander geheugen dan in mijn TS stond. Ik heb nu Corsair CML4GX3M2A1600C9. Dit hoort volgens mij op 1.5V te staan.
Fan speed hoef ik niet te configureren, want de streacom is volledig passief. Ik zat eerder te kijken naar settings voor Primary Graphics adapter (lijkt me vanwege de A4 en geen aparte videokaart op 'onboard' te moeten staan?), share memory, advanced\ACPI config en dat soort dingen

• jaapsander
Volgens mij heb je al aardig door wat je aan het doen bent ;)
Primary Graphics adapter is inderdaad of het bios eerst naar een discrete of naar een interne GPU kijkt. Wanneer je dit niet goed hebt staan duurt het booten een heel klein beetje langer (omdat hij eerst kijkt of er een discrete GPU is). Gewoon zetten op onboard of igp. Hoeveel memory je toe wilt wijzen aan de IGP ligt een beetje aan je doeleinden. Wil je gamen dan zou ik wat meer toewijzen, wil je dit niet dan is 32 of 64MB prima. Of zet hem op auto. Hier kun je een beetje mee spelen.

Bij volledig passief hoef je inderdaad geen fans in te stellen ;)

Voor de rest hoef je niet veel in te stellen, maar het is altijd handig om een beetje vertrouwd te raken met het bios. Dit kun je prima doen door te kijken welke opties er zijn en wat de handleiding (+google) zegt over deze opties. Je hoeft niet eens allerlei dingen te veranderen. Als het mis gaat wanneer je toch wat opties aan/uit gezet hebt (ga geen voltages verhogen) kun je in het aller ergste geval een bios reset doen.
Pagina: 1