Toon posts:

breadboard naar printplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Domme vraag, maar ik kan het nergens vinden. Wat is de beste manier om mijn breadboard prototype (arduino gebaseer projectje) te solderen op een printplaat?

Werkt een printplaat weer totaal anders dan een breadboard?
Waar moet ik rekening mee houden? Zijn er tools om een breadboard ontwerp om te zetten naar een printplaat ontwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustAName
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 09:57
Aangezien je een Arduino gebruikt is misschien Fritzing wat? Heb het zelf een paar keer gebruikt en het werkt relatief eenvoudig: http://fritzing.org/
Daarmee kan je een printplaat ontwerp maken, met eenvoudig sleep-en-klik werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:14
Er zijn drie methodes voor het vertalen van een breadboard naar een printplaat.
-Er zijn printplaten met dezelfde sporen als een breadboard, dus dan kun je het precies overzetten(niet echt relaxed)
-Een gaatjes(eilandjes) print nemen en gewoon beginnen met solderen en kijken waar je uitkomt (of een beetje een planning maken met de hand).
-de print helemaal uittekenen met fritzing en dan alle paths berekenen en dat dan maken op een eilandjes print of zelfs de sporen laten printen bij een bedrijf.

Alle drie de methodes hebben hun eigen nut, en het verschilt welke het best is(vooral hoe ingewikkeld je breadboard is opgebouwt). Het laaste is natuurlijk het mooist, maar je betaal zo 30eu om een printplaat te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basst85
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-10 09:12
Op YouTube bijvoorbeeld staan veel informatieve filmpjes hierover:
YouTube: pcb board making

Deze is wel grappig:
YouTube: Super Simple Copper Etching -- Sylvia's Mini Maker Show
Of deze:
YouTube: How to make circuit boards fast - Dx way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Ik denk dat koper etsen alweer een stap te ver is. waarschijnlijk heeft TS zijn layout nog niet eens omgezet naar iets ala fritzing of eagle. :X

TS: Als je echt als eindproduct een zelf geetst printplaatje wilt zijn de eagle tutorials hier een goede start om iig een layout te kunnen krijgen http://forums.adafruit.com/viewtopic.php?f=44&t=16338

Anders gewoon met fritzing een layout op prototype pcb maken :Y)