• Darkmystica
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-10-2025
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn i5 M450 (2.40 ghz). Elke keer als ik een game speel heb ik enorme fps drops, dit duurt een paar seconden en gaat daarna weer verder. Dit gebeurt helaas wel erg vaak (aantal keer per minuut).

Ik heb taskmanager er naast gezet om te kijken of ik peaks heb. Kennelijk heb ik constant 1 core die erg hoog zit, de eerste keer was dit de 3de core, de 2de keer de 1ste core. Die peaken lopen precies gelijk aan de fps drops, ongeacht de settings (low-ultra). Ook heb ik gemerkt dat dit niet alleen mijn game vertraagt maar dat de hele laptop langzaam word.

Heeft iemand een idee hoe dit kan en wat ik hier aan zou kunnen doen? (de last verdelen). Of ligt hier iets anders achter? Laptop is schoongemaakt, installatie is pas een paar weken oud (hiervoor had ik dit ook al).

Specs:
Merk/Type: Samsung R580
- I5 M450 @2.40 ghz
- Nvidia GeForce GT 330M
- 4gig Ram
- 500gig HDD

Voorbeeld 1: http://i47.tinypic.com/2q326qb.png <-- Hier draait het spel nog.
Voorbeeld 2: http://i47.tinypic.com/2mm6yc2.png <-- Hier is het spel gesloten.
Voorbeeld 3: http://i46.tinypic.com/x2l2ef.png <-- 3 kwartier later

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is heel makkelijk, dit is geen gaming notebook. Het kan wel, de GT330M is een mid-range kaartje. Maar je speelt nu waarschijnlijk een spel dat te zwaar is voor het geheel, en die maar 1 core kan aanspreken.

Zet de kwaliteit van het spel eens op laag, en de verdere grafische poespas ook op laag, dan zal het al wel wat beter gaan.

• Darkmystica
Zoals ik al zei heb ik dit ook gedaan, World of Warcraft is alles behalve een game die een high-end PC nodig heeft. Op Low heb ik precies hetzelfde probleem, helaas is het inderdaad een mid-range kaart. Maar zou dit makkelijk moeten trekken :(

Zijn er manieren om te kijken of het idd aan de videokaart ligt?

[ Voor 12% gewijzigd door Darkmystica op 04-07-2012 18:12 ]

Verwijderd

Ik zat te denken energie instellingen kunnen soms nogal onhandig staan.
Onder geavanceerd is aan te geven hoeveel power de cpu moet gebruiken.
En ik denk ook dat dit niet normaal is.
Normaal zie je bij dit soort games i.d.d dat er 2 core`s hard werken,dus 1 en 3 ,en 2 en 4 minder.
Maar zulke frame drop`s in WOW,met jouw specs ,lijkt mij een euvel dat ergens op te lossen moet zijn.
Kan aan het spel liggen,maar ik denk dat jij wel alle patch`s hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2012 18:17 ]

• Reepje
  • Niet online
Alle drivers nalopen, zoeken naar conflicten, inderdaad de energieinstellingen nalopen, internet is wel snel?
Ik zie bijv dat je de laptop kan instellen op silent mode. Als dat het geval is, ben je gelijk 50% power kwijt. Controleer dus even of die in speed mode staat.

Overigens, je cpu heeft maar 2 cores (en 2 virtuele cores)

[ Voor 32% gewijzigd door Reepje op 04-07-2012 18:27 ]

• Darkmystica
Energie instellingen staan goed (heb ze voor de zekerheid even nagelopen) Op stroom moet hij minimaal 100% van de CPU gebruiken. Zal voor de zekerheid ook naar de drivers kijken, al zal ik het raar vinden als deze niet up-to-date zijn (dit houd ik altijd goed bij). Patches van het spel zijn ook goed, heb het probleem ook bij andere games (Diablo, Starcraft).

Internet is geen probleem mits het spel aan staat, dan is de hele laptop traag.

Heb ook FurMark gedraaid, hier zie ik wel dat de temp. van mijn GPU wel omhoog schiet (100-110 graden) Fans zijn schoongemaakt en de laptop heeft genoeg ruimte om zijn warmte kwijt te kunnen. Gelukkig ben ik niet de enige die dit raar vind! :P

• Reepje
  • Niet online
maybe...

Question: What is the maximum operating temperature of the Nvidia GeForce GT 330 graphics card?
Answer: The Nvidia GeForce GT 330 graphics card has a maximum operating temperature of 105 C.

Misschien, heel misschien, de gpu wordt te heet en dan zal die rap terugklokken, en jij ziet een frame drop.
Zomaar een gedachte hoor, ik heb er verder geen verstand van.

• Darkmystica
Nou ik heb daar zelf dus ook al aan gedacht en ik denk dat je daar best wel gelijk in kan hebben. Misschien ligt het dan toch aan de GPU :(. Ben nu de Samsung software aan het installeren om te kijken in welke mode die staat. Deze is nu niet geinstalleerd dus zie niets voorbij komen als ik deze mode verander.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je hebt erg weinig bechikbaar intern geheugen over.. zoals ik op de screenshot zie loopt het helemaal vol tijdens het gamen..

je pc gaat swappen naar je harde schijf om extra geheugen te bemachtigen. dit kost je je performance

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Darkmystica
Maar beschikbaar geheugen is tog nog steeds 2 gig (zonder virtueel geheugen) of zie ik dit verkeerd? Als die moet swappen is het einde inderdaad zoek. Dit was wel mijn eerste gedachte omdat ik de eerste 30 seconden fatsoenlijk kan spelen, maar bij beschikbaar blijft die 2 gig aan geven + het is redelijk stabiel. Als ik het verkeerd zie zou vraag ik graag om uitleg :P

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als het de GPU is dan is het raar dat:
1) je CPU-gebruik pieken vertoont als er een framedrop is
2) je niet constant lage FPS hebt, willekeurige pieken voor de GPU zijn raar (of je moet dan net naar veel fancy effecten kijken)

Installatie van een paar weken oud betekent gewoon een verse windows-installatie, zonder OEM-meuk of andere rare dingen dus?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:40
Ik heb vorige week exact hetzelfde gehad. BF3 had een lag, ongeveer 2 x per minuut (gemeten via console: render.drawfps 1). En dat terwijl ik een i5 3570k (4,3 ghz OC) met 8 gb geheugen, 128 ssd en 6870 AMD heb. Dus aan het systeem ligt het niet.
Onze buren van Hardware.info hebben deze maand een tutorial hoe je de optimale bios instellingen kan instellen voor een overclockbare Ivy bridge CPU. Ik heb dit gevolgd, en sindsdien nergens meer last van.
Nou weet ik dat jij een i5 m450 hebt, maar mijn punt is, is dat ik vrijwel zeker weet dat een bios instelling van je CPU niet goed staat. Welke dit precies is, is lastig te bepalen, maar ik zou beginnen met het resetten van je bios naar default instellingen, en anders de simpele dingen uitproberen zoals het aan/uitzetten van speedstep.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefan1987 op 05-07-2012 00:18 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:33
Op zich zie ik geen vreemde pieken in je CPU usage grafieken. Maar hou de temperatuur en de mhz'en van je CPU en videokaart eens in de gaten. Laat eens een FPS counter mee lopen (zoals FRAPS); misschien is het gewoon lag. Of probeer eens een netwerkkabel aan te sluiten, misschien is het je draadloze netwerkverbinding. Probeer een (ander) offline spel, heb je daar ook last? Probeer ook hyperthreading eens uit te zetten (bron: http://us.battle.net/wow/en/forum/topic/2412081539 ) en test dan weer met FRAPS de FPS van WoW.

Wat ook kan is dat WoW niet overweg kan met een CPU die dynamisch van snelheid veranderd; in energiebeheer de cpu locken op de max snelheid is dan de oplossing. Maar dat zou ik wel erg slordig vinden van Blizzard :p

[ Voor 17% gewijzigd door Ramon op 05-07-2012 00:37 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Darkmystica
Bedankt, het ligt helaas niet aan het internet, deze laat geen peaks zien en op mijn vaste computer (met een slechtere inhoud over het algemeen) heeft hier geen problemen mee. Heb ook een 120 mbit lijn liggen dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Fraps kan ik er inderdaad wel naast zetten maar dan blijf ik hetzelfde zien als ik nu zie, een fps drop (geen lag). Ik game gelukkig genoeg om het verschil te zien :D. Sterker nog, op mijn vaste pc kan ik gewoon streamen zonder problemen.

De tips van BIOS settings, temp/mhz van cpu in de gaten houden ga ik wel doen. HT kan ik ook uitzetten om te zien of dat ook helpt.

Bedankt voor de tips! Ik houd jullie op de hoogte :)

• Reepje
  • Niet online
Of je mist een specifiek stuurprogramma.
Zo heb ik ooit eens een (oudere) dell laptop voorzien van een verse win7 install (gewone oem versie). Die liep bij de eerste opstart weer heerlijk, maar bij het installeren van programmas kwamen we erachter dat er zaken niet lekker liepen. We hebben gezocht naar drivers, maar konden geen gemist spul vinden. Toen toch maar weer de dell-xp teruggezet en de zaken deden het weer. Een stokoude Medion laptop (10 jaar) loopt echter nog steeds heerlijk op diezelfde win7 versie.

Maar jij draait gewoon de originele windows die bij de laptop geleverd is?

• Darkmystica
Ik heb eindelijk het probleem gevonden. Ik ben veel gewend maar ook ik sta hier van te kijken. Wel wil ik jullie bedanken voor alle tips!

Ik heb per toeval gemerkt dat ik nergens last van had als mijn laptop niet op de oplader lag. Ik heb dus alleen problemen als de laptop tegelijkertijd opgeladen word! De GPU wordt dan veel te warm (110 graden ong) maar dit is niet het geval als ik zonder adapter werk -.-'. Dan blijft de temp rond de 70-80 graden.

Wel vervelend dat ik geen uren achter elkaar kan gamen maar het werkt nu wel. Misschien schaf ik een 2de batterij aan om deze om te wisselen.

/Darkmystica

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Darkmystica schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:42:
Ik heb per toeval gemerkt dat ik nergens last van had als mijn laptop niet op de oplader lag. Ik heb dus alleen problemen als de laptop tegelijkertijd opgeladen word! De GPU wordt dan veel te warm (110 graden ong) maar dit is niet het geval als ik zonder adapter werk -.-'. Dan blijft de temp rond de 70-80 graden.
Omdat je laptop zonder de oplader er aan een ander verbruik heeft, waardoor de temperatuur niet hoger kan worden.
Wel vervelend dat ik geen uren achter elkaar kan gamen maar het werkt nu wel. Misschien schaf ik een 2de batterij aan om deze om te wisselen.
Uiteindelijk is het dus wel een temperatuur probleem (die 110 graden is ook niet goed), zie de reply hierboven waarbij maximale temperaturen worden gegeven. Als je zonder de adapter aangesloten geen performance dips hebt, kan het ook nog aan jouw instellingen liggen binnen Windows, met name bij de energie profielen. Je weet nu dus wat de oorzaak is en jouw "oplossing" is daarbij slechts een workaround imo. Ook het aanschaffen van een tweede accu gaat je werkelijke probleem dus niet oplossen.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 08-07-2012 21:56 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je zegt dat de laptop is schoongemaakt? Heb je ook eventuele stof uit de koeling gehaald? 110 graden is wel heel erg warm.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:40
Darkmystica schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:42:
Ik heb eindelijk het probleem gevonden. Ik ben veel gewend maar ook ik sta hier van te kijken. Wel wil ik jullie bedanken voor alle tips!

/Darkmystica
Dit komt waarschijnlijk omdat op de accu een laptop meestal lager geclocked wordt ivm energiebesparing.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:01

M2M

medicijnman

Ik zou zeggen begin eens met de process explorer. Dan kun je over de piek hoveren en ook zien welk proces de piek veroorzaakt. Dat is in ieder geval en begin.

houdt ook CPU-Z en GPU-Z ernaast. Inclusief log functie. Misschien dat je er dan wat wijzer van wordt.

-_-

• Darkmystica
Precies dezelfde energie instellingen als met de adapter, hier zit totaal geen verschil in. Tenzij er iets op de achtergrond veranderd word?. Hij is inderdaad schoongemaakt en er is ook stof uit de koeling gehaald, heb het vandaag namelijk weer gedaan maar het resultaat blijft hetzelfde. Misschien dat een coolingstation een oplossing biedt.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 17:11
Ik zeg: een bios update of de fabrikant een mailtje sturen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Start performance monitor (geen idee hoe dat in het nederlands heet..)
ga naar grafiek view
voeg counter toe: processors -> % of maximum frequency -> <all instances>

pas de schaal van de grafiek zodanig aan dat je lekker veel data kan zien.

Als het goed is kan je nu zien op welke kloksnelheid je CPU's werken. Gaan de lijntjes onder de 100, dan heb je volgens mij een koeling probleem met de CPU. Of de GPU binnen de perken blijft kan je het beste zien met GPU-z.

• Darkmystica
Zoals je kunt zien ligt het imo aan de gpu.
http://tinypic.com/r/11746xy/6
De cpu is wel warm geworden maar dit was een aantal seconden en is daarna niet meer boven het gemiddelde gekomen.

Max. Haal ik binnen 30 seconden als ik aan het gamen ben, hier blijft hij dan op hangen. Switch ik naar Chrome bijv. dan zakt deze gelijk weer.

Ik vind het ook niet erg om deze vraag te verplaatsen. Aangezien het nu meer over de GPU ipv de CPU.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 00:18:
Start performance monitor (geen idee hoe dat in het nederlands heet..)
ga naar grafiek view
voeg counter toe: processors -> % of maximum frequency -> <all instances>

pas de schaal van de grafiek zodanig aan dat je lekker veel data kan zien.

Als het goed is kan je nu zien op welke kloksnelheid je CPU's werken. Gaan de lijntjes onder de 100, dan heb je volgens mij een koeling probleem met de CPU. Of de GPU binnen de perken blijft kan je het beste zien met GPU-z.
Bedoel je niet gewoon de taskmanager oftewel taakbeheer?

Verwijderd

Darkmystica schreef op maandag 09 juli 2012 @ 00:30:
Zoals je kunt zien ligt het imo aan de gpu.
http://tinypic.com/r/11746xy/6
De cpu is wel warm geworden maar dit was een aantal seconden en is daarna niet meer boven het gemiddelde gekomen.

Max. Haal ik binnen 30 seconden als ik aan het gamen ben, hier blijft hij dan op hangen. Switch ik naar Chrome bijv. dan zakt deze gelijk weer.

Ik vind het ook niet erg om deze vraag te verplaatsen. Aangezien het nu meer over de GPU ipv de CPU.
Dat is de GPU ja... Het is makkelijk te verklaren waarom dat met de batterij niet gebeurt. De GPU is dan lager geclockt.

Indien garantie, neem contact op met de verkopende partij (niet de fabrikant). Anders, vervang zelf de koelpasta.
CptChaos schreef op maandag 09 juli 2012 @ 00:32:
[...]
Bedoel je niet gewoon de taskmanager oftewel taakbeheer?
Nee. performance monitor. Een handig tooltje in windows waarmee je data van allerlei sources kan loggen.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2012 00:34 ]

• Darkmystica
Is het dan mogelijk om de GPU ook lager te clocken MET adapter? Zit wel in de instellingen van Nvidia te kijken maar wordt er niet veel wijzer van. Garantie ga ik niet meer vanuit omdat ik hem zelf al heb los geschroefd. Dit kan ik natuurlijk altijd nog navragen.

Verwijderd

Darkmystica schreef op maandag 09 juli 2012 @ 00:37:
Garantie ga ik niet meer vanuit omdat ik hem zelf al heb los geschroefd. Dit kan ik natuurlijk altijd nog navragen.
Dat maakt niet uit. Ik heb mijn laptop wel 10x opgeschroefd, en heb nog gewoon garantie.

Je kan de kloksnelheden van de GPU veranderen met MSI afterburner.

• Darkmystica
Ik zal eens kijken naar MSI Afterburner. Alleen even kijken wat de values zijn zonder adapter en met. Hoop dat ik dit kan uitlezen. En het is goed om te weten dat ik dan nog wel garantie heb. Eventueel kan ik dan nog iets regelen met de fabrikant.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Darkmystica schreef op maandag 09 juli 2012 @ 00:41:
Ik zal eens kijken naar MSI Afterburner. Alleen even kijken wat de values zijn zonder adapter en met. Hoop dat ik dit kan uitlezen. En het is goed om te weten dat ik dan nog wel garantie heb. Eventueel kan ik dan nog iets regelen met de fabrikant.
offtopic:
Als je in NL de laptop gekocht hebt, dan heb je garantie op de laptop zolang de economische levensduur van de laptop niet voorbij is (dit is o.a. afhankelijk van de prijs van de laptop, maar meestal zo'n 3-5 jaar meen ik). Echter gaat dit wel uitsluitend via de winkel, niet via de fabrikant. Je kan dus minder garantie verwachten van de fabrikant dan van de winkel waar je de laptop gekocht hebt, omdat je het product niet bij de fabrikant zelf gekocht hebt, maar een winkel (het bonnetje is het (koop)contract / de koopovereenkomst).

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2012 01:01 ]

• Darkmystica
@CptChaos, bedankt voor de verduidelijking. Heb nu met Afterburner gewerkt, instellingen wat lager gezet (clock en memory). Helaas ziet hij geen verschil met adapter of zonder. Nog geen werkende oplossing dus.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Clock en memory speeds zijn idd de simpelste oplossing om je GPU koeler te laten worden. Je kan echter ook naar speeds icm spanning (volt) kijken, wellicht levert dat wat meer op? :) Als je namelijk ook de spanning verlaagt win je meer. Niet alleen wordt je GPU dan koeler, ook kan je dan íets langer op de batterij voordat je hem moet opladen. ;)

• Darkmystica
Helaas kan ik alleen clock en memory veranderen, Core Voltage, Power limit en Fan speed kan ik niet wijzigen. Deze had ik veel liever veranderd inderdaag :) (Heb dit wel aangezet in de settings maar er staat ook duidelijk bij 'als de GPU dit ondersteunt')

[ Voor 24% gewijzigd door Darkmystica op 09-07-2012 01:07 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 17:11
Heb je intussen al de laatste bios versie erop staan. Als er een structureel temperatuurprobleem is met dat type laptop dan is dat vaak via een bios update opgelost.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1