Stereo Vs. Surround

Pagina: 1
Acties:
  • 10.679 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:21
Hi,

Ik heb een dilemma. Ik heb op dit moment een Denon AVR 2801 Receiver, maar eigenlijk het enige wat ik doe is LP's luisteren of via Apple TV iTunes/Spotify streamen... Ik heb wel een surround opstelling staan qua speakers,2x Duson zuilspeakers voor, Bose centerspeaker en 2x Mission speakers achter.

Nu is mijn vraag: Gaat een surround receiver altijd ten koste van het stereo geluid? (Mijn Denon heeft wel een Phono aansluiting ook). Want anders wil ik namelijk overwegen om gewoon een stereo opstelling te maken in mijn huis. Als ik dan film kijk heb ik dan alleen geen surround meer :(

Wat zouden jullie doen? Alles de deur uit en een mooie stereo versterker kopen, of maakt het weinig uit met de receiver die ik al heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-07 12:17
Persoonlijk; niks is zo mooi als een echte stereo versterker met 2 goede (lees; echt goede) zuil-speakers. Surround is voor film kijken gemaakt, en niet voor muziek luisteren (en dat is imo ook te horen). Een stereo versterker van 500 euro komt vele malen mooier muziek geluid uit dan een surround versterker van 500 euro :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-07 18:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Eens, als muziek de hoofdzaak is lekker naar stereo overstappen.
Aan de andere kant: heeft dat met deze speakers zin of moet je dan aan de algehele upgrade?

hoewel... een 2805 (geloof ik) is in stereo niet bepaald overtuigend dus ik denk dat er sowieso wel een boel te winnen is met een andere versterker.

[ Voor 74% gewijzigd door mr.paaJ op 04-07-2012 14:32 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413389

Aan de andere kant een surround receiver van NAD de T87 klinkt heel goed stereo. Deze heeft ook aparte voedingen voor stereo en surround. Dus het kan wel degelijk. Maar het kost wel wat meer. En die 787 klinkt zeker beter dan een stereo versterker van 500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-07 23:35
Surround lekker laten staan voor de films.
Je hebt op de versterker als het goed is een stereo functie, dus dan zet je die lekker aan wanneer je muziek luistert.

Doe ik ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Anoniem: 413389 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:27:
Aan de andere kant een surround receiver van NAD de T87 klinkt heel goed stereo. Deze heeft ook aparte voedingen voor stereo en surround. Dus het kan wel degelijk. Maar het kost wel wat meer. En die 787 klinkt zeker beter dan een stereo versterker van 500 euro
Kan zo even geen info en prijzen vinden van die NAD T87, maar het gaat om het vergelijk qua prijs. Een groot deel van de kosten van een surround versterker zijn voor het surround deel. Daarom is het ook een surround versterker. Wil je stereo, heeft NAD losse stereo versterkers ;). Dus als de prijs gelijk is is een stereo versterker zeer zeker wel beter ;). Die NAD zal dan ook een stuk duurder zijn.

gewoon nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 237382

SamuraiP1zzaCat schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:17:
Hi,

Ik heb een dilemma. Ik heb op dit moment een Denon AVR 2801 Receiver, maar eigenlijk het enige wat ik doe is LP's luisteren of via Apple TV iTunes/Spotify streamen... Ik heb wel een surround opstelling staan qua speakers,2x Duson zuilspeakers voor, Bose centerspeaker en 2x Mission speakers achter.

Nu is mijn vraag: Gaat een surround receiver altijd ten koste van het stereo geluid? (Mijn Denon heeft wel een Phono aansluiting ook). Want anders wil ik namelijk overwegen om gewoon een stereo opstelling te maken in mijn huis. Als ik dan film kijk heb ik dan alleen geen surround meer :(

Wat zouden jullie doen? Alles de deur uit en een mooie stereo versterker kopen, of maakt het weinig uit met de receiver die ik al heb?
De meeste "[url="\"http://en.wikipedia.org/wiki/ABX_test"]double blind ABX[/url]" testen wijzen uit dat er geen enkel verschil is tussen de kwaliteit van versterkers dus als ik jou was zou ik mooi een surround receiver houden.

Hier is een mooi overzicht te vinden van ABX testen en Audiofiele mythes.

Dit is het intressante stukje:
Amplifier sound quality test

A number of amplifiers across various price points and types are tested. The listeners are self declared believers and sceptics as to whether audiophile claims are true or not.

There were 13 sessions with different numbers of listeners each time. The difference between sceptic and believer performance was small, with 2 sceptics getting the highest correct score and 1 believer getting the lowest. The overall average was 50.5% getting it right, so that is the same as you would expect from a random guess result. The cheapest Pioneer amp was perfectly capable of outperforming the more expensive amps and it was ‘striking similar to the Levinson‘.

As an extra to this and for an explanation of how amps can all sound the same, here is a Wikipedia entry on Bob Carver and his blind test amp challenges

http://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Carver#Amplifier_modeling
Ook leuk, een testje met "digitale amplifiers". Vooral de winnaar is verrassend.

spoiler: winnaar
Een zelfbouw kit met een Tripath TA2024 heb je al voor 20 euro van Ebay!

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 237382 op 04-07-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
bierkwadraat schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:30:
Surround lekker laten staan voor de films.
Je hebt op de versterker als het goed is een stereo functie, dus dan zet je die lekker aan wanneer je muziek luistert.

Doe ik ook ;)
Dat is juist waar het om gaat. Een stereo functie in een surround versterker is lang niet zo goed/krachtig als een losse stereo amp.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413389

SanderPS3 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:31:
[...]

Kan zo even geen info en prijzen vinden van die NAD T87, maar het gaat om het vergelijk qua prijs. Een groot deel van de kosten van een surround versterker zijn voor het surround deel. Daarom is het ook een surround versterker. Wil je stereo, heeft NAD losse stereo versterkers ;). Dus als de prijs gelijk is is een stereo versterker zeer zeker wel beter ;). Die NAD zal dan ook een stuk duurder zijn.
Klopt als je de prijzen gelijk trekt is een stereo beter. Die NAD kost zo'n 3800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:21
Anoniem: 237382 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:31:
[...]

De meeste "[url="\"http://en.wikipedia.org/wiki/ABX_test"]double blind ABX[/url]" testen wijzen uit dat er geen enkel verschil is tussen de kwaliteit van versterkers dus als ik jou was zou ik mooi een surround receiver kopen.

Hier is een mooi overzicht te vinden van ABX testen en Audiofiele mythes.

Dit is het intressante stukje:

[...]
Vind ik toch vreemd, want ik hoor zelfs al verschil tussen mijn oude Technics stereo versterker en mijn Denon Surround receiver. Waarbij de Technics voornamelijk een hoop power en kabaal geeft, en de Denon wat genuanceerder klinkt. "Goed" is natuurlijk subjectief, maar ik hoor wel een verschil tussen de versterkers.

Ik heb zelf (vind ik) goede voorspeakers, en ik ben bang dat nu mijn receiver de bottleneck is in de setup.....
Maar ik heb ook geen zin om terug te gaan naar Stereo, als ik er aan het einde van de rit wenig van merk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237382

SamuraiP1zzaCat schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:49:
[...]

Vind ik toch vreemd, want ik hoor zelfs al verschil tussen mijn oude Technics stereo versterker en mijn Denon Surround receiver. Waarbij de Technics voornamelijk een hoop power en kabaal geeft, en de Denon wat genuanceerder klinkt. "Goed" is natuurlijk subjectief, maar ik hoor wel een verschil tussen de versterkers.
Heb je het wel eens dubbel blind getest?

Probeer het voor de grap eens, het is mij al een aantal keer heel erg tegen gevallen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een simpele klasse D versterker kan bijvoorbeeld anders klinken (dan een 'normale' versterker), omdat hij nog een filter op de uitgang heeft dat i.c.m. met de impedantie van de luidspreker het hoogste hoog iets kan versterken / verzwakken. Dit filter zit soms niet in de feedbacklus.

Dat het anders klinkt viel me op toen ik een TA2024 gebruikte met 8 ohm speakers (het filter was waarschijnlijk gemaakt voor 4 ohm).

[ Voor 33% gewijzigd door TBTL op 04-07-2012 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511484

Er is een oplossing,

Ik heb een dolby surround set gemaakt met een DAC en 3 stereo versterkers.
En 5 grote speakers en een een sub, de stereo geluiden laat ik gewoon over de 2 voorspeakers gaan.

Het klinkt echt super en dat komt zeker ook omdat ik 5 keer full range speakers heb.
Het heeft me wat gekost maar al bij al.....super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:39
Anoniem: 511484 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:25:
Er is een oplossing,

Ik heb een dolby surround set gemaakt met een DAC en 3 stereo versterkers.
En 5 grote speakers en een een sub, de stereo geluiden laat ik gewoon over de 2 voorspeakers gaan.

Het klinkt echt super en dat komt zeker ook omdat ik 5 keer full range speakers heb.
Het heeft me wat gekost maar al bij al.....super.
Wel zo leuk om dan even te zeggen welke speakers je hebt en verdere apparatuur :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjjannie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-01-2017
vraag

Denon avr 2113. surround kan deze ook op alleen stereo?
wij willen alleen maar naar muziek luisteren, en geen films.
ik hoor graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-07 00:09
Da's geen probleem :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjjannie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-01-2017
Oke. hoe kan ik dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:15
Op je afstandsbediening lang een van de kleurenknoppen indrukken (music, movie, game of pure) en dan stereo selecteren als modus.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

DENON AVR 2113 setup
Via de keuze "Auto Format Decode"!
In de gebruiksaanwijzing wordt dit vanaf pagina 68 uitgelegd.
Onderaan op de afstandsbediening één van de 'soundmode' knoppen ingedrukt houden en een menu met voorkeuren komt tevoorschijn.Vervolgens kan je uitproberen wat het beste klinkt.

Normaal gesproken krijg je alleen 5.1-geluid (dus inclusief center, back-luidsprekers en subwoofer) als de bron óók 5.1 geluid bevat.
Bij Stereo ingangssignaal krijg je dan maar uit 2 luidsprekers geluid: Front Left en Front Right. Dat is ook normaal.
Velen willen altijd uit 5 luidsprekers geluid en zetten dan een "Sound field" aan.
Je krijgt dan een soort surrogaat surround geluid uit alle 5.1 luidsprekers. (Niet om aan te horen vind ik, maar dat is mijn mening : :'( :....)

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:39
Een topic kicken doen we alleen als het iets toe voegt, niet om het topic te kapen met een eigen vraag. Aangezien de vraag ook nog eens zeer simpel is en in de handleiding te vinden is gaat het topic dan ook op slot.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.