Verwarring omtrent eindversterker voor in de auto!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378113

Topicstarter
Ik had nog een setje jbl gto 936e speakers in de kelder liggen. 4ohm, 300watt peak, 100 watt rms.
Enthousiast heb ik deze van de week in mijn hoedenplank gestopt.
Ik heb ze rechstreeks op mijn JVC radio/cd/mp3 speler aangesloten, deze heeft zoals op het frontje staat een capaciteit van 4x50 watt. Er zitten voorin nog 2 oude 'el-cheapo' speakertjes, geen idee wat dat verder is, ga ik te zijner tijd nog vervangen.
Nou zei een collega dat dat niet gezond was, zulke dikke speakers rechtstreeks op mijn autoradio en dat deze kapot gaat als ik te lang op flink volume muziek luister. Hij adviseerde er een versterker tussen te hangen.

Nou zie ik door alle technische specs-bomen het technische bos niet (meer). Verschillende websites slingeren allerhande ohms, peak watts, rms watts, zus bij zoveel speakers, dit en dat bij zoveel speakers, zoveel ohm bij dit, zoveel ohm bij dat....aarghhh!

Ik heb gewoon 2 speakers met max vermogen 300 watt en er staat op 4ohm, een autoradio die zegt 4x50 watt en 2 el-cheapo speakertjes voor in en daar moet een versterkertje tussen hangen.

Wie kan mij duidelijkheid verschaffen?

Het is een hobbybob projectje waar ik niet teveel geld aan wil en kan uitgeven, dus ik wil (enigszins) kwaliteit voor een schappelijke prijs, zat zelf in de categorie 100 euro te denken...

Is dit iets bijvoorbeeld: http://www.jbl.com/EN-EU/...etails.aspx?PID=GT5-A604E

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:58
Ik zou gaan voor een van de betere merken versterkers en dan een 4 kanaals. Dit zodat je Low-pass, mid-pass en high-pass heb. Er zijn zat merken die leuk geluid produceren ook de wat goedkopere versterkers dus ga hier geen lijst op noemen. Keuze hangt af van wat je uit wilt geven natuurlijk.

Wat ik dus zou doen is je JBL GTO speakers alle tonen laten geven dus low,mid en high. Je el cheapo's alleen hoge tonen zodat ze wat meer kunnen hebben (hoeven dan geen bass te geven). Dit kan heel mooi met een 4 kanaals versterker. Over het algemeen heb je een front en back kanaal (beide 2 aansluitingen voor links en rechts maakt 4 kanaals) met apparte filters.

Hoop dat je hier iets aan hebt

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe hoef je geen versterker aan te sluiten, als je tevreden bent zou je het zo kunnen laten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13
Je autoradio (headunit) geeft aan wat deze maximaal kan leveren, je speakers geven aan wat ze maximaal aankunnen.

Eenheadunit die 1W RMS aan muziek kan leveren op speakers die 5000 Watt RMS aankunnen is geen probleem, enkel een headunit die 5000W RMS kan leveren aansluiten op speakers die 1W RMS kan dissiperen kan voor problemen zorgen als je de radio te hard zet (wat dit een dusdanig groot verschil zoals in het onrealistische voorbeeld dus al standje 1 zou kunnen zijn).

Als je tevreden bent kun je alles gewoon laten zitten zoals het nu zit, er zal niks stuk gaan :) Als het niet goed klinkt zou ik eerst de el-cheapo speakers loskoppelen en dan kijken hoe het klinkt. Klinkt het dan wel goed, el-cheapo's vervangen. Klinkt het dan nog niet goed dan kun je eens gaan overwegen of je een versterker aan wilt sluiten :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 01:22
een clippend signaal is slechter voor speakers dan teveel vermogen.
en eke headunit clipt wel bij een bepaald volume.
dus je zou die speakers kunnen slopen als je constand het volume op 100% hebt staan.
maar doe je dat nooit dan gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378113

Topicstarter
Duidelijk!
Bedankt voor de tips, suggesties en antwoorden.
Ik hou het voorlopig gewoon zoals het is...
Pagina: 1