Combineren speakers/sub

Pagina: 1
Acties:

• thijskl
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb ongeveer 2 weken de dali zensor 5 en wil er nu een 5.1 set van maken. Nu werd mij door de verkoper geadviseerd om zoveel mogelijk bij hetzelfde merk te blijven (dit ivm geluidskwaliteit?).
Nou vind ik de center van dali net iets te groot en zou ik graag de kef t301c willen. De subwoofer van dali die 'erbij' hoorde vond ik net te door dus dan zou ik ook weer uitwijken naar de jamo u260.
De speakers voor achter zouden dan de boston acoustics a23 worden.

Nu vroeg ik mij af of het verstandig is als ik overal wat vandaan haal, of maakt dit niet veel uit?
Ik heb de onkyo 414 als versterker.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-01 12:26

FeaR

In GoT we trust

Met de subwoofer kan je zonder problemen afwijken. Enige nadeel is dat je dan qua looks wel wat anders hebt staan. Maar kwalitatief gezien zijn er veelal betere opties te vinden dan een subwoofer van een gewoon speakermerk. Ik zou om die reden ook eens verder kijken dan de Jamo sub.

Qua rear speakers wordt het al wat lastiger. Met films zal het allemaal wel loslopen aangezien de rears voornamelijk voor de effecten zijn. Maar met muziek over alle speakers kan je toch wel een verschil gaan merken tussen de speakers. Met de center zou ik helemaal bij een zelfde merk dan wel serie blijven. Je kan wel mixen, maar let er dan wel op dat het qua geluid in ieder geval een beetje aansluit. Zeker als je drie verschillende merken neer wilt zetten voor de 5.0 alleen al.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• thijskl
FeaR schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 07:51:
Met de subwoofer kan je zonder problemen afwijken. Enige nadeel is dat je dan qua looks wel wat anders hebt staan. Maar kwalitatief gezien zijn er veelal betere opties te vinden dan een subwoofer van een gewoon speakermerk. Ik zou om die reden ook eens verder kijken dan de Jamo sub.

Qua rear speakers wordt het al wat lastiger. Met films zal het allemaal wel loslopen aangezien de rears voornamelijk voor de effecten zijn. Maar met muziek over alle speakers kan je toch wel een verschil gaan merken tussen de speakers. Met de center zou ik helemaal bij een zelfde merk dan wel serie blijven. Je kan wel mixen, maar let er dan wel op dat het qua geluid in ieder geval een beetje aansluit. Zeker als je drie verschillende merken neer wilt zetten voor de 5.0 alleen al.
Als ik muziek luister gebruik ik de 'pure audio' functie, daarbij worden alleen de 2 zuilen/sub gebruikt.
De center van dali vind ik gewoon te groot, we luisteren vooral naar muziek en de 5.1 uitbereiding is vooral een leuke extra.
Zal de kef t301c aansluiten op mijn dali's? Ik verbaasde me wat voor geluid er uit kwam bij de reseller.
De a23's kan ik voor een mooi prijsje meenemen dus voor de rear's is dat voldoende.

Zou trouwens .75 kabel voor de rears voldoende zijn? De zuilen/center zit op 2.5

Verwijderd

Ik zou inderdaad proberen om alles van het zelfde merk te pakken dus dan alles van dali.
Of je kijk voor een complete boston acoustics set de a25 front de a225c als center en de a23 als rears dan heb je ook amper klank verschil

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Je hebt geen 5.1-albums? Dat is mogelijkerwijs wel iets om rekening mee te houden.

Zelfs zou ik de fronts en de centre wel van hetzelfde kaliber houden, maar verder kun je gewoon mix 'n matchen. Het is misschien wat lastiger afstellen, maar daar is die Audyssey-microfoon ideaal voor.

[ Voor 0% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-07-2012 14:40 . Reden: typo ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik heb het ook gemixed. Muziek (voor mij het belangrijkste) luister ik op stereo. En bij films/games ga je zo'n ander 'klankbeeld' niet horen, of je moet heel kritisch gaan luisteren. Alleen de center is wellicht iets belangrijker.
Luister je concert DVD's of muziek op 5.1, dan zou ik ook alles van hetzelfde merk pakken.

• thijskl
HarmoniousVibe schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:53:
...... maar daar is die Audyssey-microfoon ideall voor.
Helaas heeft de onkyo tx-nr414 die optie/aansluiting niet :-(
Het muziek luisteren in 5.1 gaat weinig tot niet voorkomen.

Ik ga vanmiddag de kef t301c en 2 a23's halen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

thijskl schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:29:
[...]

Helaas heeft de onkyo tx-nr414 die optie/aansluiting niet :-(
Het muziek luisteren in 5.1 gaat weinig tot niet voorkomen.

Ik ga vanmiddag de kef t301c en 2 a23's halen.
Niet te hard roepen dat dat niet voor gaat komen. Ik dacht ook dat dat niet het geval was, totdat ik ontdekte dat mijn Bluray speler ok SACD's aan kon...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• thijskl
The Eagle schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:40:
[...]

Niet te hard roepen dat dat niet voor gaat komen. Ik dacht ook dat dat niet het geval was, totdat ik ontdekte dat mijn Bluray speler ok SACD's aan kon...
Heb een bluray met 5.1 audio er op, heb hem 1 keer gezien en ligt nu al een half jaar stof te happen. Het kan natuurlijk wel is voor komen, maar dat is echt minimaal.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Tom schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 13:13:
Ik heb het ook gemixed. Muziek (voor mij het belangrijkste) luister ik op stereo. En bij films/games ga je zo'n ander 'klankbeeld' niet horen, of je moet heel kritisch gaan luisteren. Alleen de center is wellicht iets belangrijker.
Luister je concert DVD's of muziek op 5.1, dan zou ik ook alles van hetzelfde merk pakken.
Hmja, ik denk dat niet zozeer dat het persé van hetzelfde merk moet zijn, maar eerder van hetzelfde kaliber. Een set met zuilen voor en kleine boekenplankjes of grote melkpakjes achter (van hetzelfde merk) is meer uit balans dat bijvoorbeeld 5 even grote/sterke boekenplankspeakers, maar van 2 of 3 verschillende merken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• thijskl
Ik heb alles binnen en wil vanavond de a23's gaan ophangen, nu kan ik in principe de boxjes redelijk simpel ophangen met 1 schroef (http://www.bigpicturebigs...loads/2/BA-A23-back_1.jpg),
enige nadeel is dat ik ze dan niet naar binnen kan draaien.
Is het verstandig om toch maar een ophang setje te kopen dan?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je ze perse naar binnen wilt draaien zul je er niet echt aan ontkomen nee. Maar gewoon recht werkt ook wel.
Wat ik als ik jou was zou doen, is het gewoon eerst zonder proberen. Als je uiteindelijk toch wat meer wilt draaien, hoef je slechts een gat minder te boren - die ene zat er namelijk al ;)

Wat je verder zou kunnen doen is een schroef pakken die een stuk langer is als de plug die je in de muur steekt. Je speaker hangt dan wat verder naar voren, maar is daardoor wel wat beweeglijker. Als ik het zo zie zorgt een langere plug er iig voor dat je speaker wat naar beneden gericht gaat worden (aangezien de ophangbevestiging in de speaker zelf aan de bovenkant zit).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Met de subwoofer kan je zonder problemen afwijken. Enige nadeel is dat je dan qua looks wel wat anders hebt staan.
Weet je toevallig een leuke subwoofer die bij een Tannoy Signature Revolution past?

En dan deze zegmaar:

Afbeeldingslocatie: http://is00.thegumtree.com/image/big/137990736.jpg

De sub die Tannoy zelf levert ziet er compleet anders uit :X

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

vosss schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 18:07:
[...]
Weet je toevallig een leuke subwoofer die bij een Tannoy Signature Revolution past?
Qua looks heeft Heco wat modellen met een dergelijke vorm. De Victa lijkt nog het meest. Weet alleen niet of je blij wordt van de prestaties van dat ding. Stap hoger zit de Celan, maar dat is al weer wat hoekiger. Focal heeft de SW908 uit de Profile serie welke ook rond afloopt, echter niet in de juiste kleur (en de prijs zou dan ook behoorlijk uit verhouding zijn). Mordaunt Short Mezzo loopt ook rond af, maar wederom zal de kleur hier een spelbreker kunnen zijn. KEF PSW is ook rond, maar wel veel ronder dan de bovenstaande opties. Dat zijn zo wat merken en series die me zo te binnen schieten die niet echt hoekig zijn.

• vosss
Wat vind jij een redelijke verhouding prijs speakers tov subwoofer?
De DC6 heb ik nog niet, maar die hebben destijds rond de 1300 gekost als ik het goed heb.

Ik was in elk geval niet van plan om zoveel uit te gaan geven aan een subwoofer (als ik er al 1 neem)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb mijn sub tweedehands gekocht (Sunfire HRS8) één van mijn beste aankopen van het afgelopen jaar (gekocht voor €450). Als je niet heel veel wilt uitgeven, zoek dan een sub die in ieder een sub met een kleine unit en een gesloten kast, dan ben ej meestal wel verzekerd van een fatsoenlijke strakke weergave. Veel spul uit het lagere segment heeft de neiging om de ongecontroleerd te gaan blaffen.

Ik hoor ook goede verhalen over de Genemi II sub van BK (http://www.ra-subwoofers.nl/producten/gemini.html)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

vosss schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 19:49:
Wat vind jij een redelijke verhouding prijs speakers tov subwoofer?
De DC6 heb ik nog niet, maar die hebben destijds rond de 1300 gekost als ik het goed heb.
Tsja, tot hoe gek je het wilt maken. Ik zit op 1,5 keer de prijs van één frontspeaker. maar die 1300 van de Tannoy lijkt me de paarprijs? Want 1300 de stuk voor zo'n speaker lijkt me wel sterk.
De SW908 van Focal zat overigens (ruim) over de 2000 euro als ik het me goed herinner. Ding wordt niet meer gemaakt en was ook zijn prijs niet waard, dus dat scheelt.

• vosss
1300 was de paar ja, de DC4's die ik nu heb waren 1000 de paar.

En die wil ik dus uitbreiden met de DC6's en dan de center van de 6 serie erbij die 600 kost en daarna eventueel nog een sub erbij.

Eerst maar eens die DC6's en die center aanschaffen, dan ben ik al een bak geld verder en dan zien we wel.

Ik heb ook geen idee of mijn receiver (onkyo 508) dat uberhaupt aan kan sturen.
Als ik moet gokken dan gok ik dat mijn receiver eik de DC4's al te kort doet. Maargoed, we zien wel :)
Pagina: 1