Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyRBK
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:59
Ben sindskort in bezit van een: XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation. En zit in deze kast: Fractal Design Define XL (Zwart). Maar als sinds het begin draait de kaart idle op zo'n 60 graden (!). Voordat ik de kaart plaatste heb ik grondig me hele pc schoon gemaakt. Heb al nieuwe fans gekocht maar dat mocht niet baten. Heb ook een mooie fan intake aan de zijkant van de kast. Maar die had ik na een dag er al weer afgehaald in verband met honden haren.

Misschien handig om erbij te zeggen dat ik een plat dak heb en dat het zeer warm in de kamer zelf is. Zou het geheel hier aan liggen? Zo niet hoe kan ik dit het beste oplossen.

Gebruik de Corsair SP en AF serie als fans. Als men het nodig vind plaats ik wel een plaatje met de huidige airflow.

Graka Fans draaien op zo'n 50%. Kan hem op 100% zetten maar dat is niet zo comfortabel.

[ Voor 4% gewijzigd door WesleyRBK op 04-07-2012 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
En wat zijn je temps onder load? 60 graden is niet té heet (wel aan de warme kant voor idle)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyRBK
Rond de 85 graden met furmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
Idle is hoog, load is echt niet dramatisch,
zie ook deze review:
http://www.anandtech.com/show/5314/xfxs-radeon-hd-7970-black-edition-double-dissipation-the-first-semicustom-7970/2

Wel kun je grofweg stellen lagere temp = langere levensduur, dus als je eenvoudig de temps kunt verbeteren => Doen.
Hoe ziet het eruit als je de fans max laat draaien, en wat voor effect heeft je intake fan die je eruit gehaald hebt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 20:34
als die fan aan de zijkant veel scheelt, kan je er een filtertje op zetten.
die dingen zijn maar een eurotje of 3 met zo'n zelfde beetje verzendkosten.
Heb je ook al eens gekeken of het scheelt als je het zijpanneel er af laat?

en wat zijn de fan speed's (percentage's) in idle of heb je hem op 50% gefixeerd?
want het lijkt bijna wel dat deze de fans uit zet om op zulke temperaturen te komen.

en kijk eens of post even een print screen van GPU-z, wat zijn de voltages e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Hmm als je kaart nog onder garantie is zou ik toch teruggaan. Anders zou ik zeggen openmaken en koelpasta vervangen.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyRBK
Heb met MSI ingesteld dat de kaart voor elke graad 1% sneller gaat draaien tot en met 85 graden en vanaf daar en boven draait hij op 100%. Als ik de ventilatoren op idle 100% laat draaien koelt de kaart tot zo'n 50 graden. En de intake fan aan de zijkant kon daar zo'n 4-5 graden vanaf halen. Kan de andere fans niet controllen omdat ik namelijk geen fancontroller heb aangesloten. Als ik een fancontroller wil installeren moet ik 1 van de fans verwijderen. En omdat het al zeer warm is leek mij dat niet zo'n goed idee.

Hier is een screenshot van GPU-z:
Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/12/07/04/fep.png

Dit is allemaal standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1989
ik bedoelde eigenlijk het tabblad met de sensors,
hier worden de vcores e.d. aangegeven.

ik heb namelijk ook een keer een asus kaart gehad die de vcore iets van 0.2v te hoog zette.
en dat leverde mij dezelfde taferelen op namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
hmm no worrys bro met dit soort weer als vandaag heb ik precies het zelfde dat idle ik met mijn 6950's ook rond de 60 (58 om precies tezijn) dus je hoeft je niet echt druk temaken... get used to it its summer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyRBK
leon1989 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:58:
ik bedoelde eigenlijk het tabblad met de sensors,
hier worden de vcores e.d. aangegeven.

ik heb namelijk ook een keer een asus kaart gehad die de vcore iets van 0.2v te hoog zette.
en dat leverde mij dezelfde taferelen op namelijk.
Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/12/07/04/46d.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1989
tja alles ziet er toch aardig uit.

en ik kan me niet voorstellen dat je een kamer hebt waar het 40 graden + is.

je kan nog kijken of je met de extra fans in de zijkant de temperatuur "normaal" gaat krijgen,
maar geloof niet dat je daar 20 graden in gaat winnen.

ik zal even vragen aan de winkel waar je hem gekocht hebt of je hem terug mag brengen/sturen
de core trekt volgens mij een 42W, wat mij prima tot 40 graden te koelen moet lijken zelfs in een dichte kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
graadje of 30 boven ambient temp is niet heel raar hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyRBK
Dit is mijn huidige airflow:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/33crkfr.png
AF = Airflow
SP = Static Pressure

De 2 fans achterin (AF en SP) zitten vast aan een h60 in een push pull configuratie.

Zou ik hier nog wat aan kunnen verbeteren? Mischien van de middelste fan aan de voorkant een SP maken zodat hij rechtstreeks op mijn videokaart blaast?

Edit: Denk dat ik het probleem al heb gevonden. De 7970 heeft problemen met een multimonitor setup. Dit betekent dat hij de memory clock niet naar beneden gooit zodra hij op idle staat. Dit probeer ik nu aan te passen door een profiel aan te maken in afterburner. Maar me kaart luistert niet echt naar afterburner.

Edit 2: Opgelost even me computer heropstarten en nu draait hij weer op normale tempraturen. Komt dus geheel dat mijn videokaart zich niet aanpast als hij op idle komt te staan. En dit komt weer doordat ik 3 schermen heb.

[ Voor 44% gewijzigd door WesleyRBK op 05-07-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 23:25

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik vind 60 graden geen slechte idle temperatuur. Dat zijn mijn kaarten ook. Met stock koeling en weinig airflow in je kast is dit een hele nette temperatuur.

Ik zou eerder naar de temperaturen onder stress kijken (ken je furmark?).

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Ik heb zelf de sapphire radeon 7970 en die is idle rond de 55 graden met een fan speed van 30%. Onder load gaat de temperatuur omhoog tot rond de 80 graden met een fan speed van 60%. Zelf heb ik terwijl de kaart idle was geprobeerd deze te koelen met een fan speed van 70% maar de kaart blijft dan nog steeds zo'n 50 graden. Over de temperatuur idle zou ik me dus geen zorgen maken. Tevens lees ik op internet wel meer verhalen over hoge temperaturen met de 7970, het schijnt met meerdere beeldschermen nog erger te zijn. ;)

Komt denk ik ook door het weer van nu, bij mij is het nu ook heel erg warm in huis. De lucht die je fans dan aanzuigen is al warm en dus minder in staat de kaart optimaal te koelen. (theorie)

[ Voor 15% gewijzigd door SN4K3 op 07-07-2012 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyRBK
In de 7970 zit inderdaad een fout. Zodra je kaart op idle gaat dan past alles zich aan behalve de memory clock. Die blijft nog op volle toeren draaien. Dit heb ik met afterburner verholpen door 2 profielen aan te maken. Één voor 2d en de ander voor 3d. Nu draait hij rond de 40 graden.

Dit zijn mijn profielen:
2D
Core Clock: 500 Mhz
Memory Clock: 800 Mhz

3D
Core Clock: 1000 Mhz
Memory: 1425 Mhz

Alle twee draaien ze met hun eigen fan profiel.
Pagina: 1