Macbook Air of Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaXter608
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 16:59
Hallo iedereen, ik zit met een dilemma. Mijn huidige laptop loopt op zijn einde en ik wil graag een nieuwe aan gaan schaffen. Nu ben ik erg tevreden over mijn iPhone, dus lijkt het voor mij een logische stap om een Macbook aan te schaffen, omdat deze apparaten samenwerken. Nu twijfel ik alleen tussen een Macbook Air of een Macbook Pro.

Mijn huidige laptop heeft de volgende specificaties (die ik kon vinden):
- Packard Bell (2008)
- 15 inch
- Processor Intel Pentium Dual CPU T2370 1.73 Ghz
- Geheugen (RAM) 3 GB

Mijn bezigheden op deze computer zijn:
- School zaken (Word, PowerPoint, Excel)
- Internetten (Chrome)
- Muziek luisteren (iTunes)
- Amateur niveau Foto, Muziek- en Video-bewerking (Photoshop, Audacity en Windows Movie Maker)

Een Macbook Air voldoet natuurlijk prima voor deze programma's. Toch twijfel ik aan het kopen van een Macbook Pro. Ik wil graag een laptop waarmee ik de komende vijf jaar vooruit kan. Ook vind ik het werken op mijn 15 inch laptop heerlijk. Het voelt stevig aan en mijn handen kunnen goed rusten op het toetsenbord doordat er veel ruimte is. Daarnaast vind ik de Macbook Pro ook mooier, hoewel dit niet echt belangrijk voor me is.

Wat raden jullie mij aan? Een Macbook Air 13 inch of een Macbook Pro 15 inch? En hoeveel ga ik erop vooruit ten opzichte van mijn huidige laptop?

Edit:

Gewicht vind ik ook niet zo belangrijk. SSD vind ik wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-08 19:40
Op beide laptops ga je vooruit, op de Macbook Pro meer dan op de Macbook Air natuurlijk.
Het is vooral een persoonlijke keuze of het extra geld van de MBP je waard is ten op zichten van de MBA.
Als je perse een 15" wilt zul je de (veel) duurdere MBP moeten kopen.

Een tweede ding waar je wellicht nog niet aan gedacht heb is de SSD van de Macbook Air, hoewel sneller is deze wel veel kleiner dan de hardeschijf in de MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:36

JME

zeg maar Jamie

Super dat je tevreden bent met je iPhone! Snap alleen niet waarom een MBA of MBP dan een logische vervolgstap zou zijn. Is echt een totaal ander soort apparaat namelijk. En mijn eigen iPhone werkt prima samen met een W7 machine. Is maar een idee natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaXter608
Is inderdaad een totaal ander apparaat. Voor mezelf vind ik het gewoon een logische stap. Ik ga in de toekomst ook een iPad en AppleTV halen dus dat is meer de reden dat ik voor een Mac kies. Dan werken al die apparaten samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 22:09
Toch zou het logischer zijn als je het OS X systeem voorkeur zou geven boven Windows. Als je het niet om de software doet, is een Mac ook maar gewoon een laptop. Ook een iPad werkt prima met Windows en een Apple TV werkt overal mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 09:07

Kajel

Development in Style

Ik weet dat je dit niet vraagt, en dat dit het Apple sub-forum is, maar ik zou je toch aanraden goed na te denken of je niet inderdaad een Win7 laptop wil. Kun je - zelfs t.o.v. een MacBook Air een stuk goedkoper uit zijn, en het extra geld bv. investeren in een AppleTV of iPad :) Zoals gezegd, werken nagenoeg alle Apple devices prima samen met Win7, en moet je echt alleen een Apple nemen als je 100% overtuigd bent van OS X en/of een absolute meerwaarde ziet in de build quality (die vind ik persoonlijk bij Apple namelijk wel een stuk beter dan bij het merendeel van de Win7 laptops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 07:49
Voor de snelheid hoef jij het niet te doen. Wat dan het meest meespeelt is: scherm en gewicht bijvoorbeeld. Wellicht heb je er zelf nog meer. Dat soort concrete keuzes zijn daadwerkelijk nuttig. Ik heb bijvoorbeeld de MacBook Air, ik sjouw dat ding de hele dag mee. Dan is dat een ideaal apparaat. Maar ja, je hebt inderdaad wel minder schermruimte.

Voor mij is dat een logische keuze maar binnenkort wil ik wellicht een vast scherm op een vaste werkplek bijvoorbeeld. Kortom: Allemaal keuzes maar gezien je geen keuze op cijfers kunt maken in jouw geval moet je juist de andere factoren noemen om een goed antwoord te krijgen. De specificaties zijn niet echt relevant als beide tools voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 13:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De 15 inch MacBook Pro is wel een heel stuk duurder dan een 13 inch Air. Het standaard 1440x900-beeldscherm in de 15 inch MBP is ruk vanwege de beschamend lage dpi, je moet de 1680x1050 optie van 100 euro nemen. Tevens moet er nog een ssd in de MBP. Een harde schijf is niet van deze tijd. Dan kom je aan een prijs van minimaal 2150 euro met 256GB aftermarket ssd (en kun je net zo goed doorgaan voor de Retina MBP).

Als desktopvervanger is een MBP wel beter vanwege de quadcore cpu en losse gpu. De Air is mobieler, handig als het ding bijvoorbeeld vaak de trein in moet. De toepassingen die je doet kunnen prima op een MBA. Alleen voor videobewerking is een MBA wat aan de zwakke kant. Door de extreem compacte bouw gaat koeling bij hoge continue cpu-belasting bovendien gepaard met een hoop herrie. Dit heb je al bij het fullscreen afspelen van een filmpje (iig op mijn 2011 MBA). Een MBP gaat denk ik wat minder snel blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaXter608
Macbook Pro is inderdaad niet echt een optie. Ik wil daar graag een SSD in hebben en dan kun je al gauw beter kiezen voor de Retina MBP, maar dat vind ik ook weer teveel van het goede. Misschien is het dan inderdaad toch beter om te gaan kijken naar een Windows 7 laptop. Nadeel van zo'n laptop vind ik dat er een hoop zooi al op staat (programma's waar je totaal niks aan hebt, 3th party zaken) en ook op komt. Op een Mac heb je dat probleem niet (tenminste dat is mijn ervaring als ik de meningen op internet lees). Ik ga het dan nog maar eens goed tegen elkaar af wegen en dan aan het einde van deze zomer een beslissing maken. Hoe zou ik OS X goed kunnen testen bijvoorbeeld? Even in de Mediamarkt kijken vind ik geen testen namelijk haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-10 23:38
JaXter608 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 23:12:
Macbook Pro is inderdaad niet echt een optie. Ik wil daar graag een SSD in hebben en dan kun je al gauw beter kiezen voor de Retina MBP, maar dat vind ik ook weer teveel van het goede. Misschien is het dan inderdaad toch beter om te gaan kijken naar een Windows 7 laptop. Nadeel van zo'n laptop vind ik dat er een hoop zooi al op staat (programma's waar je totaal niks aan hebt, 3th party zaken) en ook op komt. Op een Mac heb je dat probleem niet (tenminste dat is mijn ervaring als ik de meningen op internet lees). Ik ga het dan nog maar eens goed tegen elkaar af wegen en dan aan het einde van deze zomer een beslissing maken. Hoe zou ik OS X goed kunnen testen bijvoorbeeld? Even in de Mediamarkt kijken vind ik geen testen namelijk haha.
Op een Windows laptop zit inderdaad veel zooi. Ik twijfel zelf nogsteeds tussen een mac en windows. (Ja nogsteeds.)
Bijvoorbeeld, een XPS15, 1080p, 4 core cpu, 2gb gddr5, 32gb ssd, 1tb hdd. Voor 1250 met kortingsbonnen. En een MBA kost 1250.. Alleen zit er een groot verschil tussen, resolutie, cpu, gpu en opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-10 21:50
itsFuzeh schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 23:15:
[...]

Op een Windows laptop zit inderdaad veel zooi. Ik twijfel zelf nogsteeds tussen een mac en windows. (Ja nogsteeds.)
Bijvoorbeeld, een XPS15, 1080p, 4 core cpu, 2gb gddr5, 32gb ssd, 1tb hdd. Voor 1250 met kortingsbonnen. En een MBA kost 1250.. Alleen zit er een groot verschil tussen, resolutie, cpu, gpu en opslag.
Is het verschil niet het gebruik? als je hem met intensieve programma's/games gaat gebruiken zal de air geen optie zijn, als je hem elke dag naar allerlei plekken moet meenemen kan de air de beste optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in jou geval gewoon voor de goedkoopste versie van de retina MBP gaan. Ik hoef volgens mij niet uit te leggen waarom. Het combineert het beste van de MBA met het beste van de normale MBP. In mijn ogen is de retina MBP de beste laptop op de markt en ik vind het niet eens duur wat je er voor krijgt (als je het vergelijkt met de concurrentie dan)

Je krijgt
1) de dunste en lichtste 15" laptop
2) een van de snelste ssd's op de markt
3) beste display in een laptop.
4) natuurlijk ook de nieuwste cpu, gpu en ram
5) thunderbolt, hdmi en usb3
6) magsafe

Dit vind je gewoon niet terug in een andere laptop. En als je iig een laptop met dezelfde cpu, ssd etc probeert samen te stellen ben je volgens mij al veel duurder uit. Ik raad je sterk aan om gewoon een retina MBP te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-10 14:51
Voor zijn gebruik zou ik de MBPR niet eens overwegen...

MBA 13'' met eventueel extern scherm zou meer dan voldoende moeten zijn
Pagina: 1