Upgrade (video/foto/game)PC & HTPC - €600

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Dit is m'n pc nu:

#Product
1Processor: AMD Phenom II X4 965
1Koeler: Scythe Mugen 2 SCMG-2000
1Moederbord: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H
1Geheugen: 8GB Corsair XMS3 DDR3 PC3-10666
1SSD: Crucial M4 256GB
1Harde schijf: Samsung 1,5TB
1Videokaart: Club3D Radeon HD 6950 2GB
1Kast: Antec Three Hundred
1Voeding: Cooler Master RealPower M620
1DVD-brander: Samsung SH-S223C

Upgrade PC

Dit was waar ik zelf aan zat te denken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Processor: Intel Core i5 3550 Boxed€ 182,95€ 182,95
1Geheugen: Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 42,95€ 42,95
1Moederbord: Gigabyte GA-Z77-D3H€ 101,90€ 101,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,80

Wat wil ik ermee gaan doen?

Naast de standaard dingetjes als browsen (GoT, YouTube, etc) doe ik er voornamelijk de volgende dingen mee, op volgorde van hoeveel ik het doe:
[list=1]• Fotobewerking (Photoshop, Lightroom)
• Videobewerking (Adobe Premiere Pro, After Effects)
• Gamen (Battlefield 3, Skyrim, Deus Ex: Human Revolution, Batman: Arkham Asylum)

Waarom upgraden?

Huidige combinatie van moederbord + processor is al ruim 2 jaar en kan nog prima mee, maar voor niet zo heel veel geld kan ik een leuke upgrade krijgen, wat toch weer een aardige prestatieboost kan opleveren.

En verder heeft m'n huidige moederbord geen SATA600 (terwijl m'n SSD dat wel aankan) en geen USB3.0 (ik heb wel een losse USB3.0-kaart erin, voor mijn externe 2TB USB3.0-schijf, maar die kaart heeft maar 2 USB-poorten), dus dat is ook mooi meegenomen bij een upgrade.

Waarom 16GB (huidige 8GB + nieuwe 8GB)?

Omdat ik het gebruik en het niet zoveel kost. Als ik aan het (foto/video)bewerken ben dan tik ik nu soms al de 8-10GB aan (ik heb er momenteel 12GB in zitten, maar 4GB gaat naar HTPC, zie iets verderop :P).

Waar twijfel ik over?

Of er niet betere onderdelen zijn dan de drie ik nu gekozen heb... Voor €23 meer heb je een Core i5 3570K, maar dat vind ik voor die 100MHz extra eigenlijk een beetje zonde. En qua moederbord heb je van Gigabyte alleen al vier types die elkaar amper ontlopen, maar welke is het beste voor rond deze prijs? :P

En ik heb nog geen processorkoeler, daarvan heb ik ook geen idee wat nou een beetje leuke is, dus aanraders zijn welkom.

HTPC

Maar dat was nog niet alles! Want van de overgebleven onderdelen en wat ik verder nog heb liggen wil ik ook nog een HTPC in elkaar steken. Sowieso zit ik al een tijdje aan een HTPC te denken, maar aangezien ik ook een upgrade wou, leek het me wel mooi om twee vliegen in één klap te doden.

Dit was waar ik bij de HTPC aan zat te denken:

#ProductPrijsSubtotaal
1HTPC-kast: Silverstone LC10-E€ 98,50€ 98,50
1Toetsenbord: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Voeding: Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Processor: AMD Phenom II X4 965Heb ik al
1Koeler: Scythe Mugen 2 SCMG-2000Heb ik al
1Moederbord: Gigabyte GA-MA785GT-UD3HHeb ik al
1Geheugen: 4GB OCZ DDR3 PC3-10666Heb ik al
1SSD: Intel X25 80GBHeb ik al
1Harde schijf: Seagate 320GB 7200rpmHeb ik al
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 165,95

Wat ga ik ermee doen?

Films en series kijken en bijvoorbeeld UitzendingGemist/RTLGemist. HTPC wordt op een 37" Sony televisie aangesloten via HDMI en het geluid gaat naar m'n Onkyo-versterker.

Niet echt zuinig voor een HTPC?

Da's waar, maar meestal kijk ik toch maar een paar uurtjes een film of wat series, dus zoveel stroom gaat 'ie niet verbruiken. En nu heb ik voor (ruim) minder dan €200 een leuke HTPC, hoop ik tenminste :P

Beetje groot voor een HTPC?

Aangezien m'n moederbord ATX is, was ik daar een beetje beperkt in, maar een grote kast vind ik ook niet zo'n probleem. Alleen is de vraag wel of die Scythe Mugen 2 wel gaat passen, want dat is een flink groot ding...

Waar twijfel ik over?

[list]• Voeding: 430W zou meer dan zat moeten zijn voor een HTPC, maar is dit wel een beetje stille (goede)?

Koeler: Gaat een Scythe Mugen 2 passen in die HTPC-kast? Zo niet, wat zou een goed alternatief zijn, die ook beetje stil is?

(Geen) videokaart: Gaat het moederbord snel genoeg zijn om video soepel af te spelen? Ik kijk over het algemeen 720p, geen 1080p, maar als een losse videokaart echt toegevoegde waarde heeft, dan wil ik daar wel een paar tientjes aan uitgeven :P

Lang verhaal, maar ik wil dus gewoon een leuke upgrade voor m'n pc en van de overgebleven hardware wil ik een leuke HTPC in elkaar zetten :) De upgrade die ik nu heb + de HTPC-onderdelen komen samen op ongeveer zo'n €500 en dat vind ik een mooi bedrag. Veel meer dan €600 wil ik niet uitgeven voor beide.

Op- of aanmerkingen worden zeer gewaardeerd!

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Over je HTPC:
Een mugen gaat niet passen. Neem in plaats daarvan een pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B Ik zou daarom ook die mugen plaatsen in je werkstation, het is immers een prima koeler.

De voeding is meer dan genoeg, ik zou qua zuinigheid en stilte eerder gaan voor een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W

De igp van het moederbord is snel genoeg om HD video af te spelen (heeft trouwens niet zoveel met snelheid te maken, in de igp zit gewoon fixed function hardware voor het decoderen van H264 en VC1). Let wel op dat deze geen HD audio door kan sturen (bitstreamen) naar je Onkyo, maximaal DD en DTS.

De CPU is inderdaad niet zo zuinig, maar aangezien je hem niet hoeft te kopen heeft hij wel een goede prijs/kwaliteit verhouding ;) Maar je kan hem natuurlijk ook een stuk zuiniger maken door te gaan undervolten en underklokken. De CPU kracht heb je toch niet nodig.

Een 7200 rpm HDD in een HTPC is niet helemaal ideaal ivm geluid, trillingen en warmte maar zorg dat je deze goed monteert (het liefst met rubber) en dan kun je deze altijd later nog vervangen door een 2TB of 3TB 5400 rpm HDD.

Over je werkstation:

Die upgrade gaat je wel helpen in je foto en videobewerking. Ook een i5 3550 is een prima CPU. Het voordeel van een 3570K is trouwens niet die 100 MHz meer, maar het feit dat je een unlocked multipier hebt. Hierdoor kun je relatief simpel je CPU overklokken. Wanneer je een goede koeler op je CPU hebt kun je redelijk makkelijk tot 4 tot 4.5 GHz komen. Wil je niet overklokken dan kun je prima een i5 3550 nemen.

Een moederbord kiezen is tegenwoordig eigenlijk heel simpel. De chipsets zijn (bij Intel) allemaal van 1 merk en er zijn maar een paar modellen. Voor Ivy bridge kun je naast de vorige generatie chipsets (H61, H67, P67 en Z68*) kiezen voor een nieuwe generatie chipsets (H77, Z75 en Z77*). Het grootste verschil tussen de H en de Z chipsets is dat je bij de Z chipsets de CPU kan overklokken (en een paar andere kleine verschillen die je makkelijk via google kan vinden).

Als je kijkt naar de prijzen van moederborden dan kun je kort door de bocht zeggen dat wanneer je niet wilt overklokken een H77 chipset prima is. Wil je wel overklokken, dan moet je een Z77 hebben. Als je vervolgens de chipset weet kun je hierop filteren in de pricewatch en dan hoef je alleen nog maar een moederbord van een A-merk fabrikant te kiezen die alle aansluitingen heeft die je nodig hebt (denk aan hoeveelheid sata poorten, usb 3.0 en e-sata). Zelf maak ik vaak gebruik van uATX moederborden aangezien ik de extra uitbreidingssloten van ATX toch niet gebruik (onboard lan, onboard geluid).

* Ik laat de B en Q chipsets even buiten beschouwing.

[ Voor 38% gewijzigd door jaapsander op 04-07-2012 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Toppie, daar heb ik wat aan :) Niet eens aan gedacht dat de koeler die ik nu heb misschien ook wel op m'n nieuwe processor zou kunnen.

Goeie tips, daar kan ik zeker wat mee. En was niet van plan om te gaan overklokken, alles moet gewoon standaard goed werken vind ik :P Dus ik ga eens naar die H77's kijken, scheelt misschien toch weer paar tientjes.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Iemand anders nog opmerkingen of aanbevelingen? :)

Of misschien dat iemand weet waar ik een Scythe S1156 Mounting bracket voor Mugen 2 zou kunnen vinden, want mijn Mugen 2 is niet standaard geschikt voor Socket 1155, dus daar heb ik een bracket voor nodig die blijkbaar sinds een paar weken amper meer te krijgen is.