Crucial m4 128 SSD en WD caviar black 1tb

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:45
Ik heb zojuist mijn Crucial M4 128 GB ssd uit mijn sony vaio laptop geschroefd om hem vervolgens in mijn desktop PC te zetten, een Acer Aspire m5640.

Hier zit al een Western Digital WD Caviar Black WDBAAZ0010HNC vaste schijf 1TB sata 300 7200 RPM in gemonteerd.

De reden dat ik de SSD erin wil zetten is snelheidswinst, hiernaast wil ik de vaste schijf ook graag behouden om de data op te zetten, aangezien 128GB voor mij te weinig is in totaal.

In de bios heb ik de ssd als primair opstart apparaat gezet en de vaste schijf als tweede.

Mijn vraag is : moet ik ook nog iets met master en slave doen? dat zie ik hier in de bios staan en als ik hierop google kom ik alleen op onduidelijke engelse sites uit.

Kan iemand mij verder helpen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

H.Boss

Hugo Boss

Was op die WD windows geinstalleerd? Zo ja dan moet je het daarop eerst even wissen.

En dan die SSD erin, en dan windows daarop installeren en klaar. En in de bios AHCI aanzetten, als je die optie hebt. Dat wel even doen voordat je windows erop gaat zetten.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
op de WD was windows geïnstalleerd, maar deze heb ik even los moeten koppelen omdat ik maar 2 sata kabels heb en ik de CD speler uit had getrokken om de SSD aan te sluiten, waarna ik erachter kwam dat ik toch echt de cd drive nodig heb om de windows 7 cd erin te doen om windows 7 op de SSD te installeren;)

Nu heb ik de HDD losgekoppeld en windows 7 geïnstalleerd op de SSD, en ga ik de CD drive loskoppelen en de HDD aansluiten.

Deze wil ik als hij in windows 7 gedetecteerd wordt formatteren.

*edit :

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb zojuist op google gezocht waar ik AHCI in de bios kan vinden, en bij mij staat SATA configuration er niet bij.

Is het zo dat de optie AHCI (mits deze beschikbaar is in mijn computer) altijd zichtbaar moet zijn, maar niet werkt als ik windows al heb geïnstalleerd, of is deze verdwenen (omdat je zegt dat ik dit eerst aan had moeten zetten voordat ik windows op de SSD zou installeren).?

Ik vind dit zojuist via google : http://www.neowin.net/new...hout-reinstalling-windows.

heeft iemand hier ervaring mee en zou het helpen/nodig zijn/voordelen bieden?

Bedankt!

Even samengevat :

- Ik heb windows 7 op de SSD geïnstalleerd zonder eerst te kijken naar AHCI (tijdens dit proces heb ik de HDD van 1TB niet ingeplugd gehad.

- Moet AHCI altijd zichtbaar zijn in de bios, is dit niet zo na de installatie van windows, heeft mijn PC deze optie dan niet? of verdwijnt deze optie na het installeren van windows?
- Moet ik actie ondernemen of is AHCI niet dermate belangrijk om windows overnieuw te gaan installeren?

[ Voor 56% gewijzigd door JimmyJoness op 03-07-2012 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
IK heb zojuist met Crystaldiskmark een test gedaan met de SSD en HDD.

http://imageshack.us/f/69/asdfasdfas.png/

Rechts is de SSD, links de HDD.

En hier een AS SSD benchmark. In mijn sony vaio haalde ik met dezelfde SSD ongeveer het dubbele.

http://imageshack.us/photo/my-images/846/ssdxv.png/

Wat kan ik hieruit concluderen?

[ Voor 29% gewijzigd door JimmyJoness op 04-07-2012 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Dat de SSD in de Vaio een stuk sneller is!

Dit kan meerdere oorzaken hebben:
  • Wellicht ondersteunt de laptop SATA-III terwijl de desktop slechts SATA-II aansluitingen heeft.
  • BIOS desktop in IDE mode i.p.v. AHCI
  • -/-

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Ik heb via het crucial forum vernomen dat sata 2 maar tm 260mb/sec kan en mijn PC heeft alleen sata 2 en het hieraan ligt.

Volgens de benchmarks zou zichtbaar zijn dat AHCI aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt. En JimmyJoness, denk nu niet dat je veel snelheid mist ofzo. De verschillen tussen SATA/300 en SATA/600 zijn amper merkbaar. Een SSD is ook niet snel vanwege snelheden boven de 100 megabyte per seconde, een SSD is snel door zijn 20MB/s prestaties voor 4K random reads. Dat is de werkelijke reden waarom mensen een groot verschil merken tussen een hardeschijf die op dat gebied een factor 100 slechter presteert. De hoge getallen zijn eigenlijk niet zo relevant. Een SSD is namelijk maar een factor 0,5 tot 4 sneller voor het verplaatsen van grote bestanden, terwijl juist de random prestaties een factor 100 tot 1000 (!) sneller zijn, daar komt de grote winst vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
super! bedankt CiPHER voor de toelichting! nu kan ik lekker relaxen en genieten van mijn SSD;)
Pagina: 1