Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Heeft iemand hier ervaring met een SSD als cache en de bijgeleverde software? Ik heb een moederbord met de P67 chipset en kan dus helaas niet Intel's SRT gebruiken. Nu las ik net een review van deze SSD pricewatch: Corsair Accelerator Cache 60GB en daar waar ze eigenlijk erg enthousiast over de SSD en de bijgeleverde software (behalve de DRM).

De prijs van deze SSD lijkt me vrij fair en het voordeel van geen Windows te hoeven her-installeren, niet hoeven na te denken over waar je je bestanden plaatst en toch je data voornamelijk 'veilig' op de HDD hebben staan klinken erg aantrekkelijk.

Dus SSD caches, yay or nay? En de Corsair Accelerator 60GB, of is er een beter alternatief, bijvoorbeeld de 45GB versie of eentje van een ander merk?

[ Voor 9% gewijzigd door roy-t op 03-07-2012 18:01 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Bijna 2 dagen geleden deze vraag gesteld dus even een subtiel kickje. Niemand hier die een SSD schijft heeft als cache? heb nog wat gezocht op internet maar het is moeilijk te vinden wat de verschillen zijn tussen SSD caches van verschillende merken en of er uberhaupt wel een verschil is (ze gebruiken iig allemaal dezelfde software).

[ Voor 4% gewijzigd door roy-t op 05-07-2012 14:32 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik denk dat de meesten hier windows herinstalleren op de SSD ipv hem als cache te gebruiken.

Waarom zou een SSD niet veilig zijn volgens jou?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk dat de ssd als cache onderhand wel achterhaald is.
Misschien toen een 32 GB exemplaar nog erg duur was, was het leuk voor de mensen die een snelheidsboost wilden. Maar nu dat de 128 GB al heel betaalbaar is, en dus ook groot genoeg is om je besturingssysteem en veelgebruikte programmas op te zetten, is de cache technologie achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb icm een Z68 wel een tijdje met een 1TB hdd met een 64GB cache SSD gewerkt. En dat beviel me zo onderhand nog beter dan puur een SSD gebruiken, simpelweg omdat je de grootte hebt van de HDD, maar je toch de snelheidsboost hebt die een SSD kan begeven. Natuurlijk is een SSD alleen sneller, maar biedt ook genoeg nadelen, met name de beperkte grootte. Pas als 512GB SSDs echt betaalbaar worden zal ik zelf daarvoor kiezen, daaronder pak ik liever gewoon een cache SSD met een vlotte HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
@Reepje, om exact dezelfde redenen die TERW_DAN aandraagt en ik in de start post heb staan. Ook bij 128GB moet je al vrij snel gaan jugglen waar je je bestanden laat terwijl een cache in theorie dit voor jou uitzoekt.

@TERW_DAN, weet je nog welk merk/type dat was en zou je deze nu nog steeds aanraden?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb een ADATA N004 gebruikt, niet de SSD die ik nu nog zou gebruiken als ik zelf wat zou moeten kopen, omdat het een vrij oude is, tegenwoordig zijn er snellere chips te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 07:46
roy-t schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:14:
@Reepje, om exact dezelfde redenen die TERW_DAN aandraagt en ik in de start post heb staan. Ook bij 128GB moet je al vrij snel gaan jugglen waar je je bestanden laat terwijl een cache in theorie dit voor jou uitzoekt.
Toch is het niet zo moeilijk in de praktijk denk ik. Ik installeer Windows + programma's op de SSD, voor de rest staat ALLES op de conventionele HDD, dus alles aan data en custom files staat niet op de SSD

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk1983 op 05-07-2012 16:18 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat ik het vervelende vindt aan Windows, is dat hij toch vrij veel meuk op de C: gooit, je winsxs directory bijvoorbeeld groeit al snel de pan uit, en echt klein houden lukt je dat niet.
Natuurlijk kan het wel, maar ik vind zelf een cachedisk makkelijker, dan kun je alle veelgebruikte meuk snel houden, daar is de software slim genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Ik heb er eentje besteld van 60GB, ben heel benieuwd kan hem morgen bij MyCom ophalen en dan gaan we testen :).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windroos
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-12-2023
ik ga hem vandaag installeren alleen hoop ik dat acronis true image 2012 blijft werken, voor voledige backups van mijn c schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:54
Ik draai nu een maand of 7/8 met m'n 128Gb ssd, maar ondanks dat ik er nzb's op download (die dan vervolgens wel verkassen naar m'n hdd na uitpakken) heb ik nog steeds 38Gb op vrij en heb ik 10Gb aan overprovisioning ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Luuk1983 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:17:
[...]

Toch is het niet zo moeilijk in de praktijk denk ik. Ik installeer Windows + programma's op de SSD, voor de rest staat ALLES op de conventionele HDD, dus alles aan data en custom files staat niet op de SSD
Precies. Als je het ff handig aanpakt hoef je helemaal niks te "juglen". Gewoon medial files en je games etc op de harddisk. Win + apps op de SSD. Klaar is kees.

Terw_Dan, draai al ruim een jr Win7 hier op een Postville 80GB. Zit vrij constant op zo'n 15Gb vrije ruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door Madrox op 27-07-2012 13:52 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Is de snelheidswinst niet voornamelijk als je telkens dezelfde soort acties op je computer doet?

Omdat hij anders de boel niet gecashed heeft en dus minder snel is (wel sneller dan alleen een HD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TERW_DAN schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:57:
Ik heb icm een Z68 wel een tijdje met een 1TB hdd met een 64GB cache SSD gewerkt. En dat beviel me zo onderhand nog beter dan puur een SSD gebruiken, simpelweg omdat je de grootte hebt van de HDD, maar je toch de snelheidsboost hebt die een SSD kan begeven. Natuurlijk is een SSD alleen sneller, maar biedt ook genoeg nadelen, met name de beperkte grootte. Pas als 512GB SSDs echt betaalbaar worden zal ik zelf daarvoor kiezen, daaronder pak ik liever gewoon een cache SSD met een vlotte HDD.
Doe je dan ook de hd defragmenteren als je een cache ssd gebruikt :)
Pagina: 1