Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Blu-Rayspeler, ook voor CD, receiver zonder HDMI

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar een blu-rayspeler. Op dit moment speel ik DVD en CD af via een oude DVD-speler, aangesloten via toslink (niet 100% zeker, anders coaxiaal). Om meer te kunnen genieten van HD kwaliteit en upscaling voor DVD's wil ik de DVD-speler gaan vervangen.

Hij moet samen gaan werken met de volgende apparaten:
- Philips 42PES0001 (HDMI ondersteund)
- Yamaha RX-V2500 (geen HDMI en HD audioformaten, wel toslink en 8 ch analoog in)

Aannames
Graag ontkrachten of bevestigen, deze aannames heb ik gedaan om mijn keuzerichting op te baseren.

De receiver is van prima kwaliteit en ik zie geen reden deze te vervangen. De twee mogelijkheden die ik dan heb is digitaal aansluiten, de receiver zorgt dan gewoon voor DTS. Of een blu-rayspeler met goede DAC kiezen en analoog aansluiten, dan kan ik zelfs HD audio gebruiken. Wat dat betreft lijkt mij dat de laatste keuze de voorkeur heeft.

Om (audio) CD goed af te kunnen spelen zal een goede DAC nodig zijn, dus die van de versterker of een speler met een goede kiezen. Kan je überhaupt instellen dat de blu-ray analoog uitgaat en de CD digitaal? Of kan ik beter zorgen dat de DAC goed genoeg is om ook de CD via de analoog uit af te spelen.

Beeld zal gewoon via HDMI naar de TV gaan en zonder problemen alle formaten moeten afspelen. De combinatie met een Philips speler zou voordelen kunnen bieden, maar dit hoeft geen meerwaarde te zijn, daar weet ik nog te weinig van af.

Opmerkingen
- streaming en online zaken zijn niet van belang, daar heb ik een HTPC voor
- 7.1 analoog uit is niet verplicht, ook al kan de versterker dat, mijn opstelling is toch maar 5.0
- EasyLink en dergelijke technieken zijn ook niet echt van belang, ik gebruik een Harmony
- opstarttijd mag wel redelijk binnen de perken blijven, maar de TV schiet ook niet echt op dus heel snel hoeft niet
- belangrijk is voor mij: goede beeldkwaliteit en zeer goede geluidskwaliteit

Mogelijkheden
Ik moet dus kiezen tussen een simpele speler en de HD audio laten vervallen waarbij de receiver de CD audio decodeert. Of een speler met een goede DAC waardoor ik het decoderen van HD audio en CD audio met een gerust hart aan de speler kan overlaten zonder dat dit de geluidskwaliteit schaadt.

Omdat ik in eerste instantie de tweede optie wel interessant vind kwam ik op bijvoorbeeld:
pricewatch: Philips BDP7500 Zwart
pricewatch: Philips BDP7600
Van veel concurrerende merken kon ik niet eens een versie met meerkanaals analoge audio uit vinden. Zijn deze types iets wat aansluit bij mijn wensen? Of moet ik in een hogere klasse als ik een goede DAC wil? Andere suggesties zijn uiteraard meer dan welkom. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als het budget het toelaat zou ik kijken naar de Panasonic BDT500 of Philips BDP9600. Spelers waar expliciet aandacht aan zowel beeldkwaliteit als de DAC's is besteedt.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is dan vanwege de Burr-Brown DAC's die erin zitten zeker? Ik kon erg slecht vinden wat voor kwaliteit DAC er in de 7xxx serie zat, maar als dat van die goede (zoals Burr-Brown) zouden zijn dan was het waarschijnlijk wél makkelijk te vinden. ;)

Beiden hebben inderdaad van die goede DAC, qua budget is dat nog wel te doen maar de prijs verdubbelt wel meteen. Maargoed, misschien niet geheel onverwacht. Een goede CD-speler met goede DAC kost ook al snel zo'n bedrag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11 21:19
De kosten van een blu-ray speler kunnen aardig oplopen.
Ik heb mijn schoonouders daarom een PS3 aangeraden. Ik weet het klinkt misschien totaal niet audiofiel. Maar het ding kan wel meer dan alleen BR afspelen.

Namelijk:
Content (foto, video, mp3) streamen vanaf je pc of DLNA apparaat binnen je netwerk
Games spelen uiteraard, als is het maar een potje fifa10 vlak voor die champions league wedstrijd die je kijkt met vrienden
CD, DVD en BR afspelen, ook nog interactieve blu-ray ondersteuning, en 3D.

Misschien dat dat toch eens het overwegen waard is. Je hebt zo'n veelzijdig apparaat voor rond de 200 eu. Kan zowel digitaal via HDMI als analoog aangesloten worden.

just my 2 cents.

discogs

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Waarbij dan alleen het afspelen van de schijfjes voor mij van belang is en de PS3 qua geluidskwaliteit niet beter zal zijn dan mijn huidige DVD-speler. Dat zou dus nogal zonde van het geld zijn in mijn situatie.

In mijn situatie moet ik óf voor een simpele blu-ray waarbij de receiver (ook Burr-Brown als ik het goed heb) het decoderen regelt, dan heb ik alleen geen HD audio. Óf ik neem een goede (lees: dure) blu-rayspeler met analoog uit en goede DAC zodat die het decoderen kan regelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

PS3 als dedicated Blu-rayspeler zou ik nooit aanraden. Het is een leuk apparaat, maar meer gericht op andere zaken en Blu-ray is meer bijzaak. De PS3 was in het begin één van de betere Blu-rayspelers, maar is nu wel ingehaald door de concurrentie.

HD Audio is naar mijn inziens ook overrated. De set die een gemiddelde consument in huis heeft staan gaat geen voordeel halen uit HD. Of je moet een > 5.1 set hebben of behoorlijk goede speakers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Waarbij je bij de duurdere spelers ook (met DVD's) een beter beeld krijgt. Ik denk dat de Philips van deze twee interessanter is wat dat betreft, de functie waar Panasonic mee schermt heeft volgens mij alleen echt nut bij de nieuwe high-end plasma schermen die de volle kleur informatie accepteren.

Dan heb je verder nog de Marantz UD5005, Denon 1611UD en Onkyo SP809 met gelijkaardig geprijsde spelers die het overwegen waard zijn, en de Oppo BDP93 (of 95 >:) ) als je nog wat meer rek hebt :)

Speakers (met name fronts) die de boel goed weer kunnen geven zijn wel essentieel inderdaad.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
FeaR schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:06:
HD Audio is naar mijn inziens ook overrated. De set die een gemiddelde consument in huis heeft staan gaat geen voordeel halen uit HD. Of je moet een > 5.1 set hebben of behoorlijk goede speakers.
Er staat nu 5.0 van Mission (e34 voor, e32 achter en een center), in mijn ogen een prima kwaliteit speakers om ook eisen aan de apparatuur te kunnen stellen. Een subwoofer heb ik op dit moment nog niet, ook nog niet echt nodig gehad om dat het 'gedreun' in een film mij niet heel veel boeit en ik wel buren heb. De fronts hebben voor muziek genoeg laag. Maargoed, de kans is nog steeds redelijk aanwezig dat er ook een sub komt om het gewoon compleet te maken.

HD audio kan ik dus waarschijnlijk nog wel voordeel uit halen. 7.1 vind ik daarintegen wel overrated. Allereerst vanwege de extra onhandige locaties voor de speakers, maar vooral omdat veel films nog geen échte 7.1 hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 04-07-2012 11:15 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:05
Cambridge Audio Azur 651 voldoet wel aan je eisen denk ik.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Even het lijstje van tips nagelopen.

pricewatch: Marantz UD5005 (Zwart)
Geen 5.1 analoog uit, dus dan is zo'n dure speler niet echt nodig, dan zou ik namelijk de DAC van de receiver gebruiken.
pricewatch: Denon DBP-1611UD
Idem.
pricewatch: Onkyo BD-SP809
Idem.
Qua prijsklasse zijn ze trouwens toch al 100 à 200 hoger, dus niet echt hetzelfde. De Oppio gaat wat dat betreft nog verder. De vraag is dan wat de meerwaarde nog is? :)
Adlermann schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:17:
Cambridge Audio Azur 651 voldoet wel aan je eisen denk ik.
Lol, bijna 900 euri, zijn we ietwat sarcastisch? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Adlermann
Gonadan schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:37:
Even het lijstje van tips nagelopen.

pricewatch: Marantz UD5005 (Zwart)
Geen 5.1 analoog uit, dus dan is zo'n dure speler niet echt nodig, dan zou ik namelijk de DAC van de receiver gebruiken.
pricewatch: Denon DBP-1611UD
Idem.
pricewatch: Onkyo BD-SP809
Idem.
Qua prijsklasse zijn ze trouwens toch al 100 à 200 hoger, dus niet echt hetzelfde. De Oppio gaat wat dat betreft nog verder. De vraag is dan wat de meerwaarde nog is? :)

[...]

Lol, bijna 900 euri, zijn we ietwat sarcastisch? ;)
Prima, speler. Hij bevalt mij prima :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Adlermann schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:44:
[...]

Prima, speler. Hij bevalt mij prima :)
Geloof ik best. ;)

Een budget heb ik niet, maar wel eisen aan prijs/kwaliteitvehouding. Mijn vermoeden is dat ik het verschil tussen een speler van zo'n 400 met goede DAC en een speler van zo'n 900 met goede DAC niet ga merken. In ieder geval niet genoeg om die 500 verschil te rechtvaardigen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Gonadan schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:14:
[...]
Er staat nu 5.0 van Mission (e34 voor, e32 achter en een center), in mijn ogen een prima kwaliteit speakers om ook eisen aan de apparatuur te kunnen stellen.
Je ziet mij ook nergens zeggen dat het niet mag, het is alleen een feit dat te veel mensen nogal geilen op dingen als HD Audio. Een goede DD of DTS-track is veelal al voldoende. Verschillen die veelal gehoord worden zitten tussen de oren, puur en alleen omdat er "DTS HD" op het schermpje staat en geen "DTS". Volgens mij was het Koeitje die ooit eens gezegd had dat je voor weergave van HD Audio toch wel naar speakers moest kijken van richting de duizend euro de stuk of meer. Maar je wordt tegenwoordig toch doodgegooid met dat HD-gedoe, simpele setjes met melkpakjes bieden het al.

Vergeet ook niet dat je beeldweergever ook een beperkende factor kan zijn. Ik weet niet hoe die Philips presteert, maar ik merk dat mijn iets oudere Philips 9000-serie nu toch wel achter de feiten aanloopt. Veelal zijn die High End-spelers ook als basis een simpeler merk. Mijn Denon (oude referentiespeler van 1299 euro) was in de basis ook een gewone Panasonic. Dikke behuizing er om, ander merkje en kassa. Dus op dat vlak is de gekozen Philips wellicht gewoon goed, sowieso al uitgebreider dan de andere merken die genoemd waren. Sterker nog, iets als de BDP9600 van Philips, daar kunnen andere merken nog wat van leren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
FeaR schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 15:47:
Je ziet mij ook nergens zeggen dat het niet mag, het is alleen een feit dat te veel mensen nogal geilen op dingen als HD Audio. Een goede DD of DTS-track is veelal al voldoende. Verschillen die veelal gehoord worden zitten tussen de oren, puur en alleen omdat er "DTS HD" op het schermpje staat en geen "DTS". Volgens mij was het Koeitje die ooit eens gezegd had dat je voor weergave van HD Audio toch wel naar speakers moest kijken van richting de duizend euro de stuk of meer. Maar je wordt tegenwoordig toch doodgegooid met dat HD-gedoe, simpele setjes met melkpakjes bieden het al.
Dat beweer ik ook niet, maar wilde even aangeven dat het geen speakers van €100 zijn geweest. Of het verschil duidelijk merkbaar is durf ik ook niet te zeggen, ik kan het zelf niet vergelijken. Wat ik wel gelezenheb is dat een BD vaak al veel meer ruimte voor een goede DTS-track heeft dus dat de geluidskwaliteit sowieso flink vooruit gaat.
Vergeet ook niet dat je beeldweergever ook een beperkende factor kan zijn. Ik weet niet hoe die Philips presteert, maar ik merk dat mijn iets oudere Philips 9000-serie nu toch wel achter de feiten aanloopt. Veelal zijn die High End-spelers ook als basis een simpeler merk. Mijn Denon (oude referentiespeler van 1299 euro) was in de basis ook een gewone Panasonic. Dikke behuizing er om, ander merkje en kassa. Dus op dat vlak is de gekozen Philips wellicht gewoon goed, sowieso al uitgebreider dan de andere merken die genoemd waren. Sterker nog, iets als de BDP9600 van Philips, daar kunnen andere merken nog wat van leren.
Wat bedoel je met beeldweergever, de TV? Die hoeft toch alleen maar HD-beeld weer te geven?

Zoals ik het nu zie is het inderdaad nog steeds de afweging of die HD audio belangrijk is. Zo ja dan moet het die Panasonic BDT500 worden, of de Philips BDP9600. Neem ik genoegen met DTS dan kan ik beter de Philips BDP7600 nemen of zelfs een geheel ander model omdat die analoge uitgang er dan niet meer toe doet.

Edit:
Nog een nadeel van de HD-audio willen is dat ik wel minimaal 6 (of 3x2) hoogwaardige RCA-kabeltjes moet regelen. Daar ben je ook nog wel wat geld aan kwijt. De DTS stream kan ik gewoon met mijn huidige coaxiale of optische kabel regelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 04-07-2012 16:52 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ok, stel dat ik de HD audio zou laten schieten maar geen concessies wil doen t.o.v. de beeldkwaliteit. Welke opties zijn dan het meest geschikt? Volgens reviews is de BDP9600 qua beeldkwaliteit gelijk aan de BDP7600 maar was de BDT310 daar nog nét even beter in. Geldt dat dan ook voor de BDT320 bijvoorbeeld? En de DBP7700. Of kan je er niet vanuit gaan dat de opvolger minimaal even goed is?

Edit: De analoge uitgang zou dan namelijk ook niet meer verplicht zijn, zelfs overbodig eigenlijk. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 10-07-2012 12:41 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

In Blu-Ray maakt het vrijwel niets uit en kun je prima met een goedkoop model af, maar om het beste uit DVD te halen zit je ook weer aan de topseries vast (door bijv. de QDeo chip in de BPD9600).

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
mr.paaJ schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:54:
In Blu-Ray maakt het vrijwel niets uit en kun je prima met een goedkoop model af, maar om het beste uit DVD te halen zit je ook weer aan de topseries vast (door bijv. de QDeo chip in de BPD9600).
Dat is wel een goede ja, DVD is voor mij best belangrijk aangezien ik daar nog zeer veel schijfjes van heb liggen. Zou het upscalen van een 9600 zoveel beter zijn dan die van een 7600?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Adlermann
mr.paaJ schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:54:
De qdeo verricht echt wonderen met upscalen. Ik ben ook zeer tevreden over mijn CA blu-ray speler. Die maakt ook gebruik van Qdeo.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 10:05
Adlermann schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 13:41:
[...]

De qdeo verricht echt wonderen met upscalen. Ik ben ook zeer tevreden over mijn CA blu-ray speler. Die maakt ook gebruik van Qdeo.
Ik heb zelf de QDeo maar even kunnen bekijken (ik heb zelf zo goed als alles in HD) middels een Onkyo NR609 A/V Receiver, maar de resultaten zijn inderdaad verbazingwekkend.

Heb je toevallig ook nog DVD-A's en/of SACD's? Dan is het zeker de moeite om daar ook rekening mee te houden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nope, SACD's heb ik niet. Ik zal er wel eens een proberen, kan ik ook eens dubbelblind testen. :D

De BDP9600 is onderweg, bedankt voor de feedback. Nu nog kabeltjes (RCA voor analoog). Hebben jullie nog tips? In zilveren door Elfen in maanlicht gesmede kabels geloof ik niet echt, maar analoog over een kabel van een kwartje lijkt mij ook weer niets. ;)

Edit: Het merk HQ lijkt me wel wat, één stapje hoger dan noname dus wat steviger, maar toch niet te duur.

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 11-07-2012 12:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1