luide knal en steekvlam uit voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217425

Topicstarter
Beste,

Enkele maanden geleden wou ik een computer repareren, HD vervangen, bij het installeren is er uit de voeding een 3tal luide knallen gekomen kort na elkaar vergezeld van een steekvlam. De computer viel uit en is sindsdien niet meer aangeraakt. Ik kan niet veel van elektriciteit, en ben nog op zoek naar iemand die mij kan vertellen wat er nou juist is fout gelopen.
Ik post dit bericht nu pas omdat ik gisteren telefoon kreeg van de eigenaar van de computer, hij zit op het einde van de kabel en heeft zonnepanelen laten plaatsen, dit schijnt problemen te geven omdat de kabel te dun is om alle elektriciteit kwijt te geraken waardoor hij op zonnige momenten spanningen krijgt van meer dan 285 Volt. Hij dacht meteen aan de computer.
Bij mij is de spanning normaal, toch is de voeding bij mij kapot gegaan, kan dit omdat de computer tijdens de verhuis zonder spanning zat en kapot is gegaan door er weer spanning op te zetten? Is het mogelijk dat de overspanning er iets mee te maken heeft?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:56

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Dat geknal en de vlam zijn de condensators die geklapt zijn in de voeding, voeding vervangen en grote kans dat alles weer doet. Voeding kunnen sowieso altijd wel kapot gaan hoe grijzer ze zijn en geen stickers hebben is de kans des de groter. Of je nou een dikke of dunne kabel hebt, de zelfde spanning zal er door geen gaan alleen bij een dunne kabel zal die bij een te hoge spanning gaan functioneren als een verwarmings-element.

Lijkt me ook niet snugger om een pc aan zonnepanelen te hangen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-06 08:59
Heb precies ditzelfde drie maal met Antec voedingen gehad. Twee maal zonder additionele schade, eenmaal wel.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan zijn dat de condensatoren of een ander gedeelte idd al beschadigt waren door de overspanning. En toen je er onderdelen toevoegde (?) de belasting te groot werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 387913

Heb je iets meer details over de voeding die overleden is en waar het systeem verder uit bestond?
en verder

Zonne vûrbal jonguh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wel, de man van Eandis vertelde dat de spanning van 285 Volt op het elektriciteitsnet in huis te maken had met de zonnepanelen die meer produceerde dan dat hun kabel aankon.
Uiteraard hangt de computer niet aan zonnepanelen, de eigenaar heeft door een professioneel bedrijf zonnepanelen laten plaatsen om te besparen op zijn elektriciteitsfactuur.
Ik kan de voeding niet vervangen, deze wijkt af van de standaardafmetingen en kan enkel hersteld worden in het fabriek, wat ook onrealistisch is gezien de ouderdom van de computer. (5jaar)
De belasting zou niet mogen stijgen na het vervangen van een HD, ik heb er geen bijgestoken, vervangen, en het lijkt me dat een moderne HD eerder zuiniger zal zijn dan zijn voorganger.
Ik ga even kijken naar het merk van de voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leopod
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-05 11:19
Ik heb dit ook wel eens met een goedkope marktplaats voeding gehad (alleen leek toen de vlam nog uit het scherm te komen en hij viel wonder boven wonder niet eens meteen uit) toen was dit wel door overbelasting (tijdens het gamen)

[ Voor 13% gewijzigd door leopod op 03-07-2012 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

als je 285 volt door je voeding jaagt dan knallen de condensatoren wel.
Als dit de schuld is van de huisbaas of de installateur van de zonnepanelen, dan zou ik gewoon een rekening bij hen neerleggen.
Overbelasting van de voeding door er te veel onderdelen aan te hangen zorgt normaal gesproken enkel voor het niet starten van de pc, of het uitvallen van de pc tijdens gebruik.
Knallen en vlammen uit de voeding gebeurd over het algemeen enkel door overvoltage, het zelfde krijg je als je een oudere voeding met een knop kan omzetten van 230 naar 110 volt, en hem dan in een 230 volt stopcontact steekt. Grote knal ,en hij doet het niet meer.
Nieuwere voedingen kunnen tussen de 110 en 240 volt aan, maar 285 is tocht echt te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt HKS-Skyline. Heb ik gewoon pech gehad dat hij het bij mij (zonder overbelasting) opgaf?
Hier zijn de specs: Het is een Compac Evo, een voeding van 175W mer: Compaq, Series PDP117P. De computer heeft een licentie voor Windows 98, het lijkt me dat hij ouder is dan 5 jaar :-), alhoewel hij vooraan wel een sticker heeft met windows xp. Er stond een XP op.
http://www.tigerdirect.co...?EdpNo=6574770&CatId=5139

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 217425 op 03-07-2012 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

Lol, een stuk antiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 10:42
Haha inderdaad, die heeft gewoon het licht gezien :P

Maandje geleden had mijn broertje hetzelfde met zijn PC, en wat een stank...

Oh en PC'tje is total loss.. zonde om nog een nieuwe voeding in te zetten imo :P .

Oh en ik sta niet raar te kijken wanneer die zonnepanelen idd ook nog een leuke bijdrage hebben geleverd aan het vinden van het einde.

[ Voor 16% gewijzigd door IngamerX op 05-07-2012 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
HKS-Skyline schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 17:11:
alsKnallen en vlammen uit de voeding gebeurd over het algemeen enkel door overvoltage, het zelfde krijg je als je een oudere voeding met een knop kan omzetten van 230 naar 110 volt, en hem dan in een 230 volt stopcontact steekt. Grote knal ,en hij doet het niet meer.
Nieuwere voedingen kunnen tussen de 110 en 240 volt aan, maar 285 is tocht echt te veel.
dat schakelaartje hebben wij ook op werk op printervoedingen..
leuk.. als je een nieuwe printer nodig hebt, omdat de oude stukgaat, je zet hem neer (waar de klant bij staat)
stekker erin

KNAL!!! >:)

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-06 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 217425 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:57:
Wel, de man van Eandis vertelde dat de spanning van 285 Volt op het elektriciteitsnet in huis te maken had met de zonnepanelen die meer produceerde dan dat hun kabel aankon.
Dat is bullshit.
Om de spanning tot 285 V te verhogen heb je of verschrikkelijk veel vermogen nodig (kan ook uit de buurt komen) of heb je een verschrikkelijk slechte lijn. Dat laatste kan het niet zijn, want als je de spanning van 230 V naar 285 V kunt verhogen, dan kun je door hetzelfde vermogen af te nemen de spanning tot 175 V verlagen.
Daarbij schakelen omvormers in Nederland uit als de spanning boven 256 V komt.

Laat die kennis maar eens op zijn omvormer kijken. Ongetwijfeld dat er een schermpje op staat wat de netspanning is, en anders maar eens een multimeter aansluiten. Ik geef je 0,001% kans dat je ooit 285 V zult zien.

De kans dat de voeding gewoon stuk is gegaan door ouderdom is gewoon veel groter.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 11:23
Eventueel de voeding uit je eigen / broers PC gebruiken om te zien of er schade is aan de andere componenten (mobo etc).
Indien niet kan je gewoon een andere voeding kopen. Anders wordt het zoeken op tweakers naar andere onderdelen / pc / laptop...

[ Voor 0% gewijzigd door Xessive op 05-07-2012 07:49 . Reden: spatie tussengevoegd ]

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 14:45
Maasluip heeft volledig gelijk: in principe is jouw systeem direct verbonden met het stroomnet van nederland. het is schier onmogelijk dat jouw lokale spanning zo hoog is: dat 'vloeit' gewoon uit naar de rest van de buurt. zo'n hoge spanning is alleen mogelijk als je dusdanig veel produceerd dat de kabelverliezen voor een spanningsval van 50 volt zorgen. en dat gaat je met een zonneinstallatie niet lukker ;)
op rommelmarkten of marktplaats worden kleine ATX voedingen (klein als in: rond de 200 watt) voor een prikkie aangeboden, dus mocht je het nog waard vinden om de computer op te knappen hoeft het niet veel te kosten. dit natuurlijk onder voorwaarde dat alleen de voeding kapot is, als er meer kapot is kan je de vuilnisman blijmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 465458

heb je het knopje niet op 110 volt staan
heb da eens gehad met een radio en dat ging ook hard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-06 15:17
Al eens eraan gedacht dat als er 285 volt door je spanningsnet heen loopt, dat niet alleen je pc er mee ophoudt, maar ook de rest van alle apparaten in het huis die aan het spanningsnet zitten aangesloten?

Lijkt me logisch natuurlijk, daarnaast kan de omvormer van de zonnepanelen niet meer dan 220-228V uitdelen, alleen het aantal KW schiet omhoog naarmate je meer zonnepanelen plaatst.

Is mij dus een geval van slijtage, of voeding die niet helemaal lekker is af fabriek.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Pagina: 1