Oude spellen zonder CD spelen, ideeën en tips

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:21

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Ik ben werkzaam op een dagbesteding in de gehandicaptenzorg.

daar hadden ze een stapel oude pc's staan, allemaal half/niet werkend en met gare OS installaties erop. Als tweaker is het dan natuurlijk een koud kunstje om dat werkend te krijgen. Op een aantal kasten stonden toch nog XP licenties, dus gewoon unattended cd'tjes gemaakt.

XP SP3 met een hoop zut erop zodat alles binnen no-time geïnstalleerd was met drivers en al.

We vonden ook nog en doos oude spellen waarvan er veel nog werkte.

Nu het probleem, een aantal daarvan valt erg in de smaak bij de cliënten. Denk daarbij aan taal en reken spelletjes, de bekendste is wel de Redcat reeks. Qua ontwikkelingsleeftijd moet je denken aan basisschoolkinderen van groep 3 ~ 8 dus ideaal voor ze.
Alleen leveren die cdtjes nogal eens wat problemen op, als ze Redcat's razende reken race willen spelen hebben ze veel moeite om de juiste cd te vinden én dan ook nog eens goed in de drive te doen.

Dus was mijn idee om bv. old-skool no-cd patches te zoeken en zo de spellen te kunnen spelen zonder de originele cd's. Maargoed die zijn dus niet te vinden.

Is zoiets zelf te maken? Of zijn er andere oplossingen?

Zelf bv. ook al gedacht aan een programma als Deamon tools en dan bv 8 drives aanmaken en permanent de populairste iso's mounten (moet k wel even iso's maken).

Het gaat om 2~3 pc's met XP Pro/home. Allemaal oudere machine's met P4's,P3 en een verdwaalde A64 3000+. Geen netwerk, geen internet, geen budget :P

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Indien geen netwek, geen internet, geen budget dan lijkt mij jou idee om een virtuele CD's te gebruiken.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb onlangs nog veel van deze oude cd's gewoon gekopieerd naar een map op de D schijf. En vanaf daar geinstalleerd.
Deze programma's zijn meestal simpel van aard en "onthouden" het installatie pad.
Door deze niet vanaf cd, maar gewoon vanaf HD te installeren kunnen ze gewoon zonder cd opgestart worden.

Vervolgens alles gewoon met een shortcut op het bureaublad benaderbaar gemaakt. En mijn dochters kunnen zich prima vermaken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:56

Rincewind

Take me in your arms tonight

ISO's maken van de cd's en die dan mounten met Virtual Clonedrive. Die ISO's kunnen lokaal op de machine staan en per spel zou je bijvoorbeeld een virtuele cd-speler kunnen maken waar de cd altijd in zit. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de ruimte op je HD.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik denk dat virtuele CD software te zwaar is voor kasten die soms niet eens XP hebben. Daarom denk ik dat de suggestie van DarkSide de beste oplossing is, als het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Gropah schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:14:
Ik denk dat virtuele CD software te zwaar is voor kasten die soms niet eens XP hebben. Daarom denk ik dat de suggestie van DarkSide de beste oplossing is, als het werkt
Volgens de TS hebben alle machines XP SP3 dus dat is al geen probleem. En een CD-emulatie-tool zal niet zoveel resources vergen denk ik. Maar goed: het is aan de TS natuurlijk om te kijken wat het beste zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 10:02
Bij mijn weten heeft de redcat reeks geen beveiliging dus kopieren van bestanden en de exe aanklikken

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

boombes schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:21:
Bij mijn weten heeft de redcat reeks geen beveiliging dus kopieren van bestanden en de exe aanklikken
Tja, dat zou helemaal ideaal zijn. Ik was in mijn voorstel uitgegaan van het feit dat er wel iets van een beveiliging op zou zitten :-) Dan is het inderdaad lokaal kopiëren en installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

Zeror

Ik Henk 'm!

En anders zoek naar een no-CD patch. Je hebt immers al een licentie van de games. Dus het gebruik van een no-CD patch of crack zou dan geen probleem moeten zijn. Wel ff scannen op virussen enzo natuurlijk om zeker te weten of ze wel veilig zijn.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Pagina: 1