Beste,
Ik heb al een tijdje een servertje thuis staan. Ik gebruik deze voor backup, downloads, servertje dit, servertje dat. Beetje van alles wat dus
Atm zit er 1 500gb schijf in. Veel te weinig natuurlijk en ik heb dan ook 3x 3TB aangeschaft. Nu zit ik echter met het volgende probleem: hoe ga ik het indelen.
Specs:
i5 2500K
gigabyte bordje
SSD voor cache (intel SRT op dit moment)
500GB schijf
nieuw: 3x 3TB
Nu draai ik Windows server 2008 R2 met 1 schijf en de cache functie van intel (werkt super). Er zijn nu dus een aantal mogelijkheden:
Optie1:
- OS + 'server' apps op de 500gb schijf + SSD cache
- Data (vooral backups) op een RAID5 volume van de 3x 3TB schijven
Optie 2:
- OS + 'server' apps op een RAID1 volume (dus nog een extra 500gb schijf er bij kopen) + SSD cache
Optie 3:
- ZFS van "alle" schijven (voor zover mogelijk) + SSD cache
- Virtual machine met Windows
- "Data" schijf sharen onder linux ("windows netwerk share") óf ook via windows
Optie 4:
- 1x ZFS volume, 2 500gb schijven + SSD cache om 1 (of meer) VM's op te zetten
- 1x ZFS volume, 3x 3TB schijven en deze te "delen" met alle VM's voor storage
----------------------------------------------------
Veel mogelijkheden dus
Ik denk zelf dat qua veiligheid // performance ik voor optie 1 of 4 moet gaan. Maar voegt ZFS iets toe voor "tuisgebruik"?
In elk geval is het dus de bedoeling dat er 1 windows OS op staat (al dan niet via een VM) voor windows-only apps.
Het is natuurlijk ook mogelijk Linux te gebruiken icm RAID 1 // 5 maar ik denk niet dat de intel SRT caching feature werkt onder Linux.
Heeft iemand advies wat de "beste" oplossing zal zijn in deze situatie?
Ik heb al een tijdje een servertje thuis staan. Ik gebruik deze voor backup, downloads, servertje dit, servertje dat. Beetje van alles wat dus
Atm zit er 1 500gb schijf in. Veel te weinig natuurlijk en ik heb dan ook 3x 3TB aangeschaft. Nu zit ik echter met het volgende probleem: hoe ga ik het indelen.
Specs:
i5 2500K
gigabyte bordje
SSD voor cache (intel SRT op dit moment)
500GB schijf
nieuw: 3x 3TB
Nu draai ik Windows server 2008 R2 met 1 schijf en de cache functie van intel (werkt super). Er zijn nu dus een aantal mogelijkheden:
Optie1:
- OS + 'server' apps op de 500gb schijf + SSD cache
Optie 2:
- OS + 'server' apps op een RAID1 volume (dus nog een extra 500gb schijf er bij kopen) + SSD cache
Optie 3:
- ZFS van "alle" schijven (voor zover mogelijk) + SSD cache
- Virtual machine met Windows
- "Data" schijf sharen onder linux ("windows netwerk share") óf ook via windows
Optie 4:
- 1x ZFS volume, 2 500gb schijven + SSD cache om 1 (of meer) VM's op te zetten
- 1x ZFS volume, 3x 3TB schijven en deze te "delen" met alle VM's voor storage
----------------------------------------------------
Veel mogelijkheden dus
Ik denk zelf dat qua veiligheid // performance ik voor optie 1 of 4 moet gaan. Maar voegt ZFS iets toe voor "tuisgebruik"?
In elk geval is het dus de bedoeling dat er 1 windows OS op staat (al dan niet via een VM) voor windows-only apps.
Het is natuurlijk ook mogelijk Linux te gebruiken icm RAID 1 // 5 maar ik denk niet dat de intel SRT caching feature werkt onder Linux.
Heeft iemand advies wat de "beste" oplossing zal zijn in deze situatie?
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)