Toon posts:

Installeren Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een nieuwe computer samengesteld en gekocht, hij zal voorzien zijn van een SSD (waarvan ik Windows wil gaan booten) en een HDD, waar ik mijn data op kwijt wil. De computer zal keurig geassembleerd afgeleverd gaan worden. Alleen is het aan mij om Windows 7 Home Premium erop te gaan installeren. Ik heb al in wat tutorials gezocht, maar er blijft een ding terugkeren wat ik niet snap: Als men gaat installeren staat er vaak een schijf van laat zeggen 25GB 'unallocated space', nu gaan veel mensen hierop een partitie van maximale grootte aanmaken, waarom? Doet Windows 7 dat niet zelf?
Verder heb ik nog wat vragen voor de SSD + HDD opzet:
- Moet ik mijn boot disk (SSD van 128GB) in twee partities opdelen (1 voor windows en 1 voor applicaties) en zo ja, hoe?

- Moet ik mijn HDD van 2TB nog partitioneren bijvoorbeeld voor Backup van windows? of voor nog andere doeleinden?

Alvast bedankt!

Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom Windows dat niet zelf doet is heel simpel: de installatie weet niet wat je wilt. Je kan 25GB opsplitsen in 2 partities en Windows kan niet aanvoelen wat je wilt. Dat iedereen nu Eén partitie maakt van 25GB is simpel: men wil tegenwoordig zoveel installeren, dat 25GB eigenlijk nog heel weinig is.

Jouw SSDs zou ik daarom niet opsplitsen in aparte partities, er staat mij ook iets van bij dat SSDs daar niet zo van houden.

Partitioneren moet je sowieso, je 2TB schijf zou ik overigens ook als 1 geheel formateren, ik denk dat je daar het meeste profijt van hebt.

Ik mis echter jouw toedracht waarom je dit vraagt, ben daar wel benieuwd naar.
Overigens: hóe je disks formateert (hoe je zorgt dat het gebeurd) kun je best vinden met Google. Hoe je de schijven het beste indeelt is aan jezelf, wij kunnen daar niet over oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle antwoord:D

Ik vraag dit omdat ik mijzelf geen beeld kan vormen van wat formatteren, partitioneren is
Zou er bijvoorbeeld een probleem ontstaan als ik windows op die 25GB unallocated space zou laten installeren?

Is formatteren niet hetzelfde als alle data wissen?

Ik weet dat het indelen van de HDD puur persoonlijke voorkeur is maar zouden jullie toch een suggestie kunnen doen? Ik heb daar namelijk totaal geen ervaring mee.

Cheers:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 20:29
Formatteren is een gedeelte leegmaken (als er data op staat, dan wordt dat gewist), zodat het te gebruiken is.

Partitioneren is je schijf indelen in delen (partities).

Unallocated space is hardeschijfruimte die nog niet gebruikt wordt, als je dat zou formatteren dan kan je het gewoon gebruiken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kleine correctie met hierboven. Unallocated space is ruimte die niet is toegewezen voor partities. Dit is niet hetzelfde als vrije ruimte, want een partitie van 100 GB kan ook 100 GB vrij zijn, maar toch toegewezen (want het is een partitie).

Resumé:
Unallocated is ruimte die je kan toewijzen voor partities.
Partitie is toegewezen ruimte op een harde schijf, Dit kan een gedeelte zijn.
Formatteren is het opzetten van een bestandssysteem op een partitie zodat het OS deze kan gebruiken.

Voor meer info kan je terecht bij Wikipedia.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dat maakt de boel inzichtelijk!

Stel, ik laat mijn Windows 7 op mijn SSD installeren, kan ik dan tijdens de installatie van de HDD afblijven kwa partitioneren en dit doen na de installatie van Windows 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 13:11:
Okee, dat maakt de boel inzichtelijk!

Stel, ik laat mijn Windows 7 op mijn SSD installeren, kan ik dan tijdens de installatie van de HDD afblijven kwa partitioneren en dit doen na de installatie van Windows 7?
Ja.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel, ik ben weer helemaal gelukkig:D
Pagina: 1