Gezocht : NAS voor thuis

Pagina: 1
Acties:

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-03 06:50
Beste vrienden,

Op dit moment draait bij mij een WHS systeempje met als voornaamste taak backup en storage. In het mini ITX kastje zitten 2 HDD's en een USB HDD draait daarnaast als backup van de backup. Het functioneert tot op de dag van vandaag maar ik heb een beetje miin twijfels over de toekomst.De opslag is qua ruimte niet zozeer het probleem maar het is meer de kwetsbaarheid van de data waar ik mee zit. Daarom overweeg ik de aanschaf van een NAS zodat ik door RAID 5 in ieder geval iets meer aan zekerheid heb.

Ik zoek een betrouwbare NAS die lekker snel is en die ik met een gerust hart in de meterkast kan zetten. Energieverbruik is geen issue, evenals geluid want : meterkast. :+ Het zou prettig zijn als ik van de NAS ook een automatische backup naar Skydrive of een andere clouddienst kan maken. DLNA is leuk maar geen noodzaak. We gebruiken hier een Sonos Play 5 en soms een squeezebox touch. Die praten beiden ook Spotify dus een soepele samenwerking is een pre maar geen must. Als laatste : nee, ik geen zelfbouw doen deze keer. ;)

Wat heb je zelf al gedaan? Ik erken dat ik een NAS n00b ben dus ik heb eens bedacht wat ik wil. 4 of 5 hdd's lijken me voldoende. Als eerder al gezegd, het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. Natuurlijk heb ik in de PW reviews bekeken van de nodige producten. Ook in OH de nodige topics bekeken en ja.... dan lees je dat iedereen redelijk tot zeer tevreden is over zijn keuze.... duh :+

Goed, ik heb een shortlist gemaakt van 3 NASsen. Die shortlist is niet heilig, ik sta open voor suggesties. Budget is zo rond de 500e. HDD's heb ik nog wel liggen, of koop ik er tzt wel bij. Het gaat nu puur om het systeem zelf. De lijst, in willekeurige volgorde :

1. pricewatch: Thecus N5550
2. pricewatch: Cisco NSS324 4-BAY Smart Storage
3. pricewatch: Synology Disk Station DS411+II

Ik dank u voor uw aandacht. ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm... geen zelfbouw...

Ben zowel voor mezelf als voor een aantal collega's recent gaan kijken naar NASsen en stuk voor stuk kwamen we tot de conclusie dat geen enkele kant-en-klare oplossing ideaal was en dat iig zelfbouwhardware een flink stuk goedkoper maar vooral ook veel krachtiger en veelzijdiger zou zijn.

Sterker nog, waarschijnlijk hoef je maar een enkele schijf bij te kopen in je huidige setup en vervolgens iets met je OS te doen. Er is namelijk geen enkele reden waarom je niet RAID-5 zou kunnen draaien met je huidige hardware. Ja, het moet dan software-RAID worden, maar dat is niet anders dan wat de NASsen in kwestie doen, verschil is dat je CPU nu een stuk krachtiger is dan de gevallen in die NASsen, dus performance gaat alleen maar beter zijn.

Mogelijk is Windows Home Server het probleem. Ik ken het niet, maar mijn vooroordeel is dat het (onnodig) beperkt zal zijn om commerciele redenen, bijvoorbeeld mbt ondersteunde RAID-niveaux. Je kunt zonder problemen een kant-en-klare NAS OS zoals FreeNAS installeren op je ITX-systeem als je geen zin hebt om zelf met OS (Windows Server of Linux of xBSD) te kloten.

Wil je toch een stand-alone NAS, dan heb je een dilemma. De community rondom Synology is verreweg het grootst, waardoor je daar sneller modules gaat vinden voor allerlei features (Spotify bijv), maar de Synology hardware is (of was toen ik paar maanden terug keek iig) aanzienlijk ouder en minder krachtig dan die van de concurrenten.

Oslik blyat! Oslik!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:04

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Het grootste nadeel aan Synology vind ik het gesloten OS (thecus idem). Het is een enorm custom linux iets. DSM maakt een hele hoop goed overigens. De hardware is dik in orde overigens.

Netgear draait een vrij stock debian, helaas wel een oude versie. Ook de management interface lijkt uit het jaar nul te stammen. De NV2 is hier een uitzondering op. Voordeeltje is dat je vrij makkelijk software installeert. Helaas heeft mijn recente ervaring met de support van netgear me erg teleurgesteld, dus let bij netgear op: de support is ruk.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-03 00:34

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat voor twijfels heb je over de toekomst eigenlijk? If it works, don't try to fix it. Volgens mij kun je je energie beter richten op het toevoegen van nog wat extra veiligheid door bv een offsite backup toe te voegen. Hetzij via een cloud dienst, hetzij via een extra NAS die je bij iemand anders neerzet.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad.

WHS heeft (IMHO) een hele prima backupfunctie (incl VSS, wakkermaken, etc) voor in ieder geval je Windows-PC's en laptops. Ik hoor het graag als het anders is maar WHS vervangen zou ik dan ook niet doen. Hooguit enkel daarvoor gebruiken, misschien in een virtuele machine.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• zeef
De twijfel die ik heb is : ga ik mijn WHS systeem upgraden (groter kastje, meer HDD's en een raidkaart) of koop een ding dat kant en klaar uit de doos werkt. Beide opties kosten geld... het is meer gemak vs. zelf lekker prutsen. :)

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

pricewatch: HP Proliant MicroServer N40L

En als je een beetje online zoekt vind je dat er prima een HP raid kaartje inpast. (Naast eventueel een remoten management kaartje)

[ Voor 35% gewijzigd door TMoose op 06-07-2012 10:14 ]

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

zeef schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 03:20:
De twijfel die ik heb is : ga ik mijn WHS systeem upgraden (groter kastje, meer HDD's en een raidkaart) of koop een ding dat kant en klaar uit de doos werkt. Beide opties kosten geld... het is meer gemak vs. zelf lekker prutsen. :)
Kant en klaar uit de doos moet je nog wel softwarematig prutsen om de backups correct weg te schrijven :)

offtopic:
Ik twijfel zo ook erg tussen een WHS en een krachtigere NAS. Tussenweg wordt waarschijnlijk beide :X

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• McVirusS
  • Laatst online: 16-01 10:51
Als je gemak en perfect werkend goed ondersteund systeem zoekt dan ben je bij Synology in ieder geval aan het goede adres. Hun web-management interface DSM is werkelijk briljant. Voor de rest zijn er enorm veel externe packages te vinden/installeren die nog veel extra functionaliteit toevoegen.

Voor casual gebruikers dus top. Mocht je verder willen gaan dan kan je ook gewoon via SSH inloggen en zelf gaan prutsen ;).

Een echte server is natuurlijk nog wel iets flexibeler/makkelijker uitbreidbaar maar is ook weer iets wat weer af en toe aandacht vergt/moet onderhouden.

Ik durf bijna te garanderen dat je van aankoop van Synology geen spijt krijgt. Heb nog nooit een Synology product eigenaar gezien die ontevreden was met hun producten. Ik als zeer kritische consument ben in ieder geval een groot fan :).

Synology Hybrid RAID is ook briljant:
http://www.synology.com/support/RAID_calculator.php?lang=us
http://forum.synology.com...s_Synology_Hybrid_RAID%3F

Misschien handig om iets verder uit te wijden over wat je NAS volgens jou precies allemaal moet kunnen? Behalve fileserver spelen dan ;). Ook handig is lijstje met apparaten die allemaal met de NAS moeten kunnen praten (naast je Sonos en Squeezebox).

Eigenlijk werken vrijwel al mijn devices prima samen met mijn Synology NAS overigens (iPad, Android Tablet, Android telefoon, iPhone, PS3, XBox360, Boxee Box, MacbookPro, Pioneer Receiver) :). Synology heeft ook paar erg nette iPhone/Android apps (degene die ik meest gebruik zijn Audio Station en DS Cam).

Ik zou zelf wel voor een 412+ gaan en geen 411+ (ouder model). Voordelen 412+ ten opzichte van 411+2:
- Snellere CPU (2,3Ghz ipv 1,8Ghz)
- Dual Gigabit i.p.v. enkel (als je switch het support kan je dan link aggregation doen)
- 2 extra USB 3.0 poorten (naast de 2 x USB 2.0 en 1 x eSata poort die 411+ heeft)
- Iets stiller en zuiniger (geen argument voor jou)
- HD's zijn hot swapable
- Support 4 TB schijven (weet niet zeker of 411+2 dat niet doet, maar staat bij specs dat 3TB de max is iig)
- Nieuwer en dus beter !!!111 ;)

Nadeel is dat hij iets duurder is (scheelt maar 4 tientjes, maar wel 4 tientjes boven budget ;)).

Als je echt uitbreidbaarheid wilt is een 1512+ (5 bay) of 712+ (2 bay, wel mindere specs dan 412+ of 1512+) ook nog overweging, deze kan je namelijk later uitbreiden met losse diskunits (DX510, max 2) waar nog een keer 5 schijven in kunnen. Maar 4 disks is wellicht ook voldoende ;). Van de 1512+ kan je ook nog het geheugen uitbreiden eventueel. Met een 1512+ ga je overigens wel dik over budget (ding kost 670 euro geloof ik).

Vergelijken 412+, 712+ en 1512+ (411+2 stond niet in overzicht helaas maar heeft vergelijkbare specs als 712+ meen ik, alleen geen support voor DX510):
http://www.synology.com/p...C98%2C87#compare_show_top

• zeef
F_J_K schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:21:
[...]

Kant en klaar uit de doos moet je nog wel softwarematig prutsen om de backups correct weg te schrijven :)

offtopic:
Ik twijfel zo ook erg tussen een WHS en een krachtigere NAS. Tussenweg wordt waarschijnlijk beide :X
nieuws: Microsoft trekt de stekker uit Windows Home Server :'(

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Maar daarentegen is Windows SBS Essentials met Office 365 ideaal voor thuisgebruikers. Alleen jammer dat dat iets duurder is.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03 09:50

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als ik je een tip mee mag geven op het gebied van betrouwbaarheid, ga dan voor raid6 (of ZFS raidz2). Raid 5 heeft teveel risico bij het uitvallen van één schijf; als er tijdens het rebuilden een unrecoverable read error optreed kun je alsnog (grote delen van) je data kwijt zijn. Door een extra schijf als parity disc toe te voegen ondervang je dat probleem.

Ooit had ik een linkje naar een site die bovenstaande ook rekenkundig benaderde; URE's in relatie tot schijfgrootte, datadichtheid enzo, maar die kan ik nu niet meer vinden. Overigens zou ik zonder meer voor zelfbouw gaan omdat je daarmee veel meer mogelijkheden hebt én meer zelf in de hand kunt hebben zonder dat je volleerd rakettechnoloog moet zijn. Ik draai al een tijdje FreeNAS en heb het apparaat een keer helemaal ingericht en ben er vervolgens niet maar aangekomen. Werkt als een trein en opslag, bakcup, muziek en filmstreaming draaien als een zonnetje.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-03 14:08
McVirusS schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:45:Misschien handig om iets verder uit te wijden over wat je NAS volgens jou precies allemaal moet kunnen? Behalve fileserver spelen dan ;). Ook handig is lijstje met apparaten die allemaal met de NAS moeten kunnen praten (naast je Sonos en Squeezebox).
Dat is inderdaad handig om te weten.

Zelf heb ik een DS211 met 2 * 2 TB (in de meterkast :) ) met hieraan een USB disk voor backup.
Ook wordt een externe backup gemaakt naar Amazon S3. Deze backup faciliteit is standaard aanwezig.

De functionaliteit kun je inschakelen door packages te installeren. Deze packages worden geleverd door Synology of 3rd party.
Denk hierbij aan media server, audio station, photo station, vpn server, mail server etc.
Maar ook aan nzbget, sabnzbd, subliminal, sick beard, couch potato, transmission, headphones etc.

Je hebt ook toegang via ssh en kunt zelf het systeem aanpassen. Denk aan apache instellingen, crontab, mountpoints, mysql etc. Ook kun je via ipkg (package manager) nog packages installeren.

De demo van DSM kun je hier vinden.

Zeer veelzijdig en flexibel systeem.

• zeef
Waar ik 'm primair voor wil gebruiken is veilig opslag van foto's, documenten en wat MP3's. Daarnaast backups van de Windows systemen hier (graag automatisch als het even kan :P). De Macbook heeft z'n eigen timemachine en daar staat verder geen belangrijke data op.

Streamen naar de Sonos is leuk maar dat gebruik bijna nooit. Films of series kijken doe ik ook niet of nauwelijks. mailserver draai ik niet. Meer doe ik er eigenlijk niet mee. Niet omdat ik dat niet zou willen maar omdat de tijd me eenvoudigweg ontbreekt. :P

Externe toegang dat zou wel fijn zijn om eens wat op te kunnen zoeken. Wat ik ook fijn zou vinden is dat je automatisch een backup ergens in een cloud kan maken. Nu maakt de WHS om de zoveel tijd een 'eigen' backup op een externe USB disk.

Ik heb trouwens ook al even zitten kijken naar een pricewatch: Lian Li PC-Q25B om mijn pricewatch: Intel Desktop Board D525MW in te proppen met een zwik HDD's. Maarja, WHS killen is wel iets waar ik :/ van wordt. Het alternatief wordt iig (fiks) duurder.

[ Voor 43% gewijzigd door zeef op 07-07-2012 02:31 ]

Verwijderd

Ik heb zelf de Thecus 4200eco (max 4 schijven) als NAS voor thuis, zat toen zo rond de €300 en bevalt me prima tot nu toe. Moet wel zeggen dat TS zich beter heeft voorbereid want ik leer nu pas wat mijn NAS aan beperkingen heeft. Ik heb 2x een Samsung Spinpoint 1,5 TB in RAID 1 setup voor backup, storage en printserver.

De Thecus 5500 lijkt me een prima keuze voor een RAID 5 of 6 setup: sneller, minder overhead en veiliger dan mijn RAID 1 opstelling. Ik vond de setup wizard en het admin control panel ook erg makkelijk en overzichtelijk, kan het echter niet vergelijken met Synology omdat ik daar geen ervaring mee heb. Misschien dat McVirusS ook Thecus kent en de verschillen kan toelichten?

• technorabilia
File server, RAID, externe toegang, backup naar USB, backup naar Cloud, backup Windows, backup Mac (Time Machine) kan allemaal automatisch / out-of-the box. Dat heb ik allemaal draaien.

Maar verder doe je natuurlijk niet zoveel met de Synology. Hoewel ik denk dat als je eenmaal de mogelijkheden ziet je er wel meer mee zal gaan doen omdat veel via de web interface is in te stellen / laagdrempelig. Althans dat is mijn ervaring. Je hoeft niet op de prompt te komen...

Misschien is de goedkopere J-versie voor jou ook wel genoeg...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:08
Even iets anders; Misschien is Storage Spaces van Windows 8 iets voor jou? http://www.howtogeek.com/...to-mirror-combine-drives/

Je maakt dan een virtuele schijf die je bijvoorbeeld 50TB groot kan maken zodat je nooit tegen limieten aanloopt (je kan een schijf bijplaatsen wanneer je fysieke grootte te klein is), je kan dan bijvoorbeeld je bestanden 3-way-mirroren en je kan schijven in de pool zetten ongeacht of ze intern of extern via eSATA of USB aangesloten zitten.

Ik weet het wel, zodat Win8 uit is zet ik dit op mijn NAS :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Storage Spaces wil je niet hebben. Het idee is leuk maar de praktijk performance laat zeer te wensen over. Ik heb er zelf ook aan zitten denken maar in sommige situaties haal je de 20MB/s niet eens. Ik draai nu Flexraid in snapshot modus. Dat werkt voor mij ideaal. Wanneer het wat stabieler is stap ik over naar realtime Flexraid.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• zeef
kraades schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 09:28:
File server, RAID, externe toegang, backup naar USB, backup naar Cloud, backup Windows, backup Mac (Time Machine) kan allemaal automatisch / out-of-the box. Dat heb ik allemaal draaien.

Maar verder doe je natuurlijk niet zoveel met de Synology. Hoewel ik denk dat als je eenmaal de mogelijkheden ziet je er wel meer mee zal gaan doen omdat veel via de web interface is in te stellen / laagdrempelig. Althans dat is mijn ervaring. Je hoeft niet op de prompt te komen...

Misschien is de goedkopere J-versie voor jou ook wel genoeg...
Waar kan ik iets vinden over backup van de server naar de cloud? Het klinkt an sich allemaal goed van synology. :)

• technorabilia
Er zijn verschillende mogelijkheden. Backup naar Amazon S3 behoort tot de standaard opties. Er is ook een package beschikbaar voor STRATO HiDrive. Zelf gebruik ik Amazon S3 waar ik iets van 20 GB aan data heb staan voor een paar dollar per maand.

Zie hier de server backup opties. Dit is standaard aanwezig via de web interface.

• zeef
De knoop doorgehakt en een pricewatch: Synology Disk Station DS412+ besteld. :)

• McVirusS
Goede keus, ga je geen spijt van krijgen :).

• technorabilia
Wat McVirusS zegt. :) Veel plezier ermee!

Voor eventuele vragen: Het grote Synoloy topic.

[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 11-07-2012 16:54 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-03 23:58
jammer. je had ook de schijven in je WHS kunnen prakken, in windows de schijven in een RAID 5 kunnen hangen en dan volumes er aan koppelen. Had je ook gehad wat je wilde hebben.

Nevertheless: Geniet van je nieuwe NAS :)
ook al is hij niet tweakers waardig :+

Carpe Diem

• zeef
muppet99 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:57:
jammer. je had ook de schijven in je WHS kunnen prakken, in windows de schijven in een RAID 5 kunnen hangen en dan volumes er aan koppelen. Had je ook gehad wat je wilde hebben.

Nevertheless: Geniet van je nieuwe NAS :)
Heb ik serieus overwogen maar het zat financieel niet heel ver uit elkaar en daarbij heeft de beslissing van MS om WHS te stoppen toch wel de doorslag gegeven.

• technorabilia
muppet99 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:57:
Er valt nog genoeg software matig te tweaken... Daar gaat het uiteindelijk om... :)

• McVirusS
Ik vind Synology juist een onwijs Tweakers waardig product. Je kan daar echt enorm veel aan tweaken (welliswaar softwarematig). Je hebt bijvoorbeeld gewoon root toegang.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

@zeef, heb je ook de pricewatch: HP Proliant Microserver N40L in overweging genomen? Volgens mij ben je dan wat flexibeler dan een standaard NAS.

Op zich is een NAS een prima keuze natuurlijk. Ben alleen benieuwd naar de afwegingen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1