Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 21:38
Goedemorgen,

Ik ben vanmiddag van plan om een Samsung 830 128GB SSD Desktop Kit te kopen.
Alleen ik vraag me af hoe ik AHCI moet enablen voor de beste performance.

Heb al op verschillende forums gekeken en ook in het grote ssd topic maar blijf toch met een beetje onduidelijkheid zitten.

Wat denk ik dat je moet doen?

- SSD uitpakken
- Naar BIOS gaan en verander naar AHCI.
- Sla verandering op en sluit alles af.
- Verwijder je huidige drive
- Sluit de nieuwe SSD aan (op eerste SATA port?)
- Insert Windows 7 x64 Professional DVD
- Installeer

Mis ik nou nog iets? Of hebben jullie verbeter punten?

Mijn Setup:

Intel Core i7 920 (D0)
ASUS P6T Deluxe V2
Corsair Dominator 12GB
XFX 260GTX Black Edition
Samsung Spinpoint F1
Be-Quiet 750 Dark Power Pro E8

Alvast bedankt voor de hulp!

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-08 21:53
Dat klopt.

Er zijn legio verbeterpunten, maar dat kun je nalezen in het grote SSD-topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
...in één van de 4678 posts zal vast iets nuttigs staan ja :? 8)7

In de TS van het grote topic staat in ieder geval niks extra (alleen dat je zelf dingen aan moet passen als je een oude install kloont of XP gebruikt) :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Dankjewel voor de snelle reactie's.

Dus mijn gedachtegang is wel goed wat betreft de install en voorbereiding?
Ik weet dat ik na de installatie nog SSDTweaker moet gebruiken maar dat komt goed.

Mijn twijfel was de AHCI moet ik nog aparte drivers hebben voor in Windows 7 ?

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52
Als je er maar voor zorgt dat je bios op AHCI staat voordat je Windows opnieuw installeert komt het wel goed.
Het is inderdaad handig als je enkel je SSD en DVD aangesloten hebt vanwege je boot sector.

Aparte drivers heb ik niet nodig gehad. Windows 7 64bit installeerde zonder problemen op mijn Gigabyte P35-DS4 moederbord (zeker niet een van de nieuwste :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Frijns.Net schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:04:
Als je er maar voor zorgt dat je bios op AHCI staat voordat je Windows opnieuw installeert komt het wel goed.
Het is inderdaad handig als je enkel je SSD en DVD aangesloten hebt vanwege je boot sector.

Aparte drivers heb ik niet nodig gehad. Windows 7 64bit installeerde zonder problemen op mijn Gigabyte P35-DS4 moederbord (zeker niet een van de nieuwste :) )
Hallo Frijs.Net

Dankjewel voor de nuttige info.
Ik neem aan dat je bedoeld dat ik me tweede harde schijf niet tijdens de installatie aangesloten moet houden?

De moet dus aangesloten blijven ofcourse :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52
Als je zeker weet dat windows tijdens de installatie de boot sector op je ssd zet dan kun je die gerust aangesloten laten.
Het zou zonde zijn als je PC eerste naar je HD gaat kijken om te zien wat waarvandaan geboot moet worden.
Zal geen enorm verschil maken, maar als je dan toch voor SSD gaat ..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Dankjewel Frijns,

Ik laat de Samsung Spinpoint 1TB wel losgekoppeld ernaast liggen tijdens de installatie.
Dus ik install Windows 7 op SSD vervolgens standaard procedure en dan daarna zou ik nog speciale AHCI drivers moeten hebben voor de SSD ?

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee, gewoon installeren zoals je van plan was, en dan ben je klaar (dan natuurlijk de drivers van de site van je moederbord en dan windows update uitvoeren natuurlijk, dat zal nog het langste proces zijn). Ook geen ssdtweaker of iets dergelijks uitvoeren, is gewoon niet nodig, en je ssd wordt er ook niet sneller door.

[ Voor 10% gewijzigd door Reepje op 03-07-2012 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Juist wel toch je moet de defragmentatie en Pagefile uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Defragmentatie en SuperFetch worden standaard al uitgeschakeld als je Windows 7 vers installeert op je SSD. Pagefile uitschakelen is een afweging, net zoals de Hibernation file uitschakelen. Dat hangt af van jouw wensen en gebruik; er is geen vast advies. Maar heb je geneog RAM (16GiB+) dan zou ik zelf de pagefile wel uitschakelen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Ik zie dat bij de Samsung SSD een software pakketje wordt meegeleverd "Samsung SSD Magican"
Hierin wordt ook veel voor je geoptimaliseerd misschien een goed alternatief van die andere freeware?

Zie link hieronder:

http://connecteddigitalwo...-ssd-magician-software/1/

[ Voor 23% gewijzigd door aapjuh99 op 03-07-2012 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Mannen ik heb een mooie link gevonden!

Zie hier:
http://www.overclock.net/...ation-guide-for-ssds-hdds

Nu weet ik ook dat ik mijn SSD moet aansluiten op de eerste SATA II port zodat deze op de Intel ICH10R chipset komen.

Nog bijvoegingen of reactie's zijn altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

@hierboven... De Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knop is een overbodige luxe?

Mijn opmerking in dit hele verhaal van tweaks:

Clean Windows install en je bent klaar!... Voor de rest dus niks uitvreten met die tweaks...
De meest beschreven tweaks zijn voornamelijk voor die laatste halve procent performance waar meeste mensen onnodig op geilen... en om write cycles tot een minimum te beperken, omdat mensen "vroeger" onnodig bang waren dat de drive vroegtijdig dood ging.

Maar SSD's werken tegenwoordig perfect fresh out of the box... Windows doet hetgene wat gedaan moet worden voor je. Voor de rest zou ik je SSD dan behandelen als een gewone HDD... (behalve asociaal veel torrents erop laten opslaan)

De Samsung SSD magician software is een beetje TE agressief in zijn settings, wat eigenlijk een uiteindelijk averechts effect heeft op je systeem.
SSD Magician software schakelt de gehele defragmentatie service uit, terwijl windows automatisch defragmentatie voor SSD's uitschakeld.
Dat betekend dus dat als je nog gewone HDD's in je systeem hebt, dat deze niet meer automatisch worden gedefragmenteerd.

Enigste afweging die je kan maken zijn de punten die CiPHER deed aankaarten, om zo de verloren capaciteit die wordt geclaimed door windows terug te nemen...

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 03-07-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Swordlord schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 13:12:
@hierboven... De [afbeelding] knop is een overbodige luxe?

Mijn opmerking in dit hele verhaal van tweaks:

Clean Windows install en je bent klaar!... Voor de rest dus niks uitvreten met die tweaks...
De meest beschreven tweaks zijn voornamelijk voor die laatste halve procent performance waar meeste mensen onnodig op geilen... en om write cycles tot een minimum te beperken, omdat mensen "vroeger" onnodig bang waren dat de drive vroegtijdig dood ging.

Maar SSD's werken tegenwoordig perfect fresh out of the box... Windows doet hetgene wat gedaan moet worden voor je. Voor de rest zou ik je SSD dan behandelen als een gewone HDD... (behalve asociaal veel torrents erop laten opslaan)

De Samsung SSD magician software is een beetje TE agressief in zijn settings, wat eigenlijk een uiteindelijk averechts effect heeft op je systeem.
SSD Magician software schakelt de gehele defragmentatie service uit, terwijl windows automatisch defragmentatie voor SSD's uitschakeld.
Dat betekend dus dat als je nog gewone HDD's in je systeem hebt, dat deze niet meer automatisch worden gedefragmenteerd.

Enigste afweging die je kan maken zijn de punten die CiPHER deed aankaarten, om zo de verloren capaciteit die wordt geclaimed door windows terug te nemen...
Hallo Swordlord,

Wat een hoop nuttige informatie waaraan iedereen wat heeft.
Ik denk inderdaad dat de state of art SSD's beter zijn ontwikkeld dan mijn eerste OCZ Agility 30GB waarbij je alles moest veranderen wat je met SSD Magican doet.

In iedergeval bedankt voor de informatie ik ga het gewoon rustig aan installeren en dan even controleren of hibernate enzo weg kan.

Houd jullie op de hoogte straks direct na me werk naar de dixons in Venlo.
Hopelijk hebben ze hem nog :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Guillermow93 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 11:49:
Juist wel toch je moet de defragmentatie en Pagefile uitzetten?
Defragmentatie moet uit. Pagefile liever aan. Sommige programma's doen een check of er een pagefile is en starten niet, of geven andere problemen, als er geen pagefile is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 11:54:
Defragmentatie en SuperFetch worden standaard al uitgeschakeld als je Windows 7 vers installeert op je SSD. Pagefile uitschakelen is een afweging, net zoals de Hibernation file uitschakelen. Dat hangt af van jouw wensen en gebruik; er is geen vast advies. Maar heb je geneog RAM (16GiB+) dan zou ik zelf de pagefile wel uitschakelen ja.
Euhm niet helemaal.
Defragmentatie staat bij een SSD inderdaad standaard al uit in W7. Superfetch stond gewoon aan bij mij. Toevallig Gisteravond W7 op een nieuwe SSD geïnstalleerd, dus vandaar dat dat me nog goed bijstaat.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Superfetch / prefetch settings worden on the fly geanalyseerd door windows bij de installatie. Als hij vind dat het toch nodig is, blijft hij aan.
MSDN blog Leesvoer

Superfetch = Preloading data in het RAM geheugen, om zo acces times te verlagen

Prefetch = Frequent aangeroepen data, die in een sequentieel bestand wordt gepleurd, op de HDD/SSD, om zo acces times bij een HDD te verlagen.

Voornamelijk het prefetch gedeelte is het negatieve van het hele gebeuren. Superfetch zorgt bij lange na niet voor zoveel writes en storage space als Prefetch.

[ Voor 68% gewijzigd door Swordlord op 03-07-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is precies andersom volgens mij. Prefetch is simpel, waarbij SuperFetch verder gaat en bijhoudt op welke tijd van de tijd je welke applicatie gebruikt en dus veel I/O doet als 'prediction'. SuperFetch zorgt dus voor veel writes en I/O in de achtergrond, waarvan een groot deel niet nuttig zal zijn. En het deel wat wel nuttig is, krijgt maar een beperkte boost van SSD naar filecache. Kortom, zo'n heftige feature wil je niet gebruiken op SSDs. Voor hardeschijven die serieus beperkt worden door seeks is het wel een goed idee.
sapphire schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 14:25:
Defragmentatie staat bij een SSD inderdaad standaard al uit in W7. Superfetch stond gewoon aan bij mij.
Kun je eens kijken of WEI je SSD als 5,9 ipv 7+ detecteert? Welke Windows versie heb je exact?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2012 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Ik zet SuperFetch en Prefetch wel uitvoor de zekerheid en dan kan ik naderhand nog eens verdiepen daarin om te controleren wat goed is en wat niet.

Ben wel blij met jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb ook nog een verbeterpunt: niet zo stressen en het ding gewoon gebruiken.

AHCI inschakelen doe je goed.
Alignment en het uitschakelen van auto-defrag functionaliteit regelt Windows 7 zelf.

Dergelijke fetching meuk... boeiend.
De variant welke files kopieert naar een stel prefetch files, die wil je mogelijk uitschakelen.
De andere, welke veelgebruikte files in RAM cached, wil je aan laten. RAM is altijd sneller, en ongebruikt RAM is nutteloos RAM.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Ultraman schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 14:53:
Ik heb ook nog een verbeterpunt: niet zo stressen en het ding gewoon gebruiken.

AHCI inschakelen doe je goed.
Alignment en het uitschakelen van auto-defrag functionaliteit regelt Windows 7 zelf.

Dergelijke fetching meuk... boeiend.
De variant welke files kopieert naar een stel prefetch files, die wil je mogelijk uitschakelen.
De andere, welke veelgebruikte files in RAM cached, wil je aan laten. RAM is altijd sneller, en ongebruikt RAM is nutteloos RAM.
Die variant hoe zet ik die manueel uit of hoe noem jij die dan kan ik even kijken hoe het moet.
Bedankt Ultraman! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janniet
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 02:16

janniet

Ik heb ook een vraag(je).

Vorige week een fresh install op crucial M4 128 Gb gedaan

Ik heb dit http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=2313#sp Moederbord.
Geen sata 3 aansluitingen.
Geen moederbord update, en dus ook geen AHCI standaard in het bios.Wel IDE.
Het trim commando onder windows64 7 ultimate staat aan. (gecontroleerd) zie http://www.ocztechnologyf...ese-tweaks-are-NOT-needed.
Doet het TRIM commando het eigenlijk nu wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Zojuist bij de Dynabyte in Venlo besteld want bij de Dixons hadden ze hem niet meer.
Dus hopelijk heb ik morgen voor 102,99€ een Samsung 830 SSD 128GB

Ik laat het jullie weten.

Pagina: 1