Nieuwe pc of oude pc aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-09-2022
Dag beste mensen,

Bij voorbaat al super bedankt als je bereid bent mijn lange verhaal te lezen..!

Ik hoop zeer dat jullie bereid zijn mij te helpen, ik ben nieuw op het gebied van tweaken en mijn verstand ervan is dan ook zeer beperkt.
Ik zou hier geen bericht durven plaatsen als ik niet eerst had rondgekeken op de forums en internet voor een antwoord op mijn vraag. Helaas heb ik niks specifieks kunnen vinden en dat is niet onbegrijpelijk sinds ik bepaalde persoonlijke wensen heb betreffende mijn PC configuratie die iemand anders niet heeft.

Mijn situatie is al volgt; Ik ben een gamer en ik speel al jaren op een degelijke pc. Maar iedereen weet hoe snel zoiets veroudert, dessalniettemin heb ik erg lang kunnen doen met de specificaties van mijn computer.

Een paar weken geleden ging mijn videokaart kapot en heb ik mijn hele PC naar een reparatiebedrijf gebracht, die hebben er een videokaart uit hun voorraad in gedaan. Ik kwam af van een Geforce 8800 GTS en ik kreeg een Geforce 210, die ik nu nog gebruik. Na een poos weer gegamed te hebben krijg ik toch het gevoel dat alles wat trager reageerd en heb ik de graphics lager moeten zetten. Vanzelfsprekend is dit niet wat ik wens en speel ik met de gedachte om óf een nieuwe (goedkope) game pc te kopen, of mijn huidige gewoonweg aan te passen.

Om een lang verhaal kort te maken is mijn vraag (met mijn beperkte kennis van hardware) als volgt;

1.) Kan ik gewoon die Geforce 210 weer vervangen voor een betere videokaart, en heeft een zwaardere videokaart meer processorvermogen en RAM geheugen nodig? Dus moet ik dan eventueel ook processor vervangen en RAM toevoegen, en kan dat op mijn moederbord?
2.) Of zal ik een nieuwe pc kopen, ik heb er één gezien met de volgende specificaties:
1Gbit netwerkkaart
51-in-1 Cardreader
Video Card: AMD Radeon 6850 GB/OC
DVD Brander Samsung Optical Disc Drive
Hard Drive: 1000 GB Satall Hardeschijf
Memory: 8GB DDR3 Werkgeheugen Corsair
7.1 Geluidskaart
Gigabyte FM1 GA-A55M-DS2
Standaard koeling
Processor: LIano A8-3870K Black Edition 3,0GHz
Voeding: 550 Watt voeding
Cooler Master Elite 431 Plus

De huidige specificaties van de PC die ik nu bezit zijn:
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz (4 CPUs), ~2.4GHz
Memory: 4094MB RAM (2x 2GB) (volgens DXDiag heb ik maar ongeveer 3GB aan RAM)
Hard Drive: 500 GB
Video Card: NVIDIA GeForce 210
Sound Card: Realtek HD Audio output
Speakers: 5.1 surround
Mouse: Razer Deathadder
Op. System: Windows Vista Home Premium (64 bit)
Motherboard: MSI MS-7346 1.0

Voor de duidelijkheid; Ik ben een gamer, mijn wensen qua PC moeten gaan over Prestatie, dat betekent mooi beeld, vloeiend spelen. Hoeveel lawaai iets maakt doet mij niet bijzonder veel, zolang het maar niet te extreem is, tevens het stroomverbruik ben ik gemakkelijk in, als mijn PC het maar aankan.

Om een voorbeeld te geven speel ik de nieuwste spellen die op het moment beschikbaar zijn. Zoals Mass Effect 3 en dergelijke. Het liefst speel ik op zo hoog mogelijk graphics in balans met een vloeiende gameplay, ik wil best de graphics iets lager zetten voor een fijne gameplay. Tevens heb ik het liefst een videokaart van niet meer dan 200 euro (als ik een nieuwe moet kopen)

Hebben jullie alsjeblieft tips voor mij over hoe ik mijn PC kan verbeteren op het gebied van prestatie voor games? Nieuwe videokaart, nieuwe processor, meer RAM? Of gewoonweg de computer kopen die ik zag?

Heel erg bedankt Alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 16:51
Eigenlijk is het antwoord heel simpel op het hele verhaal: Koop de 6850 videokaart, zet hem in je huidige pc: niet snel genoeg koop dan de rest van de onderdelen. Wel snel genoeg: Gefeliciteerd :D

http://nl.hardware.info/v...l/producten/143584-107340

Vergelijking van de 2 videokaarten

[ Voor 21% gewijzigd door boombes op 03-07-2012 08:23 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
boombes schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:18:
Eigenlijk is het antwoord heel simpel op het hele verhaal: Koop de 6850 videokaart, zet hem in je huidige pc: niet snel genoeg koop dan de rest van de onderdelen. Wel snel genoeg: Gefeliciteerd :D
Hey, bedankt voor je reactie!
Daarvoor moest je toch een aardig verhaal lezen..

Heh, is het zo simpel ja?
Gewoon die videokaart erin die ik gezien heb van die nieuwe PC en dan kijken of die het doet?
Past dat op mijn MSI moederbord? (hierboven beschreven)
Dus eigenlijk moet ik letten of de processor en/of RAM geheugen het aankan? Is het uberhaupt een degelijke videokaart voor de prestatie wensen die ik hierboven beschreven heb? Hij kost wel minder dan € 200,- :)

Sorry, ik ben erg onbekwaam en onzeker over deze dingen omdat ik nieuw ben, daar komt bovenop dat ik tijd en moeite vraag aan ieder die dit leest en potentiëel antwoord. Dat is voor mij een enige last.

Dat linkje was trouwens erg overzichtelijk, wederom bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Tiduss op 03-07-2012 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Volgens msi heb jij dit moederbord: P6N SLI V2
http://nl.msi.com/product/mb/P6N-SLI-V2.html#/?div=Basic

De enige hit die ik krijg als ik dat nummer dat in je startverhaal staat intyp op de msi website.

Aangezien je een PCI-e 16x slot hebt (2 zelfs voor sli, sli werkt alleen met nvidia) moet het werken.
Helaas kan ik niet zien hoeveel watt je voeding is maar afgaande op de GT8800 was 136 watt max verbruik en de 6850 gaat 131 watt max gebruiken dus dat zou gewoon moeten kunnen.

Maar je kan ook kijken voor een 2de hands GTX460 bijvoorbeeld daar draai ik zelf mee en ben nog tevreden nu. zijn meestal al rond de 80 a 90 euro te krijgen. voordeel dat je dan krijgt mocht het ooit te traag worden prik je nog een 2de erbij. Nadeel: je moet waarschijnlijk een zwaardere voeding kopen. bij 1 nog niet aangezien hij maar 137 watt verbruikt.echter onder load gebruikt deze wel 50 watt meer dus even uitkijken

[ Voor 6% gewijzigd door boombes op 03-07-2012 08:55 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Dank je Boombes!

Met jouw informatie kom ik echt al een heel eind!
Je bent ook lekker handig met linkjes ;)
Als ik zo naar dat moederbord kijk in dat linkje dan lijkt die helemaal op diegene die ik heb.

Dan ga ik uit van de situatie dat ik geen exta voeding nodig heb/koop en dan schaf ik de Radeon 6850 aan.
Ervan uitgaande dat die dus past en werkt op mijn MSI.
Hoef ik niet te letten op processor snelheid en/of RAM geheugen? Ik denk dat ik sowieso meer RAM erin stop, heb op moment 4GB waarvan die volgens mij maar 3 gebruikt..

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
MSDN: Memory Limits for Windows Releases hier kun je lezen waarom meer ram erin stoppen geen zin heeft :) hij zal altijd maar 3,x gb blijven zien. dat is omdat je geen 64bit operating systeem hebt.

Dus zet er windows 7 64bit versie op en dan zal hij ook al het geheugen zien. (en vista is sowieso een ramslurper)

De processor gaat nog ruim voldoende zijn voor de videokaart.

http://www.xbitlabs.com/a.../gf8800gtx-roundup_6.html Stroom verbruik van de 8800 GTX
http://www.bit-tech.net/h...i-radeon-hd-6850-review/9 stroom verbuik van de 6850 had verkeerd gelezen en deze blijkt toch 100 watt meer te zijn dus probeer even onderzoek te doen naar het vermogen van je voeding

http://extreme.outervision.com/PSUEngine hier kun je het benodigd vermogen uitrekenen ik kom uit op een 400 watt voeding met de nieuwe videokaart 6850 (afgerond 360 watt totaal)

[ Voor 9% gewijzigd door boombes op 03-07-2012 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Wederom bedankt Boombes,

Jemig je heb er wel verstand van.
ik heb al tig dingen geleerd puur door naar jouw antwoorden te luisteren en al die linkjes uitgebreid te onderzoeken. Lekker opgeslagen onder favorieten :P

Dus als ik het goed begrijp moet ik sowieso upgraden naar 64bit en dan het liefst Windows 7. Ik heb nog wel een Vista 64bit liggen, die gebruik ik dan eerst maar even, om het beste uit mijn RAM te halen. Het zijn trouwens 2 kaartjes van 2GB. Ik hoorde toen ik hem kocht iets over Dual Channel, maar deze kennis ben ik vergeten over de loop van tijd.

Ik zal onderzoek doen naar mijn voeding wat zijn vermogen is. Mocht ik een nieuwe voeding nodig hebben, is de voeding dan makkelijk te vervangen?
Of is dat een hele gevoelige kwestie waar een leek eigenlijk niet aan moet zitten?
Afhankelijk van de vervaning van de voeding zal ik de Radeon 6850 kopen en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
YouTube: How to Vacuum Computer and Replace Power Supply <-- deze had je ook wel zelf kunnen beantwoorden denk ik ;)

Dual channel moet je even kijken in het boekje van het moederbord daar staat in welke sloten je moet gebruiken om dual channel te benutten. (meestal dezelfde kleur op het moederbord in dit geval slot 1 & 2)

De meeste voedingen zijn wel 400 watt. wat je kan doen is gewoon de stoute schoenen aantrekken de videokaart kopen en mocht het niet werken of terug sturen of een nieuwe voeding kopen en zo je nieuwe pc in stapjes bij elkaar harken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een PC stofzuigen schijnt niet zo'n goed idee te zijn, risico op beschadigingen door statische elektriciteit.
boombes schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:14:
De meeste voedingen zijn wel 400 watt.
Het gaat niet zozeer om die 400W maar om de kwaliteit van de voeding. Of Tiduss een goede voeding heeft is nog maar de vraag.

[ Voor 26% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-07-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Ik heb erboven ook gezegd: doe onderzoek naar je voeding.

en het stofzuigen ging het ook niet om maar om het inbouwen van de powersupply. als hij na het kijken van het filmpje denkt dat kan ik zelf, dan kan die aan de slag. en stofzuigen doe ik echt al jaren en nog nooit een probleem gehad.

Dus de reactie snap ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Haha Boombes, ja dat youtube filmpje had ik inderdaad zelf kunnen bedenken.
Je hebt me betrapt op nalatigheid, ik ben wel van het zelf zoeken dus daar faal ik.
Het werkt onderbewust waarschijnlijk verslavend dat ik ineenkeer iemand heb die zoveel verstand heeft hiervan en mij duidelijke antwoorden geeft.

Ik denk dat ik voldoende weet om een beslissing te maken betreffende mijn originele vraag om mijn huidige pc aan te passen of een nieuwe te kopen.
Ik neem je advies ten harte Boombes en ik zal de stoute schoenen aantrekken en de Radeon 6850 in mijn computer zetten en de Geforce 210 eruit halen.
Dan ga ik kijken of alles het doet, of ik mooie graphics heb en of alles vloeiend afspeelt. Zo niet, zal ik eens kijken naar een nieuwe voeding.
Tevens doe ik mijn best om weliswaar 1 keer in de 1 á 2 maanden mijn computer stof vrij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
boombes schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 11:14:
en het stofzuigen ging het ook niet om maar om het inbouwen van de powersupply. als hij na het kijken van het filmpje denkt dat kan ik zelf, dan kan die aan de slag. en stofzuigen doe ik echt al jaren en nog nooit een probleem gehad.
http://www.howtogeek.com/...puters-with-one-keyboard/
https://www.google.nl/sea...e&ie=UTF-8&q=vacuuming+pc
Tiduss schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 11:15:
Dan ga ik kijken of alles het doet, of ik mooie graphics heb en of alles vloeiend afspeelt. Zo niet, zal ik eens kijken naar een nieuwe voeding.
Ik zou eerst eens naar die voeding kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Als ik NIET eerst een nieuwe voeding koop, en ik stop de nieuwe videokaart erin, maakt dat dan schade als mijn huidige voeding niet genoeg vermogen heeft?
Of kan ik later alsnog een nieuwe voeding aansluiten nadat ik de Radeon 6850 heb geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Schade durf ik niet uit te sluiten. Controleer in ieder geval of je huidige voeding een 6-pins PCI-E power connector heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Schade is niet uit te sluiten en geef er ook geen garantie op maar mijn ervaring is dat de pc gewoon uitvalt en opnieuw begint te booten. de meeste hardeware is berekend op het zomaar wegvallen van stroom.

Je moet het zeg maar zo zien: PSU moet teveel vermogen leveren, kan het niet aan valt uit, op dat moment komt er genoeg vermogen weer beschikbaar psu kan weer leveren. Netto: Pc reboot ongecontroleerd.

Maar nogmaals: ik garandeer niks.

Goede opmerking kijk even of er een pci express 6 pin connector zit
http://static.erodov.com/...i-e-power-connector-2.jpg

Maar probeer even wat namen en rugnummers van het stroom apparaat te vinden }:O

[ Voor 21% gewijzigd door boombes op 03-07-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Hey jongens,

Helaas zit ik op mijn werk :P Maar zo'n connector komt mij bekend voor..
Zodra ik thuis ben zal ik even kijken en alles wat ik kan vinden dat op de voeding staat en of er zo'n connector op zit zal ik hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Hey,

Ten eerste excuses voor de late reactie.
Ik had gezegd dat ik gisteren hier zou plaatsen over wat ik zou vinden over mijn voeding en dergelijke.
Ik heb er een foto of 2 van gemaakt, geen idee hoe ik dat plaats hier.
Ik vond een hoop informatie op het kastje van de voeding, ik haal er weinig uit. maar ergens las ik een regel: "total output continuous shall not exceed 400watts". Als merk vind ik iets van FSP Group Inc - Fortron/source. Model NO: FSP400-60GLN. Tevens heb ik een foto gemaakt van mijn moederbord, er staat toch echt MSI MS-7346 VER: 1.0, en de P6N SLI V2 vind ik ook terug.

Ik neem aan met deze wazige informatie die ik jullie geef dat ik een andere voeding nodig heb? Deze zat er trouwens standaard al in.

Oh en trouwens, ik heb ook die pci express 6 pin connector gevonden, die overeenkomt met dat plaatje van de link die je poste.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen.

Echt super bedankt voor alle hulp zover!

Edit: Ik heb wat linkjes naar een paar foto's die ik heb genomen. Hopelijk werkt dit..

http://imageshack.us/photo/my-images/513/20120704181612.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/716/20120704181754.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/11/20120704181916.jpg/

Let AUB niet op het stof, ik heb hem gelijk schoon gemaakt, het was 2 maanden geleden.. :o

[ Voor 29% gewijzigd door Tiduss op 04-07-2012 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• advena
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 13:12
Ik heb zelf een tijdje geleden geupgrade naar een Q6600, prima processor!

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 74,45€ 74,45
1Asus P5N-MX€ 0,-€ 0,-
2Corsair CM2X2048-6400C5€ 28,45€ 56,90
1Intel Core 2 Quad Q6600€ 0,-€ 0,-
1AOpen Z400-08FC€ 0,-€ 0,-
1Club3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 131,35

Dit is het systeem dat ik heb, ook met een vrij oude 400W voeding
"PCI Express® based PC is required with one x16 lane graphics slot available on the motherboard
450 Watt or greater power supply with one 75W 6-pin PCI Express® power connector recommended"

Is wat er op de website van de videokaart staat, maar tot zover nog geen problemen ondervonden! Het is dus prima mogelijk. Ik weet alleen niet precies hoeveel Watt het verschil tussen een 5770 en 6850 is.

Een upgrade van de videokaart voldoet dus gewoon! de 6850 is iets krachtiger maar ik kan spellen als Skyrim en Mass Effect 3 op de hoogste settings spelen (1440x900)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
advena schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 22:24:
Een upgrade van de videokaart voldoet dus gewoon! de 6850 is iets krachtiger maar ik kan spellen als Skyrim en Mass Effect 3 op de hoogste settings spelen (1440x900)
Op postzegelformaat :p

Eem 6850 heeft ongeveer 30W meer nodig:
http://www.anandtech.com/bench/Product/538?vs=539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Bedankt voor jullie reactie jongens!

Wat een lappen tekst onderhand, hehe :p
Ik denk dat ik met het advies van Boombes puurweg de AMD 6850 ga kopen, daarbij zal ik waarschijnlijk ook een nieuwe voeding nodig hebben denk ik, die redelijk simpel te plaatsen is door het handige linkje dat ik heb gekregen.
Weten jullie toevallig of elke voeding geschikt is? Of past er maar een bepaald soort/type in mijn computer, enig advies hierin?
Mijn processor houdt het nog wel even vol geloof ik, en mijn operating systeem ga ik upgraden naar 64bit, die heb ik thuis nog liggen.
Al met al HOOP ik dat ik straks dan een goed draaiende, mooi presterende game pc heb.

Bedankt wederom tot zover!

[ Voor 22% gewijzigd door Tiduss op 05-07-2012 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tiduss schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 18:38:
Oh en trouwens, ik heb ook die pci express 6 pin connector gevonden, die overeenkomt met dat plaatje van de link die je poste.
Dan zou een 6850 moeten kunnen zonder nieuwe voeding.
Als je toch een nieuwe voeding wil zou een standaard ATX voeding moeten passen.

[ Voor 12% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-07-2012 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Dankje Olaf,

Als je zegt dat die zou moeten werken zonder nieuwe voeding dan ga ik daar maar van uit.
Heb je de foto's die ik geplaatst heb gezien? Denk je inderdaad dat die voeding goedkomt?
Tevens heb ik een foto gemaakt van de waarschijnlijke pci 6 connector, klopt die?
Dan ga ik in ieder geval vandaag die Radeon 6850 bestellen of gewoon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volton10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 17:42
Beste Tiduss,

Het eerste wat ik zou doen is inderdaad die videokaart kopen.
Probeer dan uit of je alles soepel kan draaien en of alles naar wens is.

Stel dat dit niet zo is kun je altijd nog een nieuwe processor kopen. Eventueel ook een nieuw moederbord.

Als je het budget er voor hebt kun je beter gelijk een nieuwe pc kopen als je een nieuwe processor en moederbord moet kopen want dit zijn toch wel de duurste onderdelen. Dat ligt natuurlijk aan jou. Als je eerst die videokaart gaat proberen en het bevalt niet kun je altijd je video kaart gebruiken voor een eventuele nieuwe pc! Maak hem dan wel zelf want het is zonde om een pc te kopen waar een video kaart in zit omdat jij er dan al een hebt.

Hopelijk heb je hier wat aan en als je nog wat vragen hebt moet je het vooral zeggen ;)

Groeten,
Stijn a.k.a 4everfun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Ik las ergens dat het zeer aanbovolen is om minimaal 500watt voeding te hebben voor de radeon 6850, tevens vond ik op internet de radeon 6850 1gb en de 6850 2gb, qua prijs scheelt het € 30,-, zal ik die van 2GB doen?
En is voor een nieuwe voeding 700watt een beetje overkill of kan dat wel? Anders koop ik er één van 500watt.

Ik was niet meer van plan om meer dan een nieuwe videokaart en voeding kopen, meer dan dat en dan kan ik inderdaad net zo goed nieuwe pc kopen. Helaas is mijn vriendin het daar niet mee eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Een 700 watt voeding zou ik alleen doen als je van plan bent om ooit nog een 2de videokaart erin te zetten.

Maar mijn advies blijft: koop die videokaart en probeer het uit en anders heb je een dag later de voeding in huis ;)

mooie manier om die discussie van je vriendin te winnen is hem te verliezen en toe te geven :) dus alleen een videokaart + voeding stap 1.

en dan ooit een upgrade set kopen cpu+mobo+werkgeheugen. aangezien je alle andere dingen toch al hebt lijkt de uitgave dan klein en dan gaan ze er wel mee akkoord maar de "nieuwe" pc is dan wel een feit :D

[ Voor 43% gewijzigd door boombes op 05-07-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Hahaha ja Boombes, dat is inderdaad een slimme manier om de discussie te 'winnen'.
Gewoon stiekem een nieuwe pc in kleine stapjes kopen :p
Ik ga vanmiddag de radeon 6850 bestellen. :)
Nog verschil in de 1GB en de 2GB? Als ik ze vergelijk met dat handige linkje van jou dan krijg ik erg weinig verschil voor € 30,- verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
als je op 1 monitor speelt met full hd (1080) dan eigenlijk niet maar voor future proofing zou ik zeggen pak die 2 gb als het budget en de project manager (vriendin) het toelaat :)

http://www.tomshardware.co.uk/forum/328213-15-video-card
discussie over je vraag

[ Voor 19% gewijzigd door boombes op 05-07-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
boombes schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:22:
als je op 1 monitor speelt met full hd (1080) dan eigenlijk niet maar voor future proofing zou ik zeggen pak die 2 gb als het budget en de project manager (vriendin) het toelaat :)

http://www.tomshardware.co.uk/forum/328213-15-video-card
discussie over je vraag
Jemig wat ben jij handig met die linkjes, ik zoek me een ongeluk op internet naar zulke informatie..!
Ik heb mijn vriendin verteld dat het allemaal ongeveer in de 3 cijfers zou gaan kosten, die 3 tientjes merkt ze toch niet op. In dat geval ga ik gewoon voor de 2GB, die is toevallig ook uit voorraad leverbaar en dan kan ik hem morgen al hebben.
En weetje, voor paar tientjes heb ik ook een voeding van 500watt erbij, die haal ik er ook maar bij. Dan heb ik die sowieso alvast en ook voor toekomst perspectief mocht ik nieuwe voeding nodig hebben plus dat de oude voeding echt oud is, en stoffig waarschijnlijk binnenin. Klaar is klaar toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tiduss schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:36:
Ik heb mijn vriendin verteld dat het allemaal ongeveer in de 3 cijfers zou gaan kosten,
999 euro dus? Daar kun je wel iets leuks mee!
IMO heeft 2 gb voor een 6850 weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 21:18
dat gaat zeker werken, je zou zelf nog kunnen overwegen om de cpu over te clocken maar dan is het wel verstandig een nieuwe cpu koeler te nemen (mugen rev 2b of een coolermaster 212 iets). Maar dat hoeft alleen als de cpu de bottleneck is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Olaf van der Spek schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:40:
[...]

999 euro dus? Daar kun je wel iets leuks mee!
IMO heeft 2 gb voor een 6850 weinig nut.
Haha, ja ik probeer het altijd zo wazig mogelijk voor mijn vriendin te houden... Meer kans op goedkeuring >:)
Ik koop de 2GB voor toekomst perspectief, niet puur voor dit moment. De nieuwe games vliegen één voor één door de winkels, moet het wel bij kunnen houden. Ik kijk al uit naar Mass Effect 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Er zijn ook een hoop crap voedingen van 500watt dus ik zou zeggen laat eerst je keus hier even keuren. (ik heb persoonlijk een hekel aan recom terwijl andere erbij zweren)

mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar be quiet maar die zijn denk ik buiten budget en heb in mijn eigen pc een coolermaster ..... 650 watt met losse kabels zitten en erg tervreden over maar de meeste mensen zeggen dat die weer crap is.

Op dit punt komt mijn kennis nog te kort. Dus gewoon hier even in het topic gooien en kijken of mensen ervan gaan steigeren ;)

http://nl.hardware.info/r...700-watt-voedingen-review ik zou mijn keuze hierop bazeren denk ik

[ Voor 9% gewijzigd door boombes op 05-07-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tiduss schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:15:
Haha, ja ik probeer het altijd zo wazig mogelijk voor mijn vriendin te houden... Meer kans op goedkeuring >:)
Ik koop de 2GB voor toekomst perspectief, niet puur voor dit moment. De nieuwe games vliegen één voor één door de winkels, moet het wel bij kunnen houden. Ik kijk al uit naar Mass Effect 4.
Als je 30 euro extra uit wil geven kun je beter een 6870 kopen. Heb je gelijk een goede reden om een goede voeding te kopen, want die heeft 2x 6-pins power connectors nodig.
Zoals pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W (80+ Bronze, Modulair) of pricewatch: be quiet! Straight Power E9 400W (80+ Gold).

[ Voor 30% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-07-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Eens met olaf!

Meer ruwe grafische kracht is altijd beter :P

Eigenlijk:zou ik deze Radeon HD 7770 Sapphire OC kopen. Heeft maar 6 watt meer verbruik dan de 6850

Kijk maar eens naar het vergelijk (even alleen naar 3d mark scores kijken)

6850 3d mark vantage score: 14.105
7770 Sapphire OC vantage score: 18.088

Dat is voor een paar euro meer toch een flinke winst van 28% (enige nuance is wel vereist hierbij want er is een ander test systeem gebruikt) maar je krijgt ook nog een nieuwere kaart waar via driver updates ook nog meer dan genoeg te halen valt! :) en heeft maar 1x 6pin pci-e nodig

http://nl.hardware.info/v...3584-107340-118452-143689

[ Voor 167% gewijzigd door boombes op 05-07-2012 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
boombes schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:23:
Kijk maar eens naar het vergelijk (even alleen naar 3d mark scores kijken)
Je bent toch niet twee verschillende test setups aan het vergelijken he?
Check dan http://www.anandtech.com/bench/Product/536?vs=539

De 7770 is een redelijke kaart, maar in sommige situaties flink trager.

[ Voor 20% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-07-2012 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Olaf van der Spek schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:33:
[...]

Je bent toch niet twee verschillende test setups aan het vergelijken he?
Had me post al aangepast

Met welke drivers zijn die getest bij anandtech? want de nieuwe drivers hebben +/- 12% increased preformance gegeven :)

Maar ben het met je eens dat die niet zo mooi uit het rijtje komt daar
behalve bij skyrim verschil is bijna 100% :S snap dat niet
als je kijkt naar dx 11 ondersteuning is die wel een heel stuk beter en daarom in mijn ogen meer future proof. alleen de ruwe performance is wel iets beter maar de drivers moeten het nog waarmaken

[ Voor 51% gewijzigd door boombes op 05-07-2012 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Ben ik stiekem een klein beetje aan het balen nu.. Ik lees nu net pas jullie reacties en ik heb al een bestelling geplaatst. Ik heb besteld een Sapphire radeon HD 6850 2GB met als voeding een OCZ CoreXStream 500watt. Nu kan ik eigenlijk alleen maar hopen op jullie goedkeuring. Anders moet ik ermee terug naar de winkel nadat de bestelling is binnen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kun je de winkel niet bellen en de bestelling wijzigen? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Aan je reactie te horen Olaf ben je het dus niet eens met mijn bestelling..
Wat raad je mij aan? Andere voeding?
Geen idee of ik de bestelling kan wijzigen, hij is al geplaatst, komt morgen al binnen.
Ik ga even kijken..

EDIT: ik kan vanaf hier niet mijn bestelling wijzigen, ik kan wel bellen tot 21:00uur.
Wat is jullie advies?

[ Voor 20% gewijzigd door Tiduss op 05-07-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 21:18
je kunt sowieso alles terug sturen binnen 7 werkdagen, hoef je alleen jouw eigen verzendkosten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tiduss schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 19:05:
Aan je reactie te horen Olaf ben je het dus niet eens met mijn bestelling..
Wat raad je mij aan? Andere voeding?
Voor hetzelfde geld heb je een 6870. Over die voeding kan ik niet echt oordelen.
6850 is niet slecht hoor, dus het is geen slechte koop.

[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-07-2012 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Bah, dan moet ik zo maar bellen om mijn bestelling te wijzigen. Het prijsverschil van de 6850 2GB vs de 6870 is dat de 6870 zelfs nog 0,02 cent goedkoper is. Maar als ik ga bellen wil ik graag weten of de voeding dan wel juist is, ander moet ik weer bellen :P

Stom stom, hoe kon ik zo stom zijn.. Op alle vergelijkingssites is de 6870 gewoon beter dan de 6850.
Waar bestel ik dan toch de 6850 denkende dat 1GB beter is.
Dat ga ik sowieso wijzigen, voor 0,02 cent goedkoper bestel ik de 6870.
Alleen de voeding blijft de vraag.

[ Voor 34% gewijzigd door Tiduss op 05-07-2012 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 18:54
OCZ maakt wisselende voedingen, van de CoreXStream kan ik geen echte review à la Hardwaresecrets.com of Jonnyguru.com vinden. Ik weet niet hoe duur die voeding was, maar als ik je een tip kan geven over eentje die wel redelijk betaalbaar is en jouw systeem makkelijk trekt: pricewatch: Corsair Builder CX500 V2
Overigens zou ik zeker voor de 6870 gaan. Welke je zelf op het oog had weet ik niet, maar deze is redelijk goedkoop, is stil en koelt goed: pricewatch: XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)

Succes :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Arg.. net gebeld maar kon niet gewijzigd worden. Nu moet ik morgen de bestelling in ontvangst nemen en dan terug naar winkel en inruilen voor wat ik eigenlijk had moeten bestellen namelijk de 6870, en waarschijnlijk de corsair voeding.. in plaats van de 6850 2GB en de OCZ CXS 500watt.

Edit: ik heb de voor mij dichtsbijzijnde filiaal gebeld. Morgen vanaf 10.30uur hebben ze sowieso de 6870 en de corsair voeding op voorraad, speciaal voor mij besteld (a) of ik dan al in het bezit ben van mijn foute bestelling om die ter plekke om te ruilen is verre van zeker. Maar desnoods breng ik die later terug voor een geld terug optie.

Mensen, ik wil jullie super bedanken voor alle moeite die jullie voor mij hebben gedaan! Ik waardeer het bijzonder erg!
Ik ga jullie op de hoogte houden of alles naar behoren werkt ;) :>

[ Voor 57% gewijzigd door Tiduss op 05-07-2012 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduss
Update: Hoi mensen!
Ik zou jullie even op de hoogte houden over de stand van zaken.
Ik heb afgelopen zaterdag het boeltje met veel moeite omgewisseld.
Alles runt naar behoren en toen ik ging gamen kon ik alles op maximaal zetten plus het speelde vloeiend!
Eerlijk waar, ik voelde mij alsof ik 10.000 euro had gewonnen in de loterij.

Bedankt allemaal voor alle moeite! Ik waardeer het enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Ik zit ongeveer met dezelfde hardware: ook een q6600 in elk geval. Het leuke hieraan is dat omdat het een quadcore is hij bijna altijd nog wel goed wegkomt in games, ondanks de leeftijd. Leuk mid-rangekaartje erin en je hebt zo weer een game-pc. Ik heb een 4870 1GB, die is vergelijkbaar met redelijke budgetkaartjes van nu (7770 ofzo, die is ietsje langzamer dan een 6850/70). Je had er dus ook zoéén (48xx-serie) kunnen oppikken tweedehands, maar een nieuwe verbruikt wel veel minder stroom en ondersteunt interessante dingen zoals gamen met drie schermen tegelijkertijd :9~ , en een 6870 is wat sneller.
Wat mij nou een mooie kaart lijkt is een 7850, maar die is toch wel weer over de 200 euro, dus ik ga nog even kijken of ik dat wil. Veel plezier met gamen! :)

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Pagina: 1