• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
beste tweakers...

sinds kort heb ik last vasn BSOD's...

zelf al memtest86+ gedaan, meer, minder ram... probleem niet kunnen oplossen..

dus heb ik 2x 8GB nieuw corsair XMS3 (1361881 Corsair XMS3 DDR3,1333-16GB KIT) gekocht bij mycom.

boel geinstalleerd... nog steeds links en rechts crashes....

http://img839.imageshack.us/img839/7596/missingram8gb.png

http://img513.imageshack....128/win7pro16gb8gbram.png

Bios is laatste versie, Windows is ook laatste versie....

system specs...

CPU: AMD Phenom II X6 1090T
Stepping: PH-E0
Socket AM3
mobo: ASUS M4A89GTD-PRO/USB3
Chipset: AMD RS880 + SB810/SB850
Bios Date: 10/31/11
Bios Version: 3027
Memory: Corsair XMS3 DDR3,1333-16GB KIT

vooral van het 2e plaatje heb ik momenteel een beetje een WTF! gevoel..
ja ik weet dat met PCI allocaties e.d. wel een ram geclaimt wordt.. maar 8GB? (en soms zegt windows dat er wel 16gb ram beschikbaar is...)

De ene keer is me systeem zeer stabiel.. kan ik zelfs games, films bekijken.. en de andere keer.. crasht ie al of bij het bios scherm.. of @login promt van windows 7 of ergens tijdens het opstarten...

iemand nog (goede) idee-en wat o wat het kan zijn? |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Dutch2007 op 03-07-2012 00:14 ]

• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
BSOD code noteren en opzoeken wat het is. Anders de code hier even posten.

• Dutch2007
voordat ik deze issues met minder ram beschikbaar dan installed (dus met 4x 2GB ram (ook corsair))
waren het "Memory_management"

Met "IntelBurnTest v2.53" heb ik zojuist met de *GB ram beschikbaar, een stresstest van "high" 5x met sucess kunnen completen....

Max temp: 50c
Huidige temp in "idle" 34c

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-02 14:34
Ik lees dat de bios naar de laatste versie hebt geflashed.

Heb je misschien wijzigingen in je bios gemaakt? Ik kan me memory_management BSOD's herinneren die werden gegenereerd door een foute instelling in de BIOS.

Misschien daar even kijken?

Edit:
Gezien de fouten lijkt het me niet iets dat aan de RAM modules ligt. Eerder aan de slots/moederbord (vuil?) of aan een bios instelling.

[ Voor 23% gewijzigd door Junia op 03-07-2012 00:51 ]

• Dutch2007
Junia schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:50:
Ik lees dat de bios naar de laatste versie hebt geflashed.

Heb je misschien wijzigingen in je bios gemaakt? Ik kan me memory_management BSOD's herinneren die werden gegenereerd door een foute instelling in de BIOS.

Misschien daar even kijken?

Edit:
Gezien de fouten lijkt het me niet iets dat aan de RAM modules ligt. Eerder aan de slots/moederbord (vuil?) of aan een bios instelling.
Ja een hele tijd geleden heb ik deze naar de 3xxx versie van mijn moederbord geflasht..

Een maandje of 2 a 3 geleden (toen ik deze problemen nog niet had) zat ik te denken om mijn 1090T te vervangen voor een AM3+ cpu.. daarvoor moest ik echter een andere bios hebben...

Daar is het een tijdje goed mee gegaan (met 2x 1.5v corsair XMS en 2x 1.6V corsair XMS ram)

Volgens mij is het juist gekomen (de crashes na de pc schoon te hebben gemaakt )...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het kan natuurlijk ook zijn dat er enkele processen lopen die deze crashes veroorzaken (ik zie 164 processen, mijn niet schone win7 computer gebruikt 59 processen....). Als ik zo zie dat je bijna 5 GB in je geheugen geladen hebt, dat is nogal wat (een schoon systeem zal nauwelijks 1,5 GB gebruiken)

[ Voor 15% gewijzigd door Reepje op 03-07-2012 11:15 ]

• Dutch2007
Het is Windows 7 he... met 1.5GB (1.457MB Cached)

Zoals je onderin de taakbalk zit staat...

x eve online 1x open (spel)
x Windows Live Messenger
x EveMon (een tool voor eve skillpoints)
x Teamspeak 3
x Winamp 5.x
x Speedfan (die draaikolk)
x Siw (System information for windows)

Daarnaast draait er nog vmware (tray icon), Pidgin (jabber/IM programma), Acronis backup (tray icon+bij behorende zaken) Microsoft Security essentials en nog wel een aantal zaken...

Mijn systeem liep stabiel.. ik vond echter 55c - 60c voor een cpu toch wel wat aan de (zeer) hoge kant als deze niet 100% belast wordt.

Heb toen de fan van het koelbloek van de CPU gehaald, bleek een laagje stof-wol op te liggen, deze er afgehaald en sinds dat, is het systeem iig stukken koeler....

Ik weet het niet 100% zeker maar sindsdien is het een beetje aan het kwakkelen begonnen...

Heb daarna zelfde (qua stof schoonmaken) gedaan met de videokaart, dit heeft echter het probleem voor mij iig niet verholpen....

Ik heb nog een (notebook) hdd liggen welke ik tijdelijk kan gebruiken ter test of mijn systeem crasht door daar een nieuwe installatie op te doen en kijken of deze crasht....

Met de nodige apps open (zie bovenstaande lijst) is het denk ik niet zo gigantisch qua geheugen gebruik....

als het systeem daarna goed loopt kan ik natuurlijk altijd nog daarna de gegevens kopieren van de notebook disk naar mijn ssd.

*edit*

Al vraag ik me natuurlijk af waarom het systeem bij 8GB ram dan wel stabiel loopt dan bij 16GB, bij 8GB is er immers potentieel meer kans dat 8GB gebruikt wordt dan bij 16GB...

mijn vermoeden ligt bij de cpu.. puur kijkende dat sinds een lange tijd zowel intel als AMD, de geheugen controller in de CPU heeft zitten.

moederbord kan echter nog steeds ook het probleem zijn (soldering bijv niet meer lekker, etc, etc...)

zoals ik verder aangaf, een cpu burn test loopt wel goed.... dus als het de cpu al is, is het puur de memory controller die niet meer helemaal lekker is....

suggesties? (ik kan nog tijdelijk 1 reepje ram er uit halen kijken of het dan wel stabiel loopt en dan kijken of ik evt elke bank van het mobo kan testen met dat ene reepje ram...)

*edit2*

heb een BSoD report toegevoegd...

http://download.xtremeweb-hosting.net/report.html

systeem lijkt goed te lopen zo lang als ik geheugen slot 1 van het moederbord maar niet gebruik.....

mijn voorlopige conclusie:moederbord...

daar het naar mijn mening niets voor de memory controller van de cpu/systeem uitmaakt welke lane het geheugen zit.. als het maar dr mee kan "praten"

[ Voor 29% gewijzigd door Dutch2007 op 03-07-2012 18:13 ]

Pagina: 1