[HD4870] Crashes bij nieuwe games

Pagina: 1
Acties:

• Pouja
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-10-2025
Beste Tweakers,

Sinds een paar maanden toont mijn video kaart kuren.
Met kuren bedoel ik regelmatige driver crashes.

Het probleem
Deze kuren komen frequent voor bij games zoals Reckoning, DarkSiders, Supreme Commander, BF3, CoD MW2, Tera Online, Blade & Soul en Skyrim. En dat is bij lage settings, wanneer ik de settings op med~high zet, dan crasht de driver van mijn videokaart na 2 minuten. Bij Tera Online en Blade & Soul crasht de driver ongeacht de settings na 2 minuten.
Crashes komen voornamelijk voor bij high particles, of kijken naar het lucht/water.

Ook op willekeurige momenten krijg ik geen beeld bij het opstarten van mijn pc, door middel van een force restart (aan-knop gedurende 5 sec inhouden) toont mijn pc wel opeens beeld.

Wat ik heb geprobeerd
Allereerst geupdate naar de laatste drivers voor mijn grafische kaart.
Andere drivers geprobeerd, december 2011 en eentje van paar maanden geleden.
Grafische kaart terug geklokt.
3D Instellingen gewijzigd in de CCC.
Nu heb ik google doorzocht, maar ik kon niks relevant vinden tot mijn probleem.

Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen wat het probleem nou is.

Bij voorbaat dank.

Mijn systeem
CPU: Intel Core 2 Quad q9550
Graphic card: Ati Radeon HD4870 (Club3D)
Moederbord: Asus P5E, retail

Temperaturen:
CPU: idle 30~40 , bij stress (games) 50~55
GPU: idle 55~57 , bij stress (games) 60~65

[ Voor 13% gewijzigd door Pouja op 03-07-2012 09:31 . Reden: TS wat duidelijker gemaakt, toegevoegd wat ik heb geprobeerd. ]

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:09
Denk dat je videokaart gewoon naar de klote is/ aan het gaan is.

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 14:22

HeroS

SmartHome Nerd

Draait de fan nog op de videokaart? en de laatste drivers geinstalleerd?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Pouja
TS aangepast, ja momenteel heb ik de laatste drivers. En nog eens ja, me fan draait nog, ook bij het gamen.

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Ik weet niet of je goed bent met een schroevendraaier, maar ik heb mijn HD4870 toch zeker al drie keer opengemaakt om het stof eruit te halen en er een nieuw laagje koelpasta op te smeren.

En hoe lees jij die temperaturen uit? Want mijn kaartje staat nu idle toch al 68graden warmte te verspreiden.

• Pouja
Toettoetdaan schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:52:
Ik weet niet of je goed bent met een schroevendraaier, maar ik heb mijn HD4870 toch zeker al drie keer opengemaakt om het stof eruit te halen en er een nieuw laagje koelpasta op te smeren.

En hoe lees jij die temperaturen uit? Want mijn kaartje staat nu idle toch al 68graden warmte te verspreiden.
Dat is het proberen waard, moet het even van t weekend doen (heb hier geen schroevendraaier liggen xD).
Ik lees de temperaturen uit met behulp van RivaTuner en CCC.

Maar is het probleem wel t temperatuur? Want 60~65 graden Celcius is niet hoog.
Een vriend had t opmerking gemaakt dat ik sowieso niet de laatste games op z'n hoogst kan spelen vanwege de directx11 calls (hd 4870 is directx10), en dat de crashes veroorzaakt. Je zou toch denken dat dat niet gebeurt wanneer je de games de grafische instellingen op z'n laagst zet.

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Pouja schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 11:13:
[...]

Dat is het proberen waard, moet het even van t weekend doen (heb hier geen schroevendraaier liggen xD).
Ik lees de temperaturen uit met behulp van RivaTuner en CCC.

Maar is het probleem wel t temperatuur? Want 60~65 graden Celcius is niet hoog.
Een vriend had t opmerking gemaakt dat ik sowieso niet de laatste games op z'n hoogst kan spelen vanwege de directx11 calls (hd 4870 is directx10), en dat de crashes veroorzaakt. Je zou toch denken dat dat niet gebeurt wanneer je de games de grafische instellingen op z'n laagst zet.
Mijn studentenhuis is nou niet bepaald stofvrij dus misschien zit mijn koeler wat sneller vol, maar sowieso zit een GPU na 4jaar echt wel vol met stof. (En als je peg hebt is de koelpasta ook uitgedroogd)
CCC zegt ook gewoon 68graden bij mij(idle), ik vind die waardes van jou echt apart laag.

BF:BC2, BF3, CoD MW123 en Skyrim draaien hier zonder problemen.

• Pouja
Ik heb 1 van de 2 beeldschermen eruit getrokken (kabel uit de grafischee kaart) en ik heb na 1 uur gamen nog geen crash gehad. Instellingen staan zelfs op z'n hoogst.
(Het is dat ik in mijn tentamen periode zit, anders zat ik wel wat langer te 'testen'.)

Kan t probleem inderdaad zijn dat 2 beeldschermen te veel zijn ?

Ik heb de twee volgende beeldschermen.
Beeldscherm1: HP LP2465 1920*1200
Beeldscherm2: HP 1740 1280*1024

Wanneer ik alleen de HP LP2465 aansluit, crashed de game nog steeds. Maar bij de HP 1740 niet.
Pagina: 1