Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

€1500 Ultra High End Game PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18-04-2018
Hallo Tweakers,

Ah fijn, 3 jaartjes zijn al weer bijna om en ik heb geld. Hoog tijd voor een nieuwe game PC. Mijn oude bakkie begint toch wat trager te worden in de laatste jaren, voornamelijk de i7 920 trekt het eigenlijk niet meer.

Hier zijn mijn oude specs
  • Mobo: Sapphire Pure Black X58
  • CPU: Intel i7 920 2.66GHz
  • GPU: AMD Radeon HD6950 (OC naar 880MHz met 6970 bios)
  • RAM: Kingston HyperX Triple Channel 12 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9-9-9-27
  • SSD: Crucial 64 GB m4 2.5-Inch Solid State Drive SATA 6Gb/s
  • HDD: 1.5TB SAMSUNG HD154UI (5600 RPM)
  • HDD: 1 TB Western Digital WDC WD10EAVS-00D7B0 (7200 RPM)
Randapparatuur zit wel snor, ik heb laatst een BenQ erbij gehaald en hoef voorlopig niks nieuws.
  • Muis: Logitech G9x
  • Toetsenbord: Logitech G15 (Ja mijn excuses hiervoor, ik ben wel een beetje gevoelig voor gamer gear :P)
  • Monitor 1: BenQ XL2420T
  • Monitor 2: Acer V223W
Ik wil nu gaan naar:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB€ 138,-€ 138,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 95,08€ 95,08
1Asus GTX670-DC2T-2GD5€ 408,-€ 408,-
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 291,90€ 291,90
1Corsair HX850W€ 137,-€ 137,-
1Samsung 830 series 256GB€ 165,-€ 165,-
1G.Skill RipjawsX D3 8GB 1866-899 RipjawsX K2 GSK€ 71,25€ 71,25
1Asrock Z77 Extreme4€ 123,50€ 123,50
Totaal€ 1.429,73
1Corsair Hydro Series H80 OF€ 82,-€ 82,-
1Thermalright Silver Arrow€ 61,50€ 61,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal € 1511,73
of€ 1491,23
  • Dit zal wel een standaard built zijn, het is gelukkig iets makkelijker geworden met kieze van hardware, en ik zie dat de SSDs echt ENORM in prijs af zijn genomen.
  • De enige twee dingen waar ik onzeker over ben is de koeling van de CPU, ik wil hem overclocken naar 4.5 GHz als het me lukt maar ik heb weinig CPU OC ervaring. Het kan ook zo zijn dat de Silver Arrow te veel ruimte in beslag neemt naar het geheugen toe, waardoor ik er misschien maar 2 in zou kunnen passen.
  • En de GPU blijft een lastige keuze. Ik wil misschien in de toekomst een tweede erbij pakken dus ik weet niet zeker wat een goede keuze zou zijn. Ik heb namelijk gelezen dat AMD drivers niet zo netjes werken als Nvidia ten op zichte van micro-stutter.
  • De BenQ XL2420T, een 120Hz 1080p, die ik sinds kort heb, is nog een pluspunt Nvidia vanwege 3D beeld
  • Ik heb niet zo'n groot probleem met de geluidsproductie, stiller is leuker. Mijn huidige setup kan nogal wat geluid produceren door de CPU stock fan.
  • Geheugen staat bijna vast, ik speel nogal veel Dwarf Fortress en daar schijnt lage geheugen snelheid en hoge CAS latency nogal funest te zijn voor je FPS. Het is ook makkelijk om naar 16 GB te gaan door een kit toe te voegen, zou ik dat willen.
  • De kast staat eigenlijk wel vast, ik heb zelf een Antec 900 op dit moment staan, een zwaar en lomp ding waar ik moeilijk in kan werken, dus extra ruimte en kabel management is meer dan welkom voor mij.
  • Als je een hele goede suggestie hebt voor price/performance met een upgrade die over de 1500 gaat, wil ik hem best horen en in beschouwing nemen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17-05 14:13

RoofTurkey

PredatorKalkoen

quote:
g1real schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:35:
• De enige twee dingen waar ik onzeker over ben is de koeling van de CPU, ik wil hem overclocken naar 4.5 GHz als het me lukt maar ik heb weinig CPU OC ervaring. Het kan ook zo zijn dat de Silver Arrow te veel ruimte in beslag neemt naar het geheugen toe, waardoor ik er misschien maar 2 in zou kunnen passen.
Ik zou gaan (en ben ook gegaan) voor een H80, maar dan wel met andere ventilatoren erop. Omdat de standaard meegeleverde nogal wat lawaai weten te maken, terwijl andere 12cm fans dit veel minder doen met dezelfde prestatie's. Bijvoorbeeld deze kit: pricewatch: Corsair SP120 Twin Pack, 120mm
quote:
• En de GPU blijft een lastige keuze. Ik wil misschien in de toekomst een tweede erbij pakken dus ik weet niet zeker wat een goede keuze zou zijn. Ik heb namelijk gelezen dat AMD drivers niet zo netjes werken als Nvidia ten op zichte van micro-stutter.
Met jouw Benq monitor zou ik sowieso gaan voor nvidia (vanwege 3D). De 670 is momenteel een erg goede prijs/kwaliteit kaart en dus zou ik daar gewoon een versie van nemen die er het beste uit komt bij reviews.

Voor de rest een nette setup :) .

Grillmeister

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
Is zo'n liquid koeler trouwens risicovol? Het is gelukkig een specifieke koeler voor je CPU dus dat scheelt weer wat aansluiten, maar ik las ergens over condensatie e.d.

...en over een decondenseer functie van de mobo...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Nee, ze zijn super goed afgesloten en zullen binnen 5 jaar waarschijnlijk niet eens een beetje gaan lekken (zo lang is de garantietermijn ook). Ook geeft een H80 je geweldige OC performance, wat je weer een geweldige boost geeft voor je CPU waardoor deze ook weer een stuk langer mee zal gaan/een stuk sneller zal zijn. Oftewel zeker die paar tientjes extra waard ;) .

Grillmeister

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
Had het eigenlijk meer over condensatie op de buisjes en koeler doordat het zou koud zou zijn of iets dergelijks. Maar bedankt in ieder geval, ik zal nog eens kijken naar een goede GTX 670 of anders een 680 zelfs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 19-05 19:09

deraco96

Altijd.

De standaardvraag: waarom neem je niet gewoon een i5? Er is wel budget voor een i7 maar het geld kan altijd ergens anders worden gebruikt lijkt me :) Het scheelt je toch snel 100 euro die je misschien in je videokaart of koeling kan steken zonder dat je over budget gaat.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
deraco96 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:44:
De standaardvraag: waarom neem je niet gewoon een i5? Er is wel budget voor een i7 maar het geld kan altijd ergens anders worden gebruikt lijkt me :) Het scheelt je toch snel 100 euro die je misschien in je videokaart of koeling kan steken zonder dat je over budget gaat.
Naast dat de i5 goedkoper is, presteert de i5 ook beter in games (de TS geeft althans aan dat gaming main goal is) dan de i7 dat doet, dat is altijd al zo geweest. De hyperthreading nekt de i7 omdat veel games dat niet (goed) ondersteunen. Alleen voor meer workstationachtige taken is zoiets zinvol.

CH4OS wijzigde deze reactie 03-07-2012 00:11 (3%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
Ik wil het misschien overwegen, maar gamen is ver van het enigste wat ik met mijn PC zal doen en ik wil graag al mijn opties open houden.

Ik maal er niet echt heel veel om die 90 euro extra voor hyperthreading en betere clock, of jullie moeten me kunnnen overtuigen dat de 3570k beter OC heeft (ik ben zelf al aan het zoeken...)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 07:04

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Misschien is het handig om ons een realistisch beeld te schetsen van waar je deze PC allemaal voor wilt gaan gebruiken.
Waarom heb je zo hard een i7 nodig, in plaats van een i5? Niet voor het gamen, daarvoor is immers de i5 de betere keuze.

En over de GPU. In de toekomst een tweede er bij is eigenlijk nooit handig, doe dat dan gelijk. In de toekomst zijn er al weer snellere GPU's, die zijn dan een betere koop dan een tweede oude.

Woutoud wijzigde deze reactie 03-07-2012 00:45 (28%)

Woutoud.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
Tja, ik zou kunnen zeggen dat ik toch wel eens stream, wel eens meerdere programmas draai, wel eens een 3D modelling programma open. Als ik binnenkort misschien toch het idee krijg (wat ik al wel langer van plan was) in de richting van game design te gaan zal het misschien ook voordeel leveren. Zou compileren van programmas sneller gaan? Neem aan dat visual studio bijv. wel multi core ondersteuning zal hebben.

Ik weet het zo niet eigenlijk, aan de ene kant is 3770k natuurlijk beter, maar wel duurder. Ik vind gewoon dat men nieuwe of nog geupdate applicaties eens niet zo moeten achter laten hangen met x64 support. Probeer ik het mezelf nou goed te praten om een i7 te nemen? Ik weet het niet, ik wil alleen niet achteraf spijt krijgen dat ik alsnog de bonussen mis van een hyperthreading CPU omdat ik 90 eurootjes goedkoper wou zijn.

Ik ben nog zoekende naar resultaten van overclocks op de 3570k en 3770k en zou de 3570k nou veel beter uit komen dan neem ik die gewoon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecHHeaD
  • Laatst online: 08-08-2018
als je high end wil gaan, waarom kies je dan niet gewoon voor de 2011 socket??
bespaar je ook nog eens een bak met geld als je op dat platform verder breit!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 05-05 20:40
ik zou-als het om gamen gaat- niet eens een andere cpu kopen, alleen een andere GPU en dan over 1jaar een nieuwe PC.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:43
Leuke setup, alleen heb ik een paar puntjes. De Samsung SSD voor de goedkoopste prijs is blijkbaar lastig leverbaar. Let daar dus zeker op! Ga anders voor een 128GB. Eventueel van een ander merk, maar pak geen SandForce controller (OCZ).

Daarnaast lijkt de voeding mij nogal overkill. De minimum TDP voor de GTX670 van Nvidia is 170W en het minimum wat aangeraden wordt is 500W. Dan zou je namelijk al voor pricewatch: Corsair Enthusiast TX650M of pricewatch: Corsair Builder CX500 V2 kunnen gaan. De eerste heeft het voordeel dat deze een 80+ Bronze certificering heeft, wat deze voeding dus nog efficiënter maakt. De tweede voeding die ik hier kies is eigenlijk maar net aan, maar zou het moeten trekken. In ieder geval zou ik wat energiekosten besparen en even goed uitrekenen wat het allemaal aan stroom verbruikt + ~15%. Dan zit je eigenlijk altijd veilig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
quote:
hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:17:
als je high end wil gaan, waarom kies je dan niet gewoon voor de 2011 socket??
bespaar je ook nog eens een bak met geld als je op dat platform verder breit!
Omdat ze 6 core zijn met lagere clocks. Ik wil een middenweg sluiten. Zou ik de enige quad core daar pakken zit ik zonder overclock mogelijkheden. Wil ik een overclock mogelijkheden zit ik op 500+ euro, duurdere mobo en lagere clocks.

Volgens hardware-info draait de 3770k ook nog eens iets koeler, alle andere dingen die ik zoek hoor ik eigenlijk alleen maar mensen zeggen "pak 3570k die is beter"
quote:
Morress schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:21:
ik zou-als het om gamen gaat- niet eens een andere cpu kopen, alleen een andere GPU en dan over 1jaar een nieuwe PC.
Euh... ik zit op socket 1366 nu, ik wil een all-round upgrade omdat ik dus ook games zoals Dwarf Fortress speel, die bijna volledig op CPU en RAM vertrouwen ;)
quote:
alex3305 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:22:
Leuke setup, alleen heb ik een paar puntjes. De Samsung SSD voor de goedkoopste prijs is blijkbaar lastig leverbaar. Let daar dus zeker op! Ga anders voor een 128GB. Eventueel van een ander merk, maar pak geen SandForce controller (OCZ).

Daarnaast lijkt de voeding mij nogal overkill. De minimum TDP voor de GTX670 van Nvidia is 170W en het minimum wat aangeraden wordt is 500W. Dan zou je namelijk al voor pricewatch: Corsair Enthusiast TX650M of pricewatch: Corsair Builder CX500 V2 kunnen gaan. De eerste heeft het voordeel dat deze een 80+ Bronze certificering heeft, wat deze voeding dus nog efficiënter maakt. De tweede voeding die ik hier kies is eigenlijk maar net aan, maar zou het moeten trekken. In ieder geval zou ik wat energiekosten besparen en even goed uitrekenen wat het allemaal aan stroom verbruikt + ~15%. Dan zit je eigenlijk altijd veilig.
Overkill is express gedaan, ik wil ook SLI uiteindelijk. De corsair heeft een silver rating wat dus iets beter zou zijn. Ik heb van meerdere bronnen (ook hier op tweakers) gelezen dat een power supply zoiezo niet (veel) meer zal vreten dan ie nodig heeft. Stroomverbruik is zoiezo niet zo een probleem zit op een studentenflat hihi

Edit: SSD zal ik dan nog eens morgen moeten naar kijken, ik heb geen haast bij het bestellen dus een paar dagen/weken wachten kan ook nog wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morress
to quote from:
http://www.tomshardware.c...g-efficiency,3133-13.html
"Given its complexity and target market, there's simply no way for the LGA 2011-based chips to compete against the fast, yet relatively lower-power LGA 1155-based models like Core i5-2500K and -i7-2600K."

"In the meantime, we'll eager await Intel's upcoming 22 nm-based Ivy Bridge chips, which promise to improve efficiency even further. "

bron: http://www.tomshardware.co.uk/forum/326869-10-3930k-gaming

Verder: miss. die 920 eens opfokken :D ik heb een 950 op 4ghz draaien zonder moeilijkheden of moeilijk te doen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
Zit op stock cooler atm met idle op 54 graden... :'( Dit is dan wel met speccy dus het zal wel iets lager liggen.

Edit: Core mult gaat tussen 21 en 22x dus ik zit toch al gauw op ~2.925GHz

g1real wijzigde deze reactie 03-07-2012 01:39 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morress
Coolermaster Hyper S 612 erop en opfokken maar :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
Misschien doe ik dat nog wel ;)

g1real wijzigde deze reactie 03-07-2012 01:42 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Mocht koeling een probleem zijn, geef ff wat meer centjes uit en ga voor een Silverstone Raven RV01 kast en een Thermalright TRUE 120 black. Het geld meer dan waard als je je pc echt koel wil houden ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
Neem aan dat je de pricewatch: Silverstone Raven RV01B (Zwart) bedoeld :D Ervaring mee? Ik vind hem eigenlijk best lelijk, al die ravens eigenlijk wel. Zat misschien te denken aan een pricewatch: Corsair Graphite 600T Special Edition maar ik stijg steeds meer boven mijn budget uit :'(

Edit 2: Ik was even verder aan het kijken naar nog sneller geheugen. En als ik nou eens echt overkill zou willen doen. pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX3M4A2400C9 zou het topje van de ijsberg moeten zijn. Zou dit haalbaar zijn op mijn mobo en mijn CPU? Creëert het geen bottleneck?

Editje 3: Zo te zien is een zo'n dominator platinum 19.2GB/s en het maximum is 25.6 GB/s dus dat zit wel niet zo snor lijkt me... Als ik socket 2011 zou pakken zou ik 51.2 GB/s quad channel moeten kunnen krijgen, zit ik dan met 76.8 GB/s te spelen of is zit er verschil tussen dual channel en triple/quad channel?

g1real wijzigde deze reactie 03-07-2012 03:45 (139%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecHHeaD
quote:
g1real schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:29:
[...]

Omdat ze 6 core zijn met lagere clocks. Ik wil een middenweg sluiten. Zou ik de enige quad core daar pakken zit ik zonder overclock mogelijkheden. Wil ik een overclock mogelijkheden zit ik op 500+ euro, duurdere mobo en lagere clocks.

Volgens hardware-info draait de 3770k ook nog eens iets koeler, alle andere dingen die ik zoek hoor ik eigenlijk alleen maar mensen zeggen "pak 3570k die is beter"

[...]

Euh... ik zit op socket 1366 nu, ik wil een all-round upgrade omdat ik dus ook games zoals Dwarf Fortress speel, die bijna volledig op CPU en RAM vertrouwen ;)

[...]

Overkill is express gedaan, ik wil ook SLI uiteindelijk. De corsair heeft een silver rating wat dus iets beter zou zijn. Ik heb van meerdere bronnen (ook hier op tweakers) gelezen dat een power supply zoiezo niet (veel) meer zal vreten dan ie nodig heeft. Stroomverbruik is zoiezo niet zo een probleem zit op een studentenflat hihi

Edit: SSD zal ik dan nog eens morgen moeten naar kijken, ik heb geen haast bij het bestellen dus een paar dagen/weken wachten kan ook nog wel.
elke CPU kan je overklokken.
Het is alleen bij K editie's en de "unlocked" processoren van Intel en AMD zo ontiegelijk makkelijk gemaakt dat je alleen de multiplier hoeft te verhogen + wat voltage.

Bij een "gewone" CPU is het wat uitgebreider, kom je in aanraking met FSB, BC, CR etc.
Die valt gewoon over te clocken hoor.

neem gewoon de goedkoopste processor op de 2011 socket en je hebt een beest van een machine + dat wanneer je een snellere computer wilt over een paar jaar, dan upgrade je gewoon processor en dan hoef je niet gelijk alles te vervangen zoals bij mid-range platformen het verhaal is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-05 22:39
quote:
hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:10:
[...]

elke CPU kan je overklokken.
Het is alleen bij K editie's en de "unlocked" processoren van Intel en AMD zo ontiegelijk makkelijk gemaakt dat je alleen de multiplier hoeft te verhogen + wat voltage.

Bij een "gewone" CPU is het wat uitgebreider, kom je in aanraking met FSB, BC, CR etc.
Die valt gewoon over te clocken hoor.

neem gewoon de goedkoopste processor op de 2011 socket en je hebt een beest van een machine + dat wanneer je een snellere computer wilt over een paar jaar, dan upgrade je gewoon processor en dan hoef je niet gelijk alles te vervangen zoals bij mid-range platformen het verhaal is.
Nee die CPU's (Intel non K cpu's) zijn amper over te klokken. Tegenwoordig is het bij Intel zo dat de frequenties van intene componenten gekoppeld zijn aan een standaard klokfrequentie. Ga je die standaard klokfrequentie verhogen dan zie je al heel snel (een paar % overklokken) dat je tegen een bottleneck aanloopt. De enige manier om goed te kunnen overklokken is dus om de individuele multipliers in te stellen wat dus alleen met een Intel K CPU kan.

Ontopic:
Verder zou ik inderdaad nog even wachten met het vervangen van de complete pc. Er is nog genoeg uit het platform te halen. Koop eerst een goede koeler en ga de CPU overklokken (bij socket 1366 CPU's kan dit nog wel zonder K CPU). Hierdoor neem je waarschijnlijk al 1 bottleneck weg. Zet vervolgens de timings van je geheugen iets strakker of frequentie hoger en er is weer een bottleneck weg.

Mocht je videokaart te zwak worden (lijkt mij van niet met een HD6950) dan kun je hem alsnog vervangen. Ik zou het geld dat je nu hebt nog even wegzetten en Ivy Bridge overslaan tot het volgende platform.

jaapsander wijzigde deze reactie 03-07-2012 09:24 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bweap
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 09-04 15:23

Bweap

Team fortress 2 [GoT]Saber

Tja ik zou dus een i5 er in doen en voor de 100 euro die je hier mee bespaart kijken of je niet een 680 gpu kan halen ipv 670

[GoT]Saber

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Of je neemt nu een nieuwe kast met een nieuwe SSD en HDD (want die stonden beide in je lijstje) en upgrade de rest over een jaartje wanneer je er meer winst uit kunt halen en dan is je budget voor CPU, GPU, RAM, Mobo, etc. ook groter omdat er geen kast, SSD of HDD meer bij hoeft en je waarschijnlijk weer wat extra hebt gespaard bovenop je originele budget ;) . Dat zou ik doen, maar als je echt zeker weet je dat het nu nodig hebt dan zou ik gewoon voor een 3570k met scythe mugen rev 2 b. gaan met een 670 OC en 16GB 1600mhz geheugen onder leiding van een Z77 moederbord met 550w voeding, alles wat je meer zou doen is gewoon sonde van je geld atm.

Grillmeister

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
Misschien spaar ik dan wel door, het is niet zo dat deze niet meer goed draait, ik wou gewoon een betere hebben. Maar als mensen me aanraden om een jaartje uit te stellen dan kan dat ook wel. Kan ik dat geld gedeeltelijk gebruiken voor een nieuwe bureau of iets dergelijks (zit nu met die twee monitoren op een bureau van 120x60 :'()

Maar ik ga ook eens kijken naar een coirsair H80 voor op mijn Antec 900 case en die aan de zijkant erop plaatsen, wat wel vrij makkelijk zou moeten gaan omdat daar dus al standaard een lege klem zit voor een 120/140mm fan. Of heeft iemand een beter idee? Zou ik een H100 vooraan kunnen plaatsen waar de HDDs fans zitten als intake? Ik denk dat ik daar niet genoeg ruimte voor heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ook als je een jaartje wacht, kun je meteen DDR4 modules in je systeem zetten (aangezien geheugen belangrijk is voor de spellen die je speelt), dat schijnt twee keer zo snel en groot te zijn per module (zie frontpage).

Grillmeister

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecHHeaD
quote:
jaapsander schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:19:
[...]

Nee die CPU's (Intel non K cpu's) zijn amper over te klokken. Tegenwoordig is het bij Intel zo dat de frequenties van intene componenten gekoppeld zijn aan een standaard klokfrequentie. Ga je die standaard klokfrequentie verhogen dan zie je al heel snel (een paar % overklokken) dat je tegen een bottleneck aanloopt. De enige manier om goed te kunnen overklokken is dus om de individuele multipliers in te stellen wat dus alleen met een Intel K CPU kan.

Ontopic:
Verder zou ik inderdaad nog even wachten met het vervangen van de complete pc. Er is nog genoeg uit het platform te halen. Koop eerst een goede koeler en ga de CPU overklokken (bij socket 1366 CPU's kan dit nog wel zonder K CPU). Hierdoor neem je waarschijnlijk al 1 bottleneck weg. Zet vervolgens de timings van je geheugen iets strakker of frequentie hoger en er is weer een bottleneck weg.

Mocht je videokaart te zwak worden (lijkt mij van niet met een HD6950) dan kun je hem alsnog vervangen. Ik zou het geld dat je nu hebt nog even wegzetten en Ivy Bridge overslaan tot het volgende platform.
ze zijn dus wel te overclocken, en daar had ik het over ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
g1real schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:47:
Neem aan dat je de pricewatch: Silverstone Raven RV01B (Zwart) bedoeld :D Ervaring mee? Ik vind hem eigenlijk best lelijk, al die ravens eigenlijk wel. Zat misschien te denken aan een pricewatch: Corsair Graphite 600T Special Edition maar ik stijg steeds meer boven mijn budget uit :'(

Edit 2: Ik was even verder aan het kijken naar nog sneller geheugen. En als ik nou eens echt overkill zou willen doen. pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX3M4A2400C9 zou het topje van de ijsberg moeten zijn. Zou dit haalbaar zijn op mijn mobo en mijn CPU? Creëert het geen bottleneck?

Editje 3: Zo te zien is een zo'n dominator platinum 19.2GB/s en het maximum is 25.6 GB/s dus dat zit wel niet zo snor lijkt me... Als ik socket 2011 zou pakken zou ik 51.2 GB/s quad channel moeten kunnen krijgen, zit ik dan met 76.8 GB/s te spelen of is zit er verschil tussen dual channel en triple/quad channel?
Zeker weten ervaring mee ^^ Tja smaken verschillen, vind hem zelf echt mooi maar feit blijft dat het gewoon een ontzettend goeie kast is voor extreme (lucht) koeling. Het spulletje een kwartslag draaien helpt hier enorm bij.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecHHeaD
quote:
Morress schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:33:
to quote from:
http://www.tomshardware.c...g-efficiency,3133-13.html
"Given its complexity and target market, there's simply no way for the LGA 2011-based chips to compete against the fast, yet relatively lower-power LGA 1155-based models like Core i5-2500K and -i7-2600K."

"In the meantime, we'll eager await Intel's upcoming 22 nm-based Ivy Bridge chips, which promise to improve efficiency even further. "

bron: http://www.tomshardware.co.uk/forum/326869-10-3930k-gaming

Verder: miss. die 920 eens opfokken :D ik heb een 950 op 4ghz draaien zonder moeilijkheden of moeilijk te doen :)
@Morress
Dat scheelt in games echt helemaal niks, je gaat echt niet huilen om 2 FPS minder omdat je een andere processor hebt.

En ik heb nog wel een lijstje voordelen waar de TS geheit over gaat op een high end platform!

Dat is ook een hele leuke optie: hardcore overclocken!
Als je nou ipv. een compleet nieuwe computer een pro-WC loop gaat aanleggen met die i7 920, en je videokaart dan ook gekoeld, die flink OC'en en dan kan je nog steeds wel een tijdje met die set vooruit!
Evt. kan je dan een nieuwe videobaksteen kopen en die waterkoelen!

TecHHeaD wijzigde deze reactie 03-07-2012 15:41 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
Ik ben niet zo'n hele grote fan van alles waterkoelen, ik vind zo'n voorgekauwde CPU waterkoeler genoeg eigenlijk. Heb er weinig ervaring mee en wil er eigenlijk nog niet aan beginnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecHHeaD
quote:
g1real schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 15:40:
Ik ben niet zo'n hele grote fan van alles waterkoelen, ik vind zo'n voorgekauwde CPU waterkoeler genoeg eigenlijk. Heb er weinig ervaring mee en wil er eigenlijk nog niet aan beginnen.
jah die kant en klare dingen zijn troep.
dan kan je nog beter een enorm luchtblok kopen dan dat je van die "pre filled" koelertjes neemt.

En waarom ben je niet zo'n fan van waterkoeling dan??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19-05 12:32
Silver Arrow kost 60 en koelt uitstekend. De H80/H100 kosten 80/100 euro, en daarbij moet je al die fans vervangen voor fans die niet zo uberluidruchtig zijn a 10tje per stuk, maar dan koelen ze wel 2-5 graden koeler dan de Arrow !!1!!!zxomfg!!!11!!! =P

zie:
http://www.anandtech.com/...0-h80-and-h100-reviewed/5

Antec 300 / Phenom II 955 @ 3.8GHz / CM Hyper 212+ / MSI HD6950 / Asus M4A79XTD EVO / 8GB DDR3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecHHeaD
quote:
PCBaas schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 15:45:
Silver Arrow kost 60 en koelt uitstekend. De H80/H100 kosten 80/100 euro, en daarbij moet je al die fans vervangen voor fans die niet zo uberluidruchtig zijn a 10tje per stuk, maar dan koelen ze wel 2-5 graden koeler dan de Arrow !!1!!!zxomfg!!!11!!! =P

zie:
http://www.anandtech.com/...0-h80-and-h100-reviewed/5
Mine 2 is VEEL goedkoper, en net zo goed!

pricewatch: Scythe Mine 2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PCBaas
en ~10db luider =P

Antec 300 / Phenom II 955 @ 3.8GHz / CM Hyper 212+ / MSI HD6950 / Asus M4A79XTD EVO / 8GB DDR3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecHHeaD
quote:
boeit niet :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15-02 09:23
Mugen 2 Rev. B FTW!!

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dotslasher
  • Laatst online: 08-05 10:31
snap ni echt waarom je nu direct van je I7 920 af wil.
Ik heb die ook en draait op 4.0ghz (matige overclock) en die draait echt alles.

Doe maar eens wat testen je systeem zal soms trager en dan weer sneller zijn dan die nieuwe Ivy bridge maar je kan nog makkelijk een jaartje (en half) mee.

Beter wachten op Haswell. Volgend jaar Juni.

Er zijn genoeg reviews te vinden waar je vergelijkingen vind van de i7 920 @ 4.0 vs de 3770K (stock en OC).

Persoonlijk vind ik het verschil niet groot genoeg om ALLES nieuw te kopen als je weet dat binnen een jaar WEER een nieuwe architectuur uitkomt. (mogelijk veel beter dan de huidige Ivy Bridge).

Als het puur op CPU benchmarks neerkomt presteert de 3770 wel bijna overal beter.

Maar goed het is een keuze die zelf moet maken.

Een GPU upgrade ga je veel sneller merken dan je CPU upgrade bij games.

En die 200FPS vs 150 FPS ga je echt ni merken.

BF3 bvb is zo gelimiteerd als het maar kan zijn dat zelfs goeikope AMD processoren meekunnen met de 3770K. Hangt dus ook van game tot game af

dotslasher wijzigde deze reactie 03-07-2012 15:55 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecHHeaD
quote:
waarom zou je een duurdere koeler kopen als je een betere koeler voor een stuk minder geld kan krijgen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
quote:
PCBaas schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 15:45:maar dan koelen ze wel 2-5 graden koeler dan de Arrow !!1!!!zxomfg!!!11!!! =P
Dat zou wel idee zijn ja, die 2-5 graden extra koeling.
quote:
dotslasher schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 15:53:
Een GPU upgrade ga je veel sneller merken dan je CPU upgrade bij games.

En die 200FPS vs 150 FPS ga je echt ni merken.

BF3 bvb is zo gelimiteerd als het maar kan zijn dat zelfs goeikope AMD processoren meekunnen met de 3770K. Hangt dus ook van game tot game af
Ik speel ook game(s) die veel meer CPU kracht dan GPU kracht vereisen ;)
quote:
Boeit weldegelijk... 40 vs 50 dB zou een groot verschil zijn.
quote:
hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 15:43:
jah die kant en klare dingen zijn troep.
dan kan je nog beter een enorm luchtblok kopen dan dat je van die "pre filled" koelertjes neemt.

En waarom ben je niet zo'n fan van waterkoeling dan??
Waarom zijn die dingen troep? En ik ben geen fan van waterkoeling i.v.m. het werk, risico en onderhoud dat er bij komt kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PCBaas
quote:
g1real schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:34:
[...]
Dat zou wel idee zijn ja, die 2-5 graden extra koeling.
Mwa ik had het heel ruim genomen en daarna pas een bron bij gezocht.
Zoals bij de bron te zien is, is de H80 sowieso warmer en de H100 1/1,5 graden koeler op high.

Voor 1,5 graden zou ik geen 60 euro extra uitgeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecHHeaD
quote:
g1real schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:34:

Waarom zijn die dingen troep? En ik ben geen fan van waterkoeling i.v.m. het werk, risico en onderhoud dat er bij komt kijken.
omdat het geen meerwaarde heeft tegenover een goed luchtkoelblok.
Het werk kan een nadeel zijn voor sommige mensen, ik vind het het zelf meer dan waard!
Zolang je alles goed doet, kan er niks mis gaan!

en het heeft veel meer voordelen dan nadelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
Je hebt gelijk ja, volgens de resultaten daar zou de Silver Arrow het beste eruit komen. Misschien ga ik hem bestellen voor mijn huidge CPU. Probleempje is alleen dat de socket niet op de goeie plek zit waardoor ik mijn hele mobo er weer uit mag gaan halen om de klem erachter op te schroeven... afijn dat werk zal ik dan wel voor mijn lief nemen.

Ik heb een keer geprobeerd om mijn 920 te overclocken maar het lukte toen van geen kanten en ik wou mijn nieuwe CPU niet meteen kapot hebben dus heb ik er verder niks meer mee gedaan.

Maar goed zoals ik al zei, de nieuwe build laat ik wachten tot er iets beters uitkomt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecHHeaD
quote:
g1real schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:54:
Maar goed zoals ik al zei, de nieuwe build laat ik wachten tot er iets beters uitkomt.
zo kan je tot in de eeuwigheid blijven wachten :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 03-04 22:03
quote:
g1real schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:54:
Je hebt gelijk ja, volgens de resultaten daar zou de Silver Arrow het beste eruit komen. Misschien ga ik hem bestellen voor mijn huidge CPU. Probleempje is alleen dat de socket niet op de goeie plek zit waardoor ik mijn hele mobo er weer uit mag gaan halen om de klem erachter op te schroeven... afijn dat werk zal ik dan wel voor mijn lief nemen.

Ik heb een keer geprobeerd om mijn 920 te overclocken maar het lukte toen van geen kanten en ik wou mijn nieuwe CPU niet meteen kapot hebben dus heb ik er verder niks meer mee gedaan.

Verstandige beslissing. Die ~20% hogere IPC die Ivy Bridge biedt t.o.v. Lynnfield / Nehalem is het nou niet echt waard om meteen honderden euro's voor uit te trekken.

Ik heb zelf nog een i7-860, Lynnfield dus, en die presteert nog steeds toereikend voor alle taken. Als je echt serieus wil overklokken voor puur en alleen gaming, kun je hypertreading uitzetten in je bios. Bij mij scheelt dit bijvoorbeeld makkelijk 10 graden onder load. Koop liever een stevige koeler, en breng je i7 naar 4GHz ofzo.

Pas volgend jaar met Haswell zal er een echt grote slag gemaakt kunnen worden voor huidige Lynnfield/Nehalem gebruikers, want Haswell zal dan vrijwel zeker een ~40% hogere IPC leveren omdat het een volledig nieuwe architectuur wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecHHeaD
Alsnog: waarom zou je die dure koeler kopen, als je een vergelijkbare koeler voor minder dan de helft kan krijgen!???

Acties:
  • 0Henk 'm!

• s3.
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19-05 23:35
Misschien ook een punt om te overwegen: Ivy Bridge schijnt zeer warm te worden na een bepaalde punt tijdens het overclocken. Zoek maar eens op google. Conclusie is dat je beter niet kunt nemen indien je van plan bent om redelijk goed te overclocken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g1real
quote:
hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 17:10:
[...]
Gelukkig is geld niet vluchtig, op mijn bankrekening zeker niet 8) kan er alleen maar beter worden performance-wise als ik een jaartje wacht, wanneer mijn desktop 3 jaar oud zal zijn.

• jaapsander
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-05 22:39
quote:
hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 17:10:
[...]

Het beste is om nieuwe hardware te kopen zodra je het nodig hebt. We hebben net redelijkerwijs ingeschat dat de TS meer baad heeft bij een overklok dan bij een compleet systeem van 1500 euro. Kortom hij heeft het dus niet nodig. In dit geval is het dus beter om even te blijven wachten (maar niet tot in de eeuwigheid, er komt natuurlijk een moment dat hij de nieuwe hardware wel nodig heeft en dan is een upgrade zinvol).
quote:
hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 15:32:
[...]

ze zijn dus wel te overclocken, en daar had ik het over ;)
Je gaat me toch niet vertellen dat iemand die hardware pro in zijn sig heeft staan en serieus bezig is met watercooling een overklok van een paar procent significant vindt? ;) (ik zet ook achter elke zin een smiley, dan kan ik ook gewoon onzin verkondigen)

jaapsander wijzigde deze reactie 04-07-2012 09:48 (27%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True