Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Ik wil een nieuw systeem kopen waarop ik Debian wil draaien met daarin als zwaarste toepassing een virtualbox met W7 voor lightroom 4. Voor beide OSen wil ik 64bit draaien. Ik vind dual boot vervelend en daarom dus de oplossing van W7 met lightroom in een virtualbox. Ik wil de computer niet gebruiken voor gamen.

Op dit moment heb ik het volgende samengesteld met een budget van rond de 1000-1200 Euro (goedkoper mag natuurlijk altijd):
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,-€ 99,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,73€ 14,73
1Corsair Obsidian 550D€ 114,95€ 114,95
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,80€ 34,80
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 265,-€ 265,-
1Samsung 830 series 128GB€ 93,-€ 93,-
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 108,52€ 108,52
1MSI Z77A-GD65€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 895,-

Ik heb voor een i7 gekozen omdat ik denk dat ik dat goed kan gebruiken als ik lightroom in W7 in een virtualbox ga draaien. Ik kan dan twee tot drie cores aan W7 toekennen, waardoor zowel W7 als Debian nog wel redelijk moeten kunnen draaien. Nog een reden om voor meerdere cores te gaan is omdat Adobe aangeeft dat Lightroom daarmee performancevoordeel kan halen. Om een vergelijkbare reden ga ik voor 16 GB RAM, zodat ik uiteindelijk 8GB voor elk OS heb.

Ik ben voor het MSI moederbord gegaan omdat uit de tweakers review bleek dat deze het energiezuinigst was.

Ik ben benieuwd wat jullie van bovenstaande redenatie vinden en daarbij heb ik nog twijfels over de volgende twee punten: opslag en videokaart. Wat betreft opslag, voor de snelheid wil ik graag voor een SSD gaan. Daarbij wil ik ook nog een redelijke opslag. In totaal denk ik dat 2 TB voorlopig wel genoeg is. Ik twijfel alleen nog aan hoe ik daar het beste aan kom. Een raid5 met drie groene 1TB disks, of met een enkele 2TB disk. Als backup oplossing heb ik al een 1 TB NAS en portable HDs. Verder ben ik niet heel zeker van de Seagate 2TB omdat er in reviews nog wel gewezen wordt op rare geluidjes die deze maakt.

Wat betreft videokaart ben ik nog aan het twijfelen tussen onboard en een dedicated videokaart. Mijn beeldscherm is een pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 en volgens de reviews moet de onboard chip deze resolutie precies trekken. Volgens Adobe is een onboard videokaart voldoende voor Lightroom, ik twijfel alleen of die vlieger ook opgaat voor een gevirtualiseerde omgeving. Advies hierover is ook welkom.

Ik heb nog niet voor een voeding gekozen aangezien ik eerst voor bovenstaande vragen een oplossing gevonden wil hebben. Ik ben ook heel benieuwd naar jullie suggesties en ideeen :).

Wat betreft voorkeuren, ik ga liever voor wat langzamer en zuiniger dan voor high-end performance met dito energierekening. Verder mag het ook wel stil zijn, maar ik denk dat ik met de gekozen kast daar al een aardig eind mee onderweg ben.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Sallin
  • Niet online
Iemand met feedback op de combinatie processor / geheugen / moederbord, of op de afweging onboard videokaart / dedicated videokaart, of op de harde schijf vraag :)?

This too shall pass

• Big Womly
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17-05 14:34

Big Womly

Live forever, or die trying

Het lijkt mij eerder dat je 2 dedicated PC's wil hebben, 1 voor je linux en 1 voor je Lightroom.

Ga je op je linux zware taken uitvoeren terwijl je in je virtuele omgeving aan het werken bent? Zoniet, dan kan je je geheugen dubbel gebruiken. 4 cores en 8GB lijken mij dan voldoende (Ik heb nog nooit met Lightroom gewerkt!) Als je in je virtuele omgeving aan het werken bent terwijl je linux niets doet, kan je gerust het geheugen gebruiken dat je linux toch niet benut. Als je je virtuele omgeving dan uitzet komt dit geheugen weer vrij voor je Linux.
Je host regelt wel de verdeling. Stel: je hebt 6GB gereserveerd in je virtuele omgeving maar je gebruikt maar 3GB, dan kan je host (linux) die overige 5GB nog steeds aanspreken.

Voor je HDD: Vind je het belangrijk dat, wanneer er 1 schijf uitvalt, je nog steeds verder kan werken? Zoja: ga voor een RAID1 oplossing, wil je ook nog een performanceboost (zijn de lightroombestanden daar groot genoeg voor? Ik vermoed van wel) ga dan voor RAID5. Indien je "Nee" antwoord, bespaar je dan de kosten van meerder schijven en ga voor de 1 schijf oplossing.

RAID =/= backup, dus die heb je nog steeds nodig (wat je al hebt adhv NAS en externe HDD)

Bij mijn weten worden videokaarten in virtuele omgevingen nog steeds niet deftig ondersteund. De virtuele omgeving heeft zijn eigen virtuele videokaart waar je op zal werken. De performanceboost die je zou krijgen door een extra videokaart in je systeem te plaatsen ga je dus teniet doen door in een virtuele omgeving te werken. Indien dit nog steeds geld, zou ik voor de onboard videokaart gaan.

Big Womly wijzigde deze reactie 04-07-2012 10:03 (5%)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Sallin
  • Niet online
Hartelijk bedankt voor je input, erg nuttig :).
quote:
Big Womly schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 10:01:
Het lijkt mij eerder dat je 2 dedicated PC's wil hebben, 1 voor je linux en 1 voor je Lightroom.
Ja inderdaad, behalve dat ik graag de mogelijkheid heb om heel dicht op dezelfde omgeving te werken en dat 2 computers ook geld kosten en ruimte innemen :). Bovendien wil ik eigenlijk alleen het hoognodige in Windows doen, ik ben inmiddels wat verknocht aan linux.
quote:
Ga je op je linux zware taken uitvoeren terwijl je in je virtuele omgeving aan het werken bent? Zoniet, dan kan je je geheugen dubbel gebruiken. 4 cores en 8GB lijken mij dan voldoende (Ik heb nog nooit met Lightroom gewerkt!) Als je in je virtuele omgeving aan het werken bent terwijl je linux niets doet, kan je gerust het geheugen gebruiken dat je linux toch niet benut. Als je je virtuele omgeving dan uitzet komt dit geheugen weer vrij voor je Linux.
Je host regelt wel de verdeling. Stel: je hebt 6GB gereserveerd in je virtuele omgeving maar je gebruikt maar 3GB, dan kan je host (linux) die overige 5GB nog steeds aanspreken.
Goed punt, hier zal ik over nadenken.
quote:
Voor je HDD: Vind je het belangrijk dat, wanneer er 1 schijf uitvalt, je nog steeds verder kan werken? Zoja: ga voor een RAID1 oplossing, wil je ook nog een performanceboost (zijn de lightroombestanden daar groot genoeg voor? Ik vermoed van wel) ga dan voor RAID5. Indien je "Nee" antwoord, bespaar je dan de kosten van meerder schijven en ga voor de 1 schijf oplossing.
De bewerkingsbestanden van lightroom zijn niet zo groot om te laden. Ik denk dat het meest intensive laadwerk van lightroom het laden van de orginele foto (5-10 MB per foto) is, gevolgd door de previews en de bewerkingen. Het laden gebeurt dus bij het bladeren door de collectie en het snel op 100% bekijken van foto's. Ik denk wel dat ik dit als traag ervaar.

Een ander punt wat ik als traag ervaar is het genereren van de previews. Hier zouden de vier cores wel de oplossing voor moeten bieden.
quote:
Bij mijn weten worden videokaarten in virtuele omgevingen nog steeds niet deftig ondersteund. De virtuele omgeving heeft zijn eigen virtuele videokaart waar je op zal werken. De performanceboost die je zou krijgen door een extra videokaart in je systeem te plaatsen ga je dus teniet doen door in een virtuele omgeving te werken. Indien dit nog steeds geld, zou ik voor de onboard videokaart gaan.
Ook een goed punt, ik ga eens kijken of ik daar wat over kan vinden.

This too shall pass

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True