Custom Kabel Modem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was me daarnet wat aan het afvragen en ik kan niet onmiddellijk een antwoord vinden, maar kan je op een standaard consumer lijn van gelijk welke kabelISP ( hier in Belgie bijvoorbeeld Telenet ) een custos EuroDocsis 3.0 modem aansluiten. Bijvoorbeeld een van Cisco: http://www.cisco.com/en/U...sheet0900aecd8072a168.pdf ( lauwter als voorbeeld heb ik deze hier gelinkt ).

Ik vroeg mij dit af, omdat het hier bij Telenet zeer moeilijk is om een gewone, simpele modem te krijgen die enkel doet wat een modem moet doen. Het kabelsignaal omzetten naar een TCP/IP verbinding.

Is er authenticatie nodig op de kabel om ervoor te zorgen dat je connectie krijgt? Of draaien zij custom firmware? Of is het weldegelijk mogelijk om dit uit te voeren? Indien het niet mogelijk is, waarom verkopen ze deze modem's dan afzonderlijk onder de consumer line? In de Businessline kan ik dit nog verstaan, maar onder de consumers houdt dit dan toch totaal geen steek?

Iemand hier ervaring mee? Of weet er hier iemand een antwoord op? Ik ging dit eerst vragen via Telenet, maar ik weet reeds wat hun antwoord zal zijn, zonder hier een technische reden op te geven.

PS: Misschien staat dit beter in 'Internetproviders en Hosting'. Indien ja, kan een modje dit verplaatsen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2012 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Alle apparaten zoals modems en routers in een netwerk hebben een uniek macnummer. Een router beheer je helemaal zelf, een modem helemaal dan wel voor een groot deel door de provider. Op basis van dat macnummer is je modem bekend bij de provider en enkel op basis daarvan koppelt de provider jouw abonnementsfaciliteiten aan je modem.
In de praktijk betekent dit dat je met wat jij noemt een custommodem of helemaal geen verbinding krijgt, of je krijgt een verbinding met een snelheid van een paardentram (snelheid telefoonmodem uit de begintijd).
Er is bij een kabelabonnement derhalve inderdaad op basis van dat macnummer authenticatie nodig en deze wordt gebruikelijk alleen uitgevoerd op het door de provider verstrekte exemplaar.
Uiteraard is het technisch mogelijk om dit uit te voeren op een custom exemplaar en op afstand is men ook wel in staat om zo nodig op afstand aanpassingen te doen op de firmware.

Dit is wat betreft technisch mogelijk is. Bij mijn weten, corrigeer me als ik me vergis, worden door providers alleen de door hun verstrekte modems toegestaan en wordt hier niet van afgeweken. Wat naar ik verneem is wel enig overleg mogelijk, zoals een duidelijke voorkeur voor een dom modem in plaats van een modem-routercombinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Techneut schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 11:20:
. Wat naar ik verneem is wel enig overleg mogelijk, zoals een duidelijke voorkeur voor een dom modem in plaats van een modem-routercombinatie.
Ik moet hier de TS gelijk geven.. want het is nog verdacht lastig om een dom modem te krijgen. Wat je zegt is verder wel correct voor zover ik weet; je kunt niet willekeurig een modem aan je kabelverbinding hangen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Knap lastig klopt wel met wat ik zo hier en daar hoor, maar wat ik ook hoor, dat is dat enig aanhouden met goede argumenten vaak toch wel helpt. Althans hier in Nederland en hier in mijn situatie bij UPC. Gewoon volhouden en je niet laten afschepen. Laat b.v. ook merken dat je verstand van zaken hebt, want dan durven ze je niet van de kaart te kletsen met onzinverhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het was inderdaad te denken dat het niet zomaar ging lukken. Aan de ene kant is het ook te verstaan. Ze willen ook hun diensten wat garanderen. Het was nu ook niet onmiddellijk de bedoeling om dat ook te gebruiken, maar ik vroeg het mij gewoon af.

Ik ga binnenkort een internet abonnement aan te vragen in mijn nieuw appartement en was de opties aan het afwegen. Maar inderdaad Techneut, als je wat aandringt en toont dat je er wat van kent, dan kom je inderdaad een heel eind.

Toch bedankt voor de info!