Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinkjanus
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-03 10:23
Beste Tweakers,
Onderweg in de auto wil ik mijn laptop kunnen gebruiken. Hiervoor heb ik deze omvormer op het oog:
pricewatch unsorted: König Power omvormer 12>230V 150W +USB

Nu vroeg ik me af of dit niet voor problemen kan zorgen? De adapter voor mijn laptop zegt dat hij 19.5V is en 4.7A. Dit komt neer op bijna 91W. De omschrijving zegt dat de omvormer constant 150W is en een piekvermogen heeft van 300W, dit lijkt me meer dan genoeg. Is dat ook zo? Zo ja, zou ik dan ook nog eventueel een speakertje van 13W daarop aan kunnen sluiten? Of zou dat echt te veel worden. Ik wil echt niet met een kapotte laptop komen te zitten, voor zover dat mogelijk is natuurlijk.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

mvg Stinkjanus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377420

je komt met een totaal van 104 watt dus het lijkt mij dat het wel kan je hebt 194 watt over totdat je aan het piekvermogen zit. maar pin mij hier niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-04 13:10
ja, kan prima...
kan zelfs nog meer op, kijk eerder naar wat voor kabels er naar de sigaretten plug lopen.
ik heb zelf een 300w(450Piek dacht ik) van HQ, en die wordt regelmatig op 320 belast. maar heb er wel uit voorzorg 3.3mm2 kabels voor getrokken voor een afstand van 3,5meter.

op 1,5mm2 kabels zou je die 105w goed moeten trekken, maar ga je hem vol belasten doe je er goed/veilig aan om 2,5mm2 te leggen.
1,5mm2 zou 16A moeten kunnen hebben, maar ik vind ze dan wel behoorlijk warm worden.

anyway, een kapotte laptop zal je niet krijgen. HQ's zijn prima beveiligd als ze te warm worden schakelen ze zich uit. Ohja, puntje. die van mij heeft een koelertje, en die moet je niet leggen voor een uitgang van de airco/kachel, daar krijgt tie het in de winter erg warm van. heb hem nu in een zijkant achter de wielkast geplaatst, dat is een afgesloten ruimte en daar houd die zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 14:53
Volgens mij is de sigaretten aansluiting gezekered op 10 of 15 A, dus als je meer dan 180watt wil trekken moet je hem anders(op de accu zelf) aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinkjanus
sjaakwortel schreef op maandag 02 juli 2012 @ 19:49:
Volgens mij is de sigaretten aansluiting gezekered op 10 of 15 A, dus als je meer dan 180watt wil trekken moet je hem anders(op de accu zelf) aansluiten.
Waarom zit er dan zo'n standaard stekker op ? Lijkt me niet echt logisch.
leon1989 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 19:43:
ja, kan prima...
kan zelfs nog meer op, kijk eerder naar wat voor kabels er naar de sigaretten plug lopen.
ik heb zelf een 300w(450Piek dacht ik) van HQ, en die wordt regelmatig op 320 belast. maar heb er wel uit voorzorg 3.3mm2 kabels voor getrokken voor een afstand van 3,5meter.

op 1,5mm2 kabels zou je die 105w goed moeten trekken, maar ga je hem vol belasten doe je er goed/veilig aan om 2,5mm2 te leggen.
1,5mm2 zou 16A moeten kunnen hebben, maar ik vind ze dan wel behoorlijk warm worden.

anyway, een kapotte laptop zal je niet krijgen. HQ's zijn prima beveiligd als ze te warm worden schakelen ze zich uit. Ohja, puntje. die van mij heeft een koelertje, en die moet je niet leggen voor een uitgang van de airco/kachel, daar krijgt tie het in de winter erg warm van. heb hem nu in een zijkant achter de wielkast geplaatst, dat is een afgesloten ruimte en daar houd die zich prima.
Ik begrijp het niet echt? Er zit toch gewoon een stopcontact op. Als ik daar de lader van mijn laptop in steek, hoef ik toch geen kabel te trekken? Of ben ik nu zo stom?

In ieder geval iedereen bedankt voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 14:53
Heb het net iets verder nagezocht, en de meeste auto's schijnen rond de 30-35A te zitten, das ruim meer dan 300watt, dus daar hoef je je niet druk over the maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:59
Gezien een gewaarschuwd man er toch 2 waard is:
een kennis van me heeft met een dergelijke (maargoedkopere) omvormer zijn accu naar de kl*ten gedaan. Na 1000km autorit kon hij nog maar 5 min werken op het accu.
Dus onder het motto better safe then sorry: als je hem dan toch aan de stroom hangt, haal dan even zijn accu eruit.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:36
Even een gedachte, je gaat 12 volt gelijkspanning naar 230 volt wisselspanning omzetten, en dit weer naar 19,5 volt gelijkspanning terugbrengen. Ergens is dit verschrikkelijk inefficient natuurlijk. Kun je niet beter naar iets zoeken wat de 230 volt overslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Teddy schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:13:
Even een gedachte, je gaat 12 volt gelijkspanning naar 230 volt wisselspanning omzetten, en dit weer naar 19,5 volt gelijkspanning terugbrengen. Ergens is dit verschrikkelijk inefficient natuurlijk. Kun je niet beter naar iets zoeken wat de 230 volt overslaat?
Dat kan hij ook veel beter doen inderdaad.

Ik heb zelf ooit deze eens gekocht: http://www.conrad.nl/ce/n...-NOTEBOOK-POWERSP15-24V12 werkt perfect, maar op dit moment helaas uitverkocht.

Overzicht van alle types die Conrad levert: http://www.conrad.nl/ce/n...uto-notebook-netvoedingen

Ik zou trouwens wel opletten met je sigarettenaansteker-contact (leuk scrabblewoord). Als daar constant een hoge stroom (als er aan de secundaire zijde van de adapter 4.7A bij 19.5V loopt, dan zal er aan de primaire (12V kant) zijde dus ook minstens dat lopen. Ik denk zelfs wel meer, rond de 6A - 7A) loopt dan zal de boel lekker warm worden. Die sigarettenaansteker pluggen maken maar met 1 klein pinnetje contact, en die kunnen bij dergelijke stromen behoorlijk warm worden, zeker als ze niet helemaal goed contact maken, of het contact vies is. Let daar dus op!

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2012 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144074

Gewoon even zoeken naar een autolader.
Zoiets als hier >>
http://www.adapterdirect....-195v-462a-centerpin.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Stinkjanus schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:46:
Waarom zit er dan zo'n standaard stekker op ? Lijkt me niet echt logisch.
De sigaretten-aansteker-plug (of hoe je het wilt noemen) is nu eenmaal uitgegroeid tot het standaard 12V stopcontact in de auto. Echter de waarde van de zekering en dikte van de bedrading verschilt nogal van auto tot auto.
Als ik jou was zou ik in ieder geval controleren wat de plug in jouw auto aan kan. Soms staat er iets specifieks over in de handleiding, anders even kijken hoe zwaar de zekering is. Als de plug gezekerd is op bijvoorbeeld 10A dan kun je maximaal 12V x 10A = 120W trekken (er van uitgaande dat niet bijvoorbeeld ook de interieurverlichting en radio op dezelfde zekering zitten).
In het geval dat de plug niet genoeg stroom kan leveren (of als je twijfelt) is de simpelste oplossing om een draad van voldoende dikte direct vanaf de accu naar je omvormer te leggen. Uiteraard neem je in de + van deze draad zo dicht mogelijk bij de accu een zekering op. Als je wilt dat de omvormer uitgeschakeld wordt wanneer je het contact uitzet dan kun je dat regelen met een relais.
Het voelt misschien als veel gedoe 'terwijl die stekker toch gewoon past dus het zou moeten werken', maar een kabelboom die begint te smeulen of in brand vliegt ergens achter je dashboard is niet iets waar je blij van wordt. Vandaar mijn advies 'better safe than sorry' :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinkjanus
Teddy schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:13:
Dat ben ik het met jullie eens, maar deze zijn dubbel zo prijzig als ik die voor mijn laptop zoek. Dat is de voornaamste reden, daarnaast zit er een usb mogelijkheid op, wat handig is om ook alleen onze telefoons op te laden en daarnaast zouden we eventueel een speaker erop aan kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Telefoons opladen kan je doen met de laptop misschien? via USB ;) Speakers heb je een autoradio voor toch? (met line-in/aux mogelijkheid misschien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinkjanus
ThinkPadd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:16:
Telefoons opladen kan je doen met de laptop misschien? via USB ;) Speakers heb je een autoradio voor toch? (met line-in/aux mogelijkheid misschien?)
Ja ik weet dus niet wat voor auto het wordt. Misschien dat ik er beetje laat mee kom, maar we huren een busje en gaan zo Europa doorrijden.
Pagina: 1