Toon posts:

ASUS HD7770 met 400w voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn (oude) systeem:

Q6600 @2.4GHz
Acer MCP73 Motherboard
400w Cooler Master
4GB DDR2
Crucial M4 128GB SSD
Nvidia GT220

Eerder deze week heb ik een Nvidia GT520 aangeschaft, omdat de fan van mijn oude GT220 nogal lawaaierig werd en soms compleet stil sloeg, met als gevolg het wegvallen van het beeld doordat de kaart oververhit raakte. Ik zocht dus een vergelijkbare kaart voor minder dan €50, dus het werd de GT520. Al snel bleek dat €50 nogal vrij prijzig is voor deze kaart en daarbij voldeed 'ie toch niet helemaal aan mijn eisen. Ik heb daarom besloten om de stap te maken naar de HD6850, die ook in de Best Buy Guide stond. In de winkel bleek dat de verkoper een veel betere deal voor mij had, namelijk de HD7770 voor €75. Een snelle prijscheck via Tweakers liet mij zien dat deze kaart rond de €125 kost. De keuze was dan ook snel gemaakt.

Een ander probleem was mijn werkgeheugen, althans dat denk ik. Met beide geheugenslots bezet liep mijn computer om de haverklap vast. Na het verwijderen van 1 van de strips ging het al een stuk beter, maar toch bleven de vastlopers bestaan. Mijn moederbord ondersteund alleen DDR2, dus de overstap naar DDR3 was niet mogelijk, tenzij ik m'n moederbord zou vervangen. Als gevolg daarvan zou ik ook m'n processor moeten vervangen, waar ik nog steeds heel tevreden over ben. Ik heb daarom besloten om 1 nieuwe strip DDR2 geheugen aan te schaffen.

Nu wist ik bij de aanschaf van de HD7770 dat m'n voeding waarschijnlijk niet genoeg zou zijn om deze kaart te voeden. Op verschillende websites lees ik de HD7770 minstens een 450w voeding nodig heeft, maar ik beschik maar over 400w. Zou ik de mininum met een korreltje zout kunnen nemen of is 450w echt een minimaal vereiste? Ook heb ik een standaard Acer behuizing, waarvan de airflow niet al te best is. Wordt mijn videokaart dan wel goed gekoeld?

Ik zit nu dus met het dilemma of ik niet beter ook een nieuwe behuizing zoals de CM690II moet aanschaffen, zodat ik gewoon een goede airflow. Ik wil natuurlijk niet gelijk m'n nieuwe videokaart 'opblazen' door een te zwakke voeding of oververhitting door een slechte behuizing.

Graag jullie advies of het mogelijk is om deze HD7770 met een 400w voeding in een standaard Acer behuizing te laten draaien of dat het beter is om een degelijke behuizing aan te schaffen met een zwaardere voeding en goede fans.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De kaart is hardstikke zuinig, ze hebben een TDP van 80Watt. Dat halen ze 9 van de 10 keer niet eens, 400w lijkt mij genoeg. Kijk eerst even wat je voeding type precies is, dan kan je zien wat het ampere is wat hij op de 12 volt lijn kan leveren.

Een HD6850 is wel sneller die kan je al krijgen voor 100 euro.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een goede 300W-voeding trekt die pc met gemak. Cooler master is vaak geen topkwaliteit maar met 400W marge zal het prima moeten lukken.

Een zuinige videokaart blijft ook eerder koel, dus ik zou niet bij voorbaat een nieuwe kast kopen. Hou de temperatuur van videokaart en CPU even in de gaten, en als dat te hoog is kun je altijd nog voor een nieuwe kast kijken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Dat hangt er van af hoe oud je voeding is. Je moet er minimaal 5% per jaar vanaf halen.

Dan is er nog het bekende verhaaltje met hoeveel Ampere je voeding op de 12 Volt Rail heeft. Coolermaster heeft meerdere 400 Watt Voedingen, dus het zou handig zijn het type te weten.

De HD7770 heeft 20 Ampere of meer nodig op de 12 Volt Rail.

EDIT:

Net even zitten kijken de site van Coolermaster, en ze hebben vier verschillende 400 Watt Voedingen. Alleen met de GX-400 zou het kunnen, die heeft een enkele Rail van 30 Ampere. Die andere drie hebben allemaal een dubbele Rail van 16A en 18A.

[ Voor 27% gewijzigd door TheDeeGee op 02-07-2012 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
RampageNL schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:14:
Dat hangt er van af hoe oud je voeding is. Je moet er minimaal 5% per jaar vanaf halen.

Dan is er nog het bekende verhaaltje met hoeveel Ampere je voeding op de 12 Volt Rail heeft. Coolermaster heeft meerdere 400 Watt Voedingen, dus het zou handig zijn het type te weten.

EDIT:

Net even zitten kijken de site van Coolermaster, en ze hebben vier verschillende 400 Watt Voedingen. Alleen met de GX-400 zou het kunnen, die heeft een enkele Rail van 30 Ampere. Die andere drie hebben allemaal een dubbele Rail van 16A en 18A.
Het is de Cooler Master RS-400-PSAP-J3. Hij is al een jaar of 3-4 oud, dus dan zou ie nog zo'n 325w-350w leveren volgens die 5% regel. Ik ga het even proberen en de temperaturen in de gaten houden.

Bedankt voor alle adviezen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Volgens deze review is het stiekem een matige 350W-voeding die maximaal 276W kan leveren op de 12V-lijn. Moet dus nog kunnen, aangezien je videokaart minder dan 100W verbruikt en je CPU ook zoiets, maar niet echt fantastisch dus.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

H.Boss

Hugo Boss

Dat is zeker een goede deal. Want ik heb sinds zaterdag ook een HD7770 van CLub3D. Dat is de goedkoopste HD7770 en die was 103 euro. Maar wat een power zeg voor zo'n kaartje.

Die kaart trekt 80 watt wat echt heel weinig is. Dus net 5 watt meer dan de PCI express kan leveren. Dus ik denk niet dat je echt in de problemen komt met die voeding.

[ Voor 32% gewijzigd door H.Boss op 02-07-2012 22:43 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 21:07
Ach, ik draai hier op een Zalman voeding uit het tijdperk dat de Athlon 64 3000+ uit kwam (s754). Daar draai ik een 955BE op @ 4ghz met een redelijke overvolt, een 4850 welke aardig overclocked is en nog eens 5 HDD's.
Een snelle blik op de voeding leert mij dat hij 18A levert op de 12v lijn.

Mag echt geen probleem zijn hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dit lees ik natuurlijk graag! Ik ga 'm vanavond monteren. :D

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

H.Boss

Hugo Boss

Zou ik zeker doen, dat ding trekt alles op zijn Hoogst. Althans de games die ik draai en dat zijn Diablo 3 en Alan Wake.

[ Voor 4% gewijzigd door H.Boss op 02-07-2012 22:55 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
spNk schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:38:
Ach, ik draai hier op een Zalman voeding uit het tijdperk dat de Athlon 64 3000+ uit kwam (s754).
[..]
Een snelle blik op de voeding leert mij dat hij 18A levert op de 12v lijn.
Hey, dat is zeker een Zalman ZM-400B APS? Die gebruik ik ook nog steeds d:)b .

Gekocht toen mijn upgrade van Athlon-XP 1800+/GF2MX400 naar AMD Athlon-XP 3000+/GF6800GT, een Antec 250W (iirc) OEM PSU'tje sloopte.

Ondertussen heb ik nog een Zalman ZM600-HP gekocht, maar die was na een paar jaar overleden, dus toen maar weer terug naar zijn 400Watt voorvader gegaan, het enige wat ik er in de praktijk op achteruit ga is dat die oude voeding niet modulair is.

Die 400W voeding doet gewoon zonder problemen zijn ding, icm met m'n huidige:
Q6600 @ 3.2Ghz
MSI P35Neo2-FR Mobo
4x1GB DDR2
2 SSD's (Intel 40GB, Crucial M4 64GB)
2.5" HDD
Nvidia GTX460
D5 MCP655 'WC'-Pomp (~15-20W constant)

Iets zwaarder dan wat TS wilt gaan draaien. Zelfs af en toe spelend met overclocks van de CPU (3.6Ghz met hoop voltage) en GPU, maar ook dan geeft de PSU geen kik.

Misschien dat ik die fan binnenkort nog eens vervangen naar een 80mm fluid dynamic bearing fan though. Inmiddels is die stock sleeve-bearing fan onderhand wel 'op' aan het raken (theoretische lifespan is 4 jaar non-stop ofzo). _O-

Pentaxiaan

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist geprobeerd om de kaart in het moederbord te steken, maar de sata-aansluitingen zitten in de weg. Ik krijg 'm er met geen mogelijkheid in, dus jammer genoeg ben ik nu wel gedwongen om in ieder geval een ander moederbord aan te schaffen.

Toentertijd was ik zeer tevreden met m'n Q6600 en GT220, dus ik wil nu wel iets gelijkwaardig voor deze tijd. De graka, SSD en HDD heb ik al. Ik heb dus een nieuw moederbord, een nieuwe processor (tenzij een nieuwe moederbord met 775 socket) en nieuw geheugen nodig. De voeding zal ik dan ook gelijk maar upgraden, want wellicht kan ik deze nog doorverkopen. De behuizing wordt dan waarschijnlijk de CM690II of de Carbide 500R.

Is de Best Buy Guide van juli een goede aanbeveling? Is de i5 3570k geen overkill met mijn HD7770? Ik ben niet van plan om zware games te gaan draaien, maar Photoshop en dergelijke moeten geen problemen opleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2012 00:16 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

RampageNL schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:14:

EDIT:

Right... http://en.wikipedia.org/wiki/Watt, waar ook heel mooi staat (wss ook in je natuurkunde boek) W = V * A. Wat dus betekent 16ampere * 12volt is 192watt. Die kaart heeft een TDP 80 Watt dus het kan makkelijk tenzij het zoals bwerg zegt een matige voeding is. Dus 20ampere op een rail heb je echt nooit nodig.

Het lijkt de laatste tijd veel terug te komen dat iedereen scheeuwd dat een voeding te zwak is, dit valt in de meeste gevallen reuze mee. Tenzij je zwaar aan het overclocken bent.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was niet van plan deze kaart over te klokken, maar als ik geen nieuwe voeding hoef te kopen, doe ik dat natuurlijk liever niet. Ik ga nu op zoek naar een nieuw mobo, processor en geheugen.

Bedankt voor alle tips, deze kan dicht. d:)b
Pagina: 1