Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Crystalline VS Thin Film panelen (moderne)

Pagina: 1
Acties:

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Ook ik loop al enige jaren te dubben over zonnepanelen. Dit jaar gaat het er toch echt van komen.

Met een eigen bedrijf aan huis (in de ICT uiteraard, ben tenslotte al vele jaren Tweaker) heb ik een vrij hoog energieverbruik. Jaarlijks zit dit aan de 8500 kWh. Besparen waar mogelijk en nuttig heb ik al gedaan, maar comfort is ook wenselijk.

Mijn dak is niet groot genoeg om dit in zijn geheel op te wekken (althans niet met de huidige technologien). Met een afmeting van 7M bij 4,5M (effectief, de randen moeten vrij blijven) heb ik toch genoeg ruimte om een en ander te besparen. De voorkant van mijn dak ligt pal op het zuiden en de helling van het dak is 32graden (van binnenuit gemeten op de zolderkamer met een iPhone). Overdag is er geen schaduw op het dak.

Dan komt de moeilijke keuze, met welke panelen krijg ik het meeste rendement. De crystalline panelen met een hoger wattage of de Thin Film panelen die beter werken bij diffuus licht.

Als ik Google krijg ik erg veel hits LINK

De meeste gaan echter over "oudere" thin film panelen. Degene die ik op het oog heb zijn de Solar Frontier SF155-L full black panelen. Afbeeldingslocatie: http://img.archiexpo.com/images_ae/photo-g/thin-film-photovoltaic-module-684112.jpg

Volgens de offerte van mijn eventuele leverancier kan ik er 28 op mijn dak kwijt. Als omvormer adviseren ze me een Aurora PVI-5000-OUTD-S aan. Met deze installatie kan ik per jaar 4030kWh opwekken.

De hardware met kabels e.d. komt op € 8128,00 qua installatie geven ze een stelpost van € 0,60 per Wp. De Wp van de installatie is 4340 dit zou dan € 2604,00 zijn (wat me aan de forse kant lijkt).

Als alternatief hebben ze ook een set met ET Solar P660245BB-40mm panelen. PDF-alert

Hiervan kunnen er 20 op mijn dak. Ze adviseren dezelfde omvormer als hierboven gemeld. Dit moet jaarlijks 4410 kWh opleveren. Dat is toch een 10% meer dan met de Thin Film panelen.

Deze set komt qua hardware op € 8511,00, Ook hier is dezelfde post gegeven voor de installatie van € 0,60 per Wp. De Wp van deze installatie is 4900, de installatie komt dan op € 2940,00. Ook dit lijkt mij erg aan de prijs.

Nu is de capaciteit van de crystalline installatie hoger dan die van de thin film versie. Maar, in Nederland hebben we nu eenmaal veel diffuus licht en hierdoor zou de thin film versie eerder stroom produceren dan de crystalline versie. De drempel van de omvormer wordt eerder gehaals schijnbaar.

Wat is dan wijsheid, toch voor de crystalline versie gaan omdat deze in theorie meer kan opwekken of toch voor de thin film variant kiezen omdat we nu eenmaal veel diffuus licht hebben (kijk maar omhoog op deze bewolkte dag).

Graag jullie info!

Ik ben ook benieuwd naar wat jullie van deze prijzen vinden. Is dit marktconform of is het aan de hoge kant?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:00
Die prijzen zijn gewoon te hoog. Het moet gewoon voor €2,- per Wp inclusief installatie kunnen tegenwoordig!
En volgens mij is het verschil tussen de Thin-film en kristallijne cellen bijna niet meer aanwezig.

Zij denken in ieder geval 3 panelen van 1,6 meter boven elkaar te kunnen plaatsen, en dan 7 breed. Dat zijn er 21. Of valt er nog 1 af door een schoorsteen ofzo?

Als je 21 Panda's van 265 Wp aan elkaar knoopt dan kom je op iets meer dan 5,5 kWp. Die zijn wel wat duurder, maar voor € 2,20 per Wp inclusief installatie moet dat ook nog kunnen.

[ Voor 46% gewijzigd door NovapaX op 02-07-2012 13:42 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Verwijderd

jantje.vlaam schreef op maandag 02 juli 2012 @ 12:53:

Graag jullie info!

Ik ben ook benieuwd naar wat jullie van deze prijzen vinden. Is dit marktconform of is het aan de hoge kant?
Wat voor E-aansluiting heb je daar? Je moet dan minimaal 1 x 35A hebben. Het komt vaker voor dat er in offertes niet goed wordt gekeken naar de aansluiting.

Ik zou niet voor zo'n prijs willen verkopen, ik zou last krijgen van mijn geweten. ;)

(nog een tipje, fiscaal advies van PV boeren is doorgaans niet al te best, er zijn hier nogal wat eisen waar je aan moet voldoen)

Verwijderd

----

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:55 ]

• TheSiemNL
Dit is mijn dak.

Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd377/jantjevlaam/dakklein-1.jpg

Zoals je ziet zit de schoorsteen in het midden van het pand (vanuit deze hoek is links van mij en rechts mijn buurvrouw.

Waar kan ik zien wat voor E-aansluiting ik heb? Of moet ik dat bij Enexis navragen?

Fiscaal advies haal ik uiteraard bij mijn boekhouder. Als kleine zelfstandige kom ik in aanmerking voor de EIA.

[ Voor 17% gewijzigd door TheSiemNL op 02-07-2012 14:21 ]

Verwijderd

Netbeheerder, inderdaad kan dat Enexis zijn.

EIA kon wel eens vrij lastig zijn, ik schat dat het niet kan, er zijn meer voorwaarden.

• TheSiemNL
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 14:01:
Netbeheerder, inderdaad kan dat Enexis zijn.

EIA kon wel eens vrij lastig zijn, ik schat dat het niet kan, er zijn meer voorwaarden.
Ja, dat klopt, ik heb uitvoerig met iemand hierover gesproken van het energie agentschap en met hem alles doorgenomen. Ik twijfelde ook, ik heb een eenmanszaak en mijn huis is 100% prive eigendom. Dat maakt voor de EIA allemaal niet uit, als de factuur maar op de zaak staat.

De koopovereenkomst komt dan op mijn naam, maar de factuur op de zaak. Dan heb ik beide fiscale voordelen.

@ g_v_g, ik heb herbergpv een berichtje gestuurd via zijn/haar site.

net even gebeld met Enexis, ik heb hier 3 * 25A liggen en dat zou voldoende moeten zijn voor een installatie die 3 * zo groot is als ik op mijn dak kwijt kan. Ik heb wel een nieuwe meter nodig, na aanvraag is die na ongeveer 4 weken geplaatst.

[ Voor 19% gewijzigd door TheSiemNL op 02-07-2012 14:46 ]

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Je geeft aan dat je 8500 kwh verbruikt omdat je vanuit huis werkt. Dat vind ik best erg veel. Je hebt dan een heel serverpark draaien ofzo? Airco? Elektrische vloerverwarming?

Verwijderd

jantje.vlaam schreef op maandag 02 juli 2012 @ 14:04:
Ja, dat klopt, ik heb uitvoerig met iemand hierover gesproken van het energie agentschap en met hem alles doorgenomen. Ik twijfelde ook, ik heb een eenmanszaak en mijn huis is 100% prive eigendom. Dat maakt voor de EIA allemaal niet uit, als de factuur maar op de zaak staat.
Ik zou het maar aan een fiscalist vragen.

Het Agentschap
Bedrijf aan huis
Als een installatie, bijvoorbeeld een warmtepomp, zich bevindt in de bedrijfsruimte van een bedrijf aan huis, dan kan deze wel - naar rato - in aanmerking komen voor de EIA. Het bedrijf aan huis moet dan wel bij de Belastingdienst bekend zijn en geaccepteerd worden.
Ik denk niet dat je bedrijfsruimte op je balans staat / geaccepteerd is door de fiscus.
---
Thinfilm is overigens geen goed plan voor die ruimte pak je met jou verbruik HP panelen zoals Panda 265 van Yingli

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2012 21:11 ]

• NovapaX
Daar kom je snel aan hoor.
Diverse netwerkapparatuur en 2 flinke servers met een iSCSI raid-array op een UPS verbruiken al snel meer dan 500 watt totaal, 24 uur per dag...
Dan zit je al aan de 4000-4500 kWh per jaar.
Tel daar het dagelijks gebruik van een Printer/kopieerapparaat, 2 computers, verlichting de gehele dag....
Dan gaat het heel hard!
En dan komt natuurlijk ook nog je gewone huishoudelijke verbruik erbij.

Sparql TV wiki

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NovapaX schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:32:
Daar kom je snel aan hoor.
Diverse netwerkapparatuur en 2 flinke servers met een iSCSI raid-array op een UPS verbruiken al snel meer dan 500 watt totaal, 24 uur per dag...
Dan zit je al aan de 4000-4500 kWh per jaar.
Tel daar het dagelijks gebruik van een Printer/kopieerapparaat, 2 computers, verlichting de gehele dag....
Dan gaat het heel hard!
En dan komt natuurlijk ook nog je gewone huishoudelijke verbruik erbij.
Dan wordt het misschien tijd om te virtualiseren iod. Een ML350G6 doe ongeveer 100watt bij normaal mkb gebruik.

Als je een beetje slim kijkt naar het gebruik van hardware moet het met 150-175watt 24x7 echt wel lukken.
Het kan zelfs nog met aanzienlijk minder als je naar cloud oplossingen gaat kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 02-07-2012 15:38 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• NovapaX
Dat snap ik, maar vaak, zoals ook wij, heb je je hardware gekocht op specs toen je net begon omdat het kon en ietwat optimistisch was met wat je nodig dacht te hebben....

We hebben een adviesbureau, niet in de ICT dus ik doe het er voor de hobby bij, dus ik ben ook niet op de hoogte van alle ontwikkelingen op het moment.
Maar toen ik onze server aanschafte was een Mac Pro het meest voor de hand liggend.... vooral vanwege het design en het geluid. (hij staat hier een paar meter achter mij)

Later gingen we veel meer letten op het stroomverbruik, maar ondertussen staat hier een Mac Pro 180 watt te verbruiken waar we het met een mac mini á 15 Watt af zouden kunnen... maar die was er toen nog niet...

Vaak zit je nog met hardware die je uit oogpunt van verbruik wel zou willen vervangen, maar het gewoon nog niet kan. Geld enzo...

En bovendien puur zakelijk gezien: als we er drie uurtjes werk per jaar mee besparen hebben we die 180 watt 24/7 alweer terugverdiend....
Als ik die server ga vervangen kóst me dat een uur of 4...
maargoed, die zit ik nu hier door te brengen :z
het is allemaal zo relatief!

[ Voor 14% gewijzigd door NovapaX op 02-07-2012 16:01 ]

Sparql TV wiki

• TheSiemNL
Naast het bedrijf waarvoor ik een tweetal servers dag en nacht heb draaien, het netwerk en er is altijd wel een laptop aan het opladen heb ik ook een gezin met twee kleine kinderen (6 en 8 jaar oud). De wasmachine draait vrijwel dagelijks (een tweetal weken vervangen door een nieuwe die A+++ is, de vorige was 9 jaar oud). De droger daarna ook. Ik heb ook twee koelkasten, 1 vriezer, een warm water close-in boiler in de keuken. De kinderen kijken vaak tv en spelen op de WII. De cisco alles in 1 extra decoder staat dag en nacht aan. En zo kan het wel doorgaan, ik kan nog wel bezuinigen, maar dan boet ik in aan comfort.

Airco en vloerverwarming heb ik niet.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
Heb hier nog een Avancis paneel staan (Powermax 110 zo uit mijn hoofd).
Denk er over om tzt ooit nog op noord te leggen (een hele rij dan he)
http://www.avancis.de/en/cis-solar-modules/powermax/

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• TheSiemNL
Het draadje is een beetje op een dwaalspoor gekomen en helaas heb ik nog steeds geen idee of ik nu voor de crystalline panelen of de CIS panelen moet gaan. Ik heb wel contact gehad (via mail) met herberg PV en hij is erg enthousiast over zijn CIS panelen die ondanks dat ze deels in de schaduw liggen toch goed (en zelfs beter) presteren.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
Het is ook lastig: ik ben er ook mee bezig geweest. Per Wp geeft CIGS een iets hogere opbrengst per jaar: max. 10% volgens testen van Siderea. Een goed mono paneel (bijv. Yingli 270) geeft je echter toch ca. 18% meer opbrengst per m2 per jaar, want de Wp per m2 ligt veel hoger (31%).
En met een kleine oppervlakte zoals hier het geval is telt dat toch erg zwaar mee: gezien je afmetingen kun je 21x SF-155L kwijt, of bijv. 16x YL270-30b. Het eerste levert je misschien rond de 3200KWh, het tweede rond de 3800KWh. Hoe je leverancier 28x die SF-155L wil plaatsen is mij even onduidelijk: je komt dan boven de 7x5m uit.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
jantje.vlaam schreef op maandag 02 juli 2012 @ 12:53:
Overdag is er geen schaduw op het dak.
Weet je zeker dat er geen schaduw door de boom op het dak komt? In de winter komt de zon veel minder hoog....

Afbeeldingslocatie: http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Charts/Zonnestand.gif

• TheSiemNL
Op mijn dak kan ik 28 Solar Frontiers kwijt en 20 ET-Solar 254 watt panelen.

28 * Solar Frontier * 155Wp = 4340Wp = 4030kWh * € 0,2202 = € 877,40 p.j besparen.
20 * ET-Solar * 245Wp = 4900Wp = 4440kWh * € 0,2202 = € 977,69 p.j. besparen.

In prijs maakt het niet heel veel uit. De Solar Frontier set (met klickfit, kabels en vrachtkosten) en een Power One Aurora PVI-5000-outd-5 omvormer ex installatie komt op € 8127,00. De installatie is € 0,30 per Wp.

De ET-Solar set met dezelfde omvormer komt op € 8511,00. Ook hier is de installatie € 0,30 per Wp.

Die boom is iets hoger dan mijn dakgoot maar staat een goede 4 meter voor mijn huis. De boom is al enigzins ziek ;-) Ik zie hem echter nooit schaduw geven op mijn dak.

De vrije ruimte op het dak in inderdad 7 * 5M.

@zuinigerijder, dat is een verdomd handig plaatje!

• Bezuiniger
Met 7x5m komen de aantallen beter uit. Die prijs is trouwens slecht. Zelfs zonder nadenken, alleen maar even opzoeken kom ik op € 6.655,85 voor 20x 245W zwarte panelen, incl. BTW, incl. omvormer, incl. bevestigingsmateriaal.

En het kan natuurlijk nooit kloppen dat de SF-155's voor hetzelfde geld gemonteerd worden per Wp als de mono of poly panelen: de CIGS panelen zijn een stuk kleiner, per m2 heb je daardoor meer handelingen omdat je meer montagemateriaal moet gebruiken en vaker het dak op en af moet. Ofwel je betaald te veel voor de montage van de een ofwel te weinig voor de ander. Met bijna 1500 euro montage weet ik wel wat het antwoord is.

Persoonlijk zou ik gelijk naar een andere leverancier rennen, en kijken naar 21 stuks YL270 panelen. Als er 28 SF-155 panelen passen zou dat ook moeten kunnen. Dan ga je naar 5670Wp. Ze zijn wel niet zwart, maar wel efficienter.

• TheSiemNL
Bezuiniger schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 23:13:
Met 7x5m komen de aantallen beter uit. Die prijs is trouwens slecht. Zelfs zonder nadenken, alleen maar even opzoeken kom ik op € 6.655,85 voor 20x 245W zwarte panelen, incl. BTW, incl. omvormer, incl. bevestigingsmateriaal.

En het kan natuurlijk nooit kloppen dat de SF-155's voor hetzelfde geld gemonteerd worden per Wp als de mono of poly panelen: de CIGS panelen zijn een stuk kleiner, per m2 heb je daardoor meer handelingen omdat je meer montagemateriaal moet gebruiken en vaker het dak op en af moet. Ofwel je betaald te veel voor de montage van de een ofwel te weinig voor de ander. Met bijna 1500 euro montage weet ik wel wat het antwoord is.

Persoonlijk zou ik gelijk naar een andere leverancier rennen, en kijken naar 21 stuks YL270 panelen. Als er 28 SF-155 panelen passen zou dat ook moeten kunnen. Dan ga je naar 5670Wp. Ze zijn wel niet zwart, maar wel efficienter.
Bij welke leverancier krijg je die prijzen?
De montage vindt ik ook erg duur en dat is een van de redenen dat ik nog geen ja gezegt heb.
Mijn vrouw wil eigenlijk geen panelen (vindt ze lelijk) de zwarte storen haar echter minder. 8)

• Bezuiniger
SolarNRG, die heeft een complete lijst op zijn site heeft staan met altijd redelijk up to date prijzen.

• TheSiemNL
Vandaag even naar mijn dak geklommen. Een gemiddelde dakpan is 20-21Cm breed en 30Cm hoog.

De lengte van mijn dak is 17,5 dakpannen (waarvan de halve zegmaar in de nok zit).
De breedte van mijn dak is 37 dakpannen.
Er is een hoek van de schoorsteen en de afvoer van mijn CV ketel en die is 3 * 3 dakpannen.

Lengt/diepte is dan 17 * 30Cm = 5,1M (gemakshalve heb ik die halve dakpak weggelaten.
Breedte is dan 37 * 20Cm = 7,4M.

Uitgaan van 7 * 5 Meter moet dan toch kunnen als ik het helemaal vol wil hebben. De linkerkant van mijn dak heeft een overstek van ongeveer 2 dakpakken.

• Bezuiniger
Je wilt een dakpan onderaan ruimte hebben, anders loopt straks het regenwater niet langer de goot in. Bovenaan wil je ook wat ruimte houden, anders slaat de wind makkelijk onder je panelen. 5,1m klinkt echt als weinig ruimte. Je hebt dan maar 4cm en 15 cm onderaan ruimte bij respectievelijk de amorfe en de mono panelen.
Pagina: 1