Toon posts:

Zoektocht naar compact 5.1 setje - Ervaringen met Q7000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mn A/V-set is aan een upgrade toe. Zojuist bij Zercom een Pioneer SC-2022 receiver besteld. Gezien de prijs (€ 849,-!) en reviews van zn voorganger, de VSX-2021, heb ik besloten het koopje te pakken en een risico te nemen door niet de eerste reviews af te wachten. Was redelijk binnen budget, nl € 800,- en volgens mij niet veel beters voor dat geld te krijgen.

Nu de speakers nog. Aangezien ik zojuist mijn huis verkocht heb en voorlopig verblijven in een huurappartement weet ik dus nog niet wat de ruimte in onze nieuwe woning zal zijn vind ik het moeilijk een juiste keuzen te maken. Ik heb daarom besloten voor een tussen oplossing te gaan waarmee ik voldoende uit de voeten kan, een compact 5.1 systeempje. Later kan ik deze altijd nog vervangen en/of uitbreiden.

Mn budget voor de speakers is € 1000,-. Na het lezen van veel reviews op internet en in Hi-Fi Sound and Vision en Home Cinema Choice overweeg ik een setje van Q Acoustics, de Q7000. Gezien de diverse awards en te krijgen voor € 1050,- lijkt me dit geen verkeerde keuze.

Heeft iemand ervaringen mee? Kan dit ook de echte audiofiel bevredigen, hoe is het geluid op hoger volume en hoe is het geluid in grotere ruimtes?

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Zelf heb ik de Q-Acoustics 2000i set, waarvan ik afgelopen week overigens de fronts heb vervangen door Jamo's, omdat ik op muzikaal gebied toch net wat meer wilde. Ik heb de Q7000 nog niet gezien, laat staan gehoord, maar ik heb dus wel ervaring met de voorgangers.

De reviews lijken in ieder geval lyrisch over de Q7000, net als ze waren over de Q2000i en Q2000. Echter, puur op basis van de specs heb ik wel zo mijn twijfels. Waar de Q2010i nog een woofer had van 100mm, moet de Q7000LR het stellen met 2 x 75mm. En werkt door in het frequentiebereik van de satellieten. De opgegeven ondergrens is 95Hz. Dit is érg hoog, zeker in vergelijking met de 2010i, welke nog een opgegeven ondergrens heeft van 68Hz. Dit heeft als nadeel dat de subwoofer de frequenties t/m ~120Hz zal moeten gaan weergeven, waardoor je een booming subwoofer krijgt welke al snel af zal leiden van de muziek.

In mijn ogen heeft het er alle schijn van dat Q Acoustics heeft gekozen voor style over substance: de grotere woofer van 100mm is vervangen door twee kleinere van 75mm en de uitstekende centrespeaker van de Q2000-serie is vervangen door een horizontale versie van de fronts and surrounds. Waar de 2000Ci nog een afmeting had van 160 x 430 x 203 (HxWxD), moet de Q7000C het doen met 115 x 207 x 160mm (HxWxD) (en dat is inclusief voet!). Dit betekent dat hij in de lengte en de breedte is meer dan resp. bijna is gehalveerd en in de diepte 20% is kwijtgeraakt.

Het kan bijna niet anders dan dat dit gevolgen heeft voor de AQ. Alleen de subwoofer lijkt erop vooruit te zijn gegaan. Waar ik de Q2000i-serie nog wel wil classificeren als (kleine) boekenplankspeakers, is de Q7000 in mijn ogen toch niet meer dan laten we we zeggen high-end melkpakjes.

Zelf zou ik eerder de Q2000i kopen dan de Q7000, gezien als geheel pakket. Just my 2c.

[ Voor 0% gewijzigd door HarmoniousVibe op 03-07-2012 19:16 . Reden: Verschrikkelijke typo ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 14:24

Nohead

PSN ID: Nohead

Eens met hierboven dat de Q7000 qua design top is maar het qua AQ waarschijnlijk moet inleveren.
Zelf heb ik ervaring met de Q2020i (front) en met de Q2010i (rear) en de bij behorende center en sub.
Ik was al redelijk positief over de Q2010i als set in stereo, daar komt echt al heel mooi geluid uit voor dat geld is het best bang for buck. Maar smaken verschillen :)

Als je ze wil luisteren zou ik langs iEar gaan in tilburg, die diverse luister/demo ruimtes waarin je alles kan testen en vergelijken. Zelf bieden ze ook de 2010i en 2020i set aan en je kan ze zelfs combineren. Dus de 2010i cinema pack maar dan de fronts bijv vervangen voor de 2020i

Verwijderd

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:05:
...Echter, puur op basis van de specs heb ik wel zo mijn twijfels. Waar de Q2010i nog een woofer had van 100mm, moet de Q7000LR het stellen met 2 x 75mm. En werkt door in het frequentiebereik van de satellieten. De opgegeven ondergrens is 95Hz. Dit is érg hoog, zeker in vergelijking met de 2010i, welke nog een opgegeven ondergrens heeft van 68Hz. Dit heeft als nadeel dat de subwoofer de frequenties t/m ~120Hz zal moeten gaan weergeven, waardoor je een booming subwoofer krijgt welke al snel af zal leiden van de muziek...
Ik weet niet waar je bovenstaande specs heb gezien, maar denk dat je verkeerde hebt gelezen. Volgens de brochure van Q Acoustics is het een 250mm (10") woofer met 250w en range van 30 - 200Hz.. De sats en center bestaan uit 2 drivers en een tweeter, 100w en range van 100Hz tot 22kHz.

Ik heb indruk dat zowel design maar ook prestaties vooruit gegaan zijn.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:06:
[...]

Ik weet niet waar je bovenstaande specs heb gezien, maar denk dat je verkeerde hebt gelezen. Volgens de brochure van Q Acoustics is het een 250mm (10") woofer met 250w en range van 30 - 200Hz.. De sats en center bestaan uit 2 drivers en een tweeter, 100w en range van 100Hz tot 22kHz.

Ik heb indruk dat zowel design maar ook prestaties vooruit gegaan zijn.
Die met 25cm is de 7000S, de subwoofer. Volgens de site zijn de satellieten (daar had ik het immers over) 95-20000Hz. 95 of 100Hz is echt wel een stuk slechter dan 68Hz. Het feit dat ze het zelf heel generiek hebben over drivers spreekt boekdelen.

Maar goed, als jij die indruk hebt dan moet je daar sowieso iets mee gaan doen en maar eens gaan luisteren bij een goede winkel. Als je de speakers goed vindt klinken en je bent bereid de prijs ervoor neer te leggen houd ik je niet tegen hoor. Je vroeg om onze mening, dus die heb ik gegeven (met de nodige voorbehoudens).

[ Voor 24% gewijzigd door HarmoniousVibe op 05-07-2012 13:54 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

Topicstarter
@HarmoniousVibe: Ah, ik begrijp je nu. Ik dacht dat het over de woofer en zn bereik had, zo kan je je antwoord ook lezen namelijk.

Thanks voor de input!
Pagina: 1