• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-02 09:12
Hallo,

Ben bezit van onderstaand mainbord: Asus F1A75-M

Fans die ik heb:

CPU koeler: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Noctua NF-R8 PWM, 80mm

In bios ingesteld op silent mode 300rpm.

Maar bij de fan speed, zie dat hij rond de 12 a 1400rpm draait?
Dit kan ook de fan speed van de voeding zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Als os gebruik ik openelec (linux) dus kan geen software installeren om fan speed te beheren.

[ Voor 12% gewijzigd door G.Scholtens op 02-07-2012 12:05 ]

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Kun je fysiek zelf niet horen/zien of de fans op volle toeren draaien?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

staat het in je BIOS op PWM / 3 PIN / AUTO ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• G.Scholtens
pm1 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 12:23:
staat het in je BIOS op PWM / 3 PIN / AUTO ?
Volgens mij kan ik dit niet instellen in het bios, maar kan zijn dat ik er overheen lees. Heb namelijk grafische bios, dus dat is even wennen.

Heb het systeem in ieder geval op silent gezet, met fans op 300rpm. Maar waarom hij dat dan niet gebruikt snap ik dus niet.

Ja ik hoor dat ze op full speed draaien, althans ik vind ze luidruchtig. Terwijl mijn koelers toch wel tot de stillere behoren.

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:37

Drunken_Bear

Pro Niksnut

doet hij dit vanaf het begin, of pas als je pc in linux zit?

anders inderdaad iets in je bios..
Maargoed, geven je fans een hoop geluid of iets dergelijks? waarom wil je ze maar op 300rpm hebben?

[ Voor 21% gewijzigd door Drunken_Bear op 02-07-2012 14:37 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• G.Scholtens
Vind 300rpm meer dan genoeg voor een htpc, 600 zou ook nog kunnen.

In linux draaien ze wel sneller dan in windows. In windows had ik ze ook al snel draaien, maar nu dus nog sneller.

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

ja opzich is dat het ookwel, en het verbruikt minder stroom enzo.... maarja... waarom als iets gewoon werkt er aan sleutelen? je HTPC doet gewoon zijn werk toch?

Ik vond dit: http://wiki.openelec.tv/index.php?title=Fan_control

misschien heb je er iets aan?

• G.Scholtens
Hoe stiller hoe beter toch?
Ja die link vond ik ook, maar wat ik precies moet doen en aanpassen geen idee.

Eerst zeggen ze dit:
include into the kernel a driver for your motherboard's SuperIO chip

Geen idee of mijn drivers al geladen zijn, hoe kan ik dit controleren?

Dan zou ik volgens mij ergens op deze locatie:
/sys/class/hwmon/hwmon1/device/ een bestand met de naam pwm moeten zien. Deze dan bewerken en op echo 1 zetten. En de laatste echo rond de 255 of andere niveau doen om te experimenten?

Maar dan nog zou bij het opstarten mijn systeem toch al stil moeten zijn? Of gaan fans bij op de juiste snelheid draaien als het os geladen is?

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Ja daar heb je gelijk in... als het in openELEC niet goed zou staan moet het pas gebeuren als het is opgestart/aan het laden is. niet bij bijvoorbeeld het biosscherm. dus lijkt me dat er toch ergens een bios feature moet zijn. welke HTPC heb je en wat voor een Bios versie?

• G.Scholtens
Custom made htpc. Mainbord staat in start post. CPU is een amd A3650.

Volgens mij de meest recente bios, de 1901 zo uit mijn hoofd.

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

na nog wat meer gegoogle (ja je bios versie heb je idd goed) kom ik bij een review het volgende tegen: "Unfortunately, you do not have option to control the two chassis fans independently in the BIOS nor in the software."

dus eventuele extra fans vallen af, maar ik las dat je die niet echt hebt.

echter, ik vind bij het zoeken naar het moederboard wel het volgende(en dat spreekt de 1e quote eigenlijk een beetje tegen):

FAN Xpert

[FAN Xpert] ASUS Fan Xpert intelligently allows you to adjust the CPU and chassis fan speeds according to different ambient temperatures caused by different climate conditions in different geographic regions and your PC’s loading. The built-in variety of useful profiles offer flexible controls of fan speed to achieve a quiet and cool environment.

het zal dus ergens ingesteld moeten worden. Kijken naar je 1e post zie ik dat je het dus al wel geprobeerd hebt in te stellen, maar dat het niet werkt. Het lijkt dus fout te gaan met de communicatie tussen UEFI en je moederboard

bron:
http://www.asus.nl/Motherboards/AMD_Socket_FM1/F1A75M_LE/
(ja het is een net iets ander moederboard, maar ik neem aan dat het in dezelfde series gewoon mogelijk zou moeten zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door Drunken_Bear op 02-07-2012 15:48 ]

• G.Scholtens
Zal vanavond of morgen nog eens kijken.

Maar moet mij voldoende lijken als ik ze op 300 of 600rpm zet en op save druk dat hij het dan ook toepast.
Waarom zou die optie anders in het bios zitten.

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:17
Is die 300 of 600 die je ingesteld hebt niet de waarde van het alarm (laagste waarde tot alarmering)... je moet namelijk op bv een ASUS mobo de fanmodus op handmatig of een van de voorafingestelde profielen instellen... dan komen er ook opties te voorschijn met meer instellingen.

Huub

Always bet on Huub

• G.Scholtens
huubhuub schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:53:
Is die 300 of 600 die je ingesteld hebt niet de waarde van het alarm (laagste waarde tot alamering)... je moet namelijk op bv een ASUS mobo de fanmodus op handmatig of een van de voorafingetelde profielen instellen... dan komen er ook opties te voorschijn met meer instellingen.

Huub
Volgens mij niet, die alarmeringen krijg je juist al je hem manueel ingesteld.Maar zoals ik al zei, zal nog eens in het bios zoeken.

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11-2025
Staat er niet ergens in de Bios opties een temperatuur grens toevallig, dus dat ie wel draait op 300 tpm maar alleen wanneer de CPU koel genoeg is o.i.d.
En voor zover ik gezien heb werkt fan expert met software onder Windows (kan me vergissen) , voor Linux is er wellicht geen ondersteuning?
Pagina: 1