Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij het zoeken naar een 46" LED/LCD tv

Pagina: 1
Acties:

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:31
Beste Tweakers,

Voor ons tuinhuis/serre zijn wij op zoek naar een nieuwe televisie. Graag jullie hulp daarbij:

Budget: €600,- (geen harde grens)

Grootte: het liefst 46/47", maar minimaal 42"

Waarom LCD/LED?: Omdat de tv in een ruimte komt met veel lichtinval. Ik ben fan van plasma, maar dat gaat helaas niet werken met in deze situatie. Verder dus belangrijk: anti-spiegel laag. Liever LED maar als een LCD beter presteert in licht, en/of betere anti-spiegellagen hebben dan is dat geen probleem. LCD scheelt ook vaak een paar tientjes.

Kijkhoek: De kijkhoek is ook redelijk belangrijk, 180 graden hoeft niet maar 90 graden zou fijn zijn.

Waar gaan we naar kijken: Voornamelijk digitenne, al moeten we even kijken of dat wel een beetje fatsoenlijk beeld geeft op een dergelijk scherm. Specifiek zal het sport en series zijn. Af en toe een film.

Is design belangrijk: nee dit is geen beslissende factor, al is het wel mooi meegenomen

Voorkeur voor een merk?: niet echt, eigenlijk alleen ongegronde voorkeuren op gevoel. Toshiba, Grundig en Solara komen niet snel in mijn op als opties.

De lijst in de pricewatch tot zover: Pricewatch resultaten

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door PascalvE op 02-07-2012 12:06 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf laatst een LG gekocht (47") en daarbij ook nog naar een Samsung staan kijken. De Samsungs leken helderder, maar dat kwam doordat die een spiegelende glasplaat had. Die van de LG is mat, dus dat reflecteert minder :)
Verder: Als je een LED TV koopt, kun je local dimming aanzetten. Juist dat scheelt een stuk in geval van veel lichtinval :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PascalvE
Thanks voor de tip, hebben alle LG's een mat scherm dan en alle Samsungs een spiegelende?

O en Local Dimming lijkt me ideaal inderdaad, maar dat is niet mogelijk in mijn budget (of de pricewatch moet ook op dat gebied niet accuraat zijn). Ik zie alleen de niet-edge lit LED's met die functie.

Edit: nu even gezocht via kieskeurig. 4 LG's van ~800 euro hebben wel local dimming (en zijn edge lit). Is deze meer prijs (150-200 euro) het echt waard? Merk je écht veel van die local dimming in verlichtte ruimtes?

En ik ben nog steeds benieuwd naar goede schermen met een anti-spiegellaag :)

[ Voor 33% gewijzigd door PascalvE op 03-07-2012 10:01 ]

• PascalvE
Zijn alle LED kenners op vakantie? ;)

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik ben geen LED kenner, maar aangezien ik eind vorig jaar in een vergelijkbaar scenario zat (nieuwe TV, minimaal 42 inch) heb ik wel veel nieuwe info 'geabsorbeerd'. Wat wil je precies weten?

42 inch voor 600 euro is zeker haalbaar, 46 inch was al een stuk moeilijker. Zijn er nog andere eisen? 3D? smart TV? Wil je alleen 2012 modellen? Of zijn modellen uit 2011 ook goed?

Ter extra informatie: ik ben uiteindelijk voor een 42 inch LG TV met 3D ondersteuning gegaan - maar zonder smart TV - maar wel local dimming én een mat scherm. Eind 2011 had LG gewoon de beste prijs-kwaliteit verhouding. Waarom 3D? Ten eerste vanwege 3D games (is toch wel mooi) en daarnaast zo af en toe voor een 3D film (maar content is nog wel schaars).

• PascalvE
Heb je de TS gelezen? ;). Staat alles in.

Smart is leuk maar geen must, 3D niet belangrijk, jaartal maakt niet uit, 46-47 inch.

Maar de grootste vraag is: is local dimming 150-200 euro extra waard? De TV komt dus in een ruimte met veel lichtinval. Helpt local dimming echt veel daartegen.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Local Dimming is juist dat LEDs uit gaan (bij zwart beeld), zodat zwart meer op zwart lijkt (in plaats van heel erg donker grijs).

Het lijkt mij dat de maximale helderheid een stuk belangrijker is. Een normale LED TV (zonder local dimming) hoort al genoeg te zijn. Je haalt daarnaast ook wat dingen door elkaar: een LED TV is bijvoorbeeld gewoon een LCD TV.

In principe wat je wilt is een 46 of 47 inch TV die je nog goed kan zien met veel licht inval - that's it. Dan blijft er genoeg keuze over:

http://tweakers.net/price...qP1PLaRWkJD3Gx_sTSqJLwsLw

Samsung TV's hebben volgens mij allemaal glazen platen. LG heeft, als één van de weinige, nog TV's met matte schermen.
Heb je de TS gelezen? ;). Staat alles in.
De reden waarom ik vroeg of er nog meer eisen zijn is omdat jouw eisen gewoon heel algemeen zijn. Het enige wat je eigenlijk doorgeeft is: een 46-47 inch LED TV (= LCD TV). En de rest? Kijkhoeken tot 90 graden? Dat hebben tegenwoordig alle TV's wel. De helderheid? LED TV's (= LCD TV's) zijn momenteel de helderste TV's beschikbaar (voor consumenten).

Ik zou anders gewoon de bovenstaande TV's (zie: url die ik eerder heb gegeven in deze post) vergelijken.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 14:08
Verwar LED backlight (full of edge) niet met LED-beeldtechniek.
Voor zover ik weet zijn alle LED-tv's die je ziet gewoon LCD, maar met LED backlight

LED wordt niet gebruikt voor de weergave zelf. In toekomst wellicht OLED, maar voor nu heb je de keuze tussen CRT, LCD of Plasma.

[ Voor 30% gewijzigd door frickY op 07-07-2012 22:36 ]

• PascalvE
Bedankt voor de input, maar geen zorgen, ik weet dat het LCD met LED lampjes zijn.

En dat van die local dimming, zie de 2e post:
The Eagle schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:21:
Verder: Als je een LED TV koopt, kun je local dimming aanzetten. Juist dat scheelt een stuk in geval van veel lichtinval :)
Dat wilde ik dus verifiëren, maar als het dus niet direct de beeldkwaliteit in een ruimte met veel lichtinval verbetert dan is die feature het niet waard voor mij.

En inderdaad:
Uniciteit schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 22:10:
In principe wat je wilt is een 46 of 47 inch TV die je nog goed kan zien met veel licht inval - that's it.
Zo simpel is mijn vraag en ik kan daar zeker zelf mee voorruit, maar de Local Dimming feature was wellicht een dealbreaker geweest. Bedankt voor de opheldering dus. En ja, het wordt waarschijnlijk een LG vanwege het matte scherm.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57

mr.paaJ

generatie cmd+z

'Local Dimming' in deze prijsklasse stelt erg weinig voor hoor, dan is je scherm verdeeld in misschien twaalf zones.

De 47LK950 is een prima scherm voor weinig geld, die zou ik zeker even gaan bekijken.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

mr.paaJ schreef op zondag 08 juli 2012 @ 12:37:
'Local Dimming' in deze prijsklasse stelt erg weinig voor hoor, dan is je scherm verdeeld in misschien twaalf zones.

De 47LK950 is een prima scherm voor weinig geld, die zou ik zeker even gaan bekijken.
Helaas geen LED TV dus hoger energieverbruik en daarnaast is de helderheid ook wat lager.
Pagina: 1