School/gamepc [1000]

Pagina: 1
Acties:

• Peerk
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-12-2014
Hallo,

Ik ben zelf niet zo'n expert met computers, daarom zou ik graag wat hulp willen bij het samenstellen ervan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is in eerste instantie een pc voor school en moet dus standaardprogramma's als Office en Photoshop makkelijk en snel kunnen draaien, maar daarnaast ben ik niet vies van een spelletje en goed games (graag op hoge instellingen) kunnen draaien is daarnaast eigenlijk ook wel een van mijn vereiste wat in mijn ogen ook wel binnen het budget zou moeten kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1000, speling is er altijd wel een beetje, maar liever niet boven deze grens.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Randapparatuur is in principe allemaal aanwezig, dus beeldscherm, toetsenbord, muis, enz. heb ik, dus alleen de desktop op zich is nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Mogelijkheid tot 2 beeldschermen
- Mogelijkheid to Wifi (Ik geloof dat je hier een apart kaartje voor nodig hebt ofzo? Dit mag overigens ook extern mocht dit mogelijk zijn, maar hier heb ik geen verstand van)
- SSD naast een HDD
- Toekomstgericht, dit is niet iets wat ik nodig heb, maar ik wil niet dat de pc over een paar jaar 'verouderd' is of ik onderdelen moet gaan vervangen en aangezien mijn budget er naar is om een fatsoenlijke pc in elkaar te zetten lijkt het me wel handig om het ook meteen goed te doen, ook voor in de toekomst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Nee

Ik heb al wat rondgekeken hier op de site en heb wel de BBG gevonden die erg handig is, maar deze is voornamelijk op het gamen gericht (in de hogere prijsklasses dan), terwijl er misschien in mijn geval juist weer andere dingen belangrijk zijn. Ook zijn de processors 'gemaakt' voor overclocking terwijl ik denk dit niet nodig te hebben en hier is wellicht geld op te besparen.

Ik heb dus eigenlijk overgenomen wat in de BBG staat en het mainstream-gamesysteem valt eigenlijk precies in mijn prijsklasse en is daarom wellicht ideaal, maar ik zou bijv. voor een andere processor kunnen gaan waardoor er weer geld vrijkomt voor andere verbeteringen, mocht dit nodig zijn.

offtopic:
Ik heb zitten kijken hoe ik hier een lijst toevoeg met componenten die ik al gezocht had, maar ik zie zo niet waar dit kan, iemand die weet hoe dit moet of waar ik dit kan vinden? Ik zag het in de FAQ in ieder geval niet zo 1-2-3 staan.

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-05 18:40

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Wil je perse al direct 2 beeldschermen?

Toekomstgericht is iets wat altijd terug blijft komen, daar kan je jezelf zou goed als niet tegen weren.

Je kan trouwens een RML lijst generen om de componenten te laten zien.
1) gallery: Sokkiejjj (de mijne, als voorbeeld)
2) je klapt een lijstje open
3) Genereer RML
4) je kopieert de uitkomst in je bericht

Let wel: het is geen plicht om lijstjes in de PW te maken. Vragen staat vrij in DAA!

[ Voor 11% gewijzigd door zeef op 02-07-2012 02:36 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals Sokkiejjj al aangaf is het wel de bedoeling dat je zelf met een lijstje komt ;) .

Zorg ervoor dat je dan ook meteen een goede rede hebt per onderdeel. Want een (misschien zelfs wel niet werkend lijstje) samenknallen kan iedereen wel in de pricewatch.

http://tweakers.net/pricewatch/

Heren, het is geen plicht om lijstjes in de PW te maken. Vragen staat vrij in DAA!

[ Voor 15% gewijzigd door zeef op 02-07-2012 02:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

offtopic:
En ik dacht hier aan in diezelfde FAQ

Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Ik zag niks geen onderdelen of inzet in de TS staan, echter was ik iets te vluchtig en zag ik pas later dat de TS problemen had met het aanmaken van de RLM.

Anyhow:

Ik neem aan dat het om dit systeem gaat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST1000DM003, 1TB€ 79,50€ 79,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,73€ 14,73
1Antec One€ 45,45€ 45,45
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition€ 327,-€ 327,-
1XFX Pro 550W€ 56,90€ 56,90
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 60,37€ 60,37
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,50€ 48,50
1MSI Z77A-G43€ 89,44€ 89,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 953,84

De enige wijzigingen die ik eventueel aan het bovenstaande systeem zou doorvoeren is het vervangen van de GPU voor eentje van Nvidia (Ik weet niet hoeveel voordeel CUDA bied in photoshop, maar ik hoor er nogal eens verhalen over vandaar). Eventueel zou je ook voor een wat lichtere videokaart kunnen gaan met een wat lichtere voeding, en inplaats daarvan een 128GB SSD nemen.

De CPU en het moederbord zou ik mooi laten staan, de koeler moet je geheel zelf weten (Ga je overklokken ja/nee? Maakt geluid jouw heel veel uit?). Als je echter veel zware renders moet uitvoeren zou je bijv ook voor de i7 2600K kunnen gaan.

Verder kan je de behuizing eventueel nog verwisselen voor een andere (Indien je deze bijv lelijk vind).

Gezien je eisen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 74,45€ 74,45
1Antec One€ 45,45€ 45,45
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,50€ 18,50
1Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5€ 219,-€ 219,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Samsung 830 series 256GB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 919,02

HDD: Persoonlijk heb ik een extreem goede ervaring met de F3 serie van Samsung. Daarnaast is hij een paar euro goedkoper.
SSD: Zeer goede performance en lekker veel opslagruimte (Voor een consumenten SSD dan). Ideaal om al je photoshop materiaal op te slaan.
GPU: Aangezien Nvidia niks in deze prijsklasse heeft zitten wat echt tegen AMD opkan toch maar een HD7850.
PSU: Simpel ding wat voldoende prik levert voor de bovenstaande componenten. Aangezien je niet gaat OC'en hoeft er eigelijk niks zwaarders in.
CPU: De K houd inderdaad in dat deze wat meer voor OC'ing bedoeld is. Je zou voor een wat goedkopere kunnen gaan, maar zo houd je wel de opties over om over een paar jaar alsnog je CPU wat op te voeren ;) .
Mobo: Gewoon een degelijke plank met een Z77 chipset (opnieuw: om de mogelijkheid open te houden om over een tijdje alsnog te OC'en)
RAM: Standaard 1600Mhz kitje.
CPU koeler: Aangezien je niet (direct) van plan bent te OC'en heb ik een goedkoop maar degelijk koelertje in de lijst gezet. Hij is stiller en wat koeler als de stock heatsink. Maar verwacht niet meer dan een paar 100 Mhz bij eventuele overkloks.
DVD: Spreekt voor zich
Behuizing: Spreekt voor zich, simpel te vervangen voor een andere ATX behuizig.

• joordy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-04 12:15
ik zal iets meer besteden in de gpu, neem bijv een 128 gb ssd, dit dus:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec One€ 45,45€ 45,45
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,80€ 34,80
1XFX Radeon HD7950 3GB Core Edition€ 313,40€ 313,40
1Samsung 830 series 128GB€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 903,22

Betere cooler en GPU

• Peerk
Bedankt voor het advies en voor hoe ik die lijstjes moest maken, ik wist inderdaad niet hoe ik zo'n lijst kon maken, maar ik heb er nu wel eentje samengesteld.

@Sokkiejjj, ik hoef niet per se direct twee beeldschermen, maar ik wil dat in de toekomst wel graag en wil graag zonder (al te veel) aanpassingen die aan kunnen sluiten, dus daarom dat het me het handigst lijkt dat meteen te doen, als dat mogelijk is.

Hier mijn lijst tot zover:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,-€ 99,-
1Antec One€ 45,45€ 45,45
1Samsung 830 series 128GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.014,82

Ik heb hier gekozen voor een 2TB harde schijf omdat ik zag dat het qua prijs maar ong. 20 euro scheelt met de 1TB en de extra ruimte nu of in de toekomst wellicht handig gaat zijn, zeker omdat er bij mij vaak nogal wat aan films enz. op de harde schijf staat.

De processorkoeling heb ik nog de dure erbij staan, maar wellicht kan deze dus nog wel wat omlaag.

Ik heb verder het advies van joordy opgevolgd en gekozen voor een iets duurdere videokaart, aangezien ik de SSD nogal duurt vond bij de 256gb, terwijl de 128gb amper scheelt met de 64gb, vandaar dat mijn keuze op de 128gb is gevallen omdat ik hier denk ook genoeg aan te hebben voor Windows, programma's als Office en Photoshop en wellicht nog een paar games. Daarnaast las ik over de videokaart een artikel van afgelopen januari waarin deze wordt beschreven en erg stil blijkt te zijn als hij harder moet werken wat ik wel een voordeel vind.

De processor en het moederbord heb ik van jullie en de BBG overgenomen en dus gewoon zo gehouden, ondanks dat ik denk niet te gaan overklokken, zoals D4ng3r aangeeft om dan wellicht de mogelijkheid open te houden.

Verder zou ik willen vragen hoe dat verder met het ontvangen van Wifi zit en of ik dit moet overwegen of er toch voor moet kiezen ergens een kabel door te trekken en voor een kabel te gaan, al is dit wel meer moeite, of eventueel voor dlan, maar dat was vrij duur volgens mij.

Hebben jullie nog tips/hints, dan hoor ik het graag.

In ieder geval al bedankt voor het gegeven advies. :)

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Peerk schreef op maandag 02 juli 2012 @ 13:48:
Bedankt voor het advies en voor hoe ik die lijstjes moest maken, ik wist inderdaad niet hoe ik zo'n lijst kon maken, maar ik heb er nu wel eentje samengesteld.

@Sokkiejjj, ik hoef niet per se direct twee beeldschermen, maar ik wil dat in de toekomst wel graag en wil graag zonder (al te veel) aanpassingen die aan kunnen sluiten, dus daarom dat het me het handigst lijkt dat meteen te doen, als dat mogelijk is.

Hier mijn lijst tot zover:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,-€ 99,-
1Antec One€ 45,45€ 45,45
1Samsung 830 series 128GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.014,82

Ik heb hier gekozen voor een 2TB harde schijf omdat ik zag dat het qua prijs maar ong. 20 euro scheelt met de 1TB en de extra ruimte nu of in de toekomst wellicht handig gaat zijn, zeker omdat er bij mij vaak nogal wat aan films enz. op de harde schijf staat.

De processorkoeling heb ik nog de dure erbij staan, maar wellicht kan deze dus nog wel wat omlaag.

Ik heb verder het advies van joordy opgevolgd en gekozen voor een iets duurdere videokaart, aangezien ik de SSD nogal duurt vond bij de 256gb, terwijl de 128gb amper scheelt met de 64gb, vandaar dat mijn keuze op de 128gb is gevallen omdat ik hier denk ook genoeg aan te hebben voor Windows, programma's als Office en Photoshop en wellicht nog een paar games. Daarnaast las ik over de videokaart een artikel van afgelopen januari waarin deze wordt beschreven en erg stil blijkt te zijn als hij harder moet werken wat ik wel een voordeel vind.

De processor en het moederbord heb ik van jullie en de BBG overgenomen en dus gewoon zo gehouden, ondanks dat ik denk niet te gaan overklokken, zoals D4ng3r aangeeft om dan wellicht de mogelijkheid open te houden.

Verder zou ik willen vragen hoe dat verder met het ontvangen van Wifi zit en of ik dit moet overwegen of er toch voor moet kiezen ergens een kabel door te trekken en voor een kabel te gaan, al is dit wel meer moeite, of eventueel voor dlan, maar dat was vrij duur volgens mij.

Hebben jullie nog tips/hints, dan hoor ik het graag.

In ieder geval al bedankt voor het gegeven advies. :)
Ik zou als eerst een andere 7950 pakken, want de XFX maakt veel lawaai en word het warmst van bijna alle 7950. 256GB SSD is wel handig als jij games en photoshop enzo er wil op installeren. Windows neemt zelf al 30GB ruimte in beslag. En ik zou het moederbord veranderen door de Asrock Z77 extreme 4, want die komt het beste uit in de benches en het msi moederbord, daar draait het 2e slot maar op x4, dus als je later een de videokaart erbij upgrade is dat niet echt fijn.

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04 14:59
Een pci kaartje met wifi kost bijna niks. In de pricewatch staan deze al vanaf 10 euro. Persoonlijk heb ik met netwerkapparatuur goede ervaringen met TP link, je zou daar naar kunnen kijken.

• joordy
  • Laatst online: 09-04 12:15
@ionn , Ik zou een betere gpu kiezen boven een grotere ssd, als hij veel gamed heeft ie meer profijt van een betere GPU dan meer opslag op een ssd, hij heeft er ook een 2 tb schijf in !

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

joordy schreef op maandag 02 juli 2012 @ 14:57:
@ionn , Ik zou een betere gpu kiezen boven een grotere ssd, als hij veel gamed heeft ie meer profijt van een betere GPU dan meer opslag op een ssd, hij heeft er ook een 2 tb schijf in !
Als de TS de computer voornamelijk voor een Grafische opleiding gaat gebruiken (Zo begrijp ik het tenminste) dan is een SSD zeer zeker een welkome toevoeging, zeker als je je geen zorgen hoeft te maken over hoeveel je opslaat.

• Droid
  • Laatst online: 26-04 19:06
D4NG3R schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:37:
[...]

Als de TS de computer voornamelijk voor een Grafische opleiding gaat gebruiken (Zo begrijp ik het tenminste) dan is een SSD zeer zeker een welkome toevoeging, zeker als je je geen zorgen hoeft te maken over hoeveel je opslaat.
Als je photoshop gebruikt hoef je nog niet persé een grafische opleiding te volgen.
En ik denk dat hij zijn pc gaat gebruiken voor het VO (Voorgezet Onderwijs)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

itsFuzeh schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:42:
[...]

Als je photoshop gebruikt hoef je nog niet persé een grafische opleiding te volgen.
En ik denk dat hij zijn pc gaat gebruiken voor het VO (Voorgezet Onderwijs)
Als Photoshop geen hoofdreden word van gebruik zie ik niet helemaal in waarom dit vermeld zou worden als schooltaak :P .

• Droid
  • Laatst online: 26-04 19:06
D4NG3R schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:57:
[...]

Als Photoshop geen hoofdreden word van gebruik zie ik niet helemaal in waarom dit vermeld zou worden als schooltaak :P .
Office.
Al gebruiken wij ook photoshop op school voor werkstukken :) (En ik doe dan HAVO 4)

[ Voor 14% gewijzigd door Droid op 02-07-2012 17:07 ]

• Peerk
Excuses voor het beetje onduidelijk maken, het is geen grafische opleiding, maar ik kloot graag wat met Photoshop, ik had het bij schooldingen gezet omdat het gewoon programma's zijn als het ware en niet games, zodat het bij elkaar stond, sorry voor de onduidelijkheid, maar desalniettemin vind ik het wel belangrijk dat Photoshop moeiteloos draait, maar het is niet zozeer een vereiste voor school als dat het een en ander veranderd.

@ionn, ik had hem overgenomen uit de BBG. Daarnaast las ik in een artikel van afgelopen januari (weliswaar over de 7970) dat hij inderdaad meer lawaai maakt als hij 'niks' doet, maar als hij meer te doen heeft juist een van de stilste is. Ik heb hier verder geen verstand van, maar ik zag het toevallig, maar geluid is inderdaad wel belangrijk, dus mocht hij wel een hoop lawaai maken of erg warm worden, dan geef ik de voorkeur inderdaad aan een andere kaart.
Daarnaast denk ik aan 128GB genoeg te hebben. Ik weet dat Windows al veel ruimte inneemt, maar dan heb ik nog ong. 90GB over voor Office, Photoshop en games, aangezien ik er toch geen 10 verschillende games tegelijk op installeer is dit geen probleem en daarnaast kan ik de games die ik erg weinig speel ook op de HDD zetten, dat beetje extra opstarttijd maakt me dan niet zoveel uit.
En over dat moederbord, is het een must, want ik zie dat het wel €35 euro scheelt tussen dat moederbord en degene die ik nou heb, is het dan wel de moeite waard als ik het mogelijk niet nodig heb?

@williewimp, bedankt, ik zal er even naar kijken. Daarnaast is dat denk ik ook wel fijn aangezien het draadloos modem hier ook van TP Link is, ik weet niet of dat uitmaakt, maar het zal elkaar in ieder geval nooit tegenwerken.
Pagina: 1