Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben al een tijdje opzoek naar laptop voor mijn vervolgopleiding (net geslaagd bij de havo). Ik ga technische opleiding volgen en hiervoor is autocad vereist. Omdat ik veel opschool wil kunnen doen, in lege uurtjes moet de laptop het dus wel aankunnen.

Momenteel denk ik zelf aan de

Samsung 700Z5A-S01NL

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Voor de studie wil ik goed met excel word en andere zakelijk programma's kunnen werken verder moet Autocad er absoluut op kunnen draaien! Verder moet er een goede game op worden gedraaid en normaal een filmpje worden gekeken

Wat mag je laptop gaan kosten?

Mijn budget is maximaal 1000 euro

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, de laptop gaat zo goed als zeker dagelijks mee en ook op vakantie! Daarom mag hij niet te zwaar wegen en niet groter dan 15,6. Ook zoek ik een goede accu rond de 5 uur met redelijk gebruik.

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
USB 3.0, Bluetooth 3.0 is verder ook vereist.

De Samsung 700Z5A-S01NL geniet momenteel mijn voorkeur dit vanwege de specificaties en goede reviews.

GROOTSTE VRAAG KAN HIJ AUTOCAD AAN?

Graag hoor ik van jullie ideeen en antwoord op mijn vragen.

Thanks alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:16
De recommended system spec's:
Microsoft Windows 7 Enterprise, Ultimate, Professional, or Home Premium (compare Windows 7 versions) or Microsoft Windows XP Professional (SP2 or later)
AMD Athlon 64 with SSE2 technology, AMD Opteron® processor with SSE2 technology, Intel® Xeon® processor with Intel EM64T support and SSE2 technology, or Intel Pentium 4 with Intel EM64T support and SSE2 technology
2 GB RAM (4 GB recommended)
6 GB free space for installation
1,024 x 768 display resolution with true color (1,600 x 1,050 with true color recommended)
Internet Explorer 7.0 or later
Install from download or DVD
Je laptop heeft:
- Windows 7 Home Premium -> check
- Intel core i5 2,4GHz Sandy Bridge -> check
- 6GB ram -> check
- 500GB hdd -> check
- 1600 x 900 -> beter als minimum, maar haalt de recommended net niet qua verticale ruimte
- IE7 -> check

Maar dit had je uiteraard ook zelf kunnen verzinnen :)
Een full HD scherm had misschien nog wel handiger geweest, maar op zich moet het wel lukken met deze laptop denk ik.
Qua batterij lijkt het erop dat je eerder 3-4 uur haalt, en niet de beoogde 5 uur.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco_NL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 15:45
Heb zelf vorige week bij sony online een laptop gekocht. De S serie. 15,5 inch, i7 3rd gen, 8gb geheugen, ssd 128GB, GT640M en FULL HD scherm, voor 1500 euro. Ik had ook 50% korting op de extra lange batterij levensduur. Ze zeggen tot 13 uur op die accu's. Lijkt mij meer rond de 8-10 uur te zitten.

Je zou natuurlijk ook gewoon i5 kunnen nemen met 8GB en HDD van 500GB met Full HD scherm, dan ben je rond 1000 euro kwijt. Zonder zware accu, tot 6,5 uur.. in het echt 4-5 uur.

Je kunt bij sony bestellen met studenten korting (7 %).

[ Voor 26% gewijzigd door Paco_NL op 02-07-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchElite
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 10:29
Misschien de Asus N56 http://tweakers.net/price...56vm-s4050v.html#tab:info
Ik ben wel benieuwd wat andere van mijn keuze vinden, ik zoek namelijk het zelfde als de topic starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op maandag 02 juli 2012 @ 00:18:
De recommended system spec's:

[...]

Je laptop heeft:
- Windows 7 Home Premium -> check
- Intel core i5 2,4GHz Sandy Bridge -> check
- 6GB ram -> check
- 500GB hdd -> check
- 1600 x 900 -> beter als minimum, maar haalt de recommended net niet qua verticale ruimte
- IE7 -> check

Maar dit had je uiteraard ook zelf kunnen verzinnen :)
Een full HD scherm had misschien nog wel handiger geweest, maar op zich moet het wel lukken met deze laptop denk ik.
Qua batterij lijkt het erop dat je eerder 3-4 uur haalt, en niet de beoogde 5 uur.
Bedankt voor de uitleg en 3 a 4 uur is opzich ook wel oké. Tegenwoordig is overal wel een oplaadpunt aanwezig op school in de trein etc.
DutchElite schreef op maandag 02 juli 2012 @ 13:47:
Misschien de Asus N56 http://tweakers.net/price...56vm-s4050v.html#tab:info
Ik ben wel benieuwd wat andere van mijn keuze vinden, ik zoek namelijk het zelfde als de topic starter.
Vind zelf het uiterlijk van de ASUS N56 minder vind het niet echt mooi!
Paco_NL schreef op maandag 02 juli 2012 @ 09:56:
Heb zelf vorige week bij sony online een laptop gekocht. De S serie. 15,5 inch, i7 3rd gen, 8gb geheugen, ssd 128GB, GT640M en FULL HD scherm, voor 1500 euro. Ik had ook 50% korting op de extra lange batterij levensduur. Ze zeggen tot 13 uur op die accu's. Lijkt mij meer rond de 8-10 uur te zitten.

Je zou natuurlijk ook gewoon i5 kunnen nemen met 8GB en HDD van 500GB met Full HD scherm, dan ben je rond 1000 euro kwijt. Zonder zware accu, tot 6,5 uur.. in het echt 4-5 uur.

Je kunt bij sony bestellen met studenten korting (7 %).
De prijs is boven mijn budget van jouw laptop, ik kijk nog even verder toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Laatst online: 09:16
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 17:51:
[...]

Persoonlijk vind ik het nog wel een redelijk mooie laptop, qua spec's is hij in ieder geval wel beter.

Zonder de N56 zie ik nog 2 mogelijkheden:

Game laptop van MSI: pricewatch: MSI GE60 0NC-001NL
houd het 4 uur vol op batterij, Intel i7 Ivy bridge, 8GB ram en fullHD scherm.
Dus over heel de lijn qua spec's beter dan je Samsung. Ongeveer gelijk aan de Asus N56, maar 200 euro duurder.

2e mogelijkheid:
pricewatch: Medion Erazer X6815
3,5 uur batterij, Intel i7 Sandy bridge, 8GB ram en fullHD scherm.
Minder goed dan de MSI, maar opnieuw beter dan de Samsung.

Eigenlijk kan niet anders doen dan de N56 aanraden qua spec's voor het geld.
Maar de Samsung kan op zich ook gewoon AutoCAD draaien, keuze blijft aan jou.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 17:51:
[...]

Bedankt voor de uitleg en 3 a 4 uur is opzich ook wel oké. Tegenwoordig is overal wel een oplaadpunt aanwezig op school in de trein etc.

[...]

[...]

De prijs is boven mijn budget van jouw laptop, ik kijk nog even verder toch bedankt.
De Vaio S15, die boven je budget kun je ook samenstellen met een HDD in plaats van een SSD.. Dan valt die rond de Samsung 700... En die is wel beter als de samsung op letterlijk elk front. (SSD en RAM kun je zelf makkelijk upgraden)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 17:56

ChillPascal

In the end...

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 00:07:
Daarom mag hij niet te zwaar wegen
'Niet te veel wegen' of 'Niet te zwaar zijn'

Anyways, om terug te komen op de topic.

De N56 is een leuke, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer (Al die type's die dit en dat wel niet hebben) Ook heb ik geen idee wanneer de verschillende versies geleverd kunnen worden en of deze enigszins betaalbaar zijn. Lijkt er tot dusver niet echt op.

Dan heb je naar mijn mening nog één goede concurrent over: Dell Inspiron 15r SE

3610QM, 8GM Ram, FullHD Mat, Optie tot Backlight toetsenbord, 7730m 2GB, blu-ray speler.

Gewoon een leuk dingetje voor een mooie prijs, die met alle kortingen waarschijnlijk net boven de €800,- uitkomt.

Hij is in de meeste opzichten beter dan de Samsung die je noemde.

EDIT: M.b.t. AutoCAD, dat kunnen de meeste moderne laptops boven de €700,- wel makkelijk aan.
Toch zou ik wel enkele dingen 'eisen/wensen'
Quadcore processor (dus waar een QM achterstaat, let op: Niet alle i7's zijn quadcore)
8GB ram (gewoon omdat het kan en betaalbaar is)
FullHD scherm (Omdat er simpelweg meer op het scherm past, ideaal met tekenen. Klinkt gek, maar waar!)

[ Voor 19% gewijzigd door ChillPascal op 02-07-2012 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De samsung is behoorlijk braque inderdaad. Ik hoor behoorlijk negatieve verhalen over de bouwkwaliteit, en het scherm wat samsung erin heeft gestopt... dat is gewoonweg niet acceptabel.

Als je iets lichts wil, dan neem je de sony S15, als je iets goedkoops wil, dan kan je de inspiron 15R SE overwegen. Als die 2 laptops je niets lijken, zie de asus N56.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 17:56

ChillPascal

In the end...

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:08:
Als je iets lichts wil, dan neem je de sony S15, als je iets goedkoops wil, dan kan je de inspiron 15R SE overwegen. Als die 2 laptops je niets lijken, zie de asus N56.
Hoe simpel wil je 't hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UberQuaker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 13:04
Ik werk op een architecten bureau en we tekenen op zich steeds minder met Autocad en steeds meer met Revit. Vooral dat laatste pakket werkt om een of andere reden een stuk minder goed met Ati videokaarten dan met nVidia videokaarten.
Met Autocad heb ik die allergie voor Amd/Ati op zich niet gemerkt maar als je dus wil doorstappen naar Revit zou ik een laptop met nVidia videokaart nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Vergeet niet dat voor AutoCAD het een hele hoop uitmaakt of je een 'consumer' kaart hebt of een 'pro' kaart. Tegenwoordig is het verschil qua performance kleiner maar de drivers zijn wel degelijk beter bij de 'pro' kaarten.
Kijk dus eventjes naar de opties met Quadro's of FireGL's als je voor zeker wilt gaan ;)

Ik haalde in elk geval in benchmarks met driver hacks (jaja, kan ook) met de Pro driver betere resultaten voor AutoCAD/Revit dan de gewone driver.

Games spelen tja, wordt dan een ander verhaal ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

teh_twisted schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:22:
Vergeet niet dat voor AutoCAD het een hele hoop uitmaakt of je een 'consumer' kaart hebt of een 'pro' kaart. Tegenwoordig is het verschil qua performance kleiner maar de drivers zijn wel degelijk beter bij de 'pro' kaarten.
Kijk dus eventjes naar de opties met Quadro's of FireGL's als je voor zeker wilt gaan ;)

Ik haalde in elk geval in benchmarks met driver hacks (jaja, kan ook) met de Pro driver betere resultaten voor AutoCAD/Revit dan de gewone driver.

Games spelen tja, wordt dan een ander verhaal ;)
De net iets betere resultaten, dat is alles? ik draai solidworks (oke geen autocad, maar t is hetzelfde idee)
op een GT8600M draait prima.Je kan idd kijken naar die pro kaarten, maar ook vanwege het budget is het verstandiger om een normale mid range gpu kiezen probeer jij maar eens met een cad programma de gpu >90% aan het werk te zetten, zal je niet lukken. bij mij zijn de pieken 50% rest zit er ver onder. (15-25)
1G vram heb je meer aan :)

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 03-07-2012 01:39 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
mrc4nl schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:37:
[...]

De net iets betere resultaten, dat is alles? ik draai solidworks (oke geen autocad, maar t is hetzelfde idee)
op een GT8600M draait prima.Je kan idd kijken naar die pro kaarten, maar ook vanwege het budget is het verstandiger om een normale mid range gpu kiezen probeer jij maar eens met een cad programma de gpu >90% aan het werk te zetten, zal je niet lukken. bij mij zijn de pieken 50% rest zit er ver onder. (15-25)
1G vram heb je meer aan :)
Net als bij AutoCAD gaat het om dit lijstje (deze is voor Solidworks): http://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html
Dit is het lijstje van AutoCAD: http://usa.autodesk.com/a...id=18844534&siteID=123112

Tuurlijk je kan het erop wagen en hopen dat het werkt (zal het meestal wel) maar... zoals bv. de befaamde Optimus tech van NVIDIA gaat je dat -enorm- veel gezeik opleveren icm met AutoCAD/Revit en de hele mikmak eromheen. Laptop van m'n vriendin met een NVIDIA GT540M wilt 9/10x niet uit de Intel mode stappen als die druk bezig is in een van de 2 programma's. Uiteindelijke oplossing? Windows overtuigen dat die altijd 100% de videokaart mag belasten. Kan je net zo goed geen energiesparende dingen hebben.

Dit is niet de schuld van Windows (voor een keertje :+) maar de Optimus is echt bagger. Maar Autodesk is nog belabberder in dingen testen. Normale user rechten? Vergeet het maar. The list goes on.

Terug OT waar het om gaat: aan de hand van dat lijstje -moet- het gewoon werken. Wil je geen gezeur en gewoon 100% zeker weten dat het werkt check even of de videokaart overeenkomt met wat hun getest hebben voor je.
En zelfs laptops met Quadro's zijn niet meer zo duur: http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/precision-m4600/fs
€1119 is de laagste prijs voor een laptop met een FirePro en dan kan je er zelf een Quadro erin configgen als je liever NVIDIA wilt :)

Voor €1267 heb je een NVIDIA Quadro 2000M met 2GB GDDR3 erin ;) Die doet het ge-garandeerd. Volgens het lijstje is deze 'recommended'. (Die FirePro ook trouwens ;)).

Nu kan ik Dell niet perzé aanraden met hun customer care gezien ze nogal... onbehulpzaam waren bij de vorige laptop van m'n vriendin. Maar, normaliter moet 't wel snor zitten.

wel raad ik aan als je voor een Dell gaat -goed- elke laptop die ze bieden te configgen. Uiteindelijk kan de duurdere basis goedkoper uitvallen dan een gepimpte goedkope. Andere merken uit m'n hoofd die Quadro's e.d. aanbieden zijn nog HP en Lenovo.

Daarbuiten, uiteindelijk werkt alles op elke laptop tegenwoordig. Alleen hier wordt gevraagd naar iets dat echt supported is. Wil je geen gezeur e.d. ga je voor gecertificeerde drivers. Anders ie het gewoon een loterij :D

[ Voor 4% gewijzigd door teh_twisted op 03-07-2012 07:47 ]

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:36

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik werk al een tijd met Autodeskproducten op laptops, en zou je, net als een paar anderen hier al zeggen, willen aanraden om naar een Nvidia videokaart te kijken. Daarbij zou ik ook wel willen weten welke technische opleiding je gaat doen (dat heb ik in dit topic niet gezien). Bij Bouwkunde hebben we Autocad alleen gebruikt voor simpele 2D tekeningen, dat werkt op een laptop van 5 jaar oud ook prima.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teh_twisted schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 07:35:
En zelfs laptops met Quadro's zijn niet meer zo duur: http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/precision-m4600/fs
€1119 is de laagste prijs voor een laptop met een FirePro en dan kan je er zelf een Quadro erin configgen als je liever NVIDIA wilt :)
Exclusief BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Civiele techniek word mijn opleiding!

En de meningen zijn dus erg verdeelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:45:
[...]

Persoonlijk vind ik het nog wel een redelijk mooie laptop, qua spec's is hij in ieder geval wel beter.

Zonder de N56 zie ik nog 2 mogelijkheden:

Game laptop van MSI: pricewatch: MSI GE60 0NC-001NL
houd het 4 uur vol op batterij, Intel i7 Ivy bridge, 8GB ram en fullHD scherm.
Dus over heel de lijn qua spec's beter dan je Samsung. Ongeveer gelijk aan de Asus N56, maar 200 euro duurder.

2e mogelijkheid:
pricewatch: Medion Erazer X6815
3,5 uur batterij, Intel i7 Sandy bridge, 8GB ram en fullHD scherm.
Minder goed dan de MSI, maar opnieuw beter dan de Samsung.

Eigenlijk kan niet anders doen dan de N56 aanraden qua spec's voor het geld.
Maar de Samsung kan op zich ook gewoon AutoCAD draaien, keuze blijft aan jou.
Van de ASUS N56 zijn nog geen echte reviews, verder heb ik liever geen voor my wat onbekende merken
Vinand schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:52:
[...]

De Vaio S15, die boven je budget kun je ook samenstellen met een HDD in plaats van een SSD.. Dan valt die rond de Samsung 700... En die is wel beter als de samsung op letterlijk elk front. (SSD en RAM kun je zelf makkelijk upgraden)
Liever ook niet om samen te stellen.

Ook liever geen dell slechte ervaringen mee!

Dus ja kan het nu wel of niet dat is de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
hoezo niet om samen te stellen? wat is daar mis mee?

En een beetje google vind al genoeg reviews over de asus N56... En hoezo is Asus een onbekend merk? Zijn toch groter dan zo een beetje bijna elk ander merk...

http://www.sony.nl/product/vn-s-series <-- kijk hier een voor de S15
http://www.anandtech.com/...-and-asus-n56vm-preview/1 <--- asus N56

Een beetje zelf research... ;)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SheepSayMeh
  • Laatst online: 23-08 23:13
Wat je ook kan doen is op marktplaats een goedkope Lenovo Thinkpad met een quadro graka. Dan moet je waarschijnlijk wel inleveren op schermresolutie, maar je hebt een laptop die verder ideaal is voor jouw doeleinden.
Ook zien ze er lekker professioneel uit en zijn ze naar verluid niet kapot te krijgen.
Pagina: 1