Tweedehands speakers kopen verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:21
Hi,

Ik ben nu al een tijdje aan het rondneuzen op Marktplaats voor een set mooie voorspeakers. Ik heb nu een set zuilspeakers van JBL van 8 jaar oud. Ze klinken op zich nog prima, maar ik mis toch nog net dat extra gevoel in het geluid wat eruit komt. Voor films zijn ze prima, maar als ik een LP opzet, valt het me toch tegen.

Omdat ik niet het budget (er voor over) heb om de hoofdprijs te betalen voor een set leuke speakers, zoek ik wat op Marktplaats. Maar mijn vraag is, is dit wel verstandig? Ik zie soms mooie speakers voorbij komen die wel al oud zijn (Jaren 70--80), maar volgens mij wel goed. Vaak staat erbij dat de foam randen vervangen zijn etc.

Kortom, is het verstandig om oude high-end speakers te kopen, vergeleken met nieuwe mid-end speakers?

Laatste vraag :) Wat zijn leuke oude speakers die ik in de gaten moet houden op Marktplaats? Bijv. Bose, of B&W ?

Vorbeeld linkje voor iets wat me wel wat lijkt: LINK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 00:51

BHQ

Dat setje is best leuk, tweedehands kan je een hoop leuke speakers kopen. Kijk ook eens naar Elipson, die hebben leuk spul.

Doe jezelf een plezier en laat alle Bose voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
Jarpse schreef op maandag 02 juli 2012 @ 02:55:
Dat setje is best leuk, tweedehands kan je een hoop leuke speakers kopen. Kijk ook eens naar Elipson, die hebben leuk spul.

Doe jezelf een plezier en laat alle Bose voor wat het is.
Is Bose zo slecht? Ik dacht dat bijv. de Bose 901 nog best aardig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
SamuraiP1zzaCat schreef op maandag 02 juli 2012 @ 09:23:
[...]

Is Bose zo slecht? Ik dacht dat bijv. de Bose 901 nog best aardig waren.
De 901 is inderdaad 'best aardig', maar meer ook niet imho.

Het lijkt mij bij dit soort zaken belangrijk dat je gewoon langsgaat bij de verkoper om eerstehands de speakers te inspecteren en natuurlijk te beluisteren.

[ Voor 24% gewijzigd door HarmoniousVibe op 02-07-2012 10:26 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
HarmoniousVibe schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:24:
[...]

De 901 is inderdaad 'best aardig', maar meer ook niet imho.

Het lijkt mij bij dit soort zaken belangrijk dat je gewoon langsgaat bij de verkoper om eerstehands de speakers te inspecteren en natuurlijk te beluisteren.
Wat is dan wel een goed merk om in de gaten te houden op Marktplaats? Bose kun je namelijk redelijk wat van vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
SamuraiP1zzaCat schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:33:
[...]

Wat is dan wel een goed merk om in de gaten te houden op Marktplaats? Bose kun je namelijk redelijk wat van vinden...
Omdat iedereen daar vanaf wil natuurlijk ;)

Met mijn 26 lentes jong heb ik weinig tot geen ervaring met 'oude' speakers helaas. Ik heb dus alleen toevallig veel naar de 901's geluisterd omdat mijn ouders die hadden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Littleburst
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-04 15:31
Ik heb zelf sinds 2 maand 2 Kenwood LS 990 uit 1978 ergens.
De man waarvan ik ze kocht was ook een behoorlijke audiofiel en ik had niet de indruk dat de speakers vaak van hun plek kwamen. Rubbers en conussen zagen er goed uit en bij het opendraaien van het volume met nummers met veel bas/hoog/midden klinken ze ook nog goed.

Gebaseerd op mijn ervaringen zou ik het iedereen aanraden, maar wel alleen als je echt het idee hebt dat de verkoper ze goed behandeld heeft.

Nadeel van B&W speakers is dat de vraag ernaar behoorlijk hoog is en het vinden van koopjes een stuk moeilijker is. Het doorspitten van het vintage topic is misschien wel een goede manier om wat informatie te vergaren. Aangezien er nogal wat verschil zit in kwaliteit van nu en toen van fabrikanten(Nu slecht, hoeft niet te betekenen dat ze vroeger ook slecht waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237382

Ik heb wel eens voorbij zien komen dat het handig kan zijn om de filters na 10-15 jaar te vervangen. Voor de rest zijn speakers vrijwel niet kapot te krijgen zolang de vorige eigenaar er maar redelijk mee is omgegaan.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee (en ik kan mij ook niet bedenken hoe filters slijten) maar misschien dat een andere Tweaker hier wat meer licht op kan schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
die oude bose doen het opzich ook wel redelijk heb hier setje 201 (3 series) geloof ik staan geen idee hoevel wat ze eigenlijk staan maar ze nemen allebij iets van 70 watt rms das een flinke bak herrie en in tegenstelling tot veel andere speakers die ik heb gehad geen krakende tweeters :)+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

OMD

Niks mis met oudere luidsprekers van Bose.

Vooral de Bose 701 hebben bij mij een warm plekje verdient in mijn audio hart.
Rest is inderdaad niet echt veel soeps inclusief de 901 waar je 20 meter muur voor moet hebben om het een beetje leuk te doen laten klinken.

Wharfedale uit de jaren 80 is ook nog wel aanvraadbaar qua klank, zeker de E-serie maar die zijn moeilijk te krijgen zonder gelijmde woofers.

B&W is zowiezo wel prima van de afgelopen 30 jaar. Je moet alleen wel opletten dat de woofers niet verlijmd zijn en als dat wel zo is dan graag de factuur vragen van het bedrijf die het gedaan heeft. Nooit kopen van een dat kan ik toch wel zelf hobbyist!

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:25
Ik heb zelf alleen maar 2e hands speakers :)
2 x B&W 685 (300 betaald voor het setje)
2 x B&W 603 S3 (250 geloof ik voor het setje)
En een B&W HTM62 voor 150 euro

Dus ik heb voor een vrij laag bedrag een heel leuk surround setje verzameld. Alle speakers waren in echt in nieuwstaat. Geen krasje etc. Mensen die dit soort speakers aanschaffen zijn meestal ook echt wel liefhebbers en gaan meestal zuinig om met deze spullen.

Ik heb ze overigens allemaal via het 2e hands gedeelte van hifi.nl

Waarom moeten ze oud zijn? De nieuwere 2e speakers zijn ook voor prima bedragen te vinden :)

[ Voor 8% gewijzigd door sbmuc op 02-07-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Tweedehands kan heel goed, alleen opletten of ze in een niet rokers en huisdiervrije ruimte hebben gestaan.
Speakers die uit een huis komen waar veel gerookt is blijven altijd stinken en zijn vaak geel en vettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188596

Anoniem: 237382 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 12:32:
Ik heb wel eens voorbij zien komen dat het handig kan zijn om de filters na 10-15 jaar te vervangen. Voor de rest zijn speakers vrijwel niet kapot te krijgen zolang de vorige eigenaar er maar redelijk mee is omgegaan.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee (en ik kan mij ook niet bedenken hoe filters slijten) maar misschien dat een andere Tweaker hier wat meer licht op kan schijnen.
Condensatoren van filters "slijten", de spoelen niet. Wil echter niet zeggen dat in alle oudere speakers de condensatoren altijd vervangen moeten worden.
Verder zijn vooral de randen van oudere speakers iets om goed op te letten. Foamranden vergaan nogal eens, rubberranden kunnen verharden, uitdrogen en soms verzakken waardoor de conus niet meer goed gecentreerd is of zelfs aanloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je bereid bent om 300 euro uit te geven aan speakers, kan ik je aanraden eens naar Klipsch F1's of F10's (jongere broertje, zelfde speaker) te gaan luisteren. Scheelt je 100 euro en die dingen zijn echt heel veel bang for buck :)

Maar uiteraard moet het qua geluid wel je smaak zijn en bij de muziek passen die je draait :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 00:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Speakers van een paar jaar oud zou ik wel aan durven, maar het probleem met oudere speakers (meer dan 10 jaar) is dat je de kans loopt op uitgedroogde rubber randen rond de speakers, de speakers klinken daar door lang niet zo mooi meer als ze zouden kunnen.
Als je voor een prikkie de kasten over kan nemen en er zelf nieuwe speakers in zet, dan is het voor dure speakers vaak nog wel de moeite waard. Maar speakers van 15 a 20 jaar oud waar niets mee is gedaan zijn naar mijn mening de moeite niet meer waard, ongeacht of ze door een roker of een persoon met huisdieren zijn gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
Thanks voor jullie visie.... Ik denk toch dat ik maar ga kijken of ik een nieuwer setje op de kop kan tikken.
De tip van hifi.nl/tweedehands is een goede tip! :) Daar staat trouwens wel echt bruut geweld tussen, maar daar is de prijs ook naar :9~

Als iemand nog tips heeft van een bepaald merk wat leuk is te krijgen tweedehands hoor ik het nog steeds graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
Ik heb tweedehands Duson speakers gekocht, gemodificeerde speakers van een echte audiofiel :) Ze klinken als een klok. Echt uiterst tevreden mee! Kortom, het loont de moeite om even goed te zoeken eer je de audioboer opzoekt.

Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/b/ce/csv3JvZ7jK3jplf/la4zWg==.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05 13:06
Tweede hands kan prima. Het hangt vaak helemaal af van hoe de vorige eigenaar met z`n spullen omging. Vraag om duidelijke grote foto`s dan krijg je wel een goed beeld van de huidige staat van de speakers en of het überhaupt de moeite waard is om ervoor in de auto te stappen.

Heb jaren terug een setje Quadral zuilen via marktplaats voor mooie prijs kunnen kopen en luister er nog bijna dagelijks naar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Hey ik kan zeker 2e hands adviseren, veel boxen zijn meer dan prima.

Ik heb zelf van mijn vader gekregen een van zijn oude boxen eind jaren 80 volgens mij B&W 200 series boxen. Ze klinken als een klok, en zelfs met gebrek aan SUB, is de bass dikker grootser van klank dan onze 5.1 cinema surround set..

PS: mijn vader heeft het mijn moeder nog niet vergeven dat de B&W boxen weg moesten, het was of de boxen weg of mijn moeder weg :p keuze was daarentegen toch nog makkelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

Exirion

Gadgetfetisjist

Aan de heren hierboven: leest nou niemand een topic door voordat ie reageert? :)

SamuraiP1zzaCat in "Tweedehands speakers kopen verstandig?"

Hij heeft al tweedehands speakers gekocht.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188596

taeke18 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 23:24:
Hey ik kan zeker 2e hands adviseren, veel boxen zijn meer dan prima.

Ik heb zelf van mijn vader gekregen een van zijn oude boxen eind jaren 80 volgens mij B&W 200 series boxen. Ze klinken als een klok, en zelfs met gebrek aan SUB, is de bass dikker grootser van klank dan onze 5.1 cinema surround set..

PS: mijn vader heeft het mijn moeder nog niet vergeven dat de B&W boxen weg moesten, het was of de boxen weg of mijn moeder weg :p keuze was daarentegen toch nog makkelijk :p
Je moeder is vertrokken of de sfeer in huis is nooit meer goed geweest? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 188596 op 04-07-2012 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Normaal gesproken koop ik geen tweedehandse elektronica spullen. Nu heb ik een Bose Companion 3 op het oog; deze gebruiken we op school en persoonlijk vind ik het geluid echt prachtig. Alleen kost dit setje 300 euro in de winkel. Nu heb ik op Marktplaats een aantal advertenties gevonden met dit setje en deze vragen gemiddeld 200 euro. Heb er ééntje gesproken en mag hem voor 160 euro meenemen. Nu heb ik niet echt veel verstand van luidsprekers en wil ik ook geen miskoop doen.
Heb zelf al gezocht waar ik op moet letten, maar zoveel verstand heb ik er niet van.

Nu is de verkoper iemand die ook andere boxen en andere dingen verkoopt (andere advertenties bekeken. Ik twijfel een beetje om een tweedehandse setje te kopen en ben vooral bang dat het setje na een tijd niet meer werkt ofso.

Enige tips of adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:57

mr.paaJ

generatie cmd+z

langsgaan en luisteren of het goed klinkt (zuiver, volumeknop die niet kraakt) is het enige dat je kunt doen. Aankoopbewijs erbij voor eventuele problemen (nog garantie over?) en hopen dat het goed gaat. Speakers zijn meestal redelijk probleem-vrij.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Hij heeft geen aankoopbon en doos meer. Misschien idd even langsgaan en goed testen. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399752

Niks mis met een mooi tweedehands setje. Wat voor versterker heb je? Ben zelf fan van de dm110. In jouw geval zou ik voor zijn grotere broer gaan: de B&W DM 330. Het e.e.a hangt wel nauw samen met je versterker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399752

Eventueel een mooi Nakamichi versterkertje erbij en je hebt een oldskool topsetje voor 200 euro.
Pagina: 1