Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26
Sinds een aantal jaar ben ik aan het fotograferen en het bevalt me uitstekend. Voornamelijk landschappen, natuur, timelapse en familie kiekjes. Nu voor mijn studie heb ik ook vaker film nodig dit kan niet met mijn huidige camera en onderandere daarom zoek ik een nieuwe camera.

De huidige camera is een Nikon D200, qua bouwkaliteit is het een heerlijke camera. Ik ga ieder weekend op weg van Eindhoven naar Heerenveen en gooi dan de camera in de tas. Maar ik begin de tekortkomingen te merken. Zoals eerder gezegd er is geen film functie aanwezig en dat mis ik ontzettend. Verder begint de sensor oud te worden, dit is te merken aan de vele ‘hot pixels’, kleurbanding en slechte iso prestaties.

Verder heb ik nog een 18-55mm objectief maar die is niet erg scherp, waarschijnlijk doordat hij een keertje gevallen is en de lenzen zijn verschoven ten opzichte van elkaar. De 70-300 tamron is een slecht objectief waar slecht mooie scherpe foto’s uit komen. Dan blijft de 50mm f1.8 over en daar ben ik erg tevreden over.

Het budget is 1500 euro. Mijn keuze is nu gevallen op een tweedehands Canon 5D mark 2.
Voornamelijk doordat deze camera, goede filmprestaties heeft, goede bouwkaliteit, betere ISO prestaties en in mijn opzicht toekomst bestendig is. Doordat je magic lantern kunt gebruiken op de 5D mark II is hij nog beter te gebruiken als film camera, maar ik meende dat je dan ook time-lapses kunt maken.

Ik heb nu dus een 18-55 op een camera met een cropfactor van 1,5. Dat zou dus uitkomen op ongeveer 27mm. Dat is wat ik minimaal zou willen, meer wide angle zou ook prettig zijn. Qua tele maakt het niet zoveel uit als het maar minimaal 70mm is op full frame. Doordat de camera 21Mp heeft heb ik naar mijn idee minder tele nodig, zeker omdat ik merk dat ik niet zovaak, eigenlijk nooit, tele gebruik.
Verder zou ik de camera willen gaan gebruiken met party fotografie, zowel film als foto.

Volgens mij kan ik met deze Canon 5D mark II wat ik wil. Mijn vraag is nu aan jullie is dit een verstandige keuze en wat voor objectieven zouden hierbij in mijn budget passen, ook tweedehands.
Ik zat zelf te denken aan een 50mm f1.8 maar verder weet ik niet wat verstandig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
walletje-w schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:55:
Sinds een aantal jaar ben ik aan het fotograferen en het bevalt me uitstekend. Voornamelijk landschappen, natuur, timelapse en familie kiekjes. Nu voor mijn studie heb ik ook vaker film nodig dit kan niet met mijn huidige camera en onderandere daarom zoek ik een nieuwe camera.

De huidige camera is een Nikon D200, qua bouwkaliteit is het een heerlijke camera. Ik ga ieder weekend op weg van Eindhoven naar Heerenveen en gooi dan de camera in de tas. Maar ik begin de tekortkomingen te merken. Zoals eerder gezegd er is geen film functie aanwezig en dat mis ik ontzettend. Verder begint de sensor oud te worden, dit is te merken aan de vele ‘hot pixels’, kleurbanding en slechte iso prestaties.

Verder heb ik nog een 18-55mm objectief maar die is niet erg scherp, waarschijnlijk doordat hij een keertje gevallen is en de lenzen zijn verschoven ten opzichte van elkaar. De 70-300 tamron is een slecht objectief waar slecht mooie scherpe foto’s uit komen. Dan blijft de 50mm f1.8 over en daar ben ik erg tevreden over.

Het budget is 1500 euro. Mijn keuze is nu gevallen op een tweedehands Canon 5D mark 2.
Voornamelijk doordat deze camera, goede filmprestaties heeft, goede bouwkaliteit, betere ISO prestaties en in mijn opzicht toekomst bestendig is. Doordat je magic lantern kunt gebruiken op de 5D mark II is hij nog beter te gebruiken als film camera, maar ik meende dat je dan ook time-lapses kunt maken.

Ik heb nu dus een 18-55 op een camera met een cropfactor van 1,5. Dat zou dus uitkomen op ongeveer 27mm. Dat is wat ik minimaal zou willen, meer wide angle zou ook prettig zijn. Qua tele maakt het niet zoveel uit als het maar minimaal 70mm is op full frame. Doordat de camera 21Mp heeft heb ik naar mijn idee minder tele nodig, zeker omdat ik merk dat ik niet zovaak, eigenlijk nooit, tele gebruik.
Verder zou ik de camera willen gaan gebruiken met party fotografie, zowel film als foto.

Volgens mij kan ik met deze Canon 5D mark II wat ik wil. Mijn vraag is nu aan jullie is dit een verstandige keuze en wat voor objectieven zouden hierbij in mijn budget passen, ook tweedehands.
Ik zat zelf te denken aan een 50mm f1.8 maar verder weet ik niet wat verstandig zou zijn.
Met een tweedehands 5D mk2 blijft er helaas weinig over van de 1500 euro om een fijn objectief van te kopen. Direct vergelijkbaar met de 18-55 op een crop body is een standaard zoom van 24-70. Aangezien je meer lengte wilt wordt dat snel de 24-105 IS. Ook de lens die samen met de 5D m2 werd aangeboden.

Maar dit is wel een prijzige combinatie wat je niet red met 1500 euro. Sterker, met 1500 euro moet je blij zijn als er genoeg overblijft voor een 35/2 of 28/2.8

Ga je voor een goedkopere 24-70 als die van sigma of tamron, welke ook al boven budget zijn dan merk je snel dat er veel meer geëist wordt van de lens door de full frame sensor. Bij normaal gebruik prima, maar voor landschappen kan dat snel irriteren. Zeker als je een dure, goede camera koopt en er dan niet uit kunt halen wat er in zit.

Daaronder in prijs zitten de oude standaard zooms uit het analoge tijdperk. Oude canon EF zooms als een 28-70/ 4.5-5.6 oid. Deze zijn in kwaliteit echter zo ver naar beneden dat het zonde is ze op een 5D 2 te gebruiken.

Beginnen met primes als goedkoop altenatief met goede kwaliteit is daarvoor een perfecte oplossing, maar is wel iets anders dan de zoomlens die je gewent was. De 50/1.8 is geen wonderlens, maar misschien de enige die in je budget valt. En voor de prijs is de kwaliteit nog prima.

Maar eerlijk gezegd zou ik of het budget oprekken tot je of een mooi setje primes kunt kopen (vergelijkbaar met de brandpunten die je het meest gebruikte als een 24/2.8, 50/1.8 en 85/1.8) of gaan voor een beter zoom op een cropbody.
Een 7D is ook een meer dan prima body, en met een 17-55 IS heb je precies de brandpunten die je gewent was met IS, f/2.8 en met goede kwaliteit.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mijn persoonlijke keuze zou zijn om de 5D te laten voor wat het is.

Ik zou zelf dan eerder kijken naar een 60D of een 7D met bijvoorbeeld een Canon 17-55 of 15-85. Dit zijn beide erg goede objectieven. Indien je meer tele wenst kun je bijvoorbeeld kijken naar de 70-200 f/4 of f/2.8 (met IS of zonder IS)

Je budget lijkt ruim, maar vergis je niet goed glaswerk is prijzig. En hier zou ik zelf meer voor uitgeven dan voor de body ;-) (maar dit alles is persoonlijk)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Aangezien je tevreden bent over je 50 mm, zou je ook kunnen overwegen om een Nikon D7000 body aan te schaffen. Daarmee ga je niet naar FullFrame, maar de vraag is even hoe belangrijk dat is. De D7000 kan ook filmen.

De D7000/50 mm zal een beeldhoek hebben die je nu ook gewend bent.

Een D7000 doet rond de 800 euro, zodat je ook nog een redelijk budget over hebt om glaswerk te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-05 16:33
d7000, je behoudt je lenzen, houdt nog wat geld over voor wat goed glaswerk.

Ik zou persoonlijk de voorkeur geven aan goed glas en een mindere body dan aan een top body en dan geen geld meer voor lenzen.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Vergeet niet dat als je naar een ander merk overstapt je zal moeten wennen aan de eventuele nieuwe plek van je knopjes--of algehele afwezigheid ervan, ander menu en dat staat sommige mensen tegen. En daar kom je meestal pas achter NADAT je het geld uitgegeven hebt.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ten eerste bedankt voor het meedenken.
@ RobertJRB: 70mm is nu in ieder geval genoeg. Ik heb geen behoefte aan meer tele, en de extra megapixels zouden een klein beetje compenseren voor minder mm.

Ik vraag me af hoe erg ik het ga merken als ik een sigma of tamron lens op een 5d mk2 aansluit. Ik kom nu vanaf een Nikon D200 met een goedkope kitlens. Ik voel me nu vooral gelimiteerd in de mogelijkheden van de body, goed glaswerk is belangrijk dat begrijp ik maar zonder een body heb ik de mogelijkheden niet eens. Ik wil nu vooral mezelf de mogelijkheid geven om te groeien en zie de body dus eigenlijk als het belangrijkste onderdeel.

Filmen vind ik ook erg belangrijk en aangezien Magic Lantern nog niet beschikbaar is voor de 7D merk ik wel dat de ondersteuning minder is voor dat type.

De 60D vind ik niet stevig genoeg. Ik ga redelijk ruw met mijn spullen om en verwacht ook dat ze dat aankunnen. Ik zal er niet mee gooien maar ze zullen ook niet altijd in een zacht schuimrubber hoesje vervoerd worden. Hij zal meegenomen worden op verschillende sportvakanties en zal ook behoorlijk wat zand, stof en regen te verduren krijgen. Ook daarom vind ik de 60D simpelweg niet een slimme keuze voor de toekomst.

De 7D scheelt wel weer 400 euro maar ik ben er zelf nog niet uit of het dat waard is.
Ik heb simpelweg nu niet het geld blijkt om kwalitatief goede lenzen te kopen, maar ben tot nu toe ook altijd tevreden geweest met wat ik nu voor mogelijkheden had met mijn glaswerk.

Ik zou graag bij Nikon willen blijven maar die bieden gewoon niet wat ik wil. Goede filmprestaties in een degelijke redelijk betaalbare body. Ik heb al regelmatig met een canon gewerkt en ik zal daar wel aan kunnen wennen net zoals aan de verschillende beeldhoeken.

Ik vraag me af waarom jullie allemaal voor beter glaswerk gaan dan voor een goede body?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29

Daan_

Alles op zijn tijd !!

60D kan zeker tegen een stootje en de 7D kan dat zeker. En wat heb je aan een body die een weatherseal heeft als je objectieven dat niet hebben ?
The Canon EOS 60D has received the same level of weather sealing as the EOS 50D. This amount is slightly less than the 7D's level of sealing.
Bron: the-digital-picture.com

Canon 60D vs 550D vs 7D - which one is better?

Waarom eerder kiezen voor goed objectief ? Hier is al erg veel over geschreven ;-)
Pro DSLR + Cheapo Lens vs "Cheapo" DSLR + Pro Lens

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 02-07-2012 21:20 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
walletje-w schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:46:
Ik vraag me af waarom jullie allemaal voor beter glaswerk gaan dan voor een goede body?
Omdat juist het glaswerk het verschil maakt. All die camera's hebben eigenlijk gewoon goede sensoren. En juist de lens die je ervoor zet maakt het grote verschil.
Een 5D mk2 met een crappy lens geeft minder beeldkwaliteit dan een 650D met een erg goede lens. En dan hebben we het nog niet over dat de 5D nog meer eist van de lens dan de 650D.

Bovendien houd een goede lens veel meer waarde dan een camera, maar dat hoeft geen reden te zijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Glaswerk behoudt zijn waarde, bodies zijn vrij snel niks meer waard.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36

Ik zou graag bij Nikon willen blijven maar die bieden gewoon niet wat ik wil. Goede filmprestaties in een degelijke redelijk betaalbare body. Ik heb al regelmatig met een canon gewerkt en ik zal daar wel aan kunnen wennen net zoals aan de verschillende beeldhoeken.
Wat doet een D7000 dan niet wat de canons wel doen (afgezien van fullframe op de 5d natuurlijk) ?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
die snap ik ook even niet, ik heb zelf een d7000 en deze kan toch best leuk filmen, ik gebruik het verder niet, dus kan er niet over oordelen.

Kostentechnisc gezien is deze nog een stuk goedkoper dan de 7d ook, laat staan een 2e hands 5d mk2, die is 2 keer zo duur als een nieuwe d7000.

Met respect, maar het klinkt alsof je perse die 5d in je hoofd hebt zitten en deze er toch niet meer uitgepraat wordt.....
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:44

sapphire

Die-hard pruts0r

Ten eerste bedankt voor het meedenken.
@ RobertJRB: 70mm is nu in ieder geval genoeg. Ik heb geen behoefte aan meer tele, en de extra megapixels zouden een klein beetje compenseren voor minder mm.

Ik vraag me af hoe erg ik het ga merken als ik een sigma of tamron lens op een 5d mk2 aansluit. Ik kom nu vanaf een Nikon D200 met een goedkope kitlens. Ik voel me nu vooral gelimiteerd in de mogelijkheden van de body, goed glaswerk is belangrijk dat begrijp ik maar zonder een body heb ik de mogelijkheden niet eens. Ik wil nu vooral mezelf de mogelijkheid geven om te groeien en zie de body dus eigenlijk als het belangrijkste onderdeel.
een 5DII met een goedkope Tamron 28-75/2.8 is een fijne combi hoor :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wijnands schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 11:07:
Wat doet een D7000 dan niet wat de canons wel doen (afgezien van fullframe op de 5d natuurlijk) ?
1080p @ 25fps bijvoorbeeld :X Afgezien daarvan imo weinig mis met een D7000.
Ik weet niet of ik halverwege 2012 een camera uit 2005 zou vervangen door een camera uit 2008. Wat dacht je van een 60D, als filmen zo belangrijk voor je is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Laatst online: 12:10
De 60D vind ik niet stevig genoeg. Ik ga redelijk ruw met mijn spullen om en verwacht ook dat ze dat aankunnen. Ik zal er niet mee gooien maar ze zullen ook niet altijd in een zacht schuimrubber hoesje vervoerd worden. Hij zal meegenomen worden op verschillende sportvakanties en zal ook behoorlijk wat zand, stof en regen te verduren krijgen. Ook daarom vind ik de 60D simpelweg niet een slimme keuze voor de toekomst.
Wat vind je niet stevig aan de 60D? :?
Het is een zeer stevige camera, sluit goed aan bij je eisen en geeft je genoeg ruimte om een mooie lens erbij te nemen. Lijkt me juist de slimme keuze voor de toekomst.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

hfos schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:37:
[...]

Dat ondersteunt de 5DmkII ook niet, die doet alleen 30fps. D7000 is op 1080p inderdaad 24fps, op 720p 24, 25 of 30. Maar of dat nou een doorslaggevend verschil is in de praktijk vraag ik me af.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
icm Magic Lantern kan het volgens mij wel

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
hfos schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:37:
[...]

Ik weet niet of ik halverwege 2012 een camera uit 2005 zou vervangen door een camera uit 2008.
Doel je daarbij op de D7000? Die is van najaar 2010 hoor.
Orion84 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:49:
[...]

Dat ondersteunt de 5DmkII ook niet, die doet alleen 30fps. D7000 is op 1080p inderdaad 24fps, op 720p 24, 25 of 30. Maar of dat nou een doorslaggevend verschil is in de praktijk vraag ik me af.
Ik ook maar ja, ik ben geen held op video gebied.

[ Voor 34% gewijzigd door Wijnands op 03-07-2012 13:13 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Blijf lekker bij Nikon :) Binnenkort komt de D600 en daar kun je alles mee wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53
Orion84 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:49:
[...]

Mijn 5D2 doet gewoon 1080p met 24, 25 (PAL) en 30fps (NTSC).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Universal Creations schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 13:38:
[...]

Mijn 5D2 doet gewoon 1080p met 24, 25 (PAL) en 30fps (NTSC).
Ok, dan klopt de info van dpreview niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

ik zou ook gewoon voor de d7000 gaan, fantastische camera gewoon en helemaal als je van een d200 komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wijnands schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 13:13:
Doel je daarbij op de D7000? Die is van najaar 2010 hoor.
Neen, op de D200 en de 5DmkII respectievelijk; walletje-w's originele keuze. Ik zou zelf eerder voor een D7000 gaan in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Je legt erg de nadruk op filmen. Vergeet niet dat als je wilt gaan filmen je nog een hoop van je budget nodig hebt voor allerlei ondersteunende hardware. Stabilizer, follow focus, externe audio recorder, goede videokop voor je statief, wat continue light. Misschien moet je je computer upgraden om lekker video te kunnen editten.

Je hele budget uitgeven aan alleen een (5DmkII) body lijkt me geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 15:39

djunicron

*click-swoosh-thud*

treative schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:39:
[...]

Wat vind je niet stevig aan de 60D? :?
Het is een zeer stevige camera, sluit goed aan bij je eisen en geeft je genoeg ruimte om een mooie lens erbij te nemen. Lijkt me juist de slimme keuze voor de toekomst.
Ik had een 1000D, die is toch niet zo best gebouwd. Ik heb em in m'n (non-camera!)tas op rotsen gegooid. (anders ging ik zelf wellicht tegen de desbetreffende rotsen, auw) Ik heb em warm laten worden. Nat laten worden op zee, onder watervallen met niets meer dan een reishanddoekje. Ik heb er mee rondgerend door bossen en werkelijk geen centje pijn.
Nu heb ik een 60D. Die is steviger en aardig weathersealed. Het schermpje kan weggedraaid. En als je per ongeluk de verkeerde kant op draait aan het ding, voelt het niet alsof het af gaat breken.

De video kwaliteit is prima wat mij betreft ik zou niet veel beter hoeven eigenlijk.

Meer groothoek op een Canon Crop zou voor mij de Tonika 11-16 worden. De Nikon 14-20 (zeg ik dat nu goed?) is ook prachtig en prima binnen de prijs. Als ik zo over je gebruik lees, zou ik eerder een D5100 danwel D7000 halen en daar een dergelijke groothoek zoom bij doen. Of als je correcties in LR niet zo erg vind een Samyang 14mm wellicht. Standaard heb je al (zij het wellicht defect) dus voor nu en dan wat tele / portret zou je met een 50 of 85mm prime al klaar zijn. Of wellicht een Macro variant als je dat meer zou gebruiken dan focuspunten voorbij de 10m. Hoewel macro-tele en dan filmen weer niet ideaal is.

Maar goed, dat zou ik doen. Als je tevreden bent geweest over de ergonomie en bediening van je Nikon, moet je vooral niet naar Canon overstappen. Ik zou het andersom in ieder geval niet waarderen.

Daarnaast heb ik de 5D mk 1 en 2 wel geprobeerd versus m'n toenmalige ervaring met de 350 en 450D en nu versus m'n 60D. Ik moet zeggen dat ik niet zo onder de indruk was. Het glaswerk wat je op de 5D als ideaal glaswerk zou zetten is meer iets waar ik van onder de indruk was. Maar goed, dat hele verschil is al wat in het Digital Rev filmpje hierboven wordt aangehaald.

Party fotografie: Ik zou idealiter een 85mm + ledsoftbox meenemen voor foto (misschien op je D200?) en iets van 12-40mm voor een overzichtje, waar dan film weer erg leuk op zou zijn. (hele podium erop, groepen publiek, licht / vuur / laser shows) Daar wil je dan dus liever geen flits bij nodig hebben en zijn in het geval van een podium de iso prestaties weer wat belangrijker. Op het publiek kan je wel eens een flits loslaten.

Het moment dat je close up wilt met de artiesten zal je alleen juist wél meer tele nodig hebben. Wellicht dat je de 85mm zou kunnen vervangen door een 70-200mm of 100-300mm voor dat doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

[knip]
De kans is groot dat je foto's als al een stuk beter worden als je alleen je lenzen upgrade. Zoals je zelf al aangeeft, lukt het wel om foto's te maken van de kwaliteit die jij wilt als je je 50mm inzet, maar gaat het fout op het moment dat je je budget (zoom) lenzen gebruikt.

Kortom in de dagelijkse praktijk merk jij nu al dat het NIET je body is die de limiterende factor is, maar de lenzen die je hebt/gebruikt.

Daar zie je dus ook gelijk de reden dat wij inderdaad allemaal kiezen voor beter glaswerk en een wat minder pro body. Als je nu een budget van 3000+ euro genoemd zou hebben, dan zou niemand het vreemd vinden dat je inzet op een body van 1500 euro. Nu ja, zo zwart-wit is het ook niet. Als je duidelijk kan onderbouwen dat je slechts een zeer beperkte set lenzen nodig hebt. Heb je een wat bredere lensbehoefte, dan zou iedereen hier blijven aangeven: Kies voor een minder pro body en kies voor goede lenzen.

Op basis van de keuzes die jij lijkt te willen maken, zou het mij niet verbazen als jij straks met een set rondloopt die 2000 euro heeft gekost en waarmee je nauwlijks betere foto's maakt dan die je nu met je huidige set maakt.

Om nog een argument aan te dragen, ga ik even naar de tweedehands markt kijken. 2e hands prijzen worden door een groot aantal verschillende factoren bepaald. Maar bij zeer nieuwe spullen is het volgende te zien:
Een body die 1 jaar oud is en relatief weinig kliks heeft, wordt 2e hands verkocht voor rond de 60%-80% van de nieuwprijs (als de body nog leverbaar is!). Een lens van 1 jaar oud wordt 2e hands verkocht voor rond de 80-90% van de nieuwprijs.
(Let op weinig kliks op de body, dus eigenlijk geen slijtage. Ik heb zelf mijn D700 gekocht met 3000 kliks voor 1300 euro. (Nieuwprijs op dat moment 1800+ euro))

Kortom body's raken veel sneller hun waarde kwijt. Een deel van de reden daarvan is heel simpel dat body's minder invloed hebben op het beeld dan de meeste mensen zich realiseren.

(Dat effect zie je nog veel sterker als je gaat kijken naar oude film camera's. Niet de camera, maar het filmpje was daar een belangrijke factor. Waarom koop je dan een duurdere camera? Om het bedieningsgemak, maar dat gemak heb je alleen als je ook wat van fotograferen weet. Voor mijn ouders is een instapper veel handiger.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 11:18
Ik heb zelf een D200 en gebruik deze met hele goede lensen (50mm/1.8; 24-70/2.8 N en 70-200/2.8 N), de foto's zijn gestoken scherp en geschikt voor A3+ afdrukken. Misschien wel meer, maar dat heb ik nog nooit nodig gehad.
Boven ISO 400 heb ik hem niet echt gebruikt, dan wel meer ruis.

Zelf zou ik eerder voor een betere lens gaan dan een nieuwe body. Nu ik al goede lensen heb, ga ik voor de D800. Slechte lensen op een goede body is nog steeds slecht.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik ben een half uur in de Media markt geweest en heb lopen spelen met verschillende body's.
Van Nikon is er nu in ieder geval niets wat ik aan zou willen schaffen. De D7000 is qua ergonomie echt een ruime stap onder de D200.
Dit is jammer want ik heb nu natuurlijk al verschillende lenzen van Nikon, alhoewel deze dus niet al te best zijn in kwaliteit blijft het handig. Ook dat ik al gewend ben aan Nikon. De D600 zou een optie kunnen zijn, er is nu een gat aanwezig bij Nikon tussen de D7000 en de D800. Daar zijn nu natuurlijk nog wel de D300s en D700 aanwezig maar het zou toch erg logisch zijn als daar een opvolger voor komt en als ze die twee dan samenvoegen. Wie weet is dat interessant.

Verder zijn de Canon 60D en 7D beide interessant. 7D ligt lekkerder in de hand maar de 60D ligt niet slecht in de hand. De 5D is zwaar en groot. Ligt wel goed in de hand.

De D7000 word hem dus niet. Qua sensor ga ik vooruit en qua mogelijkheden maar qua bouw achteruit en ik vind het wel belangrijk dat hij lekker in de hand ligt.

Over de extra kosten voor filmen, dat valt wel mee. Ik heb nu ook een aantal filmpjes gemaakt met geleende canon's en je kunt je prima behelpen met goedkope opstellingen. Ook zijn dit juist allemaal producten die ik later kan aanschaffen om het mezelf makkelijker te maken. Niet een directe vereiste om het mezelf mogelijk te maken.

Ik ben met jullie eens dat de kwaliteit van mijn foto's omhoog gaat als ik betere lenzen koop, ook nu op mijn D200 maar dat is dus niet per se wat ik wil. Ik wil mezelf de mogelijkheden gunnen om andere dingen te gaan doen met de camera. Ook is de Nikon D200 op qua sensor. Erg veel ruis, erg veel hot pixels, erg veel kleurbanding zodra er meer schaduwen aanwezig zijn en natuurlijk geen film functie. Daarom is de body nu juist mijn limiterende factor.

Stel dat ik een set koop van 2000 euro en dan amper betere foto's maak dan dat ik nu maak zou ik nog steeds tevreden kunnen zijn. Ik ben nu tenslotte ook tevreden over de meeste foto's. Maar ik moet nu altijd werken met de beperkingen van de body. Ik wil mezelf de kans geven op meerdere gebieden te groeien en daarom is mijn plan over te stappen op een andere 'pro' body. De lenzen geven me de kans niet, wellicht één of twee stops meer licht maar daar kan ik nu ook al vaak omheen werken in bepaalde situaties. De lenzen kan ik daarna weer in stappen aanschaffen.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk word waarom ik wil upgraden naar een nieuwe body :)
De Canon 5DII lijkt nu wel af te vallen, ik was eerst gericht op de betere film prestaties en hij presteert een stop beter dan de sensor in de 7D maar daar betaal ik dan wel 400 euro voor.
De 7D en 60D zijn interessant en misschien is het dus verstandig te wachten op de D600/D400?
De 7D staat op marktplaats 7D - 15-85mm IS USM - 50mm 1.8 Voor ongeveer 1350 euro. Wellicht is dat interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Verstandige zet om het gewoon eens uit te gaan proberen :)

Wel opvallend dat je de D7000 direct afserveert, maar de 60D als "niet slecht" bestempelt. Heb altijd gedacht dat die twee redelijk vergelijkbaar waren qua ergonomie?

De D600 zal naar alle waarschijnlijkheid dezelfde body hebben als de D7000. Dus als die je niet bevalt, dan hoef je daar niet op te wachten.

Het ligt min of meer in de lijn der verwachting dat de D300s opgevolgd wordt door een D400, maar zeker is dat niet. In elk geval is daar voor zover ik weet nog niks concreets over bekend. Je zou even kunnen wachten tot september. In oktober is er weer een fotokina beurs, wat nog wel eens een bekend moment is om nieuwe modellen aan te kondigen.

Maar als je qua ergonomie niet tevreden bent met D7000 en wel fatsoenlijke video functionaliteit wilt, heb je inderdaad bij Nikon niet echt goede opties op dit moment.

Enige wat je eventueel nog kan proberen is een D7000 met battery grip. Wellicht dat je daarmee wel voldoende in de buurt komt van de ergonomie van de D200.

Maar al met al zou dit inderdaad een goed argument kunnen zijn om eens bij Canon te gaan kijken. 5D en 7D liggen inderdaad qua ergonomie dichter bij je D200 en bieden wel die goede videofunctionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 15:39

djunicron

*click-swoosh-thud*

Voor mij was de D7000 vs 60D ook een overweging. Ik zat op Canon, maar overwoog toch om bij Nikon overnieuw te beginnen. Maar kwa ergonomie verloor de D7000 het in mijn geval simpelweg.

De D300 heb ik wel eens mee mogen werken en dat beviel een stuk beter eigenlijk. Gezien wat Orion hierboven weet toe te voegen over een D400 zou dat inderdaad een goede kandidaat zijn.

Wat betreft de 7D - ja, die is ontzettend veel beter in elkaar gezet dan de 60D. Zie de enigsinds komische / pijnlijke video van Digital Rev: YouTube: Canon 7D - Hardcore Durability Test {edit} neen, niet de laatste minuten, maar vanaf hier YouTube: Canon 7D - Hardcore Durability Test tot ze de camera weer proberen te gebruiken.
Deze duurt wel een beetje lang voor het punt dat ze maken maar goed... Samenvattend een 7D kan tegen veel stootjes, vocht, hoge en lage temperaturen. De laatste 3 minuten zijn wel de moeite waard om even te kijken.

De 15-85 is zeer zeker een prachtige lens, mits je iets heel lichtsterks zoekt. Ik denk dat je inderdaad binnen je budget daarmee een prima keuze maakt gezien je argumentering. Maar hoe heb je dan "ons" advies nog hierbij nodig?

[ Voor 9% gewijzigd door djunicron op 04-07-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
Ontzettend beter in elkaar gezet? Waar baseer je dat op? Volgens mij worden ze op dezelfde manier in elkaar gezet.

De 7D heeft een magnesium body en de 60D een polymeer body, plastiek dus. Dit betekent niet gelijk dat de body zwakker is, er zijn zelfs vuurwapens die van soortgelijke materiaal worden gemaakt.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218471

walletje-w schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:55:
De 70-300 tamron is een slecht objectief waar slecht mooie scherpe foto's uit komen.
Huh? Wat? :/

Ben benieuwd naar je mening over dit objectief.
Heb zelf namelijk ook een D200 en twijfel erg tussen de Tamron 70-300 VC en de Nikon VR variant. Of heb jij het niet over de Tamron met VC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Orion84 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:29:
De D600 zal naar alle waarschijnlijkheid dezelfde body hebben als de D7000. Dus als die je niet bevalt, dan hoef je daar niet op te wachten.
Dat is wel erg compact voor een FX camera. Ik verwacht dan toch eerder het formaat van de D300(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Als we de geruchten mogen geloven wordt het toch echt een D7000 achtige: JvdGeest in "Het algemene Nikon topic"

Gelekte specs wijzen ook op grote overeenkomsten (oa. AF systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-05 21:44
walletje-w schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:05:
Ook is de Nikon D200 op qua sensor. Erg veel ruis, erg veel hot pixels, erg veel kleurbanding zodra er meer schaduwen aanwezig zijn en natuurlijk geen film functie. Daarom is de body nu juist mijn limiterende factor.
Een keertje remappen en de hotpixels zijn weg. Maar welk iso berijk gebruik je vaak dat je zoveel last van banding en ruis hebt? Waar maak je de meeste foto's van / waar wil je de beste foto's van?

Sinds ik sneller glas heb op m'n oude Konica Minolta heb ik eigenlijk nouwelijks ruis problemen meer.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Orion84 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 06:59:
Als we de geruchten mogen geloven wordt het toch echt een D7000 achtige: JvdGeest in "Het algemene Nikon topic"

Gelekte specs wijzen ook op grote overeenkomsten (oa. AF systeem).
Suffe zet dan van ze, want FX camera vergt vaak ook grote/zware FX-lenzen en dat werkt toch net wat minder met een kleine body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Mwa, zo klein is die D7000 nu ook weer niet. En je kan er altijd nog een grip onder schroeven (slimme verkooptruc dus). Bovendien is Nikon bezig om wat eenvoudigere FX lenzen te introduceren, die ongetwijfeld ook minder zwaar zullen zijn.

Maar we dwalen een beetje af geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ja is ook wel weer zo. Afdwalen valt op zich wel mee, aangezien walletje-w ergonomie wel belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
Dat klopt, de 85mm F1.8 Af-S is lichter en echt scherp, de 50mm Af-S F1.8 idem.

Pagina: 1