Keuze beeldscherm TN of IPS

Pagina: 1
Acties:

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 22:13
Beste Tweakers,

Ik zit met een dillema. Ik overweeg een monitor te kopen van 21,22,23 of 24 inch. De een zegt dat je een TN scherm moet kopen mits je veel games speelt ivm met de responstijd.

De ander raad je weer een IPS scherm aan omdat het zoveel helderder is voor video en foto bewerking. Maar welke keus maak je als je actief bent op beide gebieden? En ook nog eens een budget heb tussen de 100 - 150 euro.

Voor 100 euro koop je een leuk TN-scherm van Acer, Philips of Samsung en voor +/- 150 euro een IPS scherm van Asus, Dell, LG of Philips. Maar is het prijsverschil het waard of merk je pas echt verschil bij de duurdere IPS schermen? En ja ik heb het aankoopadvies monitoren topic ook gelezen maar kom er gewoon niet uit, teveel keus 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Saybia op 01-07-2012 21:18 ]

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-02 03:30
Het is heel simpel,

Dan denk je wellicht nog steeds ik zit altijd in de perfect houding in m'n stoel, nooit iets voorovergebogen of wat dan ook. Bezoek dan eens de lagom viewing angle test, als je nu een tn-paneel hebt zul je zien dat de tekst met de grijze achtergrond de tekst in verschillende kleuren laat zien. De solide kleuren tests zul je ook een kleurverschil aan zowel de boven als de onderkant bemerken.
Gewoonlijk zie je zoiets bij de tekst test op een tn-paneel
Afbeeldingslocatie: http://www.lagom.nl/lcd-test/img/lagom-angle-1diag.jpg

Ja dat zijn worst case scenario's, maar wil je op zoiets foto's bewerken? Dit zijn verschillen die iedereen kan zien, het verschil tussen een moderne IPS en eveneens 60Hz TN-paneel in games zal 9 van de 10 gamers niet bemerken. Let wel op dat bij sommige van de goedkoopste TN-panelen de overdrive-implementatie niet helemaal je-van-het is en die nog wel enige ghosting of reverse ghosting laten zien. Als je budget nog iets rek heeft is de pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart) wel een aanrader, de pricewatch: LG IPS235V-BN is een stukkie goedkoper. Weinig over te vinden maar de 4launch review laat er enkel games op zien dus je zou toch het idee krijgen dat het er goed op te doen is.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Altijd voor IPS gaan als je geen diehard gamer bent die er zijn/haar werk van heeft gemaakt om geld te verdienen met shooters waar elke miliseconde telt op een lan. Voor de rest valt prima te gamen met IPS en het is zoveel mooier, beter, betrouwbaarder als je met foto's en video aan de slag gaat.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Ik heb net vrijdag de Dell 2412M (16:10 :9 ) binnengehad, en ik moet zeggen, het speelt heerlijk hoor.

zit net op m'n werk eens naar die lagom test te kijken op een 23" TN panel.
Maar omg, wat verkleurt dat erg.
Zal vanavond thuis eens kijken & vergelijk posten

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

Ik stond voor dezelfde keuze en heb uiteindelijk toch maar gekozen voor een IPS scherm, het verschil was bij mij toen ongeveer 30 euro in de pricewatch (ivm een mooie aanbieding). Als je toch al 100,- euro uitgeeft aan een monitor waar je een X aantal jaar mee hoopt te doen dan zou ik het geld dat je extra kwijt bent aan een IPS scherm er gewoon bij leggen.

Ik heb er zeker geen spijt van gekregen!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

zoals beloofd, het vergelijkende materiaal (klikbaar):
TN panel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BDXRiJaA1JUbzmuUDMnOKI2H/thumb.jpg

IPS-e panel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uduAHN9xaVBAV0wQmRtep3Rj/thumb.jpg

Dit vergelijk is geheel niet wetenschappelijk, foto's met een galaxy sII gemaakt vanaf een hoek/afstand die op de gok zo'n beetje vergelijkbaar is.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Pagina: 1