Laptopscherm kapot, fullscreen werkt wel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:58
Het scherm van mijn (bijna) twee jaar oude HP DV7-4030ed (17 inch 1600x900 scherm) heeft opeens kuren. Er vormen zich allerlei horizontale lijnen in het scherm (zie foto, rond het midden). Daarnaast zijn de kleuren heel erg flets geworden.

KapotScherm

Ik ben er nog niet helemaal uit of het aan m'n scherm ligt of iets anders. Hier een aantal bevindingen op rij:
  • Een film in full-screen film bekijken geeft geen strepen (wel slechte kleuren)
  • Switchen van videokaart naar igp (switchable graphics) zorgt voor iets beter beeld (minder strepen)
  • Het beeld op een externe monitor (TV) is gewoon goed
Mede omdat een extern scherm wel gewoon werkt denk ik dat het aan m'n laptopscherm ligt. Het gekke is dat het beeld zo verschilt tussen videokaart en igp, en dat full-screen video prima lijkt te werken (afgezien van de slechtere kleuren)

Heeft iemand hier ervaring mee en/of ideeen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBSDM
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:07
Ligt het niet in de kabel? wil ook vaak gebeuren, gebeurt er iets als je het beeldscherm open en dicht doet of op bepaalde punten boven je toetsenbord zeg maar drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Zou ook zeggen of het scherm zelf of er zit een breukje in de kabel van het beeldscherm naar videokaart.
Soms kun je door even met het beeldschem wat dichter te doen kijken of het beeld dan beter wordt.

Als deze veranderd grote kans dat de kabel een breuk of iets heeft.
Als je handig bent zou je deze kunnen openmaken en kijken of je iets kunt zien en desnoods de kabel vervangen als je er niet echter komt waar het probleem zit.
Deze zijn redelijk betaalbaar via ebay bijvoorbeeld te vinden

2de hands is een andere scherm vaak ook goed te vinden en je hoeft meestal niet het orginele scherm te gebruiken als de inch maat goed is kom je al een heel eind. Even cheken op het scherm naar het typenummer en daarop zoeken en dan vindt je wel of dit mogelijk is.

Nog wat extra info: http://h10025.www1.hp.com...nt=&lc=en&product=4217000

Maar het kan ook goed zijn dat er toch iets anders aan de hand is. Je zou je laptop ook kunnen opsturen naar een reparatiebedrijf. Ik heb dit jaar geleden ook gedaan om alleen te laten bekijken wat het probleem was. Kosten 45 euro. Het is maar net hoe handig je bent.

[ Voor 35% gewijzigd door MikeOO op 01-07-2012 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 12:11

Mikayu

.srt

Het ziet er uit als rot videohegeugen. Blijven die strepen op de zelfde plek als je over die pagina scrolt of gaan ze met de pagina mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
JBSDM schreef op zondag 01 juli 2012 @ 19:16:
Ligt het niet in de kabel? wil ook vaak gebeuren, gebeurt er iets als je het beeldscherm open en dicht doet of op bepaalde punten boven je toetsenbord zeg maar drukt?
Ik heb het scherm wat heen en weer bewogen en hier en daar gedrukt, maar ik zie geen verschillen in de beeldkwaliteit.

Er is me nog iets opgevallen: Het lijkt erop dat de strepen ontstaan als iets zich bevindt in de eerste kolom pixels (aan de linker kant van het scherm). Als ik een venster voorbij de linker rand van het scherm sleep, krijg ik enorm veel artefacts. Bij full screen video had ik zwarte balken aan de zijkanten, waardoor er dus geen strepen ontstaan. Erg maf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
Mikayu schreef op zondag 01 juli 2012 @ 19:28:
Het ziet er uit als rot videohegeugen. Blijven die strepen op de zelfde plek als je over die pagina scrolt of gaan ze met de pagina mee?
Ze blijven op de zelfde plek zitten
MikeOO schreef op zondag 01 juli 2012 @ 19:25:
Zou ook zeggen of het scherm zelf of er zit een breukje in de kabel van het beeldscherm naar videokaart.
Soms kun je door even met het beeldschem wat dichter te doen kijken of het beeld dan beter wordt.

Als deze veranderd grote kans dat de kabel een breuk of iets heeft.
Als je handig bent zou je deze kunnen openmaken en kijken of je iets kunt zien en desnoods de kabel vervangen als je er niet echter komt waar het probleem zit.
Deze zijn redelijk betaalbaar via ebay bijvoorbeeld te vinden

2de hands is een andere scherm vaak ook goed te vinden en je hoeft meestal niet het orginele scherm te gebruiken als de inch maat goed is kom je al een heel eind. Even cheken op het scherm naar het typenummer en daarop zoeken en dan vindt je wel of dit mogelijk is.

Nog wat extra info: http://h10025.www1.hp.com...nt=&lc=en&product=4217000

Maar het kan ook goed zijn dat er toch iets anders aan de hand is. Je zou je laptop ook kunnen opsturen naar een reparatiebedrijf. Ik heb dit jaar geleden ook gedaan om alleen te laten bekijken wat het probleem was. Kosten 45 euro. Het is maar net hoe handig je bent.
Bedankt voor alle info! Ik ga 's kijken of ik iets kan vinden door 't open te maken. Ik neem aan dat de garantie dan wel vervalt?

edit: het lijkt me dat het niet aan het scherm ligt (als ik die foto's bekijk). Het ligt ook niet aan de videokaart/igp omdat een extern scherm wel werkt. Dan blijft inderdaad de verbinding tussen scherm en moederbord over.

[ Voor 5% gewijzigd door Maarten21 op 01-07-2012 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:37
Bijna twee jaar is dus nog wel garantie. Openmaken = vervallen van garantie. Ik zou het probleem aanmelden en ter reparatie opsturen. Dan heb je er weer jaren plezier van. Misschien krijg je zelfs een vervangend model.
Dan maar drie weken geen laptop...

Als je hem nu wel openmaakt en dan iets iets sloopt kan je hem niet meer opsturen ter reparatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
Lumics schreef op zondag 01 juli 2012 @ 20:01:
Bijna twee jaar is dus nog wel garantie. Openmaken = vervallen van garantie. Ik zou het probleem aanmelden en ter reparatie opsturen. Dan heb je er weer jaren plezier van. Misschien krijg je zelfs een vervangend model.
Dan maar drie weken geen laptop...

Als je hem nu wel openmaakt en dan iets iets sloopt kan je hem niet meer opsturen ter reparatie...
Ik zal 'm wel moeten openmaken omdat ik m'n SSD weer zal moeten vervangen door de oude HDD. Hopelijk merken ze dat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van een HDD vervangen zou je garantie niet moeten vallen :P, als je alleen de hdd-klepje hebt opengemaakt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs als je de hele laptop ontmantelt om fatsoenlijke koelpasta op je CPU te doen vervalt je garantie niet. Broodje-aap verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
Goed om te weten, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeltjow
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-07 11:39
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 06:46:
Van een HDD vervangen zou je garantie niet moeten vallen :P, als je alleen de hdd-klepje hebt opengemaakt dan.
klopt, ik heb dit ook gedaan in mijn MSI gaming laptop en moest hem een poos daarna opsturen omdat het moederbord vervangen moest worden, heb toen gewoon de oude HDD's terug geplaatst en heb daar geen enkel probleem mee gehad (had wel eerst navraag gedaan bij 4launch over de garantie :P)
Pagina: 1