Toon posts:

iMac (27-inch, medio 2011) - SketchUp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een goede kennis heeft een iMac met volgende specificaties:

Modelnaam: iMac
Modelaanduiding: iMac12,2
Processornaam: Intel Core i7
Processorsnelheid: 3,4 GHz
Aantal processors: 1
Totale aantal cores: 4
L2-cache (per core): 256 KB
L3-cache: 8 MB
Geheugen: 8 GB 1333 MHz DDR3
Videokaart AMD Radeon HD 6970M 1024 MB

Bij het programma SketchUp (tekenprogramma) kan deze wel al eens traag gaan lopen: laden van bestanden duurt even en renderen van schaduw laat op zich wachten.

Nu is de vraag: Hoe dit oplossen? Volstaat uitbreiden van geheugen naar 16GB? Zo ja, welk type geheugen wordt aangeraden (eventueel met pricewatch link) en kan dit model (volgens ik zie niet) 2 * 8GB aannemen of zal het 4 * 4GB worden?

Installeren van geheugen zal ik doen, maar van apple heb ik niet veel kennis. Over het programma zelf weet ik ook niet zoveel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja, een SSD is ideaal, dan gaat de boel stukken sneller inladen. 8gb ram zou in mijn optiek voor SketchUp (nou niet echt het meest heftige programma) ruim afdoende moeten zijn. Maar ik heb SketchUp ook binnen 2 dagen weer weggegooid om over te stappen op iets fatsoenlijks, werd er helemaal pisnijdig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de persoon heeft SketchUp nu wel al een tijd in gebruik en zal er niet snel van afzien. Een ander programma onder de knie krijgen zal hem tijd kosten die hij niet heeft.

Ik dacht inderdaad ook dat 8GB voldoende moet zijn, een SSD is ideaal maar moeilijk(er) aan te passen. Extra geheugen zal dus niet veel verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Kijk, geheugen kost niks natuurlijk en prik je er zo in. Daar moet je in ieder geval mee beginnen. Maar wat voor modellen (hoe complex) maakt hij wel niet met Sketchup? En is de schaduw altijd nodig of is dat alleen bij final-renders nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Schaduw en andere effecten zet hij erover om die te presenteren, niet tijdens het werken zelf dus. Ik zal eens beginnen met er 8GB ddr3 bij te plaatsen. Welk geheugen wordt aanbevolen? De sleuven kunnen denk ik elk 4GB aan (verbeter mij indien nodig), dus zal het 2*4GB extra worden.

Edit: Complexiteit: geen idee. Heb hem 2 bestanden zien openen en die waren 35 en 55MB groot.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik heb zelf 4x 4gb in een mid-2010 model zitten. Let even op dat er idd 2x 4gb nu in zit ipv 4x 2gb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zit 2*4GB in, heb ik gecheckt. Ze hebben hem trouwens al 200€ aangerekend om van 2*2GB naar 2*4GB te gaan, hoe zot. Kan je hier even een link naar geheugen plaatsen? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Voor geheugen uitbreiding kan je eens kijken in \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2

Verder lijkt het me nuttiger om eerst eens te zien wat eventueel de vertraging veroorzaakt, dan om maar 'blind' geld uit te gaan geven aan upgrades die het issue niet oplossen. Kijk bijvoorbeeld eens naar zaken als disk I/O, geheugengebruik en CPU belasting op het moment dat de Mac 'traag' is. Je kan hiervoor o.a. Activity Monitor (Activiteitenweergave) gebruiken, wat gewoon in OSX ingebouwd zit.

Mijn belangrijkste verdachte is disk I/O, maar blind gokken helpt niemand, en kost hooguit geld ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 19:29
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 20:39:
Schaduw en andere effecten zet hij erover om die te presenteren, niet tijdens het werken zelf dus. Ik zal eens beginnen met er 8GB ddr3 bij te plaatsen. Welk geheugen wordt aanbevolen? De sleuven kunnen denk ik elk 4GB aan (verbeter mij indien nodig), dus zal het 2*4GB extra worden.

Edit: Complexiteit: geen idee. Heb hem 2 bestanden zien openen en die waren 35 en 55MB groot.
Dat is voor skp bestanden erg groot, in mijn beleving. Zitten er soms grote hoeveelheden bitmaps in?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1