Toon posts:

Nu een laptop kopen of wachten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb al een tijdje overal gezocht, en ik heb nu 2 dingen gevonden.

De ene is:

Je moet nu een laptop kopen, straks begint de school weer en dan worden de laptops veel duurder.

De andere is:

Je moet wachten tot de school weer begint, dan zijn er nieuwere laptops uit en anders koop je er een van het vorige jaar.

Welke is nou waar?
En is er nu misschien ook een laptop voor mijn nodigheden:

600 euro, kan oplopen tot ±700
beetje gaming (GTA IV op medium/high <-zwaarste spel)
standaard dingen (films kijken, word etc.)
ook is een 15/16" wel handig

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je moet een laptop kopen als je hem nodig hebt. De komende 30 jaar worden ze sneller en goedkoper, net als de afgelopen 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is zo, maar ik wil ook weer niet dat mijn laptop na een maand al weer verouderd is. En aangezien fabrikanten niet elke maand dezelfde spec. laptop uitbrengen, wat is dan een goede periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 17:37
In principe zijn alle nieuwe modellen nu of aangekondigd of in pre-order of bestelbaar. Alle fabrikanten hebben hun Ivy Bridge modellen geintroduceerd en ik verwacht dan van Asus, Apple, Sony, Samsung, Lenovo, HP en Dell geen nieuwe modellen meer op korte termijn. In ieder geval niet de komende 3-4 maanden.

Dus nu is een goede periode om te kijken wat je wilt omdat er voorlopig niets nieuws meer uitkomt. Dat trouwens de prijzen gekoppeld zijn aan de studiejaren lijkt me trouwens volledige onzin. In september worden de laptops van de nieuwste generatie heus niet duurder, enkel goedkoper.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze gevonden, http://www.comcom.nl/p/le...net&product_code=47170472 , is deze het geld waard of kan je beter een andere kopen??

Ik heb btw deze pricewatch http://tweakers.net/price...BkhXSQiNf6_UPLPaMCfG7b9gc gebruikt, is deze goed ( kijk vooral bij de videokaarten!)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 13:55:
Dat is zo, maar ik wil ook weer niet dat mijn laptop na een maand al weer verouderd is. En aangezien fabrikanten niet elke maand dezelfde spec. laptop uitbrengen, wat is dan een goede periode?
Ach, als ik naar mijn zakelijke lappie kijk...
Ding is nu anderhalf jaar oud. Kostte toendertijd 3000 euro ex btw.. i7 met 8GB en 256 SSD. Specifiek aangeschaft om goed VM's te kunnen draaien.
Inmiddels haal je zoiets voor een goede 800 euro vermoed ik. Maar ik had het TOEN nodig. En nu is ie nog steeds courant, en doet ie nog steeds datgene waar ie voor aangeschaft is :)

Moraal: koop datgene wat je nodig hebt of denkt te gaan hebben, en op het tijdstip dat je het nodig hebt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 13:59:
Ik heb deze gevonden, http://www.comcom.nl/p/le...net&product_code=47170472 , is deze het geld waard of kan je beter een andere kopen??

Ik heb btw deze pricewatch http://tweakers.net/price...BkhXSQiNf6_UPLPaMCfG7b9gc gebruikt, is deze goed ( kijk vooral bij de videokaarten!)
Da's exclusief BTW he.

In het 15.6 segment is het nog steeds dezelfde laptop als een half jaar terug: XPS 15, €552 voor i5 en GT 525m. De hardware is wat ouder maar A) qua CPU maakt dat niet veel verschil en B) de GT 630m is een rebrand van de GT 540m, wat weer dezelfde kaart is als de GT 525m...

Welke studie ga je eigenlijk doen? Voor de technische studies is een hoog resolutie scherm geen overbodige luxe.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@darkstone, jij begint altijd over de dell xps 15 :P werk je daar misschien?? haha
maar ik ga volgend jaar naar VWO 4, dus ik doe (nog) geen technische studie ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En ik heb zelf deze ook nog gevonden (incl. BTW ;))
http://www.medion.com/nl/...edium=nbberater&utm_term={charge}&utm_campaign=intern&wt_cc1=variante_a
wordt deze snel warm of maakt hij veel lawaai etc.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 14:14:
@darkstone, jij begint altijd over de dell xps 15 :P werk je daar misschien?? haha
Het is gewoon een dijk van een machine (vooral met wat opties) en dat in combinatie met de geweldige prijs (lang leve kortingsbonnen) maakt het een vrijwel onverslaanbaar model binnen zijn segment. Nadeel is nu dat de XPS 15 waar hij het over heeft (l502x) nu langzamerhand vervangen wordt door de nieuwe XPS (l521x dacht ik), waardoor de opties bij de l502x uitsterven.

Maar je gaat hem dus niet voor school gebruiken (aangezien je zegt dat je volgend jaar naar VWO4 gaat)? Je moet nog drie jaar op de middelbare school dus. :P

[ Voor 26% gewijzigd door S_Chief op 01-07-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb wat rondgekeken op de dell site, en ik weet niet of ik de xps 15 of xps 15r moet doen, ze zijn even duur, dus welke zou ik moeten doen?

DIt heb ik nodig:

Wat ga ik met de laptop doen?

Vooral een beetje op internet (YouTube, FB, Twitter etc.), maar ook spellen, zoals GTA IV (moet min. op medium kunnen)

Wat mag je laptop kosten?

Rond de 600/700 euro

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen?

Nee, houd hem meestal thuis, misschien 1 of 2 keer meenemen maar gewicht etc. doet er niet toe!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 21:19
Uit eigen ervaring kan ik melden, dat je het scherm niet moet onderschatten! 1366x768 is eigenlijk gewoon te klein. Vergeet niet dat dit is wat je het meest gaat zien van je machine!
Qua GPU zou ik minimaal GT540m pakken. Als je een ATI kunt vinden met HD6750m/HD6770m ook een erg goede optie.
Qua CPU hou het op een I5-2nd gen (of I3-2nd gen als het anders je budget te boven gaat). En scherm dus + 1366x768 (1920x1080 is ideaal)

De HP DV6- series hebben aluminium behuizing (heb ik zelf ook) en dat is RELAXT! Je hebt niet van dat goedkope plastic, maar redelijk stabiel metaal ;)

Bijv: pricewatch: HP Pavilion DV7-6C00SD
En nog twee tips:
- als je toevallig toegang hebt tot een duits-postadres kijk ook eens op www.geizhals.at / www.cyberport.de. De 1ste is een soort van kieskeurig.nl (maar dan voor Oostenrijk/Duitsland/Polen) en cyberport.de is een soort van www.alternate.nl? Maar vaak schelen laptops er ~60-100euro en je hebt er meer config's. Ik heb er zelf een HP dv6 met i5/HD6770m (komt in de buurt van de ATI 5750 desktop variant). En behalve het scherm, ben ik er erg tevreden over.
- http://www.cpubenchmark.net/ als je twijfelt over een GPU/CPU kun je hier kijken naar de punten die ze scoren (zal wel geen exacte wetenschap zijn, maar alles is met dezelfde ijkpunten gemeten dus onderling kloppen de verschillen redelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 14:14:
Nee hij heeft gewoon gelijk over de Dell XPS15..

Darkstone kent de markt van laptops gewoon beter en gedetailleerder dan 99,9% van alle tweakers die hier voornamelijk komen met hun eigen "ervaringen" laptop en daarmee de grootste scheitzooi vaak genoeg adviseren. (BTO rebranded Clevo, HP DV/G series, Clevos en MSI crap series worden maar al te vaak geadviseerd hierzo terwijl die juist nooit genoemd zouden mogen worden op een advies forum van een website als tweakers.net)

" De HP DV6- series hebben aluminium behuizing (heb ik zelf ook) en dat is RELAXT! Je hebt niet van dat goedkope plastic, maar redelijk stabiel metaal "

Jammer dat de bouwkwaliteit alsnog dramatisch is van de DV series... De aluminium met overal kieren en gluren aan de zijkant, en waar je het aluminium er letterlijk van kan aftrekken. Daarnaast ook nog steeds slechte koelingskwaliteit en algehele componenten. DVD speler die bij het merendeel van modellen nog half los in de behuizing vastzit, Ik zie ze nog steeds maar al te vaak terug komen bij de RMA afdeling.

Daarnaast zijn ze ook nog eens verassend duur terwijl ze letterlijk minder aanbieden op elk oppervlak.

En tevens is aluminium het meest slechte materiaal waar je je laptop van kan maken... Het heeft maar 1 voordeel: Het voelt degelijker aan.

[ Voor 42% gewijzigd door Vinand op 01-07-2012 14:57 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
RzrBck schreef op zondag 01 juli 2012 @ 14:39:
De HP DV6- series hebben aluminium behuizing (heb ik zelf ook) en dat is RELAXT! Je hebt niet van dat goedkope plastic, maar redelijk stabiel metaal ;)
En laat dat nou helemaal niets zeggen over de stevigheid en/of bouwkwaliteit van een laptop. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
Vinand schreef op zondag 01 juli 2012 @ 14:52
Bedankt voor het zo vriendelijk afkraken - doet n mens goed.
De reden dat ik het aanhaalde is simpel: Ik heb als referentie enkele vergelijkbaar geprijsde/spec laptops van o.a. Asus gehad. En die zijn DRAMATISCH qua plasticboterhamtrommel van behuizing. En dit in is dus bij de HP niet het geval.
Daarnaast vermoed ik dat jij refereert aan een oudere HP batch waarvan het inderdaad bekend is dat de consumer-versies bagger zijn. En dit is dus NIET meer het geval! En over de prijs moet je al helemaal niet zeuren, vergelijkbare spec (zelfde CPU/GPU) laptops (asus/dell/XMG) als die ik heb aangeschaft kosten vanaf 250euro meer (949 ipv 699).

Nog een tip:
als je iemand afkraakt - doe het dan goed! Bijv. als je stelt dat aluminium het meest slechte materiaal is, geef dan ook aan wat bijvoorbeeld het "beste materiaal is". Als iets "verrassend duur" is - wat versta je daaronder? Noem een voorbeeld van waar je het aan refereert. En waarom zou een merk nooit genoemd mogen worden? Ik geef hier mijn ervaring met een ander merk als die jij voor ogen hebt - kan hij zelf de keuze maken.

[ Voor 2% gewijzigd door RzrBck op 01-07-2012 15:52 . Reden: Quote toegevoegd -.- ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ah, niet voor mij bedoeld. :+ Volgende keer ff quoten btw, voorkomt misverstanden. :P

[ Voor 108% gewijzigd door S_Chief op 01-07-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is algemeen bekend dat aluminium het ergste materiaal is waarmee je een laptop kan maken. Dat behoeft niet veel onderbouwing. Het voelt stijf aan ja... Maar als je een aluminium laptop laat vallen buigt-ie en buigt het niet meer terug. Plastic veert terug. Of breekt, maar met dergelijke krachten buigt je aluminium laptop ook.

Extreem voorbeeld, maar als je dit zou doen met een macbook of elitebook, volledig uit hip metaal gemaakt, dan zou er niet veel meer van over blijven...

Tel daarbij op dat zelfs koolstofvezel goedkoper is dan aluminium (ja, echt 8)7. Dat heeft meerdere malen in het nieuws gestaan), en alu is gewoon een slechte keus. FYI: de binnekant van de XPS 15 is van magnesium en de buitenkant van plastic en aluminium. Maar ik had liever gezien dat de buitenkant gewoon geheel plastic was. Scheelt ook weer wifi ontvangst.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
SChief - de comment was gericht aan Vinand (1tje boven jou).

Mooi filmpje -.- zo bekeken is aluminium inderdaad crap.
Nog wel een opmerking: die GT525m scoort iig op Passmark 20% minder als de GT540m, en de XPS15 heeft 1366x768 res.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat passmark nu een wisselvallige benchmark zijn uit het jaar 0 :P

De GT 540m is exact 12% sneller dan de GT 525m in non-memory bottlenecked applicaties, dus in de praktijk zo'n 10%. Het is echter fysiek dezelfde kaart, dus ik raad altijd aan om geld te besparen en de GT 525m over te clocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach weetje, koop nu wat je leuk vindt morgen is het toch beter en goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 16:46:
Ach weetje, koop nu wat je leuk vindt morgen is het toch beter en goedkoper...
helemaal gelijk, je kan wel blijven wachten maar daar schiet je eigenlijk niks mee op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar ben ik het niet mee eens. Ik ken zat laptops die een serieus een jaar lang de beste keuze zijn geweest. De XPS 15 is een goed voorbeeld. Die had je in juni vorig jaar volgens mij? ook al voor deze prijs met deze specs. Van die laptop had je al een jaar plezier kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 23:35:
[...]

helemaal gelijk, je kan wel blijven wachten maar daar schiet je eigenlijk niks mee op...
Omdat je toch alleen maar thuis mee werkt, kan je niet beter een desktop kopen?
Veel krachtiger en goedkoper..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:30
Zodra je een laptop/desktop koopt, moet je gewoon 2 jaar lang niet naar nieuwe computers kijken.. :) Dan heb je ook niet het gevoel van "als ik 2 maand had gewacht had ik een veeel snellere GPU :( ".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mqrius
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05-2021
Awsom schreef op maandag 02 juli 2012 @ 00:16:
Zodra je een laptop/desktop koopt, moet je gewoon 2 jaar lang niet naar nieuwe computers kijken.. :) Dan heb je ook niet het gevoel van "als ik 2 maand had gewacht had ik een veeel snellere GPU :( ".
Inderdaad :) En als je dan een iets-te-dure laptop koopt dan is hij met een jaar nog ruim voldoende voor wat je wilde doen, wat ook zeer fijn is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 19:58

GS88

π raat

Awsom schreef op maandag 02 juli 2012 @ 00:16:
Haha inderdaad, dat heb je toch wel een beetje (bijna) altijd wel met aankopen, moeilijk om vooraf te weten of iets op dat moment de beste aankoop is of dat er een betere deal aan zit te komen. Behalve bij de XPS15 (niet ik, maar me pa) had ik niet echt het idee dat er een betere deal was.. zelfs na 2 maanden niet. Zelfs na een half jaartje niet. En deze nieuwe serie vind ik niet echt indrukwekkender dan de oudere.

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjager
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 14:23
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 14:08:
[...]

Da's exclusief BTW he.

In het 15.6 segment is het nog steeds dezelfde laptop als een half jaar terug: XPS 15, €552 voor i5 en GT 525m. De hardware is wat ouder maar A) qua CPU maakt dat niet veel verschil en B) de GT 630m is een rebrand van de GT 540m, wat weer dezelfde kaart is als de GT 525m...

Welke studie ga je eigenlijk doen? Voor de technische studies is een hoog resolutie scherm geen overbodige luxe.
Hoi Darkstone, dan heb je het over deze toch?
http://www.dell.com/nl/p/...del_id=xps-l502x-proc-mod

Ik ben hem serieus aan het overwegen voor mijn vrouw. Ik lees berichten over dat er een nieuwe aankomt, of er al is en dat die minder goed is. Daarom even de check: dit is de nieuwe versie en het nadeel is dat er geen HD scherm opzit? Of zijn er nog andere dingen veranderd?

Alvast bedankt
Pagina: 1