Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:28
Ik ga in september beginnen met studeren en moet daarom een laptop gaan kopen. In eerste instantie ga ik IPO (Industrieel Product Ontwerpen) doen, maar ik weet nog niet zeker of ik na één jaar alsnog IO (Industrieel Ontwerpen) wil gaan doen op de Universiteit Twente.

(Voor de geïnteresseerden, verder niet echt relevant: ik kom van het vwo af maar ben helaas nét gezakt op één vak dus vandaar eerst hbo en avondschool)

Ik moet veel met mijn laptop slepen en vind daarom het gewicht van belang en ook het formaat vind ik van belang, een 17" vind ik te 'lomp' en een 15,4" formaat bevalt mij beter.

Via de Universiteit Twente zijn er aanbevolen specificaties voor een laptop.
Ze bieden er een high-end laptop aan: Lenovo ThinkPad T530 met de volgende specs:

Legitieme Windows 7 Home Premium 64Bits Engels
Intel® Core™ i7 3610 QM
8.192 MB, 1600 MHz DDR3 (2 x 4.096 MB)
500 GB S-ATA harde schijf / 7.200 RPM
Nvidia Optimus Graphics NVS 5400M (1GB)
15,6-inch HD+ LED-backlit WVA Anti-glare met 1600 * 900 resolutie

Ik ben vaak nogal gecharmeerd van strak uitziende laptops waarbij ik de brand new MacBook Pro 15" Retina echt prachtig vind en bovendien qua specificaties beter is dan bovenstaande Lenovo. Mede vanwege de looks en het feit dat ik geen extra korting op de Lenovo kan krijgen omdat ik niet naar de universiteit ga, is de Lenovo geen optie voor mij.

Wat zijn mijn eisen:
- Max. 15,4"/15,6" (ook geen 13" want dat wordt te klein qua toetsenbord en voornamelijk qua scherm kan ik wel wat meer werkruimte gebruiken dus een 15" scherm)
- Quad core processor (i7 3rd gen. lijkt mij een goede keuze)
- Lichtgewicht ( < 2,5kg)
- Hoge resolutie (Liefst 1920*1080 of hoger, hoewel iets van 1600*900 nog wel te overwegen is op een 15" scherm, thuis werk ik soms met een 1920*1080 21,5" extern scherm)
- 8GB DDR3 werkgeheugen (Liefst 1600 MHz of sneller)
- Minimaal 256GB harde schijf, een SSD zoals in de MacBook Pro Retina is we erg fijn om zware programma's op te zetten, hoewel ik hier zelf niet extreem veel verstand van heb. Ik zou niet weten of het echt merkbaar is in zware programma's (denk hierbij aan Autocad, Photoshop, After Effects).

Ik neig zelf erg naar de nieuwe MacBook Pro Retina van 2279 euro (helemaal weg van het design :9~ ), maar dit vind ik erg veel geld, zeker als je kijkt naar de specificaties (resolutie even buiten beschouwing gelaten), dezelfde specs kan je in een Windows laptop voor veel minder krijgen. Aan de andere kant heb ik op mijn desktop PC nogal problemen met Windows 7 waaronder random crashes en soms is de PC ineens ontzettend traag (Specs: 16GB 1600 MHz RAM, 6-core 3,8 GHz, 2x 4850 512mb, SSD van 60GB met Windows, Adobe Suite en Office en verder 2x een HDD voor muziek etc.). Hierdoor twijfel ik wel over een laptop met Windows, zeker omdat hij voor mijn studie is. Mij lijkt OS X fijn, maar dat is natuurlijk altijd afwachten, gelukkig kan ik op de MacBook altijd nog Windows 7 installeren wat ook een enorm voordeel is voor het geval ik Windows programma's wil draaien danwel niet aan OS X kan wennen.

Ben benieuwd wat de opties zijn, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel wil je maximaal uitgeven?

Al wil je net iets meer dan 1000 uitgeven: pricewatch: MSI GE60 0NC-001NL

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Een 15,6" krachtpastser in de vorm van een Xnotebooks Destiny IV15 is misschien wat voor je...

Ik heb deze laptop ook, hij is licht, 15,6", high-end en goed te betalen imho...
Met een i7 3610QM, Full HD scherm, 8GB RAM, 750GB HDD, GTX675 en WiFi module betaal je €1375,00...

Zelf heb ik ander RAM, een upgrade van het scherm gedaan, naar 95% gamut en tevens heb ik gekozen voor een mat scherm, iets wat in laptopland helaas nog vrij uniek is en ik zelf een groot pluspunt vindt.Tevens heb ik gekozen voor een caddy, waardoor ik de optical niet meer standaard in m'n laptop heb zitten, maar ik een tweede schijf kon plaatsen. Zodoende heb ik nu een SSD voor Windows, apps, games en de grote HDD
om data op te slaan. Als ik toch een keer een optische drive nodig heb, is het een kwestie van 1 minuutje en twee schroeven verder en hoppa. Als je los Windows / SSD koopt zit je ruim onder de MB Pro :)

Ik ben bezig met 'n review over de IV15, de SA15 heb ik ook gehad, dat was de voorganger,
en daarvan heb ik m'n review al wel online staan, zie: CLB in "[Ervaringen] xnotebooks"

[ Voor 5% gewijzigd door CLB op 01-07-2012 14:02 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 13:42:

Vinand in "[NBBG Aanschaf] GameNotebook - December 2011" Da's junk. De asus N56 is beter en goedkoper, en de inspiron 15R SE is waarschijnlijk ook beter en héél veel goedkoper.
Een laptop waarvan het touchpad in een half jaar tot jaar wegslijt vergelijken met een rMBP en thinkpad :F

Ik vind je eisen overigens zwaar onreallistisch. Onder de 2.5kg met een quadcore, dan blijft slechts de sony S15 over. En voor school moet je je 2x bedenken voordat je een sony koopt: de service van sony is echt waardeloos.

Bovendien koop je een mac om OS X op te draaien. Als je van plan bent om windows te draaien op een mac... koop dan een windows bak. Thinkpad en dell latitude zijn goede alternatieven in hetzelfde (of wat lager) prijssegment, elitebook en precision zou ik vermijden vanwege het forse gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 14:26:
Een laptop waarvan het touchpad in een half jaar tot jaar wegslijt vergelijken met een rMBP / thinkpad :F
Ja want jij hebt deze barebone / laptop en ja ik vergelijk hem d:)b :F

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Ik overweeg dus de Retina MBP maar dit is echt wel de max. Dus in principe is het geld niet zo een probleem... wil echter niet nóg meer dan dat kwijt zijn.
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 13:42:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 16:43
Als je een notebook zoekt die geschikt is voor je studie, zou ik niet verder kijken dan een Thinkpad. Het is misschien niet de mooiste, maar wel qua bouwkwaliteit een van de betere.
Zelfs bij langdurig zeer hoge belasting wordt hij nooit te heet, en de fan wordt dan net aan hoorbaar. De meeste modellen worden met drie jaar lang service aan huis geleverd.
Ik kan zelf 8 uur op een dag werken op een acculading, zonder moeite. En na een jaar intensief gebruik van mijn Thinkpad ziet hij er nog prima uit.

Als je graag OSX wil, dan lijkt het me een aangenomen zaak. Dan zou ik voor een macbook gaan. Ik vind persoonlijk het model met een retina scherm desondanks wel erg (te) duur. Is een gewone 15" niet een betere optie in dat geval?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het 'standaardmodel' gaat tot max. 1440*900. Dat is gewoon niet toereikend en imo een miskoop voor een studie als dit. Je wilt echt minimaal 1000 pixels in de hoogte.

Als je van plan bent geld te besparen, neem dan een budgetty windows notebook. Dan krijg je ten minste een degelijke resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:21:
Het 'standaardmodel' gaat tot max. 1440*900. Dat is gewoon niet toereikend en imo een miskoop voor een studie als dit. Je wilt echt minimaal 1000 pixels in de hoogte.

Als je van plan bent geld te besparen, neem dan een budgetty windiws notebook. Dan krijg je ten minste een degelijke resolutie.
Dit dus...
ik zou echt eerder kijken naar de Asus N56... En als je een flink lager gewicht wilt: De Vaio S15.. (15" en net iets lichter als de rMBP.. En dan heb je gelijk ook een bak die in verhouding tot de Macbook Retina uitgerust met een kwaliteit koeling: veel minder warm word en veel minder herrie maakt onder load...

[ Voor 11% gewijzigd door Vinand op 02-07-2012 12:01 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Bovendien moet ik sowieso 8GB RAM er in hebben, als je op de Apple site de gewone 15" MBP gaat upgraden naar 8GB RAM (+€100) en de hogere resolutie van 1680*1050 (+€100) neemt, zit je aan 2079 euro, heb je echter wel een 500GB HDD i.p.v. een 256GB SSD bij de rMBP en daarnaast NVIDIA GeForce GT 650M met 512 MB GDDR5-geheugen i.p.v. NVIDIA GeForce GT 650M met 1 GB GDDR5-geheugen. Voor mij komt het dan ook niet meer aan op die meerprijs van 200 euro voor de SSD, videokaart met meer geheugen en retina.
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:21:

Als je van plan bent geld te besparen, neem dan een budgetty windows notebook. Dan krijg je ten minste een degelijke resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan dus wel 1680*1050 selecteren? Ik dacht dat apple die optie had verwijderd. Niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Schrijf je ook in bij TU Delft en haal de TU laptop. Strak ontwerp betere specs :)

http://www.icto.tudelft.n...ct/specificaties-laptops/
Pagina: 1