Ik ga in september beginnen met studeren en moet daarom een laptop gaan kopen. In eerste instantie ga ik IPO (Industrieel Product Ontwerpen) doen, maar ik weet nog niet zeker of ik na één jaar alsnog IO (Industrieel Ontwerpen) wil gaan doen op de Universiteit Twente.
(Voor de geïnteresseerden, verder niet echt relevant: ik kom van het vwo af maar ben helaas nét gezakt op één vak dus vandaar eerst hbo en avondschool)
Ik moet veel met mijn laptop slepen en vind daarom het gewicht van belang en ook het formaat vind ik van belang, een 17" vind ik te 'lomp' en een 15,4" formaat bevalt mij beter.
Via de Universiteit Twente zijn er aanbevolen specificaties voor een laptop.
Ze bieden er een high-end laptop aan: Lenovo ThinkPad T530 met de volgende specs:
Legitieme Windows 7 Home Premium 64Bits Engels
Intel® Core™ i7 3610 QM
8.192 MB, 1600 MHz DDR3 (2 x 4.096 MB)
500 GB S-ATA harde schijf / 7.200 RPM
Nvidia Optimus Graphics NVS 5400M (1GB)
15,6-inch HD+ LED-backlit WVA Anti-glare met 1600 * 900 resolutie
Ik ben vaak nogal gecharmeerd van strak uitziende laptops waarbij ik de brand new MacBook Pro 15" Retina echt prachtig vind en bovendien qua specificaties beter is dan bovenstaande Lenovo. Mede vanwege de looks en het feit dat ik geen extra korting op de Lenovo kan krijgen omdat ik niet naar de universiteit ga, is de Lenovo geen optie voor mij.
Wat zijn mijn eisen:
- Max. 15,4"/15,6" (ook geen 13" want dat wordt te klein qua toetsenbord en voornamelijk qua scherm kan ik wel wat meer werkruimte gebruiken dus een 15" scherm)
- Quad core processor (i7 3rd gen. lijkt mij een goede keuze)
- Lichtgewicht ( < 2,5kg)
- Hoge resolutie (Liefst 1920*1080 of hoger, hoewel iets van 1600*900 nog wel te overwegen is op een 15" scherm, thuis werk ik soms met een 1920*1080 21,5" extern scherm)
- 8GB DDR3 werkgeheugen (Liefst 1600 MHz of sneller)
- Minimaal 256GB harde schijf, een SSD zoals in de MacBook Pro Retina is we erg fijn om zware programma's op te zetten, hoewel ik hier zelf niet extreem veel verstand van heb. Ik zou niet weten of het echt merkbaar is in zware programma's (denk hierbij aan Autocad, Photoshop, After Effects).
Ik neig zelf erg naar de nieuwe MacBook Pro Retina van 2279 euro (helemaal weg van het design
), maar dit vind ik erg veel geld, zeker als je kijkt naar de specificaties (resolutie even buiten beschouwing gelaten), dezelfde specs kan je in een Windows laptop voor veel minder krijgen. Aan de andere kant heb ik op mijn desktop PC nogal problemen met Windows 7 waaronder random crashes en soms is de PC ineens ontzettend traag (Specs: 16GB 1600 MHz RAM, 6-core 3,8 GHz, 2x 4850 512mb, SSD van 60GB met Windows, Adobe Suite en Office en verder 2x een HDD voor muziek etc.). Hierdoor twijfel ik wel over een laptop met Windows, zeker omdat hij voor mijn studie is. Mij lijkt OS X fijn, maar dat is natuurlijk altijd afwachten, gelukkig kan ik op de MacBook altijd nog Windows 7 installeren wat ook een enorm voordeel is voor het geval ik Windows programma's wil draaien danwel niet aan OS X kan wennen.
Ben benieuwd wat de opties zijn, alvast bedankt!
(Voor de geïnteresseerden, verder niet echt relevant: ik kom van het vwo af maar ben helaas nét gezakt op één vak dus vandaar eerst hbo en avondschool)
Ik moet veel met mijn laptop slepen en vind daarom het gewicht van belang en ook het formaat vind ik van belang, een 17" vind ik te 'lomp' en een 15,4" formaat bevalt mij beter.
Via de Universiteit Twente zijn er aanbevolen specificaties voor een laptop.
Ze bieden er een high-end laptop aan: Lenovo ThinkPad T530 met de volgende specs:
Legitieme Windows 7 Home Premium 64Bits Engels
Intel® Core™ i7 3610 QM
8.192 MB, 1600 MHz DDR3 (2 x 4.096 MB)
500 GB S-ATA harde schijf / 7.200 RPM
Nvidia Optimus Graphics NVS 5400M (1GB)
15,6-inch HD+ LED-backlit WVA Anti-glare met 1600 * 900 resolutie
Ik ben vaak nogal gecharmeerd van strak uitziende laptops waarbij ik de brand new MacBook Pro 15" Retina echt prachtig vind en bovendien qua specificaties beter is dan bovenstaande Lenovo. Mede vanwege de looks en het feit dat ik geen extra korting op de Lenovo kan krijgen omdat ik niet naar de universiteit ga, is de Lenovo geen optie voor mij.
Wat zijn mijn eisen:
- Max. 15,4"/15,6" (ook geen 13" want dat wordt te klein qua toetsenbord en voornamelijk qua scherm kan ik wel wat meer werkruimte gebruiken dus een 15" scherm)
- Quad core processor (i7 3rd gen. lijkt mij een goede keuze)
- Lichtgewicht ( < 2,5kg)
- Hoge resolutie (Liefst 1920*1080 of hoger, hoewel iets van 1600*900 nog wel te overwegen is op een 15" scherm, thuis werk ik soms met een 1920*1080 21,5" extern scherm)
- 8GB DDR3 werkgeheugen (Liefst 1600 MHz of sneller)
- Minimaal 256GB harde schijf, een SSD zoals in de MacBook Pro Retina is we erg fijn om zware programma's op te zetten, hoewel ik hier zelf niet extreem veel verstand van heb. Ik zou niet weten of het echt merkbaar is in zware programma's (denk hierbij aan Autocad, Photoshop, After Effects).
Ik neig zelf erg naar de nieuwe MacBook Pro Retina van 2279 euro (helemaal weg van het design
Ben benieuwd wat de opties zijn, alvast bedankt!