Toon posts:

Laptop als desktop systeem, Dell XPS 15?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Inmiddels enkele maanden geleden ben ik (wegens het uitvallen van mijn huidige laptop) op zoek gegaan naar een nieuwe laptop. Deze laptop wil kunnen gebruiken als laptop (on the road), maar het moet ook een degelijke desktop vervanger zijn.

Omdat het een desktop vervanger moet zijn heb ik besloten dat als ik de laptop thuis gebruik ik er via bluetooth of usb een muis en toetsenboard aanhang samen met een extra beeldscherm. De laptop kan dan in principe aan de zijkant gezet worden (of als extra monitor worden gebruikt). Ik wil de laptop echter ook mee kunnen nemen naar mijn studie/werk en moet ook goed mee te nemen zijn. Op locatie moet het echter nog wel prettig werken zijn.

Budget voor het geheel: +/- 1600,- euro. Ik zat zelf te kijken naar de nieuwe XPS 15, maar nu de prijzen bekend zijn gemaakt heeft mij dit toch wel afgeschrokken.

Ik ga de laptop gebruiken voor:
- photoshop voor foto bewerking
- eventueel in de toekomst wat meer met video bewerking
- internet, films kijken, word, excel
- programmeren (websites, apps en wiskundige modellen voor mijn studie)
- CAD programma's (eventueel ook 3D zoals maya, maar dat waarschijnlijk niet)

Naast de laptop wil ik in de prijs inbegrepen hebben:
- extern beeldscherm, waarschijnlijk dell ultrasharp 24 inch (U2412m) voor ongeveer 250,- euro (pricewatch)
- muis en toetsenboard (gewoon simpel draadloos)
- waarschijnlijk een SSD om in de laptop te zetten, zat zelf aan 256GB samsung 830 te denken (165,- pricewatch)

Bij elkaar blijft er dus ongeveer 1150 voor de laptop over.

Ik heb me een beetje blind zitten staren op de XPS 15 vanwege het mooie en stevige ontwerp samen met de goede specs. Zijn er andere opties waar ik naar moet kijken?

Verder nog wat andere vragen:
1) Dell biedt accidental damage en extra support als toevoeging als je een systeem gaat kopen. Welke heb ik nodig als er iets kapot gaat dat dat vervangen wordt (of dat ik een vervangend onderdeel toegestuurd krijg)? In hoeverre heeft het nut om dit te nemen, een gewone laptop verzekering is meestal een stuk goedkoper.

2) Als ik de ODD eruit haal om een SSD erin te zetten, zijn er dan behuizingen te koop waar ik deze in kan zetten zodat ik hem als externe kan gebruiken? En hetzelfde voor de HDD, kan dat ook?

3) De XPS 15 gebruikt 32GB cache geheugen voor snelheid, maar als ik er zelf een SSD in ga zetten moet deze cache optie er natuurlijk tussen uit. Kan dit gewoon zonder problemen?

Ik denk de laptop pas over een 1,5 maand te kopen, is er een reele kans dat Dell dan iets gaat zakken in zijn prijzen en dat ik dan inclusief epp en kortingsbonnen e.d. op een prijs in de buurt van 1150 uit kan komen voor het systeem met i7 en 2GB grafische kaart?

Zoals te lezen valt heb ik en grote voorkeur voor de XPS 15, maar als er vergelijkbare systemen zijn hoor ik dat graag! Ik heb zelf ook zitten kijken naar de Asus N56VZ maar vraag me af of de bouwkwaliteit, scherm e.d. ook zo goed is.

Verwijderd

Er is al een 'review' van de XPS 15:
http://forum.notebookrevi...idge-498.html#post8666160

Ik heb heb even door gebladerd, en de review lijkt min of meer te suggeren dat de N56 beter is.. Ik zou wel wachten op meer reviews van beide laptops van wat meer reputabele sites (anandtech e.d. Waar blijft die review?)

Die sheet van mij ken je al? Tegenwoordig kan je ook epp-hacks gebruiken voor meer korting. Die optie zit onder cel B15 @ de landing page. Enkel het goedkoopste model zit binnen je budget.

Verwijderd

Topicstarter
Die review is erg interessant, maar zoals je aangeeft wacht ik nog even op anandtech. Ik vind de n56vz wel een goede optie, maar vind het wel jammer dat deze een stuk dikker is. En aluminium voelt toch degelijker dan plastic.

De sheet kende ik al, maar zelfs daarmee is de nieuwe XPS 15 een stuk omhoog geschoten tov de vorige generatie...

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 14:11
Hoi, ik heb de asus n56vz en ik ben er zeer over te spreken. (early release model)
De laptop is niet heel makkelijk mee te nemen, hij is redelijk aan de dikke kant en weegt volgens mij 2,7kg, maar dan heb je wel een goede laptop met prima specificaties.
Mijn model heeft geen backlit keyboard, voor mij is het geen gemis, voor een ander misschien wel.
Het scherm is niet de helderste, buiten werken met max. backlight gaat redelijk. Het scherm is verder prima, ik kom van 1600x900 op 19", 1920x1080 op 15,6" is daardoor echt een verademing.
Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik zelf nog even wat verder gekeken, en ben ik ook de Sony Vaio S tegen gekomen. Als ik deze goed configureer
(https://shop.sony.nl/shop...003EE10080002BC29B71)/.do)

Dan kost deze 1313,- euro. Studenten krijgen volgens mij 10% korting, kom ik op iets onder de 1200,- euro uit. Is dit geen goede optie?

Persoonlijk vind ik de Asus toch net iets te dik, deze ziet er dunner uit en schijnt ook lichter te zijn. Moet ik er natuurlijk wel zelf een SSD kunnen zetten, maar dit lijkt me dat dat moet kunnen.