Game PC upgrade met nieuwe onderdelen

Pagina: 1
Acties:

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik wil graag mijn 2 jaar oude PC gaan upgraden en heb ik al een plan bedacht en onderdelen uitgezocht maar ben ik er nog niet helemaal zeker van. En ik hoop nu dat jullie me wat kunnen helpen door mijn plan te bekritiseren O-) Mijn budget is ongeveer €300.

Mijn huidige PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 930 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-X58A-UD3R€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 CMX6GX3M3A1600C9€ 40,45€ 40,45
1Corsair HX850W€ 137,-€ 137,-
2EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series 256GB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie

Zou ik er genoeg prestatie winst en andere voordelen uit kunnen halen als ik van mijn huidige systeem het moederbord, memory en processor zou vervangen met de onderstaande?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,50€ 48,50
1Asus P8Z77-V€ 154,-€ 154,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,50

Een aantal voordelen zijn:

3,4Ghz -vs- 2,8Ghz.
8GB Dual channel -vs- 6GB Triple channel
PCI-E versie 3.0 -vs- PCI-E versie 2.0 (3.0 uiteraard bedoeld voor toekomstige video upgrades)
Meer USB3.0 poorten
Meer SATA3-600 poorten
Een garantie voor de nieuwe onderdelen.

Mijn SSD loopt nu niet op zijn maximum snelheid omdat de marvell SATA3-600 controller op mijn gigabyte mobo de snelheid niet helemaal aan kan. Op een nieuw mobo zou ik wel de maximale snelheid kunnen behalen als die over een SATA controller van Intel beschikt.
En een socket 1155 systeem gaat veel zuiniger om met power dan een socket 1366 systeem.

Het oude mobo, processor, memory zou ik ook voor een leuk prijsje kunnen verkopen en dan valt de totaal prijs voordeliger uit voor mij wat het dan toch weer binnen mijn budget van €300 brengt.
Ik zou opzich wel de videokaart kunnen vervangen in plaats van andere onderdelen upgraden maar dan schiet ik op al die andere fronten niks op.

Ziet iemand anders nog meer voordelen? en is het kwa prijs/prestatie winst verhouding een goede zet? nog andere suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door SpitfireNL op 30-06-2012 22:50 ]

- Mijn PC -

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-03 20:15
Opzich heb je nu je lijstje al bij elkaar? Ziet er goed uit. Je kunt ook een Asrock Z77 mobo pakken, 25 euro goedkoper.
En ik zou zeggen, zet de oude onderdelen op de V&A, zijn vast wel mensen die een basissysteem daarmee kunnen samenstellen.

edit:

Heb gehoord dat de cpu koelers van intel erg luid zijn. En als je gaat overclocken sowieso een cpu koeler kopen, en niet de standaard gebruiken.

pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B

[ Voor 35% gewijzigd door Droid op 01-07-2012 15:15 ]

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Wacht liever tot de volgende generatie, of ga voor socket 2011 (wat ook een pak duurder is). Dit verschil ga je niet/nauwelijks merken en de volgende generatie zal misschien wel een aardig verschil gaan maken en dan gooi je er direct een nieuwe videokaart(en set) bij.

Grillmeister

• Droid
RoofTurkey schreef op zondag 01 juli 2012 @ 15:31:
Wacht liever tot de volgende generatie, of ga voor socket 2011 (wat ook een pak duurder is). Dit verschil ga je niet/nauwelijks merken en de volgende generatie zal misschien wel een aardig verschil gaan maken en dan gooi je er direct een nieuwe videokaart(en set) bij.
Wanneer komt de volgende gen en DDR4 denk je? Want ik was ook een pc aan het samenstellen, dus ik kan beter nog wachten? Of wordt de nieuwe gen sowieso kei duur?

edit:

Al zal een systeem met nu Ivy Bridge wel 3 jaartjes nog mee kunnen gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Droid op 01-07-2012 15:47 ]

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Als je kunt wachten, dan moet je gewoon wachten in de pc-wereld. Naarmate de tijd verstrekt komen er betere onderdelen uit en worden mindere onderdelen goedkoper. Als je dus al een dikke i7 hebt en de upgrade niet nodig hebt, zoals TS, dan is een upgrade uitstellen een verstandige keuze.

Grillmeister

• Droid
RoofTurkey schreef op zondag 01 juli 2012 @ 15:46:
Als je kunt wachten, dan moet je gewoon wachten in de pc-wereld. Naarmate de tijd verstrekt komen er betere onderdelen uit en worden mindere onderdelen goedkoper. Als je dus al een dikke i7 hebt en de upgrade niet nodig hebt, zoals TS, dan is een upgrade uitstellen een verstandige keuze.
Tja.. M'n oude laptop is toch aan vervanging toe dus ik kan eigenlijk niet meer lang wachten.
Het enigste voordeel is dat ik 'm na 2/3 jaar makkelijk kan upgraden, nieuwe mobo, cpu en ram.
Al is het enigste wat ik ermee doe, soms photoshop, video's kijken en interneten en de normale dingen :D

Maar ik ga nu weer ontopic.

Als het echt niet meer lang duur voordat de nieuwe gen uitkomt kan hij beter wachten ja.

[ Voor 8% gewijzigd door Droid op 01-07-2012 15:51 ]

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-03 17:37
@TS: Wat is je doel met het upgraden? Het is een game-pc, dus je wilt bv BF3 lekker spelen? Welke resolutie?

Daarnaast is het belangrijkste van een dergelijk systeem dat er een goede videokaart in zit. Oftewel mijn advies luidt: laat alles zitten en haal die GTX460 SLI eruit en zet er een GTX670 in. Dan zit je op dezelfde uitgaven maar heb je ingame veel meer aan, want je cpu, ram, e.d. is allemaal nog goed genoeg zou ik zeggen.

Edit: wachten op 'nextgen' is vrijwel zinloos. Ik heb nog niks gehoord over DDR4 of wanneer de nieuwe Intel socket komt, dus dat zal nog best lang duren (minmaal 1-1,5 jaar?) voordat die dingen ook daadwerkelijk in de winkel liggen. Sowieso, DDR4.. als dit al mocht komen wil het niet zeggen dat dit opeens veel sneller zal zijn? Garanties heb je nooit, dus het is gewoon gokken. Als je nu wat wilt moet je het nu kopen.

[ Voor 32% gewijzigd door Freaky Maus op 01-07-2012 15:55 ]

Specs

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jup, 20% sneller, en aangezien de nieuwere i7's per clocktick ongeveer even snel zijn als de oudere, ook 20% meer prestaties. Dus als je denkt "ik haal nu 30 FPS, maar ik wil er 36", is dat een goede reden. Ik zou het er zelf een te dure upgrade voor vinden, maar dat moet je zelf weten.
8GB Dual channel -vs- 6GB Triple channel
Is in geen enkel opzicht een voordeel, want je huidige i7 kan óók dual-channel aan, en eventueel natuurlijk 12GB. De nieuwe i7 ondersteunt wel een iets hogere snelheid, maar daar compenseert triple channel ruimschoots voor.
PCI-E versie 3.0 -vs- PCI-E versie 2.0 (3.0 uiteraard bedoeld voor toekomstige video upgrades)
Nuttig, als je er een videokaart instopt die het ook echt nodig heeft. Maar die videokaarten zijn er op dit moment nog niet, dus als je het daarvoor doet kun je beter over een of twee jaar upgraden.
Meer USB3.0 poorten
Ik kan niet inschatten hoeveel je er nodig hebt.
Meer SATA3-600 poorten
Kan natuurlijk ook leuk zijn.

Al met al dus wel wat kleine voordeeltjes, dus ik kan niet zeggen dat het per sé een slechte keuze is. Maar ik zou nog even lekker wachten, tenzij je als power-user echt dat laatste beetje performance en die vele SATA 3-poorten nodig hebt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

RoofTurkey schreef op zondag 01 juli 2012 @ 15:31:
Ik heb bijna dezelfde configuratie als TS en denk ook na over upgrade. Gezien jouw terechte opmerking zal ik niet heel veel performance winst gaan merken en is het meer mijn 'tweakotine' die zegt: koop het nieuwste!! >:)

@SpitfireNL als we verstandig zijn wachten we nog een jaar met upgraden, al wil ik heel graag wat nieuws ;)

• SpitfireNL
Allemaal goede ideëen.

Over een jaar of 2 zou ik mijn componenten nog moeilijker en voor minder door kunnen verkopen maardat moet ik maar accepteren dan.
Jullie hebben mij nu overgehaald om nog een tijd te wachten voordat ik mobo, mem, proc ga upgraden.

Wat ik wel alvast ga doen is mijn videokaart upgraden naar een 2GB videokaart. Waarschijnlijk nvidia GTX670. Daar haal ik veel winst mee tegenover de SLI(2 x 768mb). En PCI-e versie 2.0 op mijn mobo zal toch nog geen echte bottleneck zijn. Dan kan ik eerst testen of dit genoeg prestaties geeft. Doet het dat niet dan kan ik toch altijd ook de rest nog gaan upgraden.

[ Voor 11% gewijzigd door SpitfireNL op 01-07-2012 17:03 ]

- Mijn PC -

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Freaky Maus schreef op zondag 01 juli 2012 @ 15:53:
laat alles zitten en haal die GTX460 SLI eruit en zet er een GTX670 in. Dan zit je op dezelfde uitgaven maar heb je ingame veel meer aan, want je cpu, ram, e.d. is allemaal nog goed genoeg
idd, een videokaart-upgrade naar een GTX670 is de meest voor de hand liggende upgrade tbv. gamen als ik je huidige hardwareconfig bekijk. Je CPU kan je nu ook nog prima OC-en als je een aftermarket koeler erop zet.
SpitfireNL schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 21:58:
Mijn SSD loopt nu niet op zijn maximum snelheid omdat de marvell SATA3-600 controller op mijn gigabyte mobo de snelheid niet helemaal aan kan.
Je huidige moederbord heeft een betrouwbare en zeer snelle Intel Sata2-300 controller, gebruik deze aub met de recentste Intel RST-drivers voor je Samsung SSD. ;)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• SpitfireNL
Koeler is het probleem niet. Er zit een Noctua NH-D14 op. pricewatch: Noctua NH-D14
Misschien dat ik dan maar ga overclocken. inderdaad een goed idee.

Heb mijn SSD inmiddels ook al aan de SATA2 hangen. Helaas haal ik dan maar 60% van de doorvoersnelheid van als die aan SATA3-intel zou hangen. Maar daar merk je met dagelijkse taken en gamen toch geen verschil in. De access-times zijn belangerijker en die zijn gewoon goed.

In het verleden gebruikte ik die PC eigenlijk voor alles. Maar nu dat ik tegenwoordig ook veel op mijn HTPC doe ben ik aan het ontwennen dat hij niet alles meer hoeft te kunnen, alleen nog games.

[ Voor 16% gewijzigd door SpitfireNL op 01-07-2012 17:33 ]

- Mijn PC -

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Je weet, over +/- 9 maanden komt Intel met een nieuwe architectuur (Haswell) met daarbijhorend ook een nieuwe socket die de huidige LGA1155 opvolgt.
Dus nu elke maand wat opzijleggen en dan heb je uiteindelijk je dan huidige videokaart (GTX670?) op PCI-e 3.0-bandbreedte werken en je huidige SSD op een Intel Sata3-600 controller van de nieuwste generatie.
Prima plan dus.
SpitfireNL schreef op zondag 01 juli 2012 @ 17:31:
Koeler is het probleem niet. Er zit een Noctua NH-D14 op. pricewatch: Noctua NH-D14
Misschien dat ik dan maar ga overclocken. inderdaad een goed idee.
3.6-3.8GHz is al heel gemakkelijk te doen. Je kan als je wilt nog iets verder persen...
Heb mijn SSD inmiddels ook al aan de SATA2 hangen. Helaas haal ik dan maar 60% van de doorvoersnelheid van als die aan SATA3-intel zou hangen. Maar daar merk je met dagelijkse taken en gamen toch geen verschil in. De access-times zijn belangerijker en die zijn gewoon goed.
Inderdaad merk je er in de praktijk weinig van. Access-times (en random doorvoer) zijn belangrijker dan de max. sequentiële doorvoer. De native Intel Sata-controller blinkt daarin uit.
In het verleden gebruikte ik die PC eigenlijk voor alles. Maar nu dat ik tegenwoordig ook veel op mijn HTPC doe ben ik aan het ontwennen dat hij niet alles meer hoeft te kunnen, alleen nog games.
Dan bespaar je het extra energieverbruik omdat je alleen met het gamen de bak nog aanzet, en hoef je daarom niet nu een nieuw systeem (CPU-Mobo-Mem) aan te schaffen.

[ Voor 63% gewijzigd door bitshape op 01-07-2012 17:54 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-03 09:24
bwerg schreef op zondag 01 juli 2012 @ 16:17:
[...]

Jup, 20% sneller, en aangezien de nieuwere i7's per clocktick ongeveer even snel zijn als de oudere, ook 20% meer prestaties. Dus als je denkt "ik haal nu 30 FPS, maar ik wil er 36", is dat een goede reden. Ik zou het er zelf een te dure upgrade voor vinden, maar dat moet je zelf weten.
De nieuwe i7 waar de TS over praat, namelijk de Ivy Bridge, is in vergelijking met de Sandy Bridge generatie 5 à 10% sneller op de zelfde kloksnelheid. Kijk je van Sandy Bridge naar de generatie daarvoor, de processor die de TS heeft (i7-930) is het verschil 'clock to clock' gemiddeld 11%. Dus, wat je zegt is onjuist. Een upgrade van i7-930 naar 3570K zal dus meer dan 20% winst geven.
[...]

Is in geen enkel opzicht een voordeel, want je huidige i7 kan óók dual-channel aan, en eventueel natuurlijk 12GB. De nieuwe i7 ondersteunt wel een iets hogere snelheid, maar daar compenseert triple channel ruimschoots voor.
Triple-channel is in vele gevallen langzamer dan dual-channel. Enkel bij rendering etc. waarbij geheugenbandbreedte dermate belangrijk is maakt triple-channel een voordeel.

De geheugencontroller in de i7 is over tijd een hogere snelheid gaan ondersteunen, maar daar dien je niet naar te kijken. M'n eigen 2500k ondersteunt volgens Intel DDR3 1066/1333. Toch kan ik prima DDR31600 geheugen gebruiken 'mits' het moederbord dat ondersteunt, das belangrijk.
[...]

Nuttig, als je er een videokaart instopt die het ook echt nodig heeft. Maar die videokaarten zijn er op dit moment nog niet, dus als je het daarvoor doet kun je beter over een of twee jaar upgraden.
Videokaarten zoals bijvoorbeeld de 7970 van AMD en de GTX680 van Nvidia ondersteunen al PCI-e 3.0 mits op de juiste chipset aangesloten, op dit moment zijn deze kaarten gewoon verkrijgbaar voor consumenten.
Enkel is er een miniem verschil van <1% in prestaties. Videokaarten gebruiken tegenwoordig nog niet de volledige bandbreedte van PCI-e 2.0, dus een snelheidsverschil is nog niet zichtbaar.
[...]

Ik kan niet inschatten hoeveel je er nodig hebt.

[...]

Kan natuurlijk ook leuk zijn.

Al met al dus wel wat kleine voordeeltjes, dus ik kan niet zeggen dat het per sé een slechte keuze is. Maar ik zou nog even lekker wachten, tenzij je als power-user echt dat laatste beetje performance en die vele SATA 3-poorten nodig hebt.
Pagina: 1