Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor CAD, CS5, ... Huidige houden of nieuwe kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal

Zoals de titel het al zegt ben ik opzoek naar een goede laptop voor CAD programma's zoals 3DS Max en Inventor 2013 Alsook Photoshop CS5, illustrator, After effects, Premiere Pro,...

De reden dat ik een laptop voor deze programma's nodig heb is omdat ik deze de komende jaren in avondschool wil gaan volgen.

Ik heb momenteel een HP Pavilion dv7-2020eb Entertainment Notebook met volgende specs:

Microprocessor AMD Athlon X2 Dual-Core processor QL-65 van 2,10 GHz
Microprocessor-cache L2 cache, 1 MB
Geheugen 4096 MB
Max. geheugen 8 GB
Videographics Radeon HD4530
Vaste schijf 500 GB (5400 rpm)
Multimedia Drive Lightscribe Super Multi dvd-writer (+/-r, +/-rw) met ondersteuning voor dubbellaags
Display 17,3-inch (diagonaal gemeten) HD+ high-definition* HP BrightView LED-breedbeeldscherm (1600 x 900)

http://h10025.www1.hp.com...=nl&lc=nl&product=3944149

Hij is ondertussen al 3 jaar oud en heb hem een dikke week geleden wel omgezet van Windows Vista Home Premium 32 Bit naar Windows 7 Ultimate 64Bit om uit te proberen.

Deze upgraden van 4 naar 8GB zou ongeveer 180 euro kosten.

Mijn vraag naar jullie toe is dan ook of deze laptop de gevraagde programma's zonder problemen, lange wachttijden kan draaien of dat ik moet kijken voor een nieuwe. Als jullie mij aanraden om een nieuwe aan te schaffen zou ik wel ineens willen kijken naar een laptop die de komende 5 jaar mee kan.

Zelf ben ik een grote fan van Asus aan het worden maar ook Dell heb ik goede ervaringen mee.

Ik heb ook even zitten kijken naar de ASUS G75VW-DS73-3D deze vind ik zeer interessant maar misschien overkill?

Graag jullie mening

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
misschien ook een SSD overwegen

ja, daag.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 20:01:

Ik heb ook even zitten kijken naar de ASUS G75VW-DS73-3D deze vind ik zeer interessant maar misschien overkill?
Overkill, en de Alienware M17x is letterlijk honderden euro's goedkoper met betere specs 8)7 In het 15.6" segment is asus wel heel sterk met de N56.

Maar we kunnen je niet vertellen of je die programma's kan draaien met je huidige laptop. Maar even serieus: dat kan je toch zelf ook uitzoeken? Trek een weekje uit om te kijken hoe goed de gebruikte programma's draaien op jouw bak. Of wacht tot het begin van het semester zodat je kan kijken waar je klasgenoten in hebben geïnvesteerd en hoe dat draait. Het lijkt me dat je dan een stuk betere keuze kunt maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 21:04:
[...]

Overkill, en de Alienware M17x is letterlijk honderden euro's goedkoper met betere specs 8)7 In het 15.6" segment is asus wel heel sterk met de N56.

Maar we kunnen je niet vertellen of je die programma's kan draaien met je huidige laptop. Maar even serieus: dat kan je toch zelf ook uitzoeken? Trek een weekje uit om te kijken hoe goed de gebruikte programma's draaien op jouw bak. Of wacht tot het begin van het semester zodat je kan kijken waar je klasgenoten in hebben geïnvesteerd en hoe dat draait. Het lijkt me dat je dan een stuk betere keuze kunt maken.
Als ik de M17x configureer met dezelfde specs als de ASUS kom ik even duur uit met de M17x... Ik weet dus niet van waar jij die honderden goedkoper haalt.

Verwijderd

Met URL hacks, kortingsbonnen, en cashback acties :P Kost wat moeite, maar in het 17" high end segment kan je haast onmogelijk iets anders aanschaffen dan de M17x.

i7-3610QM + 1080p met..
GTX 660m = € 1,271
GTX 675m = € 1,340
GTX 680m = € 1,566
HD 7970m = € 1,407

Uit die mooie sheet van mij. De verzendkosten berekening is stuk, dus mogelijk komt er nog €29 op de prijs hierboven.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Met een Intel B960 ga je al 100% qua CPU punten vooruit dus met een Core I3/I5 is het vliegen in jouw geval. Je hoeft niet het duurste van het duurste te kopen en je stopt er een betrouwbare SSD in en je bent al een heel stuk vooruit.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• GjaltVK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 16:03
Het grootste probleem zie ik in de processor zitten. Dat is "maar" een dual core op 2,1 Ghz.
Dat zal voor cad programma's als 3DS max en inventor wel een redelijke bottleneck zijn als er afbeeldingen gerenderd moeten worden.

Hoe de videokaart dan reageert weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee. Al weet ik dat de videokaart tegenwoordig nog niet heel veel invloed uit kan oefenen op het sneller maken van je computer in dat soort gevallen. Het is sowieso aan te raden om een dedicated videokaart te hebben! Veel van de huidige laptops worden verkocht met de Intel HD3000 graphics welke dus veel van je computerkracht van je werkgeheugen (en in mindere mate je processor) wegsnoepen.

Hoe je laptop reageert weet ik niet, je zou trail versies (die autodesk en adobe gratis aanbieden) eens een week moeten proberen om te kijken of je laptop het aan kan. Zo niet dan zou ik wel naar iets anders kijken.

Een precies budget weet ik niet dus daar kan ik erg weinig over zeggen. Zelf heb ik een Elitebook 8560w (via een technische universiteit gekocht) die prima voldoet en alles wat ik er mee wil aan 3d tekenwerk.

Je zou, als je een wat strakker ontwerp wilt, ook eens kunnen kijken naar een laptop uit de dell XPS serie.

Verwijderd

Dell heeft de XPS serie echt helemaal verkloot naar mijn mening.. het is nu een soort van apple kloon serie, de kwaliteit en design zijn leuk, de prijzen gaan echt helemaal nergens meer over vergeleken met de vorige lijn.

Verwijderd

Topicstarter
De laptop gaat een desktop vervanger worden aangezien mijn huidige desktop ook al weer meer dan 5 jaar oud is (een medion MD8822 http://www.medion.de/md8822/nl/flash.html). Een absolute must voor mij is dat de laptop programma's die binnen 3 - 4 - 5 jaar uitkomen ook nog zonder problemen draait. De laptop gaat waarschijnlijk eind augustus aangeschaft worden. Aangezien ik de laptop toch kan inbrengen als kosten in de zaak ga ik mij geen uren bezig houden met URL hacks, kortingsbonnen, en cashback acties. Ook ligt het uiterlijk van alienware mij niet echt. En aangezien ik er vooral overdag en met klanten mee werk, is dit toch ook een bepalende factor. Ik ga ook de Elitebook 8560w nog een bekijken

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 12:14:
Een absolute must voor mij is dat de laptop programma's die binnen 3 - 4 - 5 jaar uitkomen ook nog zonder problemen draait.
Heb je een tijdmachine voor me? Dan kan ik kijken hoe zwaar de programma's over 3-4-5 jaar zijn :P

Verwijderd

Topicstarter
Daarom ook dat ik de ASUS G75VW-DS73-3D aanhaalde in mijn eerste post. Deze heeft voor zover ik zie toch wel Wat van de laatste nieuwe hardware dus zou toch een hele tijd mee moeten kunnen

Verwijderd

De grafische kaart is al een jaar oud. Voor 'de nieuwste' hardware moet je de GTX 660m, GTX 680m, of HD 7970m hebben.

De GTX 670m is identiek aan de GTX 570m wat een GTX 470m is met één extra shader block. Die kaart stamt uit het einde van 2010.

Leuk he, marketing?

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:13
Hoe zit het met de GTX675 dan? die is toch wel nieuw?

Verwijderd

Nope. Da's een rebrand van de GTX 580m, wat weer een 8% (of-zo) hoger geclockte GTX 485m is.

Da's ook de reden dat we nu opeens zien dat de HD 7970m (en de GTX 680m ook, hoor) met 50% winst over de oude topmodellen heen lazert ondanks dat die nog best nieuw zijn. Het enige nieuwe eraan is de naam, de hardware zelf is al anderhalf jaar oud.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 12:51 ]

• Nilsepils
Dan blijft er inderdaad niet bijster veel over.

Verwijderd

Topicstarter
Net een PCmark Vantage test gedaan met men huidige dv7 http://3dmark.com/pcmv/504583

• Nilsepils
Dat stelt inderdaad niet heel veel meer voor :P mijn 5 jaar oude (hp) desktop scoorde al beter dan dat :P en die was toen al niet bijster snel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga hem nu ook eens draaien op mijn 5 jaar oude medion desktop

Verwijderd

PCmark is een zeer misleidende benchmark. Stop er een SSD in, en de score gaat een factor 5 omhoog...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even bij dell een XPS 17 aan het configureren maar zie dat zij een 2nd gen i7 aanbieden. is er veel verschil met een 3th gen van vb asus, msi?

Verwijderd

De inspiron 17R SE heeft 3e-gen core-i. De verschillen zijn niet zo groot als je het mij vraagt: de 3e-gen is zo'n 10 a 15% sneller. Vergeet geen glossy 3D paneel te nemen, anders krijg je mogelijk de beruchte chi-mei...

Verwijderd

Topicstarter
Net nog wat aan het configureren geweest op de site van dell en vroeg mij af of de 2 GB nVidia GeForce GT 650M (3D) een beetje goed is of niet? Inspiron 17R SE

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 19:38 ]

Verwijderd

Voor gamen, ja. Ik heb geen idee of 3DSMax achtige tools iets kunnen met een consumer GPU.

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-11 23:15

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 19:37:
Net nog wat aan het configureren geweest op de site van dell en vroeg mij af of de 2 GB nVidia GeForce GT 650M (3D) een beetje goed is of niet? Inspiron 17R SE
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 19:51:
Voor gamen, ja. Ik heb geen idee of 3DSMax achtige tools iets kunnen met een consumer GPU.
Inventor heeft pas iets aan die hoeveelheid geheugen bij grote assemblees met +1000 onderdelen en dan nog in een Quadro, of FirePro in combo met die 2GB aangeraden.

Maar aangezien je het nog allemaal moet leren gaat die 2GB vooralsnog vrij nutteloos zijn.

Verwijderd

Topicstarter
In het begin gaat dit misschien nutteloos zijn maar ik kijk nu wat ik later misschien ga nodig hebben. Niet wat ik nu ga nodig hebben.

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-11 23:15

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 20:39:
In het begin gaat dit misschien nutteloos zijn maar ik kijk nu wat ik later misschien ga nodig hebben. Niet wat ik nu ga nodig hebben.
Dan moet je vooral kijken of je een Quadro of een FirePro in die laptop kunt voegen want dan gaat die 650m ook nie voldoende presteren :) .
Pagina: 1