Mac laptops

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zayl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik heb sinds een tijdje een nieuwe desktop in elkaar geknutseld nadat ik voor min of meer 5 jaar laptops hebt gebruikt. Deze desktop gebruik ik voornamelijk om te gamen.

Nu gebruik ik behoorlijk wat php e.d. en dat werkt gewoon niet zo lekker op een windows machine dus ik wil een laptop oid. Nu wil ik iets kleins, wat niet zwaar is en niet te groot dus kom ik uit bij ultrabooks (?) en macbook air. Ik heb niks met apple (en hun manier van marketing) maar mac os werkt erg chill en een macbook zit qua design heel fatsoenlijk in elkaar heb ik het idee.

In principe vind ik een mac te duur voor de hardware die je krijgt maar nu dat geld momenteel gene probleem is, wil ik toch een keer een macbook oid bezitten en gebruiken.

Nu vraag ik me af.. Wat is goed voor de price/quality die je kan krijgen?
basisprijs 1249
1. een upgrade in de 13" van 4gb naar 8gb is al 100 euro
2. welk toetsenbord zou ik moeten hebben? "Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)" lijkt mij.
3. een upgrade van een ander model met iets meer op de ssd of iets meer ram/cpu is al snel 20% duurder.

Dus voor 1250 is de standaard config best mooi maar ik heb het idee dat ik een gemiddelde laptop van bv sony of samsung of wat dan ook met dezelfde hardware al veel goedkoper kan krijgen...

Ik wil geen mac vs window "battle" maar wat maakt de apple zo veel duurder en is het de moeite en prijs waard om een mac te kiezen over een windows voor oa programmeer werk en usability?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Earfart schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 19:04:
Ik wil geen mac vs window "battle" maar wat maakt de apple zo veel duurder en is het de moeite en prijs waard om een mac te kiezen over een windows voor oa programmeer werk en usability?
Dat kan alleen jij bepalen.

Ga eens een keer naar een Apple winkel, half uurtje met een machine werken en kijken of het de aankoop rechtvaardigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:16
Apple wil er geen 10% op verdienen.
Apple heeft vindt ik een beter layout intern dan andere fabrikanten... ( imho )
Apple gebruikt OSX, wat in mijn ogen fijner werkt dan Windows...( imho )

Kan de Apple net zo snel kapot gaan als een Sony ?, jazeker.
Eigenlijk betaal je voor de naam, vormgeving en het OS.

En of je dat het waard vindt is natuurlijk helemaal je eigen mening, ik zou zeggen ja (maar dat ben ik)
Maar aan de andere kant er zijn tegenwoordig genoeg Ultrabooks op de markt die zeker niet onder de AIR doen.
De vraag is alleen of jij het waard vindt om een " fijnere OS " ( imho ) te krijgen en een bepaald design of dat je liever een Windows Ultrabook heb die eigenlijk ook prima zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Een Apple koop je dan ook niet om de hardware specs.

Ik heb een Macbook Air 2011 13" model gekocht voor 999 euro, ja het is een boel geld.
Maar dan heb je ook een mooi apparaat. Hierin zit een i5 processor, 4gb ram, 128gb ssd. Een ultrabook met dergelijke specs zit je ook in de 800-1000 euro range, dus daarom hoef je het niet te doen.
Een "gewone" laptop met deze specs kan je in de 500-700 range ook wel al vinden (desnoods zelf de ssd erin zetten).

Ook gaat Mac een stuk beter met de hardware om die je krijgt naar mijn idee. Uiteraard betaal je ook gewoon puur omdat het Apple is.

Aldus iemand die net 3 weken is overgestapt van een Alienware naar Macbook Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zayl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-10-2024
Dan is mijn vraag, aangezien windows behoorlijk wat resources nodig heeft.. Zal een macbook het dan fatsoenlijk doen voor die prijs? Van wat ik heb ervaren zo ver dus wel. Mij lijkt een 128gb ssd wat klein, maar daar heb je dan ook externe hdd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Omdat dat topic daar niet voor bedoeld is!!
Earfart schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 19:20:
Dan is mijn vraag, aangezien windows behoorlijk wat resources nodig heeft.. Zal een macbook het dan fatsoenlijk doen voor die prijs? Van wat ik heb ervaren zo ver dus wel. Mij lijkt een 128gb ssd wat klein, maar daar heb je dan ook externe hdd voor.
Die MBA zal het prima doen, tenzij je bv meerdere full HD videostreams tegelijk wil bewerken. Het hangt dus puur van je gebruik af. In ieder geval zullen voornamelijk het RAM geheugen en de plaats op de SSD de eventuele bottlenecks zijn. Het hangt er maar van af wat je er mee gaat doen.

[ Voor 54% gewijzigd door Darkstar op 01-07-2012 11:51 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

In principe heb je voor PHP spul geen ongelofelijk zware machine nodig. Een MacBook Air met 8GB RAM is ruim voldoende. Of je voor een Mac of een Windows machine moet gaan is eigenlijk een non-issue; je geeft immers zelf al aan dat je Windows niet prettig vindt met PHP. Echter, misschien is Linux een alternatief.

Voordat je je op hardware gaat blindstaren moet je dus bedenken welke software je wilt gebruiken. Misschien kan je ook prima uit de voeten met Linux, of eventueel Windows met een Linux VM voor het PHP spul. In dat geval wordt je keuze voor hardware wel breder. Persoonlijk vind ik Mac OSX fijn werken, en de MacBook Air is een prima apparaat.

De prijs voor extra geheugen moet je overigens niet vergelijken met de SO-DIMMs die je in de winkel koopt, want het geheugen in de MacBook Air is gesoldeerd op het logic board. Een kleine laptop -niet van Apple- die misschien qua prijs/kwaliteit het overwegen waard is voor je is de Lenovo Thinkpad X230. Ik heb naast mijn MacBook Pro een Thinkpad X220 (de versie van vorig jaar) en dat bevalt uitstekend, zowel met Windows 7 als Linux. Voor 1300 euro had ik een versie met een full-voltage i5, 8GB 1600MHz geheugen, 128GB SSD + 320GB HDD, 12.5 inch IPS scherm (1366x768), 9-cell accu (uurtje of 10 battery life), en een docking station met ingebouwde optical drive. Oh, en 3 jaar next-business-day on-site garantie ;)

Ongeveer net zo duur als een 13" MacBook Air, slechts iets zwaarder, docking station, upgrade mogelijkheden, betere garantie. Maar: geen OSX.

Kortom: de keuze komt vooral neer op software.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 22:09
Om nog even je vraag te beantwoorden over keyboards: Waarschijnlijk ben je op zoek naar een US layout.
De Nederlandse en Internationaal Engelse layout hebben beide een verticale Enter-toets, terwijl de meeste toetsenborden tegenwoordig een horizontale toets hebben. Ook is de linker Shift-toets lang, ipv kort met de | \ toets er nog naast. ;)

Voor meer info kan je hier kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
Ik werk nog op een MBP late 2008 met core2duo en inmiddels een 128gb SSD & 8gb ram. Werkt nog steeds heel prettig. Uiteraard ook gewoon met PHP, HTML en een aantal Adobe programma's.
Volgens mij is de nieuwste MB Air sowieso al sneller dan mijn 15" MBP. Dus dat moet makkelijk kunnen.

Over je Windows 'vs' Mac.
Ik ben toen ook de overstap gemaakt, en heb er nog steeds geen spijt van. Al moet ik zeggen dat Windows 7 wel een stuk beter is dan Vista toen was.
Ik vind Mac gemakkelijker werken, wat gebruiksvriendelijker als ik het zo mag zeggen. Bovendien heb ik het idee dat Mac wat stabieler blijft na verloop van tijd. Waar ik mijn windows bak minimaal ééns per jaar volledig herinstalleerde, heb ik dat met mijn MBP pas één keer sinds 2008 gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Huppol schreef op zondag 01 juli 2012 @ 23:17:
Ik vind Mac gemakkelijker werken, wat gebruiksvriendelijker als ik het zo mag zeggen.
Ik heb een jaar of 4 geleden ook de overstap gemaakt van Win naar Mac, en ik moet zeggen dat dit inderdaad op de langere termijn een van de grootste verschillen is. Vooral TimeMachine (de "ingebouwde" backup-oplossing om het zo maar te noemen) is zo'n typisch voorbeeld van enorm gebruiksgemak dat ik op Windows systemen mis. Zeker als je gaat kijken naar bv. recovery of het inbouwen van een nieuwe HDD/SSD.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Pagina: 1