Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben sinds gisteren begonnen met een hels karwei om vele VHS video´s over te zetten naar digitale bestanden. Het zijn beelden die mij en familie bijzonder dierbaar zijn, en vele DVD kopieën zullen hiervan worden gemaakt.

Nu heb ik een Konig CMP-USBVG6 gekocht en gebruik ik het bijgeleverde programma MyTV. Na enkele uren is het gelukt om de instellingen zo te krijgen, dat ik beeld heb. Ik heb het beeld via MyTV omgezet naar een MPEG2 bestand (PAL?). Dit bestand heb ik gebrand via Roxio Burner naar een DVD.

Het resultaat is dat ik gelukkig beeld en geluid heb, maar de kwaliteit is (vrij) zwak. Ik verwacht geen HD TV, maar zou het geweldig vinden als ik de kwaliteit enigszins beter kan krijgen.

Hebben jullie ideeën voordat ik nog 150 uur video op deze manier ga overzetten? Help!?

Alvast enorm bedankt!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Misschien domme vraag, maar dat hoor ik in je verhaal niet terug, maar is de kwaliteit wel significant beter als je het 'direct' van de VHS afspeelt?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die is dan een stuk beter. Al is het formaat scherm een stukje kleiner. Ik kan bij MyTV ook het formaat niet kiezen.

Verwijderd

Je moet het beeld natuurlijk wel op dezelfde grootte vergelijken (hoewel ik in deze niet snap wat je bedoelt met kiezen van het formaat in MyTV).

Kortom: speel de opnames (gecapturede opname en VHS opname) op dezelfde tv af en vergelijk dan de kwaliteit. Als de gedigitaliseerde opname minder goed is, gaan we even verder puzzelen :)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Ben ook al tijden op zoek naar een oplossing om (in mijn geval VCC)banden over te zetten naar iets digitaals - bij voorkeur zonder er al te veel omkijkens naar te hebben. Ben nu beland bij de oplossing Pinnacle Video Transfer - freeware oplossing. De video transfer slaat een band rechtstreeks op een USB-medium op - draagbare harddisk, USB, whatever. Kwaliteit is prima, wordt opgeslagen als een H2654 (mp4)file van 720 x 576 - somige videospelers slikken dat. Anders kun je er een DVD van branden of met een freeware als Mediacoder de opgeslagen films in batch omcoderen naar DivX of Xvid - wat veel spelers wel lusten. Betekent ook dat je flink wat uren meer op een DVD kan zetten. Kwaliteitsverlies zou je zo niet moeten hebben - heb ik tenminste geen last van. Maar ik zet ze om naar MPEG-TS, dus ik zou er gewoon geluk kunnen hebben.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes