@Lebi Ik kocht in 2009 een iPhone 3GS en vervolgens in 2010 een iPhone 4 omdat de 3GS me zó beviel. Ik gebruik die iPhone 4 nu nog steeds en vind het een erg prettig apparaat. Ik heb nu ook een iPad, maar blijf nog trouw aan Windows (in plaats van Mac OS X) op de PC.
Ik moet wel zeggen dat het in 2009 (en 2010) een stuk makkelijker was om voor iOS te kiezen omdat ik, zo vond ik destijds, dat iOS een stuk beter was dan Android (in 2009 en 2010).
Tegenwoordig ligt het qua software functionaliteit allemaal een stuk dichter bij elkaar.
Kan je misschien aangeven wat je allemaal met je nieuwe telefoon wilt doen en wat je belangrijkste eisen zijn? Dan is het makkelijker vergelijken voor ons.
En oh, om nog even je andere vragen te beantwoorden:
Dat je kwa gevoelssnelheid niet veel zal merken ben ik het met je eens. Android is open-source en dus compatible op veel verschillende smartphones en hardware, en dit zorgt er natuurlijk ook weer voor dat het zelfs op een Quad-core dezelfde snelheid zal hebben als iOS op een Iphone.
Android wordt inderdaad gebruikt op misschien wel duizenden verschillende telefoons, terwijl iOS alleen wordt gebruikt op een tiental apparaten (iPod touch, iPhone en iPad).
Ik heb zelf altijd HTC gehad en ben er dus zeer vertrouwd mee, echter heb ik wel gemerkt dat Android altijd zoveel mogelijk rekenkracht van je device gebruikt, desondanks het een snelle telefoon is. Daarin tegen zal iOS ook weer veel beter geoptimaliseerd zijn op de Hardware van de Iphone.
iOS wordt inderdaad heel veel geoptimaliseerd door Apple.
Hoe is het scherm van de Iphone trouwens? Reageerd het snel zonder enige ghosting? en blijft de Iphone ook snel als je aan het miltutasken bent
Ik vind het scherm van de iPhone 4 (die het zelfde scherm als de iPhone 4S heeft) erg prettig dankzij de toch wel hoge pixeldichtheid (326 ppi). Of het snel reageert zonder ghosting? Bedoel je de vertraging tussen de aanraking op het scherm (bijvoorbeeld scrollen) en het moment dat het scherm meebeweegt? Er zit wel enige vertraging tussen, maar die is naar mijn gevoel altijd altijd een stuk kleiner geweest dan op de meeste Android telefoons. Zo merk ik op een Samsung Galaxy S2 echt de vertraging tussen aanraking en reactie, terwijl de vertraging bij de iPhone een stuk kleiner is.
Multitasking? Je hebt in iOS 'semi-multitasking' waarbij een app in een 'rust modus' gaat en je hebt echte multitasking. Een voorbeeld van het semi-multitasking: stel je speelt Angry Birds en je sluit de app af dan gaat de app in een 'rust modus': in de achtergrond zal Angry Birds helemaal geen CPU of GPU kracht meer verbruiken. Als je vervolgens Angry Birds weer opent, dan stapt de app uit de 'rust modus' en dan kun je verder waar je was gebleven.
Echte multitasking? Dat doet de iPhone ook. Een simpel voorbeeld is dat je tijdens een telefoongesprek gewoon nog van apps gebruik kan maken of kan internetten. Apps kunnen daarnaast ook écht in de achtergrond draaien: muziek afspelen en van een app gebruik maken tegelijk. Of GPS (navigatie) kan in de achtergrond gewoon doorgaan. VoIP (Skype en dergelijke) kunnen gewoon in de achtergrond doorgaan. Het uploaden van een plaatje in de achtergrond kan doorgaan.
De iPhone 4S heeft absoluut geen moeite met multitasking (zoals hierboven beschreven).
Had de iPhone 4S nou problemen met de Antenne? Of zijn deze intussen alweer opgelost?
De iPhone 4 had een 'probleem' met de antenne waarbij het signaal gedeeltelijk weg kon vallen. Ik heb er op de iPhone 4 nooit echt last van gehad, maar je merkte het vooral in gebieden met een slecht signaal. De iPhone 4S heeft dit probleem niet meer: er zitten volgens mij nu twee antenne's in, zodat één antenne het werk kan overnemen als de ander een slecht signaal heeft. De iPhone 4S heeft dus geen problemen met de antenne.
----------------------------
En oh, als je voor de iPhone gaat en er is geen haast bij dan is het misschien wijs om nog even te wachten. Men verwacht dat Apple in september of oktober de volgende generatie iPhone aankondigt. Deze zal dan zeer waarschijnlijk voor dezelfde prijs te koop zijn als de iPhone 4S nu.