Het is makkelijk als er een fan moeilijk gaat doen/uit gaat maar als het een case-fan in maakt het eigenlijk niet uit toch:?
alleen het toerental zegt inderdaad helemaal niets.... extreem gesteld... een fannetje met perfecte bladen die maar 1 RPM maakt, zal meer lucht verplaatsen dan een fannetje met bladen die gewoon plat zijn en in het vlak van draaiing liggen met een RPM van voor mijn part 1000000000.... de laatste zal alleen een teringherrie maken...Op dinsdag 27 maart 2001 00:05 schreef Diablow het volgende:
Het is makkelijk als er een fan moeilijk gaat doen/uit gaat maar als het een case-fan in maakt het eigenlijk niet uit toch:?
Cubic Feet per Minute is veeeeel interessanter...
bovendien heb ik veel liever een fannetje wat VEEL lucht verplaatst met zo min mogelijk omwentelingen per minuut...
Vind het wel handig. Mijn CPU werd steeds heter en heter, bleek m'n fan steeds langzamer te gaan draaien, ca. 100 rpm per twee weken minder.... Kon ik alvast gaan sparen voor een nieuwe.
Indeed...dat zegt Diablow dus ook..... Meer nut dan dat zie ik er ook niet in....Op dinsdag 27 maart 2001 00:09 schreef Frits Bolkestein het volgende:
Vind het wel handig. Mijn CPU werd steeds heter en heter, bleek m'n fan steeds langzamer te gaan draaien, ca. 100 rpm per twee weken minder.... Kon ik alvast gaan sparen voor een nieuwe.
Met behulp van MBM5 bewaak ik mijn hardware als ik er niet ben. Loopt een FAN vast (dus lagere RPM), dan wil ik dat wel weten, zodat ik er op tijd iets aan kan doen.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Allemaal leuk een aardig... maar Diablow heeft nog steeds geen antwoord op z'n vraag...
Welke heldere geest kan ons de oplossing van de vraag aandragen?
Behalve 'zien' dat een fan moeilijk gaat doen, wat heb je nog meer aan die RPM
Welke heldere geest kan ons de oplossing van de vraag aandragen?
Behalve 'zien' dat een fan moeilijk gaat doen, wat heb je nog meer aan die RPM
Ja, over oliepijl lampjes gesproken... Maar ja een Opel Astra stationcar is ook niet mis!!!
Verwijderd
Om de RPM te weten hoeveel het is niet intressant. Maar je kan wel zien dat hij draait! En dat is wel belangrijk want als hij niet draait heb je een probleem.
Dat hoor je misschien, maar als je veel fans in je kast heb dan hoor je dat niet zo goed meer.
Dat hoor je misschien, maar als je veel fans in je kast heb dan hoor je dat niet zo goed meer.
Verwijderd
Je kan dan ook in je sig zetten hoe hard je fan gaat ipv je Cpu.
Duron 700 @ 990. Coolmaster @ 5002.
Duron 700 @ 990. Coolmaster @ 5002.
Je hebt mensen die kopen een (ongewild) lawaaierige Alpha cooler. Wat deze mensen kunnen doen om het lawaai van deze fan te verminderen is het aanbrengen van een variabele spanning over de fan met een potmeter. Zo kun je aan de rpm de optimale verhouding koeling/geluidsproductie onthouden.
Verder is natuurlijk cfm belangrijk; MAAR de cfm is natuurlijk hoger bij een hoger toerental... (bij dezelfde bladen)
Verder is natuurlijk cfm belangrijk; MAAR de cfm is natuurlijk hoger bij een hoger toerental... (bij dezelfde bladen)
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Wijkt niet zoveel af van het al genoemde doel, maar geeft toch net weer een beetje extra functie aan dat toerentalOp dinsdag 27 maart 2001 09:31 schreef Mr_Atheist het volgende:
Je hebt mensen die kopen een (ongewild) lawaaierige Alpha cooler. Wat deze mensen kunnen doen om het lawaai van deze fan te verminderen is het aanbrengen van een variabele spanning over de fan met een potmeter. Zo kun je aan de rpm de optimale verhouding koeling/geluidsproductie onthouden.
Pagina: 1