Stabiele XP computer start steeds moeilijker op. Vaag logo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fam.vandijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-04 10:07
Hallo, ik heb hier een XP pro computer uit 2008 (intel 775 met een MSI P45 mobo) die al jaren perfect draait.
Geen nieuwe installaties hoeven doen, geen crashes, geen OC gewoon alles volgens het boekje.Ook al 4 jaar
dezelfde configuratie.

Sinds een jaar kom ik 1 op de 10 keer met opstarten maar tot het windows XP logo wat dan heel vaag te zien is.
Wanneer ik de startknop dan 4 seconden indruk -> uitschakelen -> even wachten en opnieuw proberen gaat het bijna altijd goed.

Maar, gisteren moest ik al 3 pogingen doen om een doorstart te krijgen. Dit baart me een beetje zorgen.
Ik heb nog niet veel geprobeerd van chkdsk, memtest, veilige modussen enz enz, voordat ik aktie ga
ondernemen wil ik graag een idee hebben waar ik met zoeken om gericht wat te doen zonder dat ik de hele
computer binnenste buiten ga keren. Ik kan de boel wel opnieuw installeren maar als het een hardwarefout is
is dat verspilde moeite.

Heb natuurlijk al redelijk wat opgezocht over opstartproblemen maar deze versie ben ik nog niet tegengekomen. Het is meestal dat er opnieuw opgestart word of een BSOD oid. maar geen vaag win logo.

Alle data is uiteraard al op 3 (externe) harde schijven gebackupt maar aan een machine die al 4 jaar draait,
raak je toch gehecht.

Iemand ervaring met dit opstartprobleem ?

(de vraag is misschien niet helemaal GOT waardig maar ik weet dat hier veel kennis zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo fam.vandijk,

zelf heb ik een pc die soortgelijke problemen vertoonde. Deze draaide ook al de nodige jaren zonder problemen en zonder veranderingen. Bij mij was de harde schijf het probleem, na een aantal maanden moeilijk te starten begon de schijf zorgwekkende geluiden te produceren, daarmee verraadde het systeem waar het probleem zat :)

Misschien heeft u dezelfde problemen, wat u kunt doen is een oppervlakte controle:

1. Druk met de rechtermuisknop op de schijf in de verkenner
2. Druk op "Eigenschappen"
3. Navigeer naar het tweede tabblad "Extra"
4. Druk bij "Foutcontrole" op "Nu controleren"
5. Vink beide checkboxes aan
6. Laat het systeem een lange tijd zijn controle uitvoeren
7. Controleer het rapport wanneer deze klaar is, en bekijk het aantal beschadigde sectoren

Begint de harde schijf rare geluiden te maken dan kunt u deze vervangen.

Succes!

HcH

EDIT: Omdat u gehecht bent aan het systeem wat goed voor te stellen is, kunt u wanneer de oude schijf nog goed uit te lezen is met een bootable CD zoals "Hiren's Boot CD" via "Norton Ghost" (Disk imaging tool) een cloon maken van uw oude harde schijf naar de nieuwe harde schijf, de grootte hoeft niet per sé te corresponderen! Ghost kan dit aanpassen voor u.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fam.vandijk
Bedankt voor je reactie,

Heb net de schijfcontrole voltooid met uitstekend resultaat. niets gevonden.
Die optie van Norton Ghost heb ik vroeger ook al eens geprobeerd maar het probleem was toen dat ik
geen bootable kopie kon maken.

nu heb ik wel over meer dan 10 jaar geleden, misschien dat het nu makkelijker gaat.
ga denk toch nog maar eens een poging wagen.

Als het probleem zich dan nog eens voordoet ligt het iig niet aan de harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste fam.vandijk,

Geen probleem! Goed dat de schijfcontrole geen problemen heeft aangetroffen, maar wat zou dan de oorzaak kunnen zijn? Probeert u eens te kijken in de logboeken (start\uitvoeren: eventvwr.msc), dan kijkt u onder "systeem", mogelijk staan hier kritieke meldingen. Bekijkt u dan de regels met rode rondjes met witte kruizen en gele driehoeken met zwarte uitroeptekens.

Bij de oudere ghost versies kan ik me herinneren dat de gekloonde partitie/schijf met windows dan nog de markering BOOTABLE moeten krijgen voor dat windows er van kan opstarten. De huidige Ghost versie op Hiren's Boot CD is geloof ik v14, mijn en ik denk ook uw ervaring is met ghost 7.

met vriendelijke groet,

HcH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fam.vandijk
Nou die eventvwr.msc gaf nogal wat meldingen. 50 fouten en 30 waarschuwingen.

Bij de fouten vooral veel de fout IDEport5 niet op tijd gereageerd en dat de PC geen ip adres toegewezen heeft kunnen krijgen.

Bij de waarschuwingen vooral TCP beveiligingslimieten en een enkele ftdisk, legen van transactiegegevens is mislukt.

Voor zover mijn kennis reikt niets spannends. Ga toch maar achter die Norton Ghost aan denk ik.

Bedankt HcH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

fam.vandijk schreef op zondag 01 juli 2012 @ 20:40:
Nou die eventvwr.msc gaf nogal wat meldingen. 50 fouten en 30 waarschuwingen.

Bij de fouten vooral veel de fout IDEport5 niet op tijd gereageerd...
En wat hangt er aan die IDEport5? Toch je hard disc?
Kijk in dat geval eens met HDTune naar je SMART waardes.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fam.vandijk
Sorry voor de late reactie, zit af en toe vast op m`n werk.

Die IDEport5 fout zijn allemaal in 3 minuten veroorzaakt.2 maanden geleden, daarna nooit meer.
HDtune is uitermate tevreden over beide schijven, benchmark, info, health en error scan.
Allemaal OK.

Handig tooltje trouwens !

Het lijkt wel of windows tijdens het opstarten af en toe een verkeerde afslag neemt en dan blijft hangen.
Een soort random foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infobot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-07-2024
Dit is hetgeen ik ervan geleerd heb met een computer uit 2008.

Vsystem q9550

In 2008 werkt deze computer met windows xp professional sp3 en zit er een fout in.
Ongeveer 1 op de 5x start die niet normaal op en laat die 55 sekonden een donker
windows xp splashscreen zien terwijl de harddisk niet draait.

Verhagen vertelde hierover het volgende:
De oorzaak van het probleem ligt in de communicatie tussen de ICH9 controller en Windows XP.
Bij eerdere uitvoeringen van Intel Sata Controllers doet het probleem zich niet voor, omdat deze controllers nog geheel compatible zijn met de oude IDE norm. De huidige controllers gebruiken echter een ander, niet compatible protocol. Omdat de ICH9 controller pas vanaf 2007 op de markt is en Windows XP al stamt uit 2001 met nog
een DOS-achtige boot procedure (althans, aan het begin totdat het Windows logo verschijnt), wordt de ICH9 controller op het moment van booten soms net te laat herkend omdat de ICH9 XP drivers soms niet tijdig worden aangesproken. Windows Vista kent deze klacht niet, want daarin is wel ondersteuning voor het nieuwere sata protocol aanwezig. Mocht er ooit een oplossing voor komen, dan laat ik het u uiteraard weten.

Mijn theorie is als volgt:
Ik denk dat er diverse dingen kunnen zijn van waarom bepaalde hardware of software
niet goed wordt herkend, namelijk dingen zoals een koude computer, fragmentatie en
het moeten laten zien van splashscreens en dergelijke. De herkenning is dan niet op tijd
en er volgt een soort van geplande pauze met een soort controle.

Een oplossing die de situatie verbeterd
Een oplossing die de situatie verbeterd is om het splashscreen uit te zetten met '/SOS'.
Als je dit soort maatregelen gedaan hebt is het probleem nog niet helemaal weg.
Je krijgt dan nog steeds een pauze van 55 sekonden. In plaats van 1 op de 5x is het
dan ongeveer 1 op de 20x geworden.

Het windows splash screen instellen
Zie de handleiding voor ms config om het splash screen in te stellen zodat de klachten
bij het opstarten van de computer zullen afnemen.
Pagina: 1